XXL Nutrition

Door vermoeidheid cheaten

• Topic Starter Topic Starter
Iets met tijd en prioriteit...

Als je van jezelf weet hoe belangrijk (meer) slapen voor je is, dan moet je toch maar een manier zien te vinden om wat extra slaap te krijgen. Of desnoods maar 1x in de week minder trainen of eventjes je sociale leven on hold zetten, om meer energie te besparen.

Nee eerder iets met sneller leren slapen.

Nee eerder iets met sneller leren slapen.
https://examine.com/nutrition/ten-tips-for-better-sleep/

Die tips gebruik ik in ieder geval om mijn slaap zo 'goed' mogelijk te maken. Ik ben zelfs gestopt met caffeine na 3 uur en als ik PWO pak dan is het een kwart of halve dosis van o.a. 300mg caffeine. Moet zeggen dat met een high frequency schema ook echt nodig is, omdat je maar 24 uur om te herstellen hebt en deze zo optimaal mogelijk moeten zijn.

Heel erg herkenbaar. Vroeger had ik vaker van die eetbuien en de drang na compensatie (tot aan 30 km hardlopen toe). Nu heb ik dat minder. Voor mij is ritme en goede nachtrust het belangrijkst, maar afhankelijk van je drukke agenda en werk heb je dit niet altijd in de hand. Wat verder bij mij wel werkt is om dedicated al mijn voeding te tracken en bij te houden of een strikt voedinsgsschema te hanteren. Als ik dan zie/weet dat ik aan mijn macro's zit, ga ik ook niet toestaan dat ik nog wat eet. Momenteel heb ik het goed in de hand (ook zonder al mijn voeding exact te tracken). Als je voor een doel traint is gemakkelijker vol te houden dan wanneer je gewoon voor jezelf iets wilt. Als ik bijv. prep voor een wedstrijd ga ik niets cheated. Een coach die een voedingsschema maakt kan ook helpen, omdat dat een externe druk (van buitenaf) oplegt je aan je schema te houden. Maar nogmaals, voor mij zijn ritme en nachtrust wel de belangrijkste voorwaarden. Geen 'slechte' dingen in huis halen helpt ook al. Of mealpreppen en enkel wat je hebt geprept toestaan om te voorkomen dat je naar de (koel)kast loopt en deze leegtrekt.

Terug
Naar boven