AndroidHealthClinic

Douanerechten op voedingssupplementen...klopt dit wel??

Nederland burocratie..... daarom naait iedereen naar Belgie; Lommel etc...

klempic zei:
Ik heb ook een naheffing gehad van 75 euro op 5 zakken whey en 1 creatine. Nu kreeg ik eergister de Fedex factuur met 6% BTW en 12.8% douanerechten. Ik belde eerst naar de douane, waar een vrouw werkte die een zware kempert was, zeer onaardig. Maar goed, zegt ze tegen mij dat ze er niks mee te maken hebben, en dat ik naar Fedex moest bellen. Ik dus bellen naar Fedex naar het kantoor in Schiphol Oost. Zegt die vrouw dat ik een begeleidende brief moest sturen naar hun toe en dat zij het zouden uitvogelen??? ik snap er niks van, dit ging toch via de douane allemaal

wat is nou de beste manier om de naheffing te ontlopennadaat je hem hebt gekregen? wie moet je bellen of schrijven?

Op grond waarvan zou je 'm willen ontlopen?

Je kan in elk geval bezwaar aantekenen bij de douane. Punt is alleen dat je daarvoor een volmacht van Fedex moet hebben omdat zij het bedrag reeds hebben afgedragen aan de belastingdienst. De rekening die je ontvangt is ook van Fedex. Leuke is dat je bezwaar zonder volmacht niet in behandeling wordt genomen en je die volmacht van Fedex alleen krijgt als je je rekening eerst betaald hebt.

Grijpwijk zei:
Op grond waarvan zou je 'm willen ontlopen?

Je kan in elk geval bezwaar aantekenen bij de douane. Punt is alleen dat je daarvoor een volmacht van Fedex moet hebben omdat zij het bedrag reeds hebben afgedragen aan de belastingdienst. De rekening die je ontvangt is ook van Fedex. Leuke is dat je bezwaar zonder volmacht niet in behandeling wordt genomen en je die volmacht van Fedex alleen krijgt als je je rekening eerst betaald hebt.

dank je wel voor de info.
ik dacht door die HF code voor whey eiwitten dat ik douanerechten kon ontlopen? maar als je eerst een volmacht moet hebben en dat dan weer opsuren en hele bureaucratische gedoe, dan zijn we alweer in 2006

klempic zei:
ik dacht door die HF code voor whey eiwitten dat ik douanerechten kon ontlopen? maar als je eerst een volmacht moet hebben en dat dan weer opsuren en hele bureaucratische gedoe, dan zijn we alweer in 2006

Het wordt door de topicstarter gesuggereerd dat je op die manier je heffingen kan ontlopen. Praktijkvoorbeelden dat het ook daadwerkelijk het geval is zijn er geloof ik nog niet. Ik heb het in elk geval in mijn bezwaarschrift vermeld (waren nog een aantal dingen niet consequent) en verwacht binnen een week of 8 uitsluitsel.

GEWONNEN!!!

Op basis waarvan snap ik geen zak van maar ik krijg 35 euro terug. Ben er ook nog lang niet uit hoe ze aan dit bedrag komen.

Over de HF-code van whey wordt met geen woord gerept. Gaat meer over de 19% die mij in rekening is gebracht ipv de normale 6% BTW. Maar dit verschil was slechts enkele euro's als er douanerechten bij kwamen kijken. Die hebben ze bij eerdere bestellingen bij 6% wel berekend, laatste keer bij 19% BTW niet.

Ik ga me er nog eens in verdiepen. Vraag me af of ik er ooit uit ga komen. Over een HF-code wordt in het antwoord met geen woord gerept.

Staat nog wel zoiets dat Fedex heeft nagelaten een code 51 ik vak 27 ofzo in te vullen of omgekeerd waardoor automatisch 19% werd geheven. ???

Update volgt nog wel een keer...

Edit:
Wat ik nu heb betaald is alleen 6% BTW. Dat die 19% sowieso niet klopte was duidelijk maar er zijn dus ook geen douanerechten in rekening gebracht.

Prachtige ontwikkelingen, ben er zeer blij mee. Ik ga maandag eens bellen met de behandelend douane inspecteur hoe het nou precies zit.

Of door die HF-code de douanerechten kunnen worden ontlopen.
Zo ja, of ik mijn in het verleden teveel betaalde douanarechten kan terugvorderen.
Waar de fout ligt en hoe we in de toekomst verkeerde heffingen kunnen voorkomen.

Zou mooi zijn als alle toekomstige bestellingen enkel tegen 6% BTW worden belast. Zo wordt bestellen uit de VS weer een stukje aantrekkelijker. Alleen die dollarkoers mag wel weer terug naar het niveau van begin dit jaar ofzo.

Laatst bewerkt:
klempic zei:

Zou het toch maar eens snel doen ;)

Top, denk dat ze nogal makkelijk zijn met pakketjes, mensen willen snelle service en dus zijn ze misschien te haastig met die pakketjes en heffen wellicht te snel na of op een bepaalde manier, ben benieuwd hoe dat allemaal in zijn gang gaat bij de controle van de pakketjes etc.

ieder geval top dat je toch nog wat recht hebt behaalt en nog wat terug krijgt.

Heb dus de afgelopen maand 2 X betseld en ook 2 X moeten betalen, 1X 55€ en nu vandaag een van 65€....

Heb vandaag ook weer een bestelling binnen gekregen dus verwacht daar ook wel een naheffing op.

Misschien idee om standaart bezwaarschrift in een sticky te zetten?

Ik bel vandaag de douane nog om exact alles te weten te komen. Gisteren stond om kwart voor 5 de telefoonbeantwoorden er op die zei dat ze tot 5 uur bereikbaar zijn. Tsja blijven toch ambtenaren he.

Als alles helder is en er idd geen douanerecht op zit (wat dus zou betekenen dat ik in het verleden voor honderden euro's genaaid ben) open ik wel ff een topic in chat&conversatie, aangezien hier volgens mij bijna niemand kijkt.

Ik heb laatst gebeld omdat het gewicht met 10kg verschil werd berekent als het minder was geweest hoorde je mij niet klagen!
Dit keer hadden ze teveel berekent damn shame.
Toen ik vroeg hoe de controle was vertelde 1 van de controleurs die de paketten nakijkt dat alle grote dozen worden nagekeken en er een naheffing volgt.
Doos hoeft niet opengemaakt worden ze hebben voldoende aan de vrachtbrief op de doos.
Aan de hand daarvan word onder andere de prijs bepaalt de rest van de prijs word bepaalt door de air-bill ( grote van het pakket ) hoe groter de doos hoe meer ruimte in het vliegtuig er nodig is!

De naheffing wordt bepaald door de artikelen in je pakket en de verzendkosten. De grootte van het pakket boeit niet, die kosten heb je al betaald met de verzendkosten. Daar zal je niet extra voor hoeven betalen. Groten en kleine dozen worden nagekeken, je hoeft jezelf dus niet veilig te voelen met een klein pakketje. Ook glip je er wel vaak doorheen als het pakket amper belast kan worden, dat is teveel werk voor die paar euro die ze kunnen pakken.

En 'hoe groter de doos, hoe meer ruimte in het vliegtuig er nodig is'. Ja dat is een open deur intrappen natuurlijk.

Interessant onderwerp dit. Zeker het geval dat er geld terug gehaald kan worden van die boefjes. Zou makkelijk zijn als dit een sticky word!

Ik ben er nog steeds niet achter hoe de vork precies in de steel zit. Had een tijdje terug de douaneinspectrice die mijn zaak heeft behandeld nog gebeld maar dat was me een dom schaap.

Geloof dat Fedex meer in handen heeft dan ik eerst dacht. Die hebben aangegeven dat het 1 colli/collo vitaminen betrof. Daarom had ik 'gewonnen' aangezien vitaminen enkel tegen 6% BTW worden belast. Eigenlijk zouden alle producten apart belast moeten worden maar dit is dus niet gebeurd. Douane krijgt deze gegevens door van Fedex voor zover ik begreep.

Hoe het met whey zat kon ze me niet vertellen, ook HF-codes wist ze niks van. Moest ik allemaal zelf maar uitzoeken. Ze kon me wel vertellen dat sinds kort bepaalde producten extra belast worden maar of dat producten zijn die in onze categorie vallen wist ze ook totaal niet.

Al met al ben ik nog maar weinig wijzer geworden. Niemand een kennis ofzo die bij Fedex of de douane werkt ?

Heb mijn bestelling bij 1fast400 maar even gecancelled. Zitten voor mij teveel haken en ogen aan op het moment,waarvan ik de grootste nog vind dat men mijn CC nummer weet.

Ik post hier niet vaak (lees wel 2 keer per dag) maar wil mijn recente ervaringen hiermee wel delen. Ik heb ook een leuke naheffing van zo'n € 75 op 13 kilo whey. 12,8% douanerechten en 6 % BTW.
Eerst gebeld met de douane, waarna ik na meerdere keren doorverbinden op een zeer vriendelijke wijze (not!!) te horen kreeg dat ze geen mededelingen deden aan derden en dat ik zaken moest doen met Fedex. Dus gebeld met Fedex en eea uitgelegd.
Ik moest een bezwaarbrief schrijven, en men zou een notitie maken dat ik nog niet hoefde te betalen.
Ze hebben alles belast tegen Taric (HS) code 2106 9062 60 (Voedingssuppl.) ipv tegen de bekende 0404 1000 00 (whey). Dit voor ik aan als verweer.
Ik hou jullie op de hoogte.

Greetz

Terug
Naar boven