XXL Nutrition

Dumbells effectiever?

Babyrox

Novice
Waardering
0
Ik heb me laten vertellen dat je beter met losse dumbbells je spieren intensiever kan trainen als met een apparaat of b.v. oefeningen op de smith-machine. Ik zit over na te denken om mijn schouderoefeningen met dumbbells te doen. De volgende oefeningen:
- Overhead press
- Shoulder press
- Upright row

Ik heb namelijk met borst ervaren dat ik meer mijn spieren voel aanspannen als ik met dumbbells train.

Nu wil ik graag van jullie horen wat jullie ervaringen zijn met meer trainen met dumbbells.

Alvast bedankt mensen!

Jongen, los is de basis, dumbbells, barbells, lekker bezig gaan joh :)

Je zult merken dat het anders trainen is, maar veel intensiever uiteindelijk

Toen ik met losse dumbbells begon te trainen had ik problemen met evenwicht.
Maar inmiddels heb ik geleerd om goed evenwicht te houden.
En ik vind dumbbells oefeningen top! Het is idd intensiever.

intensiever, nee, ik vindt eigelijk alles wat los zit, werkt goed, als ik goed voel dat ik mijn spiergroep gebruik vindt ik het best!

ik vind schuin dumbbell lekkerder dan schuin bank..

en het is meer stabiliseren dus je spreekt meer vezels aan.. lijkt mij

Als je je concentreerd op de oefening kan je net zo goed trainen met de smith als met de losse gewichten imo. Dumbbells en barbell voelt zwaarder en intensiever aan omdat je ook andere spieren meetrained, met het houden van het evenwicht.

Ik gebruik alles eigenlijk :D smith, bb, en db. Machine voor eens goed te isoleren, of als ik een blesure ergens heb waardoor db of bb niet lekker voelt.

Basis van trainen zijn de losse gewichten. Daarmee leer je doe correcte uitvoering. Machines kan je later toevoegen als extra;s. Het gebeurt echter steeds meer dat mensen beginnen met alleen maar machines, en amper of geen losse gewichten gebruiken. Meestal komt dat omdat ze dan in gewicht terug moeten gaan ;)

Basis van trainen zijn de losse gewichten. Daarmee leer je doe correcte uitvoering. Machines kan je later toevoegen als extra;s. Het gebeurt echter steeds meer dat mensen beginnen met alleen maar machines, en amper of geen losse gewichten gebruiken. Meestal komt dat omdat ze dan in gewicht terug moeten gaan

mee eens laat de basis bestaan uit losse gewichten bouw daar de rest omheen. Dumbbells stellen je ook in staat een grotere R.O.M te gerbruiken(rate of motion). Hierdoor zal je ook beter in staat zijn meer vezels aan te spreken.

en het is meer stabiliseren dus je spreekt meer vezels aan.. lijkt mij

mee eens ook zal het stabiliseren inhouden dat je lichaam zich hier beter op aan zal passen en meer motorunits kan inschakelen. Daardoor is bij bigginners hier ook in de eerste 8 weken krachttoename aan toe te schijven. Ik ben van mening dat door deze aanpassingen je sterker zal worden waardoor je beter in staat bent zwaardere gewichten te hanteren. En we weten allemaal waar dat toe leidt.....

Met dumbbells train je ook beetje andere spieren om in evenwicht te blijven, met een machine focus je je maar op 1 spiergroep of niet?

ja met machine issoleer je een spiergroep makkelijker, zonder de "compensatie spiergroepen" te gebruiken :)

learn to love them!!

precies omdat massa veel met vermoeien te maken heeft kan zo'n machine een aanvulling zijn om die spiergroep tot het uiterste te vermoeien.

maar...stel je wilt een spiergroep helemaal uitputten dan gaat dat moeilijker met losse dumbbells omdat de houdingspieren ook (en misschien wel eerder!) vermoeid raken. met een machine kun je misschien meer de spier uitputten die er voor is bedoeld. ik wissel altijd af, ik let ook niet of er gewicht bij of af moet. mijn records op de smith staan los van mijn records bij losse oefeningen.

PreludE zei:
maar...stel je wilt een spiergroep helemaal uitputten dan gaat dat moeilijker met losse dumbbells omdat de houdingspieren ook (en misschien wel eerder!) vermoeid raken. met een machine kun je misschien meer de spier uitputten die er voor is bedoeld. ik wissel altijd af, ik let ook niet of er gewicht bij of af moet. mijn records op de smith staan los van mijn records bij losse oefeningen.
Volgens mij is dat relatief hoor, ik denk dat het verschil machines vs dumbbells altijd overschat wordt.

Terug
Naar boven