Fitness Seller

Eerste log, Rippetoe!

Jatzo

Cool Novice
Waardering
0
Ik heb nog nooit een log bijgehouden maar leek me wel zo motiverend, handig en natuurlijk hoop ik op een beetje hulp/info. Ik train ongeveer een half jaar serieus, daarvoor een half jaar maar een beetje aangekloot. Ik ben 1.77m lang en weeg 74 kilo met een BF van rond de 12%. Nu wil ik voor het eerst beginnen met rippetoe en flink knallen. Zowel gericht op massa als kracht, toch wel voornamelijk massa met behulp van rippetoe met wat assistence. Ik weet niet zo heel veel van rippetoe maar heb al wel dit gelezen: Guide to Novice Barbell Training, aka the Official RIPPETOE-STARTING STRENGTH FAQ - Page 2 - Bodybuilding.com Forums Dus, als ik iets fout doe of als je iets anders zou doen, please tell me :D

M'n 1RM's van de grote drie:

Squat: 90 kg
Bench: 80 kg
Deadlift: 125 kg

20% er vanaf dus begin ik met:

Squat: 3x5 72 kg
Bench: 3x5 64 kg
Deadlift: 1x5 100 kg

Dinsdag - Workout A1
Squats - 3x5
Bench - 3x5
Deadlift - 1x5
Dips - 2 x 8
Calve raise - 4 x 8
Abs - 3 x 12

Vrijdag - Workout B
Squats - 3x5
Seated Military press- 3x5
Pendlay row - 2x5
chins - 2 x 8
Shrugs - 2 x 8
Abs - 3 x 20

Zondag - Workout A2
Squats - 3x5
Bench - 3x5
Deadlift - 1x5
Dips - 2 x 8
Hammer Curls - 2 x 8
Triceps extension - 2 x 8

Als het meezit begin ik er zondag mee (A2) en anders gewoon dinsdag (A1)

Laatst bewerkt:
Succes , misschien volg ik dit logje wel.

sterkte met t halen van je doelen:wl:

• Topic Starter Topic Starter
Dinsdag woensdag en donderdag kan ik niet trainen dus ging ik vandaag (maandag) ipv dinsdag, dan klopt alles weer volgens mijn schema. Enige probleem was dat ik vandaag een beetje last van mijn buik had waardoor ik bang was dat het trainen (vooral squaten en deadliften) niet goed zou gaan. Toch gegaan anders zou ik 5 dagen achter elkaar niet trainen en dat moeten we ook niet hebben.

Alles ging beter dan verwacht alleen de deadlift viel een beetje tegen.

Squat: 10x50: 8x60: 5x70: 5x70: 5x70
Bench: 10x40: 8x50: 5x62: 5x62,5: 5x62,5
Deadlift: 10x60: 8x80: (vond het zwaar worden en wilde niet tot failure gaan dus 90 ipv 100 gepakt) 5x90
Dips: 10x0: 8x5: 8x5
Calve raise: 10x50: 8x60: 6x60: 8x60: 8x60
Buikje getraint.

Nu mijn zilvervliesrijst en lekker veel vlees nuttigen :cool:

Op/aanmerkingen?

o, net terug van de gym. Alles was veel te licht. Lightweight baby.

Squats - 10x50: 8x60: 5x70: 5x70: 5x70
Seated Military press - 10x20: 8x30: 5x45: 5x45: 5x45
Pendlay row - 10x30: 8x45: 8x45
chins - 8xbw+5kg: 7xbw+5kg
Shrugs - 10x24: 8x30: 8x30
Buikje

Bij de squats kunnen de volgende keer wel wat kilootjes bij, ging easy.
Seated Millitary press nog nooit voorlangs gedaan, ik deed het eigenlijk altijd achterlangs (behind neck press ofzo) dus deed ik het redelijk licht, volgende week ook zwaarder.
Penlay row idem. Nooit gedaan dus pussyweight gepakt.
Chins gingen best moeilijk met maar 5 kg extra.
Shrugs waren wel lkkr :cool:

Volg zelf nu ook al even Rippetoe, maar heb toch 2 opmerkingen! :)

1) Je weet toch dat je elke week moet veranderen van volgorde, en niet altijd:
Dinsdag: A1
Vrijdag: B
Zondag: A2

Maar wel;

Week 1:

Week 2:
Dinsdag: B
Vrijdag: A1
Zondag: B

Week 3:
Zie week 1

Week 4
Zie week 2

Enz...

2) Een fout die bij velen blijkbaar gemaakt wordt, het moet niet je doel zijn om elke WEEK gewicht bij te nemen (waarschijnlijk heb je gelezen dat je best 'elke training 2.5% extra gewicht' neemt) maar wel elke TRAINING het gewicht probeert te verhogen!

Dit is ook de reden dat Rippetoe vooral voor beginners is, die kunnen nog zo snel vooruitgaan. Eens het normale vooruitgangsproces te moeilijk is, doe je wat minder, tot dat het schema zijn effectieviteit verliest!

En, veel succes ermee man!

Rippetoe ownt :D

Goed dat je begint met 3x per week te squatten.
Waarom kies je ervoor je presses seated te doen?
Succes

Volg zelf nu ook al even Rippetoe, maar heb toch 2 opmerkingen! :)

1) Je weet toch dat je elke week moet veranderen van volgorde, en niet altijd:

Maar wel;

Week 1:

Week 2:
Dinsdag: B
Vrijdag: A1
Zondag: B

Week 3:
Zie week 1

Week 4
Zie week 2

Enz...

2) Een fout die bij velen blijkbaar gemaakt wordt, het moet niet je doel zijn om elke WEEK gewicht bij te nemen (waarschijnlijk heb je gelezen dat je best 'elke training 2.5% extra gewicht' neemt) maar wel elke TRAINING het gewicht probeert te verhogen!

Dit is ook de reden dat Rippetoe vooral voor beginners is, die kunnen nog zo snel vooruitgaan. Eens het normale vooruitgangsproces te moeilijk is, doe je wat minder, tot dat het schema zijn effectieviteit verliest!

En, veel succes ermee man!

Rippetoe ownt :D
Ja idd. Eigenlijk best logisch, niet aan gedacht. Maar nog niet aan mijn 2e week begonnen dus dat is geen probleem. Dankje.

Elke training gewicht verhogen wil ik ook proberen alleen is dat ook zo met squaten? Ik bedoel, ik ben bang dat ik het niet ga redden als ik 3x per week squat en elke training er 2,5% bij moet doen.

En waarom mijn presses seated? Tja, ik weet niet, lijkt me makkelijker. Is het beter om ze staand te doen dan, of maakt het niet uit?

Ja idd. Eigenlijk best logisch, niet aan gedacht. Maar nog niet aan mijn 2e week begonnen dus dat is geen probleem. Dankje.

Elke training gewicht verhogen wil ik ook proberen alleen is dat ook zo met squaten? Ik bedoel, ik ben bang dat ik het niet ga redden als ik 3x per week squat en elke training er 2,5% bij moet doen.

En waarom mijn presses seated? Tja, ik weet niet, lijkt me makkelijker. Is het beter om ze staand te doen dan, of maakt het niet uit?

Eerst en vooral, je moet je niet vastpinnen op die 2.5%, dat is gewoon ergens een fout die verspreid is!

Je moet gewoon proberen er elke training een bepaald gewicht bij te doen, en dit op eigen gevoel. Als de vorige training iets minder ging, doe er dan wat minder gewicht bij. Maar probeer wel van elke training er gewicht bij te doen, want dat is nu net de troef van Rippetoe!

En ik dacht, net als jou, ook van dat de squat zo enorm bevoordeeld zou zijn, maar dat is het niet! Met de deadlift kan je gewoon sowieso veel meer progressie maken, dus dan doe je gewoon bij elke deadlift bv 5kg bij, en bij elke squat 2.5kg per training, zodat ze ongeveer gelijk opgaan.

En of je beter standing als seated doet, ben ik niet zeker waar het verschil zit. Misschien is het dan omdat je rug dan ook meedoet ofzo, maar schiet mij niet dood mocht dit fout zijn! Ikzelf doe ze wel staand, gewoon omdat ik het zo ook al vroeger deed :)

Good luck! :)

Staand is beter omdat je dan je core ook aanspreekt.

idd, maakt de oefening completer
--> veel mensen die seated veel knn pressen en staand niet, andersom gaat wel natuurlijk

Dankje voor de info steiner, heb ik veel aan.

En de millitary presses ga ik voortaan staand doen ;)

Rond half 3 gaan slapen, ben wel gaan stappen zonder alcohol!

Squat: 10x50: 8x60: 5x72,5: 5x72,5: 5x72,5
Bench: 10x40: 8x50: 5x62: 5x65: 5x65
Deadlift: 10x60: 8x80: 5x95
Hammer curls: 10x12: 8x14: 8x14
Triceps extensions: 10x7: 8x8: 8x8

Het ging allemaal wel ok behalve de Bench press, die lukte echt NET. Hammer curls en triceps extensions niet zo heel veel van gevoeld, beetje p*ssy weight maar er zijn geen dumbbells van 15 - 9 en 16 - 10 is ietsjes te zwaar.

Damn, die millitary presses staand zijn moeilijker dan zittend. Maar het ging wel ok.

Squats - 10x50: 8x60: 5x73,5: 5x73,5: 5x73,5
Military press - 10x27,5: 8x32,5: 5x37,5: 5x37,5: 5x37,5
Pendlay row - 10x40: 5x60: 5x60
chins - 8xbw: 7xbw (wijder gepakt)
Shrugs - 10x24: 8x32: 8x32
Buikje

Net terug van de sportschool. Aan de ene kant blij maar damn wat ben ik ook boos :mad: !

Ik ging met een trainingsmaatje van me trainen waar ik een paar maanden niet mee getraint heb. Ik dus beginnen met Squaten, vorige keer met 3x5x73,5 ge-eindigt dus nu 75 proberen, het lukte allemaal dus een nieuwe PR. Ik heb heel de week goed gegeten. Vandaag ook heel de dag, alles zoals uitgestippelt. Dus ik klaar met squaten, blij dat het niet al te moeilijk ging, op naar bankdrukken. De vorige keer 3x5x65 NET gehaald maar ik voelde me lekker en mijn trainingsmaatje moedigde me aan dus ik dacht, dit is mijn dag. Ik ga weer 70 kg proberen (deed dit een paar maanden terug ook). Tot mijn verbazing lukte het allemaal gewoon goed, zonder hulp.

Ik was helemaal blij, het ging allemaal lekker. Over naar de deadlift. Vorige keer 95 dus nu eigenlijk 97,5 maar **** it, het gaat zo lekker en ik had nog energie over dus tijd voor een nieuwe PR:100. Opzich niet echt veel in verhouding tot mijn squat en al helemaal niet in verhouding tot mijn bench. Ik tilde de weight vanaf de grond op, 5 reps gedaan, laatste ging wel een beetje moeizaam maar het voelde goed. Ik doe een stap naar voren om het gewicht terug te leggen en damn, dat voelde niet lekker in mijn onderrug :mad:. Ik ging recht overeind staan en voelde het nog steeds. Ben nog gaan dippen ne naar huis gegaan. Ik voel het terwijl ik dit type nog steeds linksonderin mijn onderrug. Teringzooi, het ging net zo lekker, en niet eens tijdens de oefening zelf maar toen ik dat gewicht terug moest leggen. Damn it!

Toch nog maar ff hier neerzetten:

Squat: 10x50: 8x60: 5x75: 5x75: 5x75 PR
Bench: 10x40: 8x50: 5x70: 5x70: 5x70
Deadlift: 10x60: 8x80: 5x100 :mad::mad::mad::mad:

Ik hoop echt dat het niet te erg is en zsp over is.

Heeey,

Klinkt wel eng, hoop dat het niks ernstigs is. Is de pijn op je rug of meer heel laag rug/bil regio ? Altijd oppassen met stappen en draaien als je veel gewicht in je handen hebt. Liever gewoon niet doen. Ik vraag altijd m'n broertje om even te helpen met de barbell op en van de grond te leggen.

Het is niet heel laag. Een beetje tussen de onderkant en de midden in als het ware, en dan vooral links. Ik vind het echt zo'n zonde als ik straks niet meer kan squaten of deadliften en moet stoppen met dit schema. Ik ga nu lekker vroeg slapen en hopen dat het morgen al wat minder is.

Terug
Naar boven