Fitness Seller

Eerste trainings schema

SyriX

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal!

Voor de mensen die hier al langer zijn zal dit weer 'one of the many' posts zijn van een (intermidiate)beginner, maar ik wil eens een goeie schema samenstellen en serieus aan het werk gaan. En waar kan je het best dan op DB.com :D!

oke let's get to business..

Ik train al een tijdje 1-2 maanden, maar ik heb hiervoor ook al jaar geleden 2 a 3 maanden getrainde. Wegens drukte op school is het moeilijk geweest om vol te houden. Tijdens die maanden heb ik meestal gewoon basic stuff gedaan, niet egt een schema maar gewoon beetje logisch oefeningen verdeeld over 3 dagen per week.

Mijn gegevens:
Leeftijd: 22
Gewicht: 65
Lengte: 1,80
Training: 3x peer week
Wat ik wil is vooral massa opbouwen. 'the bigger, the better' :D. en gebied waar ik me vooral op wil focussen is Borst, Biceps en benen. Rug is redelijk opgebouwd omdat ik in de maanden dat ik trainde vooral rug deed.

Ik heb hier op de forum een en ander over training schema's gelezen en meest logische voor mij was een 'Rippetoe's Starting Strength Routine' maar volgens mij focus je dan meer op Strength dan op massa? of heb ik het verkeerd????

En nog een laatste vraag, sinds een maandje gebruik ik ook creatine. Is dat handig of moet ik iets anders als supplement nemen, want mijn eetpatroon is zeer onregelmatig, een dag eet ik als een gek door andere dag veel minder.

Rippetoe's schema ziet dan als volgt uit:

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
2x8 Dips

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Pendlay or Bent Rows (or power cleans)
2x8 Chin-ups (recommended mainly if doing the cleans

Is dit genoeg voor massa training, zo niet wat kan er aan verandert worden?

Laatst bewerkt:
Voor beginners schijnt dit inderdaad één van de beste schema's te zijn, kheb uhm zelf echter nooit gedaan. Ben van plan om uhm volgende periode te gaan doen. Maar je krijgt er ook zeker genoeg massa mee hoor zolang je maar zwaar traint. Je zou eventueel nog een bicep barbell curl erbij kunnen gooien aangezien jouw focus vooral op biceps ligt

• Topic Starter Topic Starter
Oke dus het is wel goed voor massa opbouw, en nu je het zegt over zwaar trainen. Wat is het beste, hoge gewichten gebruiken of juist lage? Ik heb ooit ergens gelezen dat je voor massa juist lage gewichten moet gebruiken met veel herhalingen, dan hoge gewichten, klopt dat en hoe kan ik het op mijn schema gebruiken?

Nee het is juist zo zwaar mogelijk met wat minder herhalingen normaal is het voor massa rond de 7,8 herhalingen. Als je meer herhalingen doet met minder gewicht ben je droog aan het trainen, das meestal rond de 12-14 herhalingen. Bij het Rippetoe's schema is het dus maar 5 herhalingen maar doe je ook meer setjes dan normaal. Volg maar gewoon dat Rippetoe schema en ga zo zwaar mogelijk met 5 herhalingen

Zo'n Rippetoe schema bevat zo weinig oefeningen, vele spiergroepen komen nauwelijks aan bod. Hoe kan dit werken??

Zo'n Rippetoe schema bevat zo weinig oefeningen, vele spiergroepen komen nauwelijks aan bod. Hoe kan dit werken??

de oefening die je doet zijn zware compounds, deze zetten meerdere spiergroepen HARD aan het werk waardoor ook deze zullen groeien.

als je massa pakt op deze oefeningen zullen ook de ondersteunende spierengroepen groeien.
dus eigenlijk komen echt alle spiergroepen effectief aan bod.

Oke, dus deze schema volgen met relatief zware gewichten, deal. Nog een paar laatste vragen:
Is er een alternatief voor de deadlift?
En zijn het niet te weinig oefeningen in totaal? ik ben denk in zoin 45min mee klaar..?
En hoe lang moet ik dit schema volgen? paar maanden? half jaar?

Oke, dus deze schema volgen met relatief zware gewichten, deal. Nog een paar laatste vragen:
Is er een alternatief voor de deadlift?
En zijn het niet te weinig oefeningen in totaal? ik ben denk in zoin 45min mee klaar..?
En hoe lang moet ik dit schema volgen? paar maanden? half jaar?

1. Sumo-deadlift
2. Nee
3. Klopt
4. Totdat je geen gains meer maakt

@SmellyOrc

Duidelijk.. :P, dan begin ik met dit schema en kijk ik hoe ik verder ga. :)

iedereen bedankt voor reacties!

Terug
Naar boven