XXL Nutrition

Effect van adrenaline op prestaties

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Hier een mooi filmpje over het effect van adrenaline op prestaties van in dit geval een mma-vechter. Eerst mag hij een stoot geven terwijl hij rustig en relaxed is, vervolgens mag hij stoten als hij zichzelf heeft opgepompt en vol met adrenaline zit, en als laatste krijgt hij 2 injecties met adrenaline om te kijken wat daarvan de resultaten zijn. Erg leuk en informatief om te zien. Mooi ook om te zien wat voor emoties loskomen na de adrenaline rush.

[Link niet meer beschikbaar]

Leuke post, altijd leuk om te zien dat je jezelf ook sterker kan maken door jezelf op te pompen en agressie/emotie ergens vandaan te halen

"Unleash the beast!" :fire:

De vraag die blijft: wat als exogene adrenaline toegediend wordt en tevens het "opfokritueel" gevolgd wordt? Krijg je dan een optelsom of werkt dit niet zo doordat er bijvoorbeeld door een terugkoppelingsmechanisme minder endogene adrenaline aangemaakt wordt?

Adrenaline kan je (sportieve) prestaties overigens ook zeer ongunstig beinvloeden. Het versterkt de emoties die op dat moment overheersen. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat twijfel versterkt wordt waardoor je als een dweil presteeert.

De vraag die blijft: wat als exogene adrenaline toegediend wordt en tevens het "opfokritueel" gevolgd wordt? Krijg je dan een optelsom of werkt dit niet zo doordat er bijvoorbeeld door een terugkoppelingsmechanisme minder endogene adrenaline aangemaakt wordt?

Adrenaline kan je (sportieve) prestaties overigens ook zeer ongunstig beinvloeden. Het versterkt de emoties die op dat moment overheersen. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat twijfel versterkt wordt waardoor je als een dweil presteeert.

Is te zien welke sport natuurlijk...
Als je bv. moet gaan boogschieten zal adrenaline niet veel goeds voor je doen, maar bij een explosieve sport kan het alleen maar voordelen bieden imo.

Is te zien welke sport natuurlijk...
Als je bv. moet gaan boogschieten zal adrenaline niet veel goeds voor je doen, maar bij een explosieve sport kan het alleen maar voordelen bieden imo.

Niet per definitie: het gaat vaak ten koste van de techniek en daarnaast kan het zich als een boemerang tegen je keren als het tussen de oren niet 100% is.

Niet per definitie: het gaat vaak ten koste van de techniek en daarnaast kan het zich als een boemerang tegen je keren als het tussen de oren niet 100% is.

Het kan idd ten koste gaan van je techniek, maar een prof fighter zoals degene in het filmpje, denkt niet echt meer na over zijn techniek, die zit er in gedrild. Het is als het ware een automatisme, dus ik denk niet dat wat extra adrenaline hier ten koste gaat van je techniek.

beetje offtopic, maar kan je eigenlijk ook kuren met adrenaline injects, of zijn er profs die het gebruiken?

Angst zorgt ook voor adrenaline en andersom, dus het is niet per definitie hoe meer hoe beter imo. Ik heb wel eens wat gelezen over verhouding adrenaline en testosteron, wat dat betekent voor daadkracht en angst. Ik zoek het ff op.

Edit:

Te veel adrenaline:

Te veel adrenaline = te weinig daadkracht = apathie, geeft gevoel van gevaar ---> gevaar verhoogt de productie van meer adrenaline Deze vicieuze cirkel zorgt ervoor dat er een steeds toenemende mate van adrenaline ontstaat, met als gevolg dat de angst steeds groter wordt door het niet handelen.

Te veel testosteron:

Te veel Testosteron geeft verhoogde daadkracht ---> maar te weinig adrenaline levert tegelijkertijd te weinig actiemogelijkheid ---> er komt geen actie, en dat geeft het gevoel te ontploffen ---> dit geeft het gevoel van gevaar ---> gevaar produceert adrenaline. Het gevolg is dat iemand heel explosief gedrag kan laten zien. Dit uit zich in plotselinge driftbuien, woedeaanvallen, agressie naar anderen of naar zichzelf. Uit wetenschappelijk onderzoek is vast komen te staan dat een verhoogd testosterongehalte samenhangt met slechte aanpassing in sociale omgevingen. Verhoogde testosteron leidt tot meer conflicten met de omgeving.

Een scheve verhouding tussen adrenaline en testosteron:

Te veel van diverse hormonen kan leiden tot een onbalans die psychisch- emotionele problemen op kan leveren. Hieronder staan een paar relaties aangegeven die heel kort een beeld schetsen van de mogelijkheden. Voedingsmiddelen, met name koffie en suiker, hebben een sterke invloed op de productie van de hier genoemde hormonen. Bij het gebruik van koffie en suiker kan er zelfs een uitputting van het adrenalinesysteem (bijnieren) ontstaan wat kan leiden tot burnout.

En zo voort: http://www.platovisit.com/posttrauma/angst.htm

• Topic Starter Topic Starter

Ik denk dat dit niet werkt inderdaad. Door de exogene adrenaline die wordt toegediend ben je al opgefokt en is je hartslag omhoog. Ik denk niet dat het lichaam dan in staat is om vanuit zichzelf dan nog extra adrenaline te produceren.

Ik denk dat dit niet werkt inderdaad. Door de exogene adrenaline die wordt toegediend ben je al opgefokt en is je hartslag omhoog. Ik denk niet dat het lichaam dan in staat is om vanuit zichzelf dan nog extra adrenaline te produceren.

Ik denk overigens dat als je de test nog een keer uitvoert op een andere dag dan er dan zomaar hele andere waarden en verhoudingen uit komen. Het element van toeval wordt niet echt rekening mee gehouden.

beetje offtopic, maar kan je eigenlijk ook kuren met adrenaline injects, of zijn er profs die het gebruiken?

Het is iets dat je spaarzaam moet inzetten. Daarbij maakt het niet uit of je het zelf opwekt of exogeen toedient. Het is een behoorlijke belasting zowel voor geest (CZS) als lichaam.
Gebruik je het vaak (door jezelf elke training vreselijk op te fokken of door middelen als efedrine te nemen) dan kun je eerder overtraind raken en lukt het bovendien niet meer "in the zone" te komen.
Het is iets dat je dus enkel moet inzetten als je een belangrijke prestatie wil neerzetten, zeker van je zaak bent en de techniek 100% beheerst.

En al zou dat het geval zijn dan wil dat niet zeggen dat je daardoor dan nog beter gaat presteren. Ik denk dat hier de wet van de verminderde meeropbrengst geldt: op een bepaald moment wordt het lichamelijke ongemak (verhoogde hartslag e.d.) zo groot dat dit niet opweegt tgov. de toegenomen "drive".

Ok cool. Volgende aflevering met testosteron :D.

damn ik voelde wel met m mee tijdens die psyche up :P

Vrij labiele gast imo.

13:48 lol

• Topic Starter Topic Starter

Is hij ook, zwaar leven gehad ook. Alleenstaande vader van 6 kinderen. Heeft weleens in de underground scene 4 of 5 partijen achter elkaar gevochten terwijl hij ook nog eens de DJ was om geld bij elkaar te sprokkelen. Heeft ook zijn nier afgestaan aan zijn eigen dochter. Aparte kerel in ieder geval.

Bruut filmpje, wil ik geen punch van op men kin krijgen.

Terug
Naar boven