Jij bent van mening dat één product niet het risico op een ziekte of aandoening kan verhogen, maar dat het gaat om een combinatie van factoren. Wanneer je dat argument gebruikt moet je dat ook consequent kunnen toepassen. Je lijkt nu uitzonderingen te maken omdat het jou goed uitkomt.
Hoezo doe ik dat?
Wat ik zeg is dat je gewoon zo veel eieren kan eten als je wil, MITS je voeding en levensstijl verder in orde is.
Als je industriele transvetten eet of voorbewerkt vlees, alcohol drinkt en/of rookt, dan is je voeding en levensstijl niet volledig in orde.
Natuurlijk kan een combinatie van factoren versterkend werken waardoor het risico op een ziekte of aandoening toeneemt. Dat wil echter niet zeggen dat individuele voedingsmiddelen ineens geen effect meer hebben en geen bijdragen leveren. Het één sluit het ander niet uit.
Zoals ik al zei, mogelijk wordt de ontwikkeling van de aandoening versterkt door eieren (inflammatie, arachidonzuur), maar dat betekent niet dat eieren het risico vergroten. Dat kan wel zo lijken omdat de aandoening zich eerder voordoet dan normaal, maar dat betekent niet dat het risico daadwerkelijk vergroot wordt.
Arachidonzuur triggert inflammatie namelijk niet, het zijn andere dingen die dat doen. In het geval van diabetes, een ongezond hypercalorisch dieet icm te veel koolhydraten/suiker en te weinig beweging. Overvloed aan glucose (vergeleken met activiteit) zorgt voor insulineresistentie, op het moment dat dat zich begint te ontwikkelen komen eieren wellicht in zicht. Maar denk je echt dat eieren de OORZAAK kunnen zijn?
Dat is ook een reactie op een vraag die je ontkennend moet beantwoorden. Jij lijkt geen resultaten uit wetenschappelijk onderzoek nodig te hebben om ergens een standpunt over te vormen. Dat kan, maar daardoor is je standpunt nauwelijks te onderbouwen.
Ik gebruik gezond verstand.
Ook bij de discussie over eieren heb ik gewezen op het bekijken van de gehele literatuur en er niet selectief één onderzoek uit te lichten. Ik heb hierover een meta-analyses gevonden die recent is verschenen (1). Hieruit blijkt niet dat vis of de visvetzuren het risico op diabetes mellitus II beïnvloed.
"The overall pooled findings do not support either major harms or benefits of fish/seafood or EPA+DHA on development of DM,...."
Het was niet serieus bedoelt, ik denk niet echt dat visolie het risico op T2DM vergroot. Meer om te laten zien dat er zoveel onderzoeken zijn waar je niets aan hebt.
Waarom maak je dat onderscheid eigenlijk?
Het gaat erom wat één factor in het lichaam doet op het risico op een ziekte of aandoening. Dit kan roken zijn, maar dat kunnen ook bepaalde voedingsmiddelen zijn (waarbij de effectgrootte kan verschillen).
Het gaat er voor mij om dat je, mits je gezond leeft en eet en drinkt, je je niet druk hoeft te maken om eieren. Je moet het in de context van totale voeding bekijken en totale levensstijl. Bij mij past roken daar niet tussen. Dus dit soort dingen zijn niet relevant.
Verder vraag ik me af waarom jij je op het woord eieren fixeert, zoals je hoop ik wel weet gaat het nooit om de naam, maar om de inhoud.
Dan kun je kijken naar wat er in eieren zitten
- eiwitten
- vetsoorten
- vitamines/mineralen
- cholesterol
Eiwitten van eieren specifiek die diabetes veroorzaken? Onzin natuurlijk.
Vet die het risico op diabetes verhoogt? Zou puur om het totale dieet gaan dan natuurlijk. De enige uitzondering hier is arachidonzuur (omega 6 vetzuur). Deze vetzuur versnelt inflammatie, als dit inderdaad een belangrijke rol speelt bij T2DM (
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21233852) dan zal te veel arachidonzuur (en te weinig EPA - deze omega 3 vetzuur gaat de werking van arachidonzuur tegen) de ontwikkeling versnellen.
Echter BEGINT de ontwikkeling van T2DM hier niet mee. Dus dan geldt weer, je moet naar het totale dieet en levensstijl kijken.
Vitamines/mineralen? Totale dieet/levensstijl - heeft niets met eieren te maken.
Cholesterol? Natuurlijk niet.
In alle gevallen verhogen eieren het risico niet, en je zal altijd naar het totale dieet + levensstijl moeten kijken.
Dat gezegd hebbende, als deze goed zijn, is er geen reden voor voorzichtigheid met eieren.
Wanneer is deze goed (als je het mij vraagt)?
- sporten (dit verlaagt de kans op T2DM aanzienlijk - het zorgt er namelijk voor dat bloedsuiker onder controle wordt gehouden - dat is waar het om draait natuurlijk)
- voldoende eiwit
- voldoende vet (in goede verhoudingen)
- genoeg koolhydraten om je training te ondersteunen (en niet meer) - meer zou voor die eventuele overvloed kunnen zorgen.
- voldoende vitamines en mineralen
- geen transvetten en alcohol
- niet roken
Je snapt het wel.
Als jij dit zo leest - vertel mij is waar je het dan mee oneens bent. Dit zijn puur correlatie =/= causatie studies, waar je geen ene fluit aan hebt.