hoeveel studies je ook laat zien, een achterlijk gerucht wint het altijd
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Voedingscentrum kan er natuurlijk niet altijd wat aan doen
http://www.foodlog.nl/artikel/wetenschap-en-het-voedingscentrum/
Ik zie, ik zie de toekomst van Michieln voor me. Sterk en gezond met weinig zorgen aan zijn hoofd.
Ik zie, ik zie Robje en isdatzo, sukkelige, zeikerige, semi wetenschappers. Mager en filosoferend over het leven. Zich continu afvragen of het wel klopt? Wat is de waarheid?
Mensen zoals jullie moeten leren beslissingen nemen ipv zich continu af te vragen.
Kan jij mij nu aangeven wat nou goed is om te doen. Ja, ik weet dat dit lastig is, maar doe het eens zonder er om heen te draaien.
Dus als je dokter zegt dat je cholesterol heel goed is dan kan je wel wat. Ik eet per week +/- 5 tot 6 eieren.http://www.bhf.org.uk/heart-health/conditions/high-cholesterol.aspx :
I've heard that eating too many eggs can raise your cholesterol - how many can I eat?
For most people there is currently no limit on the number of eggs that you can eat in a week. However, because the recommendation has changed over the years, it's often a common source of confusion.
In the past a restriction on eggs was recommended because we thought that foods high in cholesterol (including liver, kidneys and shellfish, as well as eggs) could have an impact on cholesterol levels in the body.
However, as research in this area has developed, so has our understanding of how foods that contain cholesterol affect people’s heart health.
For most people, the amount of saturated fat they eat has much more of an impact on their cholesterol than eating foods that contain cholesterol, like eggs and shellfish. So unless you have been advised otherwise by your doctor or dietician, if you like eggs, they can be included as part of a balanced and varied diet.
http://www.heart.org/HEARTORG/Condi...ions-about-Cholesterol_UCM_305638_Article.jsp :
One egg contains about 185 milligrams of dietary cholesterol. The daily recommended cholesterol limit is less than 300 milligrams for people with normal LDL (bad) cholesterol levels. An egg can fit within heart-healthy guidelines for those people only if cholesterol from other sources — such as meats, poultry and dairy products — is limited. For example, eating one egg for breakfast, drinking two cups of coffee with one tablespoon of half-and-half each, lunching on four ounces of lean turkey breast without skin and one tablespoon of mayonnaise, and having a 6-ounce serving of broiled, short loin porterhouse steak for dinner would account for about 510 mg of dietary cholesterol that day — nearly twice the recommended limit. If you're going to eat an egg every morning, substitute vegetables for some of the meat, or drink your coffee without half-and-half in the example above. And remember that many other foods, especially baked goods, are prepared with eggs — and those eggs count toward your daily cholesterol limit. People with high LDL blood cholesterol levels or who are taking a blood cholesterol-lowering medication should eat less than 200 mg of cholesterol per day.
De Britse en Amerikaanse organisaties spreken zich dus een beetje tegen.....
Wetenschappers spreken zich ook tegen.
Conclusie: voorlopig niet overdrijven met eieren, just common sense.

Dus als je dokter zegt dat je cholesterol heel goed is dan kan je wel wat. Ik eet per week +/- 5 tot 6 eieren.![]()
onbevooroordeeld een genuanceerde mening vellen waarmee je erkent dat je met de huidige wetenschappelijke bevindingen niet de absolute waarheid in pacht kan hebben is niet hetzelfde als 'er om heen draaien'. In de grote mensenwereld kan niet alles gesimplificeerd worden naar jouw behoeften.
Dat kan, dat doe ik gewoon. Je continu dingen afvragen of het goed is of niet slaat helemaal nergens op. In mijn grote mensen wereld, maken echte mannen op een gegeven moment keuzes en gaan er voor.

Om een weloverwogen keuze te kunnen maken zul je je eerst dingen moeten afvragen. Het één sluit het ander niet uit.volkan zei:Dat kan, dat doe ik gewoon. Je continu dingen afvragen of het goed is of niet slaat helemaal nergens op. In mijn grote mensen wereld, maken echte mannen op een gegeven moment keuzes en gaan er voor.
Om een weloverwogen keuze te kunnen maken zul je je eerst dingen moeten afvragen. Het één sluit het ander niet uit.
In het geval van eieren kun je kijken naar de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Hieruit blijkt dat 5 eieren per week een veilige hoeveelheid is. Eet je er meer dan laten onderzoeken toch redelijk consistent zien dat het risico op diabetes mellitus II en hartfalen wordt verhoogd. Op basis hiervan maak ik mijn keuze.
Michieln stelt dat 6 eieren per dag geen problemen oplevert. Dat mag hij natuurlijk stellen, maar de wetenschappelijke literatuur heeft hij niet mee.
Om een weloverwogen keuze te kunnen maken zul je je eerst dingen moeten afvragen. Het één sluit het ander niet uit.
In het geval van eieren kun je kijken naar de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Hieruit blijkt dat 5 eieren per week een veilige hoeveelheid is. Eet je er meer dan laten onderzoeken toch redelijk consistent zien dat het risico op diabetes mellitus II en hartfalen wordt verhoogd. Op basis hiervan maak ik mijn keuze.
Michieln stelt dat 6 eieren per dag geen problemen oplevert. Dat mag hij natuurlijk stellen, maar de wetenschappelijke literatuur heeft hij niet mee.
Gelukkig dat iemand anders Michiel zijn onzin nu ook onderuit haalt.
Hoeveel onderzoeksgroepen die hebben gekeken naar de consumptie van eieren en het risico op diabetes mellitus II en hartfalen kun je noemen die geen verhoogd risico hebben gevonden bij een hoge consumptie? Volgens mij laten er 5 een verhoogd risico zien en 1 (kleiner onderzoek met ouderen) niet (1-5). Volgens mij mag je dan concluderen dat je de wetenschappelijke literatuur niet mee hebt.michieln zei:En ik denk dat jij die literatuur verkeerd begrijpt en/of niet in context kan zetten.
Hoeveel onderzoeksgroepen die hebben gekeken naar de consumptie van eieren en het risico op diabetes mellitus II en hartfalen kun je noemen die geen verhoogd risico hebben gevonden bij een hoge consumptie? Volgens mij laten er 5 een verhoogd risico zien en 1 (kleiner onderzoek met ouderen) niet (1-5). Volgens mij mag je dan concluderen dat je de wetenschappelijke literatuur niet mee hebt.
De verhoogde risico's zijn bovendien behoorlijk sterk en consistent. Redenen om de resultaten niet zomaar naast je neer te leggen en zonder enige terughoudendheid te stellen dat het 10-voudige geen kwaad kan.
Referenties
- Ericson U. High intakes of protein and processed meat associate with increased incidence of type 2 diabetes. Br J Nutr. 2012 Aug 1:1-11.
- Djoussé L. Egg consumption and risk of type 2 diabetes in older adults. Am J Clin Nutr. 2010 Aug;92(2):422-7.
- Djoussé L. Egg consumption and risk of type 2 diabetes in men and women. Diabetes Care. 2009 Feb;32(2):295-300.
- Djoussé L, Gaziano JM. Egg consumption and risk of heart failure in the Physicians' Health Study. Circulation. 2008 Jan 29;117(4):512-6.
- Nettleton JA, Steffen LM, Loehr LR, Rosamond WD, Folsom AR. Incident heart failure is associated with lower whole-grain intake and greater high-fat dairy and egg intake in the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study. J Am Diet Assoc. 2008 Nov;108(11):1881-7.
Bryce: o kijk het voedingscentrum zegt dat je niet meer dan 2,5g calcium mag nemen, dan is dat zo. O kijk, de ADH is zo vast gesteld, dus zo zal het zijn ook, en niet anders. O kijk, bij 500mg vitamine C is je bloedplasma verzadigd, want dat staat daar dus dan is het zo, maar ondertussen vergeet ik volledig naar andere factoren te kijken, zoals weefsels.Doe geen moeite om hem te overtuigen, Michiel is "DE PROF" en stronteigenwijs.
Op allerlei gebied, denkt ook dat 2,8 gram calcium per dag gezond is, en dat soort zaken.
Kun je niet meer serieus nemen.