XXL Nutrition

Eiwit-inname achterhaalt?

HenakLWD

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
105kg
Vetpercentage
20%
Beste mede sporters,

Wie denkt dat hier een kern van waarheid inzit?:eek::eek:

Ik ben nog altijd bezig een goed voeding schema op te stellen, en ben nog veel aan het bestuderen en experimenteren, ik ga nu mijn derde voeding schema eten.
Hier een klein stukje van het artikel!

De Wereldgezondheidsorganisatie noemt 0,5 gr. eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag met een maximum van 35 gram het optimale streefcijfer om gezond te blijven. Diverse organisaties en officiële spreekbuizen in West-Europa spreken van 0,75 tot 0,85 gram per kilo lichaamsgewicht. Bij sportmensen ligt de behoefte volgens deze organisaties iets hoger en is afhankelijk van lichaamsgewicht, tak van sport en intensiteit van de sportbeoefening. Toch is dit principe weersproken en schommelingen in de behoefte zijn nooit méér dan 10%. Sommige sportmensen nemen per dag tot 2 à 3 gram en meer per kg. lichaamsgewicht aan eiwit. Deze hoeveelheden vormen een belangrijke factor bij de afname van de doorlaatbaarheid van de vaatwanden. Minder doorlaatbare wanden leiden tot ziektes aan hart en bloedvaten, reuma en stofwisselingsziektes. Verder spreken sportartsen het vermoeden uit, dat veel blessures aan pezen, gewrichten, kraakbeen en botten vaak samengaan met een te hoog gebruik aan eiwit. Grote hoeveelheden eiwit kunnen de prestaties ineens met sprongen doen vooruitgaan, maar deze verbeteringen zijn slechts van korte duur, ze worden gevolgd door prestatievermindering en ziektes. Meestal hebben ze te maken met een kunstmatig opgewekte stress, in alle gevallen is het slechts een valse conditie.

De spieren hebben - vooral na het sporten, tijdens de nachtrust - het meeste behoefte aan eiwitten. Hoe sneller de aminozuren bij je spieren zijn, hoe sneller ze zich herstellen. Belangrijk hier is dus een evenwicht te vinden, want een teveel aan eiwitten zorgt voor allerhande ziektes. Professor Russell H. Chittenden van de Yale Universiteit verminderde de eiwitinname van atleten van Yale tot minder dan 25 gram per dag, terwijl ze doorgingen met gewicht te winnen, en hun spierkracht en spiervolume konden uitbreiden… en beter scoorden. Onder de vele experimenten die hij voerde waren o.m. competities tussen zijn vegetarische atleten en vleesetende atleten. De vegetariërs lieten de vleeseters met grote voorsprong achter zich. Als sportmens is het belangrijker méér koolhydraten tot zich te nemen zodat het lichaam niet hoeft te grijpen naar de eiwitten om deze als energie te gebruiken. Laat de eiwitten de spieren herstellen, zij zijn er niet om opgebrand te worden.

Voedingsmiddelen met alle 8 essentiële aminozuren:

Amandelnoten en zonnebloempitten
Broccoli
Wortels
Bladgroenten (sla)
Aardappels
Boerenkool en bloemkool
Spruitjes (Brusselse)
Asperges
Tomaten
bieten
maïs
erwten (de meeste)
groene bonen en de meeste bonen
linzen
bananen

Lees dit artikel verder op: :eek::eek::eek:

http://michmyer1.tripod.com/Voeding.htm

Grote hoeveelheden eiwit kunnen de prestaties ineens met sprongen doen vooruitgaan, maar deze verbeteringen zijn slechts van korte duur, ze worden gevolgd door prestatievermindering en ziektes. Meestal hebben ze te maken met een kunstmatig opgewekte stress, in alle gevallen is het slechts een valse conditie.

BS

Naja heb ooit iets gehoord op het nieuws. Dat ziekenhuizen bij urine onderzoeken ook moeten kijken hoeveel eiwit erin zit. Hieruit kunnen ze bepaalde conclusies trekken. Zoals miss doodsoorzaken.

Maja 0,75/0,85 gram eiwit per kg lichaamsgewicht is toch fcuking veel! voor mij zou dat zo 0,85X60=51gr ik denk dat ik daar net aan zit of onder blijf per dag.

/care kzit op ongeveer 260gr per dag..

Naja heb ooit iets gehoord op het nieuws. Dat ziekenhuizen bij urine onderzoeken ook moeten kijken hoeveel eiwit erin zit. Hieruit kunnen ze bepaalde conclusies trekken. Zoals miss doodsoorzaken.

Maja 0,75/0,85 gram eiwit per kg lichaamsgewicht is toch fcuking veel! voor mij zou dat zo 0,85X60=51gr ik denk dat ik daar net aan zit of onder blijf per dag.

En dat vind je al veel?

Ik zit op rustdagen rond de 170 gram en trainingsdagen 200 gram eiwitten..

Bijna niks uit shakes! Slechts 1 na de training..

Dat doen ze meestal om te kijken hoe je nieren functioneren. :rolleyes:

Ja, is al langer bekend. Uiteraard zit er waarheid in. De meesten zullen nu wel beweren dat het zever is, maar zoals bij zoveel zal het inderdaad wel risico's op bepaalde aandoeningen verhogen. Velen geven er nu niet om, maar dat zal wel anders zijn eenmaal ze wat ouder zijn. Dat het spiergroei niet zou bevorderen begrijp ik wel helemaal niet. Neem zelf nooit geen shakes en heb wel de indruk dat het me wat benadeelt. Toch doe ik het niet uit gezondheidsoverwegingen. odig, ieder mens met een klein beetje verstand moet toch weten dat het 5-dubbele van de aangeboden dagelijkse hoeveelheid eiwitten innemen niet gezond kàn zijn..., zelfde met koolhydraten trouwens. Nuja, zoals veel sporten vraagt het bb afbreuk te doen aan je eigen gezondheid, bij bb is het wel wat extreem...

Vreemd ik krijg al jaren 350 gram eiwit per dag binnen en ben nog nooit echt ziek geweest. Laatste keer griep was 5 jaar geleden. Laatste serieuze verkoudheid was 3 jaar geleden. Lichte verkoudheden zijn in minder dan een week weg. Vooral goed eten lijkt dit proces te versnellen.

Bloeddruk, hartslag, bloedwaarden, etc allemaal al jaren perfect. Dit zowel in bulk als cut periode, beiden hoge eiwitinname.

Herstel gaat vlotter en korte en lange termijn groei is beter als ik meer eiwit eet.

"De spieren hebben - vooral na het sporten, tijdens de nachtrust - het meeste behoefte aan eiwitten."

Eiwitsynthese gaat dag en nacht door, dat begint niet plots na 22u00 en stopt na 6u00. Tijdens de training zijn aminozuren antikatabool.

"De vegetariërs lieten de vleeseters met grote voorsprong achter zich."

Zal afhangen van welke sport en hoe het dieet er verder uitziet. Je kan je studie zo ontwerpen dat je vleeseters minder koolhydraten geeft op het moment dat ze nodig zijn. Dit soort onderzoeken zijn iig onbruikbaar voor BB.

Het gaat toch niet om griepjes ofzo, het gaat om hart- en vaataandoeningen, aandoeningen aan botten en pezen.... Lange termijn dus. Denk dat zo'n visie wel nog eens herzien zal worden eenmaal de 50 of 60 bereikt...

Het gaat toch niet om griepjes ofzo, het gaat om hart- en vaataandoeningen, aandoeningen aan botten en pezen.... Lange termijn dus. Denk dat zo'n visie wel nog eens herzien zal worden eenmaal de 50 of 60 bereikt...
Hart- en vaatziekten of aandoeningen aan gewrichten, aanhechtingen of botten hebben heel andere oorzaken dan een hoge eiwitinname.

En als je spreekt over lange termijn wil dat niet zeggen dat je op korte termijn geen veranderingen kan vaststellen. Bij hart- en vaatziekten bijv. kan je bij controle al heel vroeg problemen vaststellen die later erger worden.

Dit lijkt meer op een studie die ontworpen is ter promotie van een vegetarisch dieet.

het enige onderzoek dat wordt geciteerd is van een zekere Russell H. Chittenden uit Yale.

Een onderzoek uit 1907. Nog uit de tijd dat er geen peer review of statistiek nodig was om de geldigheid van je info na te gaan.

:roflol:

Een pro-vegetarierblogje dat selectief onderzoeken zoekt om hun standpuntje te verdedigen. Kom je alle groenen tegen(zie aspartaamblogjes, enz enz). Er zijn genoeg recentere onderzoeken te vinden.

Laatst bewerkt:
Dit "onderzoek" slaat echt helemaal nergens op, er staan alleen maar pro-vegetarier verhalen in. Begin eens onderaan het document, je komt meteen dit al tegen: Meat=Murder .

Het is niet eens een onderzoek, zoals calyptus zegt worden er alleen maar "feiten" uit verouderde onderzoeken genoteerd.

Waar is de referentie van het onderzoek? door wie/wat is het uitgevoerd?

Oke mischien een stomme vraag maar zitter er nou echt essentiele aminozuren in sla?

:roflol: dat eet ik in de ochtend :) ( als het niet meer is :P )

Terug
Naar boven