4me
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 87
- Lengte
- 1m84
- Massa
- 98kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Overigens moet het immuunsysteem ook wel door de darmwand heen kunnen. Het staat me bij dat er IgE gevonden wordt aan de kant van de darminhoud als je een parasieten besmetting hebt. Dus mogelijk wordt het gluteneiwit ook al aangevallen voordat het de darmwand gepasseerd is. Zoals ik al zei, ik ben er een 2-delig artikel over aan het schrijven. Deel 1 wordt een beetje wat gluten zijn wat ze doen en welke problemen dit kan veroorzaken.Interessante reactie pescatore. Ik had nog nooit van zonuline gehoord, en passeren van grote eiwitten, ga me eens bijlezenOverigens moet het immuunsysteem ook wel door de darmwand heen kunnen. Het staat me bij dat er IgE gevonden wordt aan de kant van de darminhoud als je een parasieten besmetting hebt. Dus mogelijk wordt het gluteneiwit ook al aangevallen voordat het de darmwand gepasseerd is.
Zo zie je maar: ik heb te snel iets geroepen, waar toch weer meer aan de hand lijkt te zijn.
En voor @4me : blijkbaar zijn je medicijnen wel erg zwaar, en ik zou toch maar voorzichtig zijn om erg af te wijken van het advies over opname en combineren met maaltijden. Maar dat is mijn gevoel....
Dit stukje zet wat kanttekeningen bij enkele beweringen van Fasano: http://chrismasterjohnphd.com/2011/04/06/what-no-one-is-saying-about-zonulin-is/Zoals ik al zei, ik ben er een 2-delig artikel over aan het schrijven. Deel 1 wordt een beetje wat gluten zijn wat ze doen en welke problemen dit kan veroorzaken.
Deel 2 wordt een stuk over hoe je dit realistisch moet zien in een dageijkse context. Dus meer de toepassingen.
--------------------
Stuur je eventueel wel ff een linkje als je dat interessant vindt. Deel 1 zal deze week wel klaar zijn. Deel 2 wordt iets lastiger omdat het wat minder statische materie is. Zal dus iets langer duren.
Bedoel je met filtersysteem de regulatie van de tight junctions tussen de enterocyten? Want dit (paracellulair) is niet de weg hoe het gros van de aminozuren, di- en tripeptiden wordt geabsorbeerd. Dit gebeurt d.m.v. aminozuur- en peptidetransporters op de membranen van de enterocyten. (zo interpreteer ik je tekst in ieder geval)
Ah, dit wist ik niet. Blijkt dus inderdaad dat gliadine door activatie van een receptor de zonuline-aanmaak stimuleert, wat vervolgens weer de permeabiliteit van de darmwand vergroot door het 'openen' van de tight junctions. Ik wist in alle eerlijkheid geeneens dat die tight junctions actief gereguleerd werden in volwassenen.Op die manier kunnen "grotere" macromoleculen er niet doorheen waaronder dus gluten. Je bloed kan daar gewoon niet zoveel mee. Het "open en dicht" gaan van dit filtersysteem wordt getriggert door een eiwit genaamd zonuline.
In het eiwit gluten zit een eiwitgroepje dat gliadine heet. Gliadine triggert op zijn beurt de aanmaak en het functioneren van zonuline. Dus gluten eten zorgt er eigenlijk voor indirect voor dat er een te grote trigger ontstaat en hierdoor gaan de darmwandcellen teveel openstaan. Dat noem je dan een leaky gut. Er kan dan vanalles erdoorheen dat er eigenlijk niet doorheen hoort te gaan.
Er komt zodoende allerlei spul in je bloedbaan terecht dat er niet thuishoort en je immunsysteem denkt "ey madderfakkers, opzouten" en valt dit aan. Hence een autoimmuunreactie. Dit gebeurt ook bij mensen zonder coeliakie, deze reageren er alleen veel minder heftig op.
Ja die bedoelde ik idd. Ik wist alleen niet zo goed wat het NL woord was. En ja klopt idd ik ben alleen niet zo goed op de hoogte van de exacte dunne darmwerking zoals je dat hier omschrijft, maar veel wordt wel opgenomen zoals het hoort idd. Zal komende week al een stuk beter zijn als ik wat beter ga kijken hoe dat allemaal reilt en zeilt. Zo leer ik dingen iig, puzzelstuk voor puzzelstuk.Bedoel je met filtersysteem de regulatie van de tight junctions tussen de enterocyten? Want dit (paracellulair) is niet de weg hoe het gros van de aminozuren, di- en tripeptiden wordt geabsorbeerd. Dit gebeurt d.m.v. aminozuur- en peptidetransporters op de membranen van de enterocyten. (zo interpreteer ik je tekst in ieder geval)
Moet ook nog redelijk veel onderzocht worden op dit gebied dus er zal de komende jaren nog wel eea genuanceerd worden gok ik zo. Vooral op het grijze gebied tussen immuunresponses, tarwe-allergieën en andere klachten waar niet echt biomarkers van bekend zijn. Zijn nog heel veel blinde vlekken, maar het is op zich al goed dat er in grote lijnen wat duidelijkheid komt.Ah, dit wist ik niet. Blijkt dus inderdaad dat gliadine door activatie van een receptor de zonuline-aanmaak stimuleert, wat vervolgens weer de permeabiliteit van de darmwand vergroot door het 'openen' van de tight junctions. Ik wist in alle eerlijkheid geeneens dat die tight junctions actief gereguleerd werden in volwassenen.
Aye. Ziet er interessant uit. Ga ik straks eens ff voor zitten in m'n hotelkamert.Dit stukje zet wat kanttekeningen bij enkele beweringen van Fasano: http://chrismasterjohnphd.com/2011/04/06/what-no-one-is-saying-about-zonulin-is/
@4me even met het oog op de bovenstaande posts die je deze nacht in een wat lijkt minder stabiele fase hebt toegevoegd: een leaky gut wordt steeds meer in verband gebracht met zaken als depressie, alzheimer en nog een serie brainaandoeningen. Wellicht nuttig om eens naar te kijken. Uit mijn hoofd heeft Dr Fansano of Fasano vrij veel onderzoek naar dit soort dingen gedaan.
En voor @4me : blijkbaar zijn je medicijnen wel erg zwaar, en ik zou toch maar voorzichtig zijn om erg af te wijken van het advies over opname en combineren met maaltijden. Maar dat is mijn gevoel....
Dit is overigens wat ik van gluten begrijp hoe die reactie ontstaat