Fitness Seller

Elke dag onderrug en buik trainen vanwege fysio

daniel777

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Hallo Dbbers,

Ik heb een vraag en ik hoop dat ik hem in de juiste sectie post!
Als dat niet zo is, mijn excuses!

Een kennis van mij heeft van de fysio te horen gekregen dat die persoon elke
dag sit ups moet doen en elke dag de onderrug moet trainen.
Hier wil ik graag jullie mening over want naar mijn weten is het toch niet goed elke dag je rug en of buik te trainen, maar ik kan het gigantisch mis hebben (vanuit de fysio gezien).

Situps, liggend op de grond en dan alleen bovenkant van de grond komen totdat de buikspieren aangespannen zijn (dit opbouwen tot 3x 100 situps per dag)

voor de zijbuikspieren worden er ook setjes gedaan elke dag.

onderrug:
liggend op de buik en dan omhoog gaan zodat de onderrug aangespannen is (5 x 5 seconden vasthouden) dit iedere dag.

De romp moet sterker worden zo, vandaar dat deze oefeningen meegekregen zijn.

Volgens deze kennis, is dit wel goed van de fysiotherapeut heeft ervoor geleerd dus weet wat goed is voor het lichaam en het op een juiste manier aan te pakken, dit is dan ook de juiste manier volgens de therapeut.

Ik heb er niet voor geleerd (wel heel veel gelezen o.a. op het forum, in boeken enz.) maar ik heb naar mijn weten niet de kennis die de fysiotherapeut heeft.

Wat is jullie kijk hierop?
Is dit goed of is dit niet goed en waarom?

ik hoor het graag van jullie :)

Daniel

Kan prima :)

Ik heb zelf zo mijn twijfels bij de 3x100 situps, maar de therapeut heeft er vast een goed idee achter.

Waarom heb ik twijfels bij de 3x100 situps? http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/an_interview_with_dr_stuart_mcgill_part_ii En dan even kijken tot waar het gevraagd word, Dr Stuart Mcgill geeft dan een redelijke uitleg.

Ohja Edit: De oefeningen worden voornamelijk liggend gedaan, zoveel liggen wij niet op de grond dus ik mag aannemen dat er later wel word overgegaan op wat meer functionele oefeningen ?

Die "sit ups" waar jij het over hebt zijn crunches.

Bovendien zou ik Palloff presses aanraden in plaats van crunches, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik doe zelf, op aanraden van de fysio, twee keer per week een half uur core training en hiermee heb ik goede resultaten geboekt op het gebied van kracht, flexibiliteit en stabiliteit. Ik weet niet wat je kennis zijn indicatie is om dit soort oefeningen te moeten doen, maar iedere dag 100 crunches lijkt me onzin.

• Topic Starter Topic Starter
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!

Ik weet nu dat hij gewoon elke dag die oefeningen kan doen en dat het goed is.
De reden achter die 3x 100 crunches kon hij mij niet vertellen,
wel zei hij dat zijn fysiotherapeut universitair opgeleid is en dat hij precies het probleem zag.
Dan ga ik ervan uit dat het toch goed zit, ook met die 3x 100 crunches.

Ook heb ik er weer wat bij geleerd, dat je op aanraden van fysio je onderrug elke dag kunt trainen (alleen op lage intensiteit denk ik dan) en je buik ook :) (bij de buik bestaat zo te zien wel wat meningsverschil).

Ik dacht namelijk dat je niet elke dag 1 dezelfde spiergroep moest trainen en dat je buikspieren ook rust nodig hebben maar wel sneller herstellen en daarom minder lang rust nodig hebben... maar op bepaalde intensiviteit is dat dan niet het geval (het kan dat ik het nog steeds verkeerd zie natuurlijk).

zo leer je elke dag weer iets erbij :)

Maar nogmaals bedankt voor jullie antwoorden! :)

Ook heb ik er weer wat bij geleerd, dat je op aanraden van fysio je onderrug elke dag kunt trainen (alleen op lage intensiteit denk ik dan) en je buik ook :) (bij de buik bestaat zo te zien wel wat meningsverschil).

Ik dacht namelijk dat je niet elke dag 1 dezelfde spiergroep moest trainen en dat je buikspieren ook rust nodig hebben maar wel sneller herstellen en daarom minder lang rust nodig hebben... maar op bepaalde intensiviteit is dat dan niet het geval (het kan dat ik het nog steeds verkeerd zie natuurlijk).

Hangt er vanaf wat je uitgangspunt is. Puur het verstevigen en conditioneren van de spieren kan je ze wel elke dag trainen. Wil je ook wat spiergroei, dan zal ik zelf voor wat meer rust gaan. Conditioneren lijkt me echter het belangrijkste voor dit probleem.

Terug
Naar boven