MuscleMeat

Epic: christelijke camping

De vraag is of het überhaupt wel de Christelijke god te noemen is. Aangezien de meeste Christenen geloven in een drie-enige God.
Dit zie ik zelf helemaal niet zo aangezien de heilige geest helemaal niet gelijk staat aan God zelf en Jezus zelf ook niet. Dit staat gewoon in de bijbel.

Daarnaast is het ook maar de vraag of Moslims en Christenen niet in hetzelfde geloven.
Er is zo ontzettend veel in twijfel te achten aangezien het bij Abraham allemaal gespleten is, waarom is Allah dan opeens anders dan de Christelijke god?
Het komt allebei bij Abraham vandaan.

Hier heb ik dus een lijn getrokken omdat Allah hier uit ontstaan is:

De mensen die de eerste Moslims waren aanbaden vlak daarvoor met velen tegelijk de maan, de maan was de grootste afgod destijds.
Hedendaags zie je nog op ELKE Moskee en velen vlaggen van Islamitische landen een maan. Duidelijk genoeg dat het een godsdienst is van een afgod.

Ik geloof dus in de God van de Joden waar Christenen ook in geloven maar op hun eigen manier.
Echter ben ik geen Jood, maar waarom zou ik er dan niet in mogen geloven?

---------- Post toegevoegd Fri 9 Nov 2012 om 14:14 ----------

Nee, want mijn ex is nu niet onsterfelijk.

+1 voor je geweldige toevoeging aan dit topic.

---------- Post toegevoegd Fri 9 Nov 2012 om 14:18 ----------

> Duizend jarig rijk > Second chance devil > Wederom iedereen sterft een keer en hier komt een definitieve scheiding tussen wie er naar de eeuwige verdoemenis gaan en wie er zich naast God zullen bevinden.

Durf ik verder niets over te zeggen aangezien het een liefhebbende God is en wellicht iedereen tot zich laat komen zelfs diegenen die hun hele leven hebben verdoet aan afgoderij, drugs, & andere shit. Ik ben hier niet voor in de plaats om dat te zegggen.

Je weet dat de god van de joden ontstaan is door de invloed van het hindoeïsme? Abraham de vader van het Jodendom woonde destijds ergens in in het huidige Irak dat onder invloed was van het hindoeïsme. Abraham was hier niet content mee en ging verhuizen naar het huidige Israël en heeft zijn eigen god verzonnen.

De Kerk zoals deze vandaag de dag bestaat heeft helemaal niets te maken met de fundering waarop de Kerk in eerste instantie is opgericht: het bieden van morele gronden van waaruit men zich in het dagelijks leven kon gedragen (en nog steeds gedraagt).
Het punt is dat het gros van de atheïsten (nep-atheïsten/anti-theïsten) in het dagelijks leven uitspraken doet op basis van deze morele gronden. Atheïsme zélf biedt niets om moreel handelen op te baseren. Hij staat op geleende grond en schijt het onder. Dit is een van de punten die gelovigen aanwenden in een discussie: als er geen God is die absoluut onveranderd is in zijn attributen en wetten, waar komt het moraal dan vandaan?
Lang geleden dat ik zo'n onzin heb gelezen. Ik denk dat het in het tijdperk van Sniperx moet zijn geweest.

Vertel. Slechts een handjevol atheïsten begrijpt het, de rest is gepapegaai waar je eng van wordt. Helemaal in combinatie met de beschikking over wetenschappelijke kennis waar je een twaalfjarige niet mee kunt imponeren.

ik vind dit soort gnostisch atheisme en antitheisme al even achterlijk en verwerpelijk.

OK, kan je in mijn statement ook maar 1 feitelijke onjuistheid vinden?
Oeps...hmmmm.... dus geen feitelijke onjuistheden, maar toch verwerpelijk. Leg maar eens uit dan!

Religie (in ELKE vorm, niet alleen de Christelijke) is verantwoordelijk voor 80% van het bloed wat er historisch is vergoten. En kom nou niet aanzetten met Stalin, want als ik je moet uitleggen hoe een persoonlijkheidscult werkt ga ik echt huilen.

Fout.

Iemand die niet gelooft in het bestaan van een God kan zichzelf onmogelijk forceren tot het geloof in een God. Je kunt zeggen dat je gelooft, je kunt je gedragen als gelovige, maar als de klik ontbreekt, ontbreekt het.
Wat mijn brein als waarheid beschouwt, is in essentie onafhankelijk van mijn wil. Ik kan mijn brein niet forceren te geloven dat 2+2 ongelijk is aan het getal 4. Zo kan ik mijn brein eveneens niet doen geloven dat het bestaan van God een optie is.

De Kerk zoals deze vandaag de dag bestaat heeft helemaal niets te maken met de fundering waarop de Kerk in eerste instantie is opgericht: het bieden van morele gronden van waaruit men zich in het dagelijks leven kon gedragen (en nog steeds gedraagt).
Het punt is dat het gros van de atheïsten (nep-atheïsten/anti-theïsten) in het dagelijks leven uitspraken doet op basis van deze morele gronden. Atheïsme zélf biedt niets om moreel handelen op te baseren. Hij staat op geleende grond en schijt het onder. Dit is een van de punten die gelovigen aanwenden in een discussie: als er geen God is die absoluut onveranderd is in zijn attributen en wetten, waar komt het moraal dan vandaan?

ten 1ste is het volgen van wetten om zelf een beloning te krijgen(niet naar de hel gaan) helemaal niet moreel goed maar pure sycofantie uit zelfintresse. Moreel gedrag uit empathie is het enige dat mij interesseerd.

ten 2de zijn er enorm veel zaken in de bijbel die immens immoreel zijn. Slavernij, stenigen van kinderen, verkrachting... Daarnaast zie je ook dat de verantwoordelijkheid voor die daden op hun god wordt afgeschoven. En god heeft altijd gelijk, enz enz...

Ten 3de is, als je geen antwoord hebt op "waar komt het moraal vandaan", godidit een argument from ignorance.

Ten 4de is er een perfecte evolutionaire verklaring voor moreel gedrag.
“Selfishness beats altruism within groups. Altruistic groups beat selfish groups." Komt uit Evolution: Survival of the selfless.

Ten 5de heeft neurowetenschap beginnende staving ontdekt dat moraal uit de hersenen komt.

http://bigthink.com/Mind-Matters/st...re-the-bigger-will-be-this-part-of-your-brain

De Kerk zoals deze honderden jaren geleden bestond, investeerde actief in wetenschappelijke ontwikkelingen (denk aan astronomie, Galileo etc.), om zo dichter bij God te kunnen komen; om hem op die manier beter te kunnen begrijpen. Vele priesters en gelovigen kenden de inhoud van de bijbel totaal niet in deze tijd, vergis je niet. Het leggen van de focus op de bijbel kwam pas jaren later.

De Kerk van vandaag gaat enkel over het vergaren van euro's, niets meer en minder. Een werkelijk triest aanzicht.

Het grote probleem is dat wetenschap vanuit religieus georganiseerde standpunt enorme confirmatiebias heeft(in feite is het pseudowetenschap), en uiteindelijk stroken de dogma's met de ontdekkingen. Dan krijg je een enorme backlash en radicalisering(zie 1200 met islam en tegenwoordig in de VS)

---------- Post toegevoegd Fri 9 Nov 2012 om 15:17 ----------

OK, kan je in mijn statement ook maar 1 feitelijke onjuistheid vinden?
Oeps...hmmmm.... dus geen feitelijke onjuistheden, maar toch verwerpelijk. Leg maar eens uit dan!

Religie (in ELKE vorm, niet alleen de Christelijke) is verantwoordelijk voor 80% van het bloed wat er historisch is vergoten. En kom nou niet aanzetten met Stalin, want als ik je moet uitleggen hoe een persoonlijkheidscult werkt ga ik echt huilen.

Om te beginnen wil ik onderbouwing vanwaar jouw 80% afkomt.

Daarnaast blijk je te snappen dat totalitaire regimes vaak (ir)religie tot de achtergrond verdrijven, maar toch ga je dat eerste claimen als het over religies gaat, terwijl het ook bij die regimes gewoon werd aangewend als casus belli.

Nationalisme(in elke vorm) is de grootste oorzaak van oorlogen.

Over gnostisch atheisme, als je de nullhypothese van de theistische vraagstelling aanvaard(wat correct is), blijft daar altijd een extra factor bij, namelijk dat we nog niet alles weten. Een nullhypothese laat altijd een deur op een kier voor eventueel verder bewijs.

Zolang we niet alles weten niet doen, kan je nooit rechtvaardig gnostisch atheistisch zijn, en in principe verandert bij het claimen van absolute zekerheid de bewijslast naar de claimant.

Iow: je kan het bestaan van een goddelijke entiteit(in alle definities) niet uitsluiten, al is er tot nu toe geen enkele reden om aan te nemen dat er een bestaat.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Roth
Ten 3de is, als je geen antwoord hebt op "waar komt het moraal vandaan", godidit een argument from ignorance.

Ten 4de is er een perfecte evolutionaire verklaring voor moreel gedrag.
“Selfishness beats altruism within groups. Altruistic groups beat selfish groups." Komt uit Evolution: Survival of the selfless.

Exact. Er is geen God nodig om 'moraal' te funderen. Het punt waar ik tegenaan hik is dat vele atheïsten de basis voor hun moraal niet feitelijk kunnen bepalen en ondergeschikt maken aan hun handelen. Bovendien hebben atheïsten een ruime keuze om hun moraal te funderen: de Gulden Regel, utilitairisme etc.

Laatst bewerkt:
Exact. Er is geen God nodig om 'moraal' te funderen. Het punt waar ik tegenaan hik is dat vele atheïsten de basis voor hun moraal niet feitelijk kunnen bepalen en ondergeschikt maken aan hun handelen. Bovendien hebben atheïsten een ruime keuze om hun moraal te funderen: de Gulden Regel, utilitairisme etc.

Geloof jij in het bestaan van subjectieve moraliteit?

Geloof is alleen maar bedacht om mee te cashen/oorlog voeren.

@Calyptus.

Ik heb hier al vermeld atheïst te zijn; in die zin dat ik het bestaan van een God niet als optie overweeg. Op overige gronden identificeer ik mij niet met atheïsten; het gros is een even groot zooitje ongeregeld als de gelovigen van vandaag de dag. De conclusie lijkt mij dus duidelijk.

@Calyptus.

Ik heb hier al vermeld atheïst te zijn; in die zin dat ik het bestaan van een God niet als optie overweeg. Op overige gronden identificeer ik mij niet met atheïsten; het gros is een even groot zooitje ongeregeld als de gelovigen van vandaag de dag. De conclusie lijkt mij dus duidelijk.

volledig mee eens

waarom eindige religieuze topics altijd over op een discussie....

waarom eindige religieuze topics altijd over op een discussie....

zolang de discussies niet in flamewar cockfighting eindigen, wat is er mis mee?

---------- Post toegevoegd Fri 9 Nov 2012 om 16:47 ----------

@Calyptus.

Maakt me niet uit of je theist of atheist bent, in principe ontwijk je nu de vraag want dat doet er niet toe.

Al had ik zo'n niet-antwoord op basis van je vroegere antwoorden wel verwacht, maar ga dan niet superieuriteit over andere atheisten claimen.

Laatst bewerkt:
zolang de discussies niet in flamewar cockfighting eindigen, wat is er mis mee?

---------- Post toegevoegd Fri 9 Nov 2012 om 16:47 ----------

Maakt me niet uit of je theist of atheist bent, in principe ontwijk je nu de vraag want dat doet er niet toe.

Al had ik zo'n niet-antwoord op basis van je vroegere antwoorden wel verwacht, maar ga dan niet superieuriteit over andere atheisten claimen.
Zou het bestaan van een absolute God voldoende zijn voor absoluut moraal? De moraal zou absoluut zijn in de zin dat een absolute God elke term absoluut kan bepalen. Hoewel op dat niveau 'goed' of 'moraal' nog steeds afhankelijke variabelen zijn en uiteindelijk arbitrair.

Naar mijn mening komt het neer op persoonlijke voorkeuren en is moraal grotendeels gekenmerkd door wat in een bepaalde tijd en cultuur als acceptabel wordt geacht. De enige manier waarop ik moraal als absoluut kan zien is in het geval dat er één bewustzijn is, zodat het subjectieve als objectief beschreven kan worden.

Indien er geen God bestaat, kan objectieve moraliteit niet bestaan.

Laatst bewerkt:
Christenjugend

Ze zouden zware straffen moeten zetten op het indoktrineren van jonge kinderen. Ze zulke onzin wijsmaken beschadigd ze voor het leven, vind het maar kindermishandeling.

Heb ook totaal geen respect voor deze mensen. Waarom zou ik? Volgens hun geloof zal ik eeuwig branden in de hel, omdat ik niet in hun god geloof. Maar ik moet hun geloof wel respecteren? Haha ga toch weg met je onzichtbare man in de wolkjes, stelletje simpele zielen.

dat ze geloven maakt me geen fl**ker uit en mogen ze doen, zolang ze niet specifieke rechten adhv hun geloof afdwingen.
En de rest van de bevolking specifieke plichten adhv hun geloof opdwingen.. Gristenen(en andere gelovige partijen) zouden ze moeten verbannen in de politiek.

Terug
Naar boven