Fitness Seller

Sticky FAQ: Haaruitval / Kaalheid

Ik vroeg mij af of Minoxidil preventief gebruikt kan worden? Of moet je het pas gebruiken bij beginnende kaalheid?
Bij beginnende is het meest ideale moment. Als je echt veel aanleg hebt denk ik dat het zeker geen kwaad kan om al vroeg te beginnen. Mensen met veel aanleg hebben als tiener al inhammen.

Voor iedereen die merkt dat die sensitief is voor AGA (of aan een kuur gaat beginnen, en uit voorzorg wil handelen), is een anti-androgeen de eerste stap die het belangrijkst is. Dit veroorzaakt haaruitval en is de eerste stap waardoor haaruitval ontstaat en een keten van veranderingen aanbrengt.

Om het simpel te zeggen is het DHT die zich bindt aan de androgene receptoren van de dermal papilla waardoor er veranderingen worden aangebracht in de paracrine signalling, hierdoor worden de dermal papilla cellen, melanocytes etc gewijzigd/beschadigd waardoor haaruitval ontstaat.

Ben je AGA sensitief en merk je dat je haarverliest ervaart is het dus de KEY om zo snel mogelijk aan een anti androgeen te beginnen (boeit t je niet zou ik t lekker laten offcourse). Voorkomen van haaruitval is een stuk makkelijker dan het hergroeien van haar. Nu zijn er verschillende anti-androgenen op de markt voor haarverlies.

De bekende finasteride en dutasteride bijvoorbeeld werken effectief, alleen zorgen wel voor schommelingen in je hormonale waardes. Sommige mensen ervaren hier bij-effecten, sommigen niet. Dit verschilt nou eenmaal per persoon. Ik zelf wilde hier niet aan beginnen en dus kwam ik uit op RU58841. Het is een topisch anti-androgeen middel wat je aan moet brengen op je hoofhuid. Het doet zijn werking anders dan fina/duta en hecht zich aan de androgene receptoren en blokkeert deze zodat DHT geen kans krijgt om zich te binden aan de dermal papilla. Hierdoor behoud je dus dan ook je hormonale balans, en dit is ook gebleken uit mensen die bloedonderzoeken hebben gedaan. Voor mij een uiterst effectief middel, en voor vele anderen mensen ook. Een uiterst goede responder is bijvoorbeeld deze meneer (RU + MINOXIDIL);

2013-02-15-top.jpg

2013-04-20-top.jpg

Er zijn natuurlijk ook nog andere anti-androgenen voor haaruitval zoals bijv. cb-03-01, en ascj-9.

Minoxidil kan je niet als anti-androgeen zien, en heeft dan ook helemaal geen effect als een anti-androgeen. Minoxidil moet je meer zien als een growth agent, die de "paracrine signalling" weer wat pro anagen growth signalen geeft zodat wat hergroei mogelijk is. Het zal bij de meesten zeker voor hergroei zorgen, maar op de lange termijn is het jammer genoeg geen effectief middel om je haaruitval tegen te gaan. Hiervoor heb je echt een anti-androgeen nodig. De combinatie minoxidil + RU bijvoorbeeld werkt bij mensen ook heel goed omdat je van alle kanten de haaruitval bestrijd en potentiele hergroei mogelijk maakt.
Verder weten ze niet precies waar minoxidil zijn kracht vandaan haalt. Wel stimuleert het b-catenin (wnt pathway). Sluit VCCG af en heeft daardoor impact op FSTL1 receptor wat weer BMP4 antagonized (pro catagen inducer). Daarbij heeft het nog wat mogelijke functies maar ik denk dat dat voor de meeste niet echt interessant is.

Verder zijn growth factors op dit moment wel interessant. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld igf-1, vegf, noggin, fgf2, kgf, kgf-2, SCF etc. Trials hebben laten zien dat dit ook voor hergroei kan zorgen.

Als er nog vragen zijn, roep maar :)

Laatst bewerkt:
wat ben je hier nou aan kwijt per maand?
en ik dacht ook te lezen dat je best nog wat tijd kwijt bent aan het voorbereiden van dat spul?

Nette kennis en info YeahBuddyyy. Maar RU is dacht ik voorlopig alleen op de zwarte markt te vinden? Zou wel een goede sponsor zijn voor het AAS forum als het legaal was met webshop.

wat ben je hier nou aan kwijt per maand?
en ik dacht ook te lezen dat je best nog wat tijd kwijt bent aan het voorbereiden van dat spul?

Ik denk dat je gemiddeld gezien zo een 30-50 euro per maand kwijt bent. Ligt eraan hoeveel je gebruikt. Het voorbereiden van het spul is super easy. Je koopt het, het komt in poedervorm en lost dat op in bijvoorbeeld ethanol of een willekeurige minoxidil solution (zijn verschillende "vehicles" voor om het in op te lossen, iedereen ze eigen voorkeur). Het is ook in kant en klare solutions kopen, dan hoef je ook niks af te wegen en kan je meteen gaan smeren.

Het enige wat het meeste tijd nog kost is denk het aanbrengen van het spul dagelijks, daar ben je dan ong 5 minuutjes mee bezig.

---------- Post toegevoegd 6 September 2013 om 15:44 ----------

Nette kennis en info YeahBuddyyy. Maar RU is dacht ik voorlopig alleen op de zwarte markt te vinden? Zou wel een goede sponsor zijn voor het AAS forum als het legaal was met webshop.

Dankjewel. Het is inderdaad alleen op de "zwarte markt" te vinden. Er is een goede supplier die consistent goede kwaliteit levert. Je kan er gewoon bestellen, en importeren is geen probleem.

Probleem bij deze middelen, veronderstel ik, is zodra je stopt zal normaal haarverlies terug voortzetten? En RU en ascj-9 zouden hun eigen specifieke bijwerkingen kunnen hebben.

Plus los van DHT is er ook een link met prostaglandines, prostaglandine D2 specifiek. Alhoewel er ook een pgd2 link met DHT zou zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3319975/

Laatst bewerkt:
Probleem bij deze middelen, veronderstel ik, is zodra je stopt zal normaal haarverlies terug voortzetten? En RU en ascj-9 zouden hun eigen specifieke bijwerkingen kunnen hebben.

Plus los van DHT is er ook een link met prostaglandines, prostaglandine D2 specifiek. Alhoewel er ook een pgd2 link met DHT zou zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3319975/

Helaas, heb je haaruitval is het idd noodzakelijk om een dergelijk middel constant te gebruiken om ook de constante aanvoer van androgenen op welke manier dan ook tegen te gaan. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat mensen die aan een kuur gaan beginnen en hierbij bang zijn voor haaruitval (normaal dus hier niet last van hebben) wel preventief en tijdelijk een anti-androgeen kunnen gaan gebruiken. Maar inderdaad, ben je aga sensitief zal haarverlies weer optreden als je stopt met het gebruiken van deze middelen.

RU heeft bij de meeste geen bijwerkingen al kunnen sensitieve ook zelf met het gebruiken van RU bijwerkingen ervaren. Het is wel zo dat deze bijwerkingen meteen stoppen wanneer je ook met RU stopt.

De PGD2 theorie is interessant, hier is dan ook mee geëxperimenteerd door het gebruiken van verschillende middelen maar niet echt met succes. Het is zeker iets wat ook veranderd word door androgenen, en kan een schakel in de chain event zijn (of is).

@YeahBuddyyy: Minoxidil zou het PGE2 gehalte verhogen.
En heb al van een aantal mensen gehoord die sides hadden van RU, niet echt extreem, maar toch een verlaagd libido hadden.

Leuke site als je wilt weten wat, wat doet:
http://www.follacure.com/t/sucralfate

Fgf9 kunnen verhogen zou ook een mooi resultaat kunnen geven. Bij een test bij muizen, hebben ze toch ontdekt dat dit gen zou instaan voor haargroei en dit proteine zou in mindere mate te vinden zijn bij mensen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad een mooi stukje informatie! Ik ga me er verder over verdiepen! :)

Say good-bye to male pattern baldness

April 25, 2012

A new study on the causes of male pattern baldness gives real hope for the 8 in 10 men who suffer from this most common form of hair loss. Researchers from the Dermatology Department at the Perelman School of Medicine at the University of Pennsylvania have finally unlocked the secret to male pattern baldness.
male-pattern-baldness2-283x300.jpg
According to the study’s author Dr. George Costarelis, a protein called Prostaglandin D2 (PGD2) is responsible for causing hair follicles to grow thinner and weaker as men age. He said that the study took samples from the balding scalps of men with male pattern baldness and tested them against samples from parts of the head that still grew hair. The researchers found three times the amount of PGD2 in the areas that were balding than in the areas that still grew strong hair follicles.
PGD2 was then tested on mice to see what effects it had on healthy scalps. The study found that PGD2 “really decreased the growth” in the tested mice. Finally, it was determined that the PGD2 protein inhibits hair growth as it binds to the GPR44 receptor. It is this receptor that is the target for future medications that will prevent PGD2 to bind and therefore allow hair to grow to its full strength.
PGD2 isn’t the only prostaglandin that affects hair growth. F2alpha Prostaglandin, which is used in the drug Latisse, was discovered to grow eyelashes after glaucoma patients using drops that contained the protein found their eyelashes were growing longer.
Along with preventing hair to grow, prostaglandins also control cell growth as well as the constricting and dilating smooth muscle tissue.
Costarelis says a treatment is just around the corner and will likely be a topical. Considering the numbers of men who suffer from alopecia, this would be a very profitable discovery.

http://www.steroidology.com/say-good-bye-to-male-pattern-baldness/

Het zou wat zijn. niet dat ik kaal ben ofzo. maar heb toch wel inhammen gekregen over de jaren. echt balen.

Als je inhammen krijgt door veel testosteron, waarom gebeurt dit dan bij veel mannen pas wanneer ze 30+ zijn en hun testosteron begint te dalen? Zou je in theorie dan niet het meeste haar moeten verliezen wanneer je testosteron levels op hun hoogst zijn en niet als ze terug dalen?

Als je inhammen krijgt door veel testosteron, waarom gebeurt dit dan bij veel mannen pas wanneer ze 30+ zijn en hun testosteron begint te dalen? Zou je in theorie dan niet het meeste haar moeten verliezen wanneer je testosteron levels op hun hoogst zijn en niet als ze terug dalen?

DHT is slecht één van de ingrediënten van haarverlies. Er zijn studies waarbij follikels bij mensen die niet lijden aan AGA werden blootgesteld aan hoge concentraties DHT, maar er gebeurde niks.
Fibrose zou er ook voor zorgen dat het haarzakje samengedrukt wordt tot het helemaal bedolven is en waardoor er geen haar meer kan doorbreken.

he publications's approach is to study one of the most well known observations of MPB: A thickening of scalp skin due to fibrosis. Scalp fibrosis is one of the few things that seems to be a constant factor among all MPB sufferers. Theories regarding its consequences are: (1) that fibrosis is what then squeezes follicles until they can no longer push out new hair while also trapping the new hair below surface, (2) destroys BAT (brown adipose tissue) which supplies follicles with nutrients (through andiogenesis) and thus starves them to death, (3) kills off local metabolism, thus not only no more new nutrients, but also no metabolising and disposal of sebum, DHT, etc.
Additionally, there has been one study which ahs found that bald people have dome-shaped scalps, higher foreheads, and so on. In general, their scalp is deformeed and looks as if it was higher, known to many as an "egghead". This was also observed by many hairloss sufferers, most often cited as the reason why they cannot pull off a shaved look as their headshape, being too "eggy", just does not work.

Ook is er een theorie dat haaruitval wordt getriggerd door een auto-imuum reactie, waar ik me bij aansluit.

Helaas, heb je haaruitval is het idd noodzakelijk om een dergelijk middel constant te gebruiken om ook de constante aanvoer van androgenen op welke manier dan ook tegen te gaan. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat mensen die aan een kuur gaan beginnen en hierbij bang zijn voor haaruitval (normaal dus hier niet last van hebben) wel preventief en tijdelijk een anti-androgeen kunnen gaan gebruiken. Maar inderdaad, ben je aga sensitief zal haarverlies weer optreden als je stopt met het gebruiken van deze middelen.

RU heeft bij de meeste geen bijwerkingen al kunnen sensitieve ook zelf met het gebruiken van RU bijwerkingen ervaren. Het is wel zo dat deze bijwerkingen meteen stoppen wanneer je ook met RU stopt.

De PGD2 theorie is interessant, hier is dan ook mee geëxperimenteerd door het gebruiken van verschillende middelen maar niet echt met succes. Het is zeker iets wat ook veranderd word door androgenen, en kan een schakel in de chain event zijn (of is).

Als je gaat kuren en je hebt jaren geleden een haartransplantatie ondergaan, is de kans aanwezig dat de getransplanteerde haren toch nog kunnen gaan uitvallen door verhoogde dht waardes?

Ik heb ergens gelezen dat er geruchten zijn dat de gevoeligheid van de genetisch getransplanteerde immune haren kunnen gaan veranderen door voor het lichaam teveel dht? (door exogeen testosteron)

Dus de gevoeligheid kan gaan veranderen waardoor haren die in principe vanuit een donor gebied komen die immuun zijn voor dht toch nog kunnen gaan uitvallen.

Is dat waar en wat is je mening hierover?

@Bushi, nee dit klopt omdat sommige mensen nou eenmaal niet aga sensitief zijn en daardoor ook geen haarverlies zullen merken bij hoge concentraties DHT. Ben je wel geboren met de k*t genen om vroeger of later kaal te worden is het een kwestie van tijd voordat dit gebeurd.

@powerful

Nee doorgaans blijft het merendeel of bijna alles zitten voor de rest van je leven. De meeste van de haren die bij een transplantatie verzet worden zijn niet aga sensitief en komen uit de "safe donor zone". Deze haren blijven dus dan ook de rest van je leven of ze nu verplaatst worden of niet, dat maakt niet uit. Mocht je veel grafts uit een FUE hebben gehad bijv kan het zo zijn dat de chirurg follicles heeft geplaatst uit je non safe donor area en deze kunnen eventueel op een latere leeftijd uitvallen al is die kans behoorlijk klein.

Anyways mocht je gaan kuren en je hebt een HT ondergaan moet je uiteraard aan een anti androgeen ik neem aan dat je niet straks met een vogelnestje bovenop je hoofd wil zitten ;).

@Bushi, nee dit klopt omdat sommige mensen nou eenmaal niet aga sensitief zijn en daardoor ook geen haarverlies zullen merken bij hoge concentraties DHT. Ben je wel geboren met de k*t genen om vroeger of later kaal te worden is het een kwestie van tijd voordat dit gebeurd.

@powerful

Nee doorgaans blijft het merendeel of bijna alles zitten voor de rest van je leven. De meeste van de haren die bij een transplantatie verzet worden zijn niet aga sensitief en komen uit de "safe donor zone". Deze haren blijven dus dan ook de rest van je leven of ze nu verplaatst worden of niet, dat maakt niet uit. Mocht je veel grafts uit een FUE hebben gehad bijv kan het zo zijn dat de chirurg follicles heeft geplaatst uit je non safe donor area en deze kunnen eventueel op een latere leeftijd uitvallen al is die kans behoorlijk klein.

Anyways mocht je gaan kuren en je hebt een HT ondergaan moet je uiteraard aan een anti androgeen ik neem aan dat je niet straks met een vogelnestje bovenop je hoofd wil zitten ;).

Bedankt voor je reactie maar lees eens onderstaande tekst a.u.b.

Bij betreffende persoon vielen de getransplanteerde haren wel uit?!!:o

Graag je reactie!!!

irst of all im not a doctor, but i had the same experience. except that the hair that fell out was actually 50%transplanted hair for the most part because i was taking injectable testosterone and my dht levels and testosterone levels were maxed out. the doc said the levels were great , but not for me when my hair suddenly was thin . transplanted hair shouldnt fall out especially when it came from the side and back, but also alot of regular hair fell out. just cut back the dose to half, you just went over your bodies thresh hold for tolerance to dht. pick up some rogaine and massage it in at least once a day to front and top its like fertilizer and will help reduce scalp dht faster than just reducing the dose. the problem is that you dont need to have super high testosterone and average middle of the road level is ok if you are sensitive to dht. if you want to test all your levels go to lef.org and join you can order your own blood work and they have a male panel that will let you know all the levels, then you can monitor the level and see it drop. but its good to know how high it is. mine went way up to 86 and when i reduced dose from .40 to .25 ml of pfizer test cypionate dht went back to 40 and all little hairs started sprouting and are growing again. top and front. i was really freaked out also. there is also a product called kevis which helps but its expensive and it made with niacin . a small amount along with rogaine will speed up and stimulate folicles.you need to know all the levels. my estradiol is down to 20 and testosterone free and total 70% of the high range. stay away from topical testosterone it can cause estradiol to become high in alot of guys because of its aromatization to estrogen through the skin. it screwed me up estrogen was 150 for a couple months. i felt really bad. had to find an intelligent doctor. . at bodylogic.com. hope this helped.

Kan meerdere redenen hebben; De meest plausibele is dat die een FUE heeft ondergaan en de dokter veel haren uit de aga sensitieve area heeft gehaald om scarring en kale plekken te voorkomen. Als je dan gaat kuren of je androgene levels gaat verhogen dan heb je de kans dat deze haren zeker zullen uitvallen. Waarschijnlijk een slechte dokter en het is niet echt slim om geen anti-androgeen toe te voegen van die gozer offc :).

Waarom deze vraag btw? Wil je zelf een ht nemen? Of heb je er een gehad?

Het zou wat zijn. niet dat ik kaal ben ofzo. maar heb toch wel inhammen gekregen over de jaren. echt balen.

Heb ook al kleine inhammen en had het ook wel liever anders gezien, het pas vanaf m'n 40ste beginnen krijgen.

Heb onlangs iets tegengekomen:
http://www.nisim.nl/shampoo-tegen-psoriasis-haarverlies-nisim-shampoo.html

Shampoo zou haaruitval stoppen. Ga het denk ik wel eens bestellen om naast m'n minoxidil en finasteride te gebruiken.

Kan meerdere redenen hebben; De meest plausibele is dat die een FUE heeft ondergaan en de dokter veel haren uit de aga sensitieve area heeft gehaald om scarring en kale plekken te voorkomen. Als je dan gaat kuren of je androgene levels gaat verhogen dan heb je de kans dat deze haren zeker zullen uitvallen. Waarschijnlijk een slechte dokter en het is niet echt slim om geen anti-androgeen toe te voegen van die gozer offc :).

Waarom deze vraag btw? Wil je zelf een ht nemen? Of heb je er een gehad?

Bedankt voor je reactie!
Ik heb vroeger een FUT gehad en wil af en toe een licht kuurtje erbij gaan nemen.

Ik heb ook finasteride gebruikt maar ik merkte na 8 maanden toch wel wat bijwerkingen zoals minder zin in coïtus, depressiviteit en steken in mijn rechterbal.

Omdat ik misschien de combo Testosteron/Primobolan 250/200 wil gaan doen ben ik er wel bang voor eigenlijk.

Hoe lang zou ik de fina moeten laten meelopen m.b.t kuur?
Trouwens fina helpt toch alleen bij het gebruik van testosteron en niet bij middelen zoals primobolan omdat primobolan al een afgeleide van dht is werkt finasteride er niet bij??!!!!

---------- Post toegevoegd 11 October 2013 om 18:31 ----------

Voor iedereen die merkt dat die sensitief is voor AGA (of aan een kuur gaat beginnen, en uit voorzorg wil handelen), is een anti-androgeen de eerste stap die het belangrijkst is. Dit veroorzaakt haaruitval en is de eerste stap waardoor haaruitval ontstaat en een keten van veranderingen aanbrengt.

Om het simpel te zeggen is het DHT die zich bindt aan de androgene receptoren van de dermal papilla waardoor er veranderingen worden aangebracht in de paracrine signalling, hierdoor worden de dermal papilla cellen, melanocytes etc gewijzigd/beschadigd waardoor haaruitval ontstaat.

Ben je AGA sensitief en merk je dat je haarverliest ervaart is het dus de KEY om zo snel mogelijk aan een anti androgeen te beginnen (boeit t je niet zou ik t lekker laten offcourse). Voorkomen van haaruitval is een stuk makkelijker dan het hergroeien van haar. Nu zijn er verschillende anti-androgenen op de markt voor haarverlies.

De bekende finasteride en dutasteride bijvoorbeeld werken effectief, alleen zorgen wel voor schommelingen in je hormonale waardes. Sommige mensen ervaren hier bij-effecten, sommigen niet. Dit verschilt nou eenmaal per persoon. Ik zelf wilde hier niet aan beginnen en dus kwam ik uit op RU58841. Het is een topisch anti-androgeen middel wat je aan moet brengen op je hoofhuid. Het doet zijn werking anders dan fina/duta en hecht zich aan de androgene receptoren en blokkeert deze zodat DHT geen kans krijgt om zich te binden aan de dermal papilla. Hierdoor behoud je dus dan ook je hormonale balans, en dit is ook gebleken uit mensen die bloedonderzoeken hebben gedaan. Voor mij een uiterst effectief middel, en voor vele anderen mensen ook. Een uiterst goede responder is bijvoorbeeld deze meneer (RU + MINOXIDIL);

2013-02-15-top.jpg

2013-04-20-top.jpg

Er zijn natuurlijk ook nog andere anti-androgenen voor haaruitval zoals bijv. cb-03-01, en ascj-9.

Minoxidil kan je niet als anti-androgeen zien, en heeft dan ook helemaal geen effect als een anti-androgeen. Minoxidil moet je meer zien als een growth agent, die de "paracrine signalling" weer wat pro anagen growth signalen geeft zodat wat hergroei mogelijk is. Het zal bij de meesten zeker voor hergroei zorgen, maar op de lange termijn is het jammer genoeg geen effectief middel om je haaruitval tegen te gaan. Hiervoor heb je echt een anti-androgeen nodig. De combinatie minoxidil + RU bijvoorbeeld werkt bij mensen ook heel goed omdat je van alle kanten de haaruitval bestrijd en potentiele hergroei mogelijk maakt.
Verder weten ze niet precies waar minoxidil zijn kracht vandaan haalt. Wel stimuleert het b-catenin (wnt pathway). Sluit VCCG af en heeft daardoor impact op FSTL1 receptor wat weer BMP4 antagonized (pro catagen inducer). Daarbij heeft het nog wat mogelijke functies maar ik denk dat dat voor de meeste niet echt interessant is.

Verder zijn growth factors op dit moment wel interessant. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld igf-1, vegf, noggin, fgf2, kgf, kgf-2, SCF etc. Trials hebben laten zien dat dit ook voor hergroei kan zorgen.

Als er nog vragen zijn, roep maar :)

Waarom niet gewoon Nizoral shampoo 2% gebruiken?
Deze shampoo verlaagt het dht gehalte ook in de hoofdhuid.

Is toch hetzelfde als RU dan?

Terug
Naar boven