Voor iedereen die merkt dat die sensitief is voor AGA (of aan een kuur gaat beginnen, en uit voorzorg wil handelen), is een anti-androgeen de eerste stap die het belangrijkst is. Dit veroorzaakt haaruitval en is de eerste stap waardoor haaruitval ontstaat en een keten van veranderingen aanbrengt.
Om het simpel te zeggen is het DHT die zich bindt aan de androgene receptoren van de dermal papilla waardoor er veranderingen worden aangebracht in de paracrine signalling, hierdoor worden de dermal papilla cellen, melanocytes etc gewijzigd/beschadigd waardoor haaruitval ontstaat.
Ben je AGA sensitief en merk je dat je haarverliest ervaart is het dus de KEY om zo snel mogelijk aan een anti androgeen te beginnen (boeit t je niet zou ik t lekker laten offcourse). Voorkomen van haaruitval is een stuk makkelijker dan het hergroeien van haar. Nu zijn er verschillende anti-androgenen op de markt voor haarverlies.
De bekende finasteride en dutasteride bijvoorbeeld werken effectief, alleen zorgen wel voor schommelingen in je hormonale waardes. Sommige mensen ervaren hier bij-effecten, sommigen niet. Dit verschilt nou eenmaal per persoon. Ik zelf wilde hier niet aan beginnen en dus kwam ik uit op RU58841. Het is een topisch anti-androgeen middel wat je aan moet brengen op je hoofhuid. Het doet zijn werking anders dan fina/duta en hecht zich aan de androgene receptoren en blokkeert deze zodat DHT geen kans krijgt om zich te binden aan de dermal papilla. Hierdoor behoud je dus dan ook je hormonale balans, en dit is ook gebleken uit mensen die bloedonderzoeken hebben gedaan. Voor mij een uiterst effectief middel, en voor vele anderen mensen ook. Een uiterst goede responder is bijvoorbeeld deze meneer (RU + MINOXIDIL);
Er zijn natuurlijk ook nog andere anti-androgenen voor haaruitval zoals bijv. cb-03-01, en ascj-9.
Minoxidil kan je niet als anti-androgeen zien, en heeft dan ook helemaal geen effect als een anti-androgeen. Minoxidil moet je meer zien als een growth agent, die de "paracrine signalling" weer wat pro anagen growth signalen geeft zodat wat hergroei mogelijk is. Het zal bij de meesten zeker voor hergroei zorgen, maar op de lange termijn is het jammer genoeg geen effectief middel om je haaruitval tegen te gaan. Hiervoor heb je echt een anti-androgeen nodig. De combinatie minoxidil + RU bijvoorbeeld werkt bij mensen ook heel goed omdat je van alle kanten de haaruitval bestrijd en potentiele hergroei mogelijk maakt.
Verder weten ze niet precies waar minoxidil zijn kracht vandaan haalt. Wel stimuleert het b-catenin (wnt pathway). Sluit VCCG af en heeft daardoor impact op FSTL1 receptor wat weer BMP4 antagonized (pro catagen inducer). Daarbij heeft het nog wat mogelijke functies maar ik denk dat dat voor de meeste niet echt interessant is.
Verder zijn growth factors op dit moment wel interessant. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld igf-1, vegf, noggin, fgf2, kgf, kgf-2, SCF etc. Trials hebben laten zien dat dit ook voor hergroei kan zorgen.
Als er nog vragen zijn, roep maar