AndroidHealthClinic

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands

Bezoekers in dit topic

leuk om te lezen
 
Leuk stukje!

Ik vind het wel jammer dat het weer lijkt alsof je alleen met superstrikte regels een mooi fysiek kunt opbouwen. Er zijn genoeg gasten die niet deadliften en squatten en die toch een goed figuur hebben! Je groeit ECHT wel als je je niet strikt aan Rippetoe houdt.

Die zullen dan toch wel minder progressie maken dan mensen die wel deadliften en squatten. Of het zal niet zo lang duren.

Ik heb ook vrienden die bijna geen compounds doen, niet op hun eten letten, vaak drinken en soms heel weinig slapen en die maken ook zieke progressie. Die gasten hebben gewoon een goed lichaamstype en nemen toevallig genoeg kcal in om te groeien. Maar dat zal toch niet blijven duren :p
 
leuk stukje
zelf kak ik op deze methode, word er alleen maar dik ervan :P
 
Ik heb een Rippetoe-gerelateerde vraag, die kan ik hier vast wel stellen?!

Heb enkele artikelen doorgenomen van Rippetoe.. maar ik kan nergens vinden hoeveel kg of hoeveel % je onder je PR moet zitten met alle oefeningen?

Ik doe nu een split schema bijvoorbeeld:
Hierbij bench ik 70kg, 3x8. Hoeveel kg is het gewicht dan bij de 1e training als ik met Rippetoe begin?
 
Vraag 21. Ik ben nieuw in het bodybuilden. Ik wil eigenlijk geen deadlift of squat doen. wat nu?
Je bent een mietje! Die twee zijn de basis van het BB. Doe ze gewoon of ga punniken.
:thumbs::roflol:
 
Ik heb een Rippetoe-gerelateerde vraag, die kan ik hier vast wel stellen?!

Heb enkele artikelen doorgenomen van Rippetoe.. maar ik kan nergens vinden hoeveel kg of hoeveel % je onder je PR moet zitten met alle oefeningen?

Ik doe nu een split schema bijvoorbeeld:
Hierbij bench ik 70kg, 3x8. Hoeveel kg is het gewicht dan bij de 1e training als ik met Rippetoe begin?

Niet te hoog beginnen, dus als jij 3x8x70 kunt benchen begin je met 3x5x60, dan loop je ook niet zo snel vast.
 
mooie stuk!!!
 
Vraag 19. Hoe snel moet ik, bij bijvoorbeeld benchen, de stang op en neer laten gaan?
Er zijn hele volksstammen die zweren bij een langzame beweging. Een lange TUT (Time Under Tension). Als je slap en traag wilt worden;.doe dat dan. Als je namelijk in slow motion traint;..dan wordt je ook slow. Beweeg de bar dus normaal op en neer. Niet te snel, en niet te traag.

Allereerst leuk stuk!

Maar dit gedeelte ben ik het niet mee eens. Als je langzaam de stang naar beneden brengt tijdens benche is dat een stuk zwaarder. Mij is altijd geleerd dat dit een goede manier van trainen is. En tot nu toe werkt het goed :D

Dat laatste stuk was wel echt koning:

Vraag 21. Ik ben nieuw in het bodybuilden. Ik wil eigenlijk geen deadlift of squat doen. wat nu?
Je bent een mietje! Die twee zijn de basis van het BB. Doe ze gewoon of ga punniken. :hahaha:
 
Allereerst leuk stuk!

Maar dit gedeelte ben ik het niet mee eens. Als je langzaam de stang naar beneden brengt tijdens benche is dat een stuk zwaarder. Mij is altijd geleerd dat dit een goede manier van trainen is. En tot nu toe werkt het goed :D
als je langzaam traint, dan til je ook minder.en dat vertaalt zich weer in minder kracht;) (denk ik):D
 
ja het snel laten zakken spreekt meer spiervezelen aan dan het langzaam laten zakken, heb ik ergens op t-nation gelezen...
 
Dit snap ik niet helemaal. Bijv. de volume dagen/herstel/dagen enz. Hoort dat bij rippetoe voor beginners? en bij de warming up setjes, moet je dus bij het squatte 3 opwarm setjes doen bij het benchpressen en bij het deadlifen op maandag? dus kom je tog niet op 3 setjes maar op 6 setjes uit?

Bij the texas method wissel je tussen

-volume dagen (bijv. 5 sets van 5 reps met gelijk gewicht)
-herstel dagen (zelfde als volume dagen maar lichtere intensiteit (10% minder is een mogelijkheid maar pin je daar niet teveel op vast)-> bijv 3 sets van 3 reps
- pr dagen (1 zware single of doubles /triples )

Bijv: Maandag - volume ; Woensdag - hersteltraining en vrijdag intensiteit


Warm - up -> setjes

Vooral voor de eerste werksets van je eerste oefening is het goed enkele opwarmsets te doen
Bijvoorbeeld

2x5xbar (sets x reps x gewicht)
1x5x40
1x3x60
1x2x70

De eerste werkset erna pak je dan bijvoorbeeld 80
Je kunt eventueel de 3e warm up set schrappen
 
Motivatie!

erg goed stuk, hard en duidelijk

++++++++
 
Vraag 20. Hoe lang moet ik rust nemen tussen reps en oefeningen?
KT is een massa en krachtsport. Het is geen conditie-sport. Neem gewoon zoveel tijd als jij nodig denkt te hebben.

Is dit niet afhankelijk van hoelang je ATP vermogen nodig heeft om te herstellen zodat je weer vol kan gaan?

Ik zou soms wel 5 minuten kunnen wachten, maar dit lijkt me toch niet bevorderlijk voor mijn resultaten?
 
Back
Naar boven