Ten eerste, bedankt voor de link. Ik was nog niet op de hoogte van dit artikel.
Een docent van mij heeft alle uitspraken van meneer Wilders verzameld. Ik heb hier het lijstje naast mij liggen - bestaand uit meerdere A4'tjes (!) - en een aanzienlijk deel daarvan heeft hij buiten de vergaderingen om geüit. Meneer Wilders is dus volgens de grondwet onschendbaar als parlementariër, maar hij staat niet boven de wet. De rechter zal een afweging moeten maken, dus een rangorde moeten schikken, van artikelen uit de grondwet welke zwaarder gewogen moeten worden en welke minder zwaar. Het zal mij niks verbazen, dat wanneer het OM eindelijk het lef heeft Wilders voor de rechter te dagen, de zaak zal eindigen bij de Hoge Raad.
Zelf vind ik dat meneer Wilders zijn mening al geüit heeft, heel Nederland weet hoe meneer over de integratie en de Islam denkt. Nu hij door blijft doorgaan met lasterende uitspraken te uiten, maakt hij mijn inziens misbruik van zijn positie als parlementariër.
Naar mijn inzicht moet meneer Wilders vervolgd worden, met als argument dat hij onwettig handeld.
artikel 137c – 137e Sr. belediging van groepen mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging;
artikel 147-147a en 429bis Sr. smalende godslastering;
artikel 131-134 Sr. opruiing;
Of op grond van de burgelijke wet:
artikel 6:162 BW onrechtmatige daad.
In het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat boven de Nederlandse wetgeving staat, is in artikel 10 inderdaad de vrijuit van meningsuiting opgenomen. Maar deze is niet unaniem. Er kunnen beperkingen oopgelegd worden. Die beperkingen moeten ‘noodzakelijk’ zijn in een democratische samenleving ter bescherming van een aantal met name genoemde belangen: de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, het voorkomen van de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen of het waarborgen van de onpartijdigheid van de rechterlijke macht.
Ik vind dat de rechter moet duidelijk maken dat meneer Wilders een grens heeft overschreden. De vrijheid van meningsuiting is een mooi iets, maar je mag er geen misbruik van maken door mensen te krenken en hun positie in de samenleving te vermoeilijken. Ik vind dat de rechter juist naar de parlementaire positie van meneer Wilders moet kijken, en dat hij met zijn macht, met zijn uitspraken, meer te weeg kan brengen dan een burger.