Fitness Seller

Filmpje van wat eten doet in de maag

Cool! Ik denk dat het proces nog wel een tandje sneller gaat bij 'gekauwd' eten, dit vergroot het oppervlak enorm. Normaal gesproken vindt er in de maag ook continue in principe 'husselen' plaats door de spieren van de maagwand waardoor er verdere mechanische afbraak plaatsvindt (en zo nog verder het oppervlak wordt vergroot).

• Topic Starter Topic Starter
Op die manier werken de enzymen ook het beste. Door het reactieoppervlak zo groot mogelijk te maken kan het enzym gelijk het volgende eiwit binden en vervolgens hydrolyseren. Echter is het imiteren van dat proces best lastig lijkt mij. Hiervoor heb je al snel een mechanische roerder nodig, want de hele tijd met de hand mengen is niet bepaald een optie.

Mooi om te zien dat het echt werkt ;)

Ik Heb dit wel in mijn opleiding, op het lab doe je het normaal gesproken anders, het gehakt gaat met de verdunning in een zak en dat wordt in een machine kapot geslagen zodat je een homogene massa krijgt. Dan afhankelijk van wat je wilt onderzoeken (microbiologisch of wat dan ook) de verdere stappen.
Qua koolhydraten heeft maagzuur er geen invloed op. Eiwitten wel door het zuur.

Om nog even verder te gaan op het onderwerp heb ik ipv gehakt een hele "maaltijd" genomen.

Het betreft hier het beste bulkvoer dat er maar op de markt te krijgen is, namelijk: de Big Mac

Ik heb geprobeerd om het kneden en samentrekken van de maag zo goed mogelijk te simuleren. Ook heb ik deze keer te temperatuur constant gehouden.

Tips en/of opbouwende kritiek zijn altijd welkom.

Wat is precies je doel? Visueel de invloed van maagzuur zien op eiwitten?

Anders kan je met andere enzymen en ph de hydrolyse van zetmeel en vetten met amylase en lipase laten zien.

Het idee kwam eigenlijk voort uit een filmpje die ik recent zag op internet. Hier lieten ze een Big Mac in 37% zoutzuur zakken en verkondigden dat dit de normale gang van zaken was in de maag.
De hoeveelheid mensen die dit leek te geloven verbaasde mij echt.
Zelf ook best benieuwd wat er nu echt in de maag gebeurt heb ik deze filmpjes gemaakt.

De invloed op eiwitten is naar mijn weten het verbreken van de tertiaire structuur hiervan (correct me if I'm wrong).

Mijn doel is dan ook eigenlijk de verspreiding van juiste informatie. Ook al is die niet altijd zo spectaculair als het oplossen van bepaalde etenswaren in sterke zuren, misinformatie verspreiden heeft niemand verder wat aan.

Ik vind het echt mooi hoe je niet alleen skeptisch hebt gekeken naar dat filmpje en zag dat het gewoon onzinnige angstzaaierij is maar het ook nog eens zelf op een realistischere manier hebt gedaan om aan mensen te laten zien.

De wereld heeft veel meer van jouw soort mensen nodig srs

Het idee kwam eigenlijk voort uit een filmpje die ik recent zag op internet. Hier lieten ze een Big Mac in 37% zoutzuur zakken en verkondigden dat dit de normale gang van zaken was in de maag.
De hoeveelheid mensen die dit leek te geloven verbaasde mij echt.
Zelf ook best benieuwd wat er nu echt in de maag gebeurt heb ik deze filmpjes gemaakt.

De invloed op eiwitten is naar mijn weten het verbreken van de tertiaire structuur hiervan (correct me if I'm wrong).

Mijn doel is dan ook eigenlijk de verspreiding van juiste informatie. Ook al is die niet altijd zo spectaculair als het oplossen van bepaalde etenswaren in sterke zuren, misinformatie verspreiden heeft niemand verder wat aan.
Het verbreken van de secundaire en tertiaire structuur (denaturatie) is inderdaad het werk van de lage pH-waarde, maar de primaire structuur wordt ook al doorbroken door pepsine.

Ik heb geprobeerd om het kneden en samentrekken van de maag zo goed mogelijk te simuleren. Ook heb ik deze keer te temperatuur constant gehouden.

Tips en/of opbouwende kritiek zijn altijd welkom.
Weer een mooi filpje man. De hamburger stukjes zijn idd behoorlijk opgelost op het oog. Maar ook het broodje, en dat is een beetje strijdig met de theorie: maagzuur en eiwitsplitsende enzymen zouden niet veel met brood moeten doen. Waarschijnlijk heeft de magneet het broodje flink stuk gewreven en zou je nog behoorlijk intact zetmeel in de kruimels moeten aantreffen. Een eenvoudig proefje daarvoor is de jodium test. Misschien een idee?

Het verbreken van de secundaire en tertiaire structuur (denaturatie) is inderdaad het werk van de lage pH-waarde, maar de primaire structuur wordt ook al doorbroken door pepsine.

Pepsine knipt een lange eiwit keten (primaire structuur) in stukken. Maar dat gebeurt niet willekeurig maar bij voorkeur op de overgang van twee specifieke aminozuren (vraag me nu niet even welke :) ).

Dat het broodje flink verkleind is wilt niet zeggen dat het zetmeel gehydroliseerd is. Dat gebeurt normaal voor een klein deel in de mond met amylase tot maltose, die enzymen worden door de ph in de maag onwerkzaam. Verder gebeurt de hydrolyse en opname in de twaalfvingerige darm door de enzymen amylase, maltase, lactase en sacharase.

Terug
Naar boven