XXL Nutrition

Flexibiliteit bij de squat

EatAndSquat

Dutch Bodybuilder
Waardering
21
Lengte
1m75
Hallo iedereen,

Ik ben vandaag terug begonnen met trainen. Maar tijdens het squaten vond ik dat mijn techniek nog niet perfect was. Ik ben redelijk zeker dat het aan mijn flexibiliteit/lenigheid ligt en dan vooral in mijn traps/armen (ik kan de bar niet én op de juiste hoogte op mijn schouder leggen én mijn pols niet plooien om de bar vast te houden) en in de hamstrings (mijn rug trekt een beetje bol als ik helemaal beneden ben)

Weet iemand goede oefeningen waarbij ik mijn lenigheid dus kan verbeteren?

Alvast bedankt

Pols plooien? Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Gebruik eerst een wat wijdere grip en maak hem elke training wat smaller, dan verbeterd je flexibiliteit vanzelf.

En zorg dat je je squat een beetje afsnijd op diepte. Dus iets hoger eindigen zodat je lower back niet bolt. In een paar trainingen zul je gauw flexibel genoeg worden zodat je dieper kunt.

• Topic Starter Topic Starter
Pols plooien? Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Gebruik eerst een wat wijdere grip en maak hem elke training wat smaller, dan verbeterd je flexibiliteit vanzelf.

En zorg dat je je squat een beetje afsnijd op diepte. Dus iets hoger eindigen zodat je lower back niet bolt. In een paar trainingen zul je gauw flexibel genoeg worden zodat je dieper kunt.

Zo als je de bar meer op je polsen draagt en niet op je rug. Veel bankdrukkers zie je ook die fout maken dat de bar niet in het verlengde van de onderarm is maar hun pols plooien.

Ja ik dacht al zoiets, maar wist het niet zeker. Maar eerst een bredere greep werkt prima en langzaamaan naar binnen werken. Het gaat natuurlijk het snelst als je 3x per week squat.

top! Maar je hebt niet het boek? Dan had je je eigen vraag kunnen beantwoorden;)

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben het boek nog aan het lezen, ik zit nog niet zover. Uit het boek had ik alleen nog maar verstaan dat mijn foute techniek aan flexibiliteit lag:p

Je moet ook proberen om je onderarmen recht onder de bb te houden en dus niet naar achteren steken.

Wat Mugje zei. Enkel door het squatten gaat je flexibiliteit al heel snel verbeteren. Zorg ook dat je je schouders eerst wat opwarmt. Persoonlijk draai ik wat cirkels met mijn armen en daarna doe ik een set overhead squats met de lege bar voor ik start met back squats.

Lees gewoon het hele hoofdstuk squat in het boek terwijl je met een bezemsteel stap voor stap doet wat ie zegt.

Hoi kerel,

Even kijken of ik je kan helpen. Ik neem aan dat je met de bar de barbell bedoeld? Ook ik ben niet zo lenig. Hierdoor heb ik besloten om dumbbells te gebruiken. Laten we voor het gemak zeggen dat de dumbbell er zo uitziet:

>-<

Als ik ga squatten leg ik de "dikke" kant van de dumbbell op mijn schouder, en richt de andere dikke kant naar voren. Met mijn armen in een V vorm kan ik zo de dumbbells goed vasthouden zonder de armen zelf te belasten.

Omdat ik zelf, zoals ik al schreef, niet zo lenig ben, en een licht beschadigde ruggegraat heb, probeer ik het squatten zo recht mogelijk uit te oefenen. Ik begin meestal in deze volgorde:

1: kaarsrecht gaan staan en een punt nemen tegen de muur
2: Dumbbells op mijn schouders leggen
3: Voeten 50 centimeter uit elkaar
4: Voeten 45 graden naar buiten (Kies wat jou het best aanvoelt. Recht naar voren is naar mijn mening behoorlijk onaangenaam.

Als ik deze houding heb aangenomen begin ik met de oefening. Ik zorg ervoor dat mijn hoofd niet verder naar voren komt dan de voeten, om de ruggegraat te beschermen. Met behulp van de dumbbell's op de schouders gaat dit erg makkelijk.

Ik hoop dat het je een beetje geholpen heb. Soms moet je improviseren en deze manier werkte voor mij.

Dumbbell squats, epic joke. Ga dan voetballen ofzo.

probeer je techniek anders eerst in de smit als die er is ben je gedwongen recht op en neer te gaan en wat ook wel eens wil helpen is een verhoging onder je hielen te leggen om stabieler te staan bijvoorbeeld een 2,5 kg schijfje
succes

Terug
Naar boven