MuscleMeat

Free weight vs machines

Bezoekers in dit topic

Gennesis

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
4 dec 2012
Berichten
600
Waardering
21
Lengte
1m77
Massa
90kg
Gewoon een klein vraagje, niet om een discussie te starten hier.

Wat heeft iedereen toch tegen machines/smith machine? Meestal lees ik dat ze de "stabilizer muscles" niet trainen, wat ze daardoor plots slecht maakt. Wat als ik nu net alleen die spier het meest efficient wil aanspreken? Dan kan je mij toch niet vertellen dat een machine chest press slechter is dan een flat bench press?

Voor gebruik in bodybuilding zeker, wij zijn toch geen powerlifters? Laten de mensen zich zo hard meeslepen aan dat "alpha male" gedoe? Net zoals straps etc. Wat als ik bij deadlifts nu mijn posterior chain wil raken en mijn grip is te zwak, dit zorgt ervoor dat ik niet progresseer omdat mijn handen de "weak link" zijn. Dan zijn straps toch net nuttig? Ik train voorarmen en grip op aparte dagen, niet wanneer ik zou deadliften, dat is niet de reden waarom ik die oefening zou uitvoeren.

Ikzelf ben in dit fabeltje meegesleept dat machines slecht zijn en free weight excercises domineren, ik begin daaraan te twijfelen, iedereen heeft het altijd over progressive overload, zoveel mogelijk gewicht tillen, op een chest press machine pak ik veel meer dan een BB bench press, ik probeer alleen mijn chest zoveel mogenlijk te stimuleren, is de machine chest press dan niet de betere optie?

Iemand hier die anders denkt? Ikzelf denk dat machines/free weight excercises allebei hun nut hebben in een BB programma, maar ze verbannen en doen alsof ze "hell on earth" zijn is ook vrijwel nutteloos.

Comments? Weet niet of hier al zo een topic geweest is, hoogstwaarschijnlijk wel, was gewoon benieuwd naar al die grote DBB'ers en hun zegje over dit onderwerp.

EDIT: Kleine toevoeging, wat zijn die zogenaamde "stabilizer" muscles nu eigenlijk? Bv: Bench press, bedoelen ze dan de anterior deltoid etc of de rotator cuff? Iemand? Just curious, that's all.
 
Laatst bewerkt:
Wat een lef, zo'n topic starten. Mensen hier zijn t hardcore om toe te geven dat machines ook bepaalde voordelen kunnen hebben. Ik pak alvast de popcorn!

Anterior deltoid is nooit een stabilizer, bij geen enkele oefening. Wel een synergist bij bench press.
 
Wat een lef, zo'n topic starten.

Mensen hier zijn t hardcore om toe te geven dat machines ook bepaalde voordelen kunnen hebben.

Ik pak alvast de popcorn!

Ben gewoon hier voor meningen, niet weer zo een rage topic, maar ik begrijp wat je bedoeld. We shall see, ik zit momenteel op keto en IF, heb alles al gegeten voor vandaag, maar ga gerust even off-diet voor de comments te bekijken!

Share some popcorn?
 
niemand heeft jou een mes op de keel gezet, ga free weights doen. Dat getuigt eerder aan gebrek aan onderzoek van jou, dan dat mensen jou opdringen free weights te doen. In sportscholen raden de begeleiders juist eerder aan machines te doen. Als jij machines fijn vind moet je dat vooral doen.. Wat jij doet zal me echt aan mn reet roesten en houdt jezelf vooral ook niet tegen door wat ik te melden heb,, ik train op de manier die het beste past bij het bereiken van mijn doelen.

verder vindt ik machines veel minder fijn trainen en past het niet bij mijn doelen dus doe ik weinig met machines (af en toe lat pully, deed ook wel cable rows. Ik squat liever een paar setjes ipv ik hip abductor machine, leg curls en glute kickback oid doe. Met compounds als bench pak je veel meer spiergroepen mee dan met machines.


tl:dr -> leef je eigen leef brah
 
niemand heeft jou een mes op de keel gezet, ga free weights doen. Dat getuigt eerder aan gebrek aan onderzoek van jou, dan dat mensen jou opdringen free weights te doen. In sportscholen raden de begeleiders juist eerder aan machines te doen. Als jij machines fijn vind moet je dat vooral doen.. Wat jij doet zal me echt aan mn reet roesten en houdt jezelf vooral ook niet tegen door wat ik te melden heb,, ik train op de manier die het beste past bij het bereiken van mijn doelen.

verder vindt ik machines veel minder fijn trainen en past het niet bij mijn doelen dus doe ik weinig met machines (af en toe lat pully, deed ook wel cable rows. Ik squat liever een paar setjes ipv ik hip abductor machine, leg curls en glute kickback oid doe. Met compounds als bench pak je veel meer spiergroepen mee dan met machines.


tl:dr -> leef je eigen leef brah

Ik respecteer je mening, maar zo ik vroeg om jouw visie op machines vs free weights, niet je mening op mijn visie en uitleg.
Lees mijn begin post nog een keer? Overal hoor je altijd hetzelfde, free weight beats machines, stabilizer muscles, ik stel de vraag hier en wat mensen ervan vinden en hun persoonlijke ervaringen ermee, alright? Niets te maken met je zogenaamde "onderzoek".

---------- Toegevoegd om 21:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:24 ----------

Wat een lef, zo'n topic starten. Mensen hier zijn t hardcore om toe te geven dat machines ook bepaalde voordelen kunnen hebben. Ik pak alvast de popcorn!

Anterior deltoid is nooit een stabilizer, bij geen enkele oefening. Wel een synergist bij bench press.

Feitje daar, maar je begreep wat ik bedoelde met "stabilizer", fout gebruik van de term, my bad.
 
Dit is een typisch gevalletje forum talk. Elkaar na-praten. Sommige machine oefeninge zijn wel chil. Persoonlijk mix ik het. Zelfde als smith use. Kan chill zijn voor squat/lunge/smith. Al vind ik dan weer wel dat je bijv niet moet benche en neck presse in de smith. Dst vind ik dan wel weer ontzettend kneuzerig en faal.
 
Ik respecteer je mening, maar zo ik vroeg om jouw visie op machines vs free weights, niet je mening op mijn visie en uitleg.
Lees mijn begin post nog een keer? Overal hoor je altijd hetzelfde, free weight beats machines, stabilizer muscles, ik stel de vraag hier en wat mensen ervan vinden en hun persoonlijke ervaringen ermee, alright? Niets te maken met je zogenaamde "onderzoek".

gewoon je eigen onderzoek doen, iedereen heeft een andere mening. Daar uit halen wat nutig is voor jou dat punt probeerde ik te maken.

Er zijn ook hele hordes mensen die zeggen dat je geen vet mag eten, of maar 1 ei per week. Betekend toch niet dat dit per defenitie waar is?



verder vindt ik machines veel minder fijn trainen en past het niet bij mijn doelen dus doe ik weinig met machines (af en toe lat pully, deed ook wel cable rows. Ik vind het trainen op machines minder goed "voelen".

Met compounds als bench pak je veel meer spiergroepen mee dan met machines. Ik squat liever een paar setjes ipv ik hip abductor machine, leg curls en glute kickback oid doe.
 
Dit is een typisch gevalletje forum talk. Elkaar na-praten. Sommige machine oefeninge zijn wel chil. Persoonlijk mix ik het. Zelfde als smith use. Kan chill zijn voor squat/lunge/smith. Al vind ik dan weer wel dat je bijv niet moet benche en neck presse in de smith. Dst vind ik dan wel weer ontzettend kneuzerig en faal.

waarom is een bench in smith faal en kan een smith squat chill zijn???
 
Omdat een routine die niet gebaseerd is op minstens een redelijk aandeel freeweights leidt tot 0,0 coordinatie of vermogen om kracht enigszins efficient te gebruiken en dat is debiel.

Machines zijn een prima tool om veel volume te kunnen draaien op een relatief onbelastende manier, niks meer, niks minder.

En isolatie oefeningen zijn tering overrated, die hoor je toe te passen waar nodig niet voor elk mogelijk lichaamsdeel. Ik open een random 'reet mijn schema pl0x' topic hier en zie altijd 0-1 compounds gevolgd door 3-5 isolatie oefeningen voor een spier.
 
gewoon je eigen onderzoek doen, iedereen heeft een andere mening. Daar uit halen wat nutig is voor jou dat punt probeerde ik te maken.

Er zijn ook hele hordes mensen die zeggen dat je geen vet mag eten, of maar 1 ei per week. Betekend toch niet dat dit per defenitie waar is?



verder vindt ik machines veel minder fijn trainen en past het niet bij mijn doelen dus doe ik weinig met machines (af en toe lat pully, deed ook wel cable rows. Ik vind het trainen op machines minder goed "voelen".

Met compounds als bench pak je veel meer spiergroepen mee dan met machines. Ik squat liever een paar setjes ipv ik hip abductor machine, leg curls en glute kickback oid doe.

Ik heb mijn "onderzoek" gedaan, daaruit concludeer je niet veel als iedereen zijn/haar eigen mening erover heeft.
Wat mijn persoonlijke opinie is? Ik wil mijn pectoralis major optimaal stimuleren met zo veel mogelijk gewicht, dan lijkt mij een machine beter.

Heb een goed deel van mijn fysiek opgebouwd met machines toen ik net begon met trainen, maar dat waren beginnergains, dus oordelen of ze superieur waren t.o.v free weight exercises was al van de kaart, daarom dat ik de vraag stel hier, aan andere mensen zodat ze hun mening, visie en ervaringen kunnen delen.

Blijf toch die machine chest press doen, voel hem zo heerlijk en dan kan ik maximaal letten op de contractie van mijn chest i.p.v te letten op balans van de bar/dumbbells.

Ik ga gewoon wat variatie toevoegen, sommige spiergroepen die ik beter voel, meer gewicht kan gebruiken en dat tot mijn doel behoord zal ik een machine voor proberen gebruiken.
 
Wat mijn persoonlijke opinie is? Ik wil mijn pectoralis major optimaal stimuleren met zo veel mogelijk gewicht, dan lijkt mij een machine beter.

Je moet je niet blind staren op t gewicht op de chest press of plate loaded press. Veel van het extra gewicht dat je tilt komt door het katrol/hefboom effect. Heb dat argument te vaak voorbij zien komen.

Altijd leuk om de mannekes te zien die 100 reppen op de chest press en dan stoer op de bank gaan liggen en huilend weg lopen als ze erachter komen dat ze niet eens een 1rm van 90 echte kg's hebben.
 
Je moet je niet blind staren op t gewicht op de chest press of plate loaded press. Veel van het extra gewicht dat je tilt komt door het katrol/hefboom effect. Heb dat argument te vaak voorbij zien komen.

Altijd leuk om de mannekes te zien die 100 reppen op de chest press en dan stoer op de bank gaan liggen en huilend weg lopen als ze erachter komen dat ze niet eens een 1rm van 90 echte kg's hebben.

Ergens ook weer een feit, maar ik voel de oefening in ieder geval veel harder in mijn chest!
 
Het gaat jou dus om voelen? En is meer voelen, meer gainen in jou beleving?

Als jij op die manier je hele lichaam wilt trainen heb je voor vrijwel ieder spiertje in je lichaam een aparte oefening nodig. In mijn ogen is dit minder efficint sporten. Met bijvoorbeeld 10 compound oefeningen kun je je hele lichaam trainen. Daar tegenover heb je misschien wel 40 of 50 isolatie oefeningen nodig.

Verder zie je bij dit soort isolatie schema's dat het bovenlichaam 3x zoveel aandacht krijgt dan je onderlichaam, beetje uit verhouding imo.

Daarnaast is krachttraining een middel om je doel te bereiken, maar doelen kunnen per persoon verschillen. Jij wilt isoleren en waarschijnlijk train je alleen om je fysiek te veranderen (esthetisch). Het versterken van pezen of je centrale zenuwstelsel en je cordinatie / stabiliteit zit er niet in bij deze manier van trainen.
 
Elk mens heeft bepaalde doelen en om die te bereiken gebruikt ieder een ander middel, eentje vindt/voelt het beter om meer met machines te zijn en ander weer met free weights.
Ik gebruik allebei, het is soms ook kwestie van beschikbaarheid. Geen biceps doen omdat alles bezet is of wel biceps op een machine?
Enige dat ik nooit doe is DL in de smith, doe soms bicep curls in de squat rack wanneer het lekker vrij is.
 
Het gaat jou dus om voelen? En is meer voelen, meer gainen in jou beleving?

Als jij op die manier je hele lichaam wilt trainen heb je voor vrijwel ieder spiertje in je lichaam een aparte oefening nodig. In mijn ogen is dit minder efficint sporten. Met bijvoorbeeld 10 compound oefeningen kun je je hele lichaam trainen. Daar tegenover heb je misschien wel 40 of 50 isolatie oefeningen nodig.

Verder zie je bij dit soort isolatie schema's dat het bovenlichaam 3x zoveel aandacht krijgt dan je onderlichaam, beetje uit verhouding imo.

Daarnaast is krachttraining een middel om je doel te bereiken, maar doelen kunnen per persoon verschillen. Jij wilt isoleren en waarschijnlijk train je alleen om je fysiek te veranderen (esthetisch). Het versterken van pezen of je centrale zenuwstelsel en je cordinatie / stabiliteit zit er niet in bij deze manier van trainen.

Wel, bij de normale bench press kraakt mijn schouder op de meest walgelijke manier, voel ik hem amper in mijn borst dan machine press.

Daarmee bedoel ik niet dat gevoel alleen is waar ik op uit ga, ik ga op maximum contractie - ROM en gewicht af, anders kan ik heel de dag cable flyes doen 20+ reps, dan voel ik mijn borst ook (als dat was wat je impliceerde).

Iedereen traint verschillend en keist hoe hij/zij zijn/haar oefeningen verdeeld, ik focus op compounds, pullups, rows, bench press, probeer zelf zo min mogelijk isolatie te doen, behalve als ik het echt nodig heb, sinds ik mijn schema heb aangepast aan heavy ass compounds merk ik dat ze niet meer nodig zijn.


Ik train inderdaad voor mijn fysiek, al zou ik terug willen deadliften...mijn PR verhogen naar 200+ ipv 200, zal moeten wachten vanwegen knieproblemen!

---------- Toegevoegd om 22:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:42 ----------

Elk mens heeft bepaalde doelen en om die te bereiken gebruikt ieder een ander middel, eentje vindt/voelt het beter om meer met machines te zijn en ander weer met free weights.
Ik gebruik allebei, het is soms ook kwestie van beschikbaarheid. Geen biceps doen omdat alles bezet is of wel biceps op een machine?
Enige dat ik nooit doe is DL in de smith, doe soms bicep curls in de squat rack wanneer het lekker vrij is.

Das juist, wel, ik zit in een kleine lokale gym, dus ik heb geen probleem met beschikbaarheid!
DL in de smith...hoe onpraktisch moet dat niet zijn :/.
 
Wel, bij de normale bench press kraakt mijn schouder op de meest walgelijke manier, voel ik hem amper in mijn borst dan machine press.

Daarmee bedoel ik niet dat gevoel alleen is waar ik op uit ga, ik ga op maximum contractie - ROM en gewicht af, anders kan ik heel de dag cable flyes doen 20+ reps, dan voel ik mijn borst ook (als dat was wat je impliceerde).

Iedereen traint verschillend en keist hoe hij/zij zijn/haar oefeningen verdeeld, ik focus op compounds, pullups, rows, bench press, probeer zelf zo min mogelijk isolatie te doen, behalve als ik het echt nodig heb, sinds ik mijn schema heb aangepast aan heavy ass compounds merk ik dat ze niet meer nodig zijn.

Dikgedrukt.
Je schouder kraakt vreselijk bij bench press..
Je voelt je borst amper bij bench press maar wel bij machine press..
En tch kies je voor bench press?

Waarom? ???
 
Wel, bij de normale bench press kraakt mijn schouder op de meest walgelijke manier, voel ik hem amper in mijn borst dan machine press.

Dit zou heel waarschijnlijk kunnen wijzen op een onjuiste uitvoering of een ander probleem. In principe omzeil je dan het probleem een beetje door een chest press te doen.
 
Dikgedrukt.
Je schouder kraakt vreselijk bij bench press..
Je voelt je borst amper bij bench press maar wel bij machine press..
En tch kies je voor bench press?

Waarom? ???

Postuurproblemen door slecht trainen in het begin van mijn trainings"carriere". Moest van de fitnesseigenaar een bepaald circuit volgen, een ciruit dat meer het anteriaire deel van het lichaam aansprak dan het posteriaire, recipe for disaster.

Ik doe wel decline en incline, waarbij ik mijn schouder nagenoeg niet voel, raar maar waar.
Heb ook een tijd mijn lateral delts met rust gelaten vanwege schouderpijn bij lateral raises, geen enkele uitvoering zorgde ervoor dat ik geen impingement had, enorm lastig, dus heb ik eerst mijn postuurprobleem moeten aanpakken (ben er nog mee bezig) en is aardig verbetert met de tijd!

---------- Toegevoegd om 22:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:50 ----------

Dit zou heel waarschijnlijk kunnen wijzen op een onjuiste uitvoering of een ander probleem. In principe omzeil je dan het probleem een beetje door een chest press te doen.

Uitvoering is goed, heb verschillende technieken gebruikt, it just doesn't feel right to me, samen gepaard met wat postuurprobleempjes, nah, ik kies dan liever voor incline, decline en machine, personal preference.

Ieder zijn ding he! Wil liefst niet weer 2 maanden eruit liggen vanwege schouderblessures.
 
Het is niet ongewoon dat de manier van uitvoering/persoonlijke bouw van iemand de bench echt een waardeloze oefening maakt wat betreft pec activatie.
 
Back
Naar boven