XXL Nutrition

Frein’s path to success.

Frein

Novice
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
90kg
Vetpercentage
12%
Goedendag heren/dames,

Ik ben Frein, 21 jaar en ik woon in het noorden. Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar aan het trainen. Ik lurk al een tijdje op dit forum, maar ik heb nog nog geen behoefte gehad om te participeren. Tot nu.
Ik heb mijn log opgedeeld in een aantal paragrafen om de leesbaarheid te bevorderen:

• Achtergrond
  • Voedingschema
  • Supplementen
  • Trainingsschema
  • Foto’s
  • Statistieken
  • Doelen
  • Dankbetuiging.

Achtergrond

Het begin

Voorzover ik mij kan herinneren ben ik altijd al dik geweest. Ik haatte sporten vroeger. Het zal u dan ook niet verwonderen dat ik altijd als laatste werd gekozen bij gym tijdens mijn middelbare schoolperiode.
Op een gegeven moment heb ik mijn gewicht zover laten oplopen dat de weegschaal ongeveer 110 kilo aansloeg. Ik zat vast in een vicieuze cirkel waar ik niet uit kon komen. Daarnaast raakte ik ook nog in een sociaal isolement doordat ik teveel zat te gamen in mijn vrije tijd.
Mijn broer, een fanatieke sporter, heeft mij op een blauwe maandag toen meegesleurd naar de sportschool. Daar kwam ik tot de verbazing dat ik sporten best leuk vond.
Ik pakte het de eerste weken aan zoals velen voor mij hebben gedaan: veel cardiovasculaire activiteit en weinig eten. Het zal u niet verbazen dat ik mij hier niet echt lekker bij viel.
Mijn broer probeerde mij uit te leggen dat dit een foute manier van afvallen was en dat het verstandiger was om meer te eten.

Nadat ik een tweetal weken ongeveer drie dagen per week aan het sporten was, kwam ik via een link op het internet uit op Dutchbodybuilding. Ik probeerde zoveel mogelijk kennis tot mij op te nemen wat betreft voeding- en trainingsschema’s. Ik heb het boek “Burn The Fat, Feed The Muscle” van Tom Venuto dan ook in een avond uitgelezen. Een prachtboek en een absolute aanrader voor iedereen die probeert verantwoord af te vallen.

Het keerpunt

Ik begon sporten steeds leuker te vinden. Met behulp van de informatie op diverse fora en artikelen van onder andere Lyle McDonald en Tom Venuto, begon ik goed en verantwoord af te vallen. Ik had een voedingsschema opgesteld waarmee ik uit de voeten kon en het afvallen kon beginnen. In ongeveer een jaar tijd ben ik dan ook van 110 kilo naar 75 kilo gegaan.

Nu

Nadat ik was afgevallen naar 75 kilo, bleef er erg weinig spiermassa over. Na mijzelf wat ingelezen te hebben, ben ik begonnen met aanpassen van mijn voedingsschema om een overschot aan calorieën te creëren. Ik heb toen een tijdje wat aan zitten te kloten in verband met persoonlijke problemen en heb mijzelf ietwat laten verwateren. Ik schommelde tussen de 80 en 85 kilo.
Nadat mijn problemen niet meer relevant waren (een drie maanden geleden), heb ik mij toegezegd om voor een aantal maanden een clean bulk te doen. Het plan is om van 80 kilo naar 100~ kilo te gaan (ik hoef niet uit te leggen dat dit mentaal ook zwaar voor mij is – voormalig dikke mensen kunnen dit vast wel begrijpen).
Op het moment van schrijven weeg ik 91,3 kilo. Het plan is om aan het einde van januari/begin februari weer te cutten.

Voedingsschema
Ik heb mijn voedingsschema gemaakt met behulp van het Excelbestand dat op de website van True Natural Bodybuilding is te vinden. Het voedingsschema is te vinden als bijlage in deze post.
Ik heb gekozen voor een verhouding van 40:40:20 wat betreft eiwitten, koolhydraten en vetten.
Ik zal er gelijk bij zeggen: ja, er zit veel brood in. Het is misschien eentonig. Daar heb ik geen problemen mee. Kan dit anders? Op het moment niet. Ik ben bezig met mijn scriptie bij een multinational en met rijst aan komen zetten op kantoor is geen optie. Daarnaast is dit gewoon gemakkelijk mee te nemen en te bereiden.

Supplementen

Ik gebruik momenteel de volgende supplementen:

• creatine
  • whey
  • visolie
  • glucosamine en chondroitin (zie trainingsschema waarom)
  • multivitamine.

Op trainingsdagen neem ik drie gram creatine voor en na de training. Op niet trainingsdagen neem ik vijf gram creatine. De rest van de supplementen spreken voor zich.

Trainingsschema

Ik volg momenteel een driedaagse split:

• borst en biceps
  • rug en triceps
  • schouders en benen.
Ik had oorspronkelijk benen op een aparte dag, maar ik heb mijn knie overbelast. Naast het vier keer in de week trainen, doe ik ook twee keer per week aan Karate. Dit hakte er in en ik vroeg teveel van mijn knie. Momenteel ben ik rustig bezig met veel rek- en strekoefeningen om mijn knie weer paraat te krijgen voor het echte werk.

Foto’s

Binnenkort.

Statistieken
Bench press: 1x105 kg
Deadlift: 1x140
Squat (voor knieblessure): 1x125 kg

Doelen

Zoals eerder gezegd, ik ben nu bezig met een cleanbulk om van 80 kilo naar 100 kilo te gaan. Eind januari/begin februari ga ik goed cutten. Ik wil dan weer naar 80-85 kilo cutten over een periode van drie tot vier maanden.
Dit komt ook beter uit in verband met mijn opleiding; ik heb dan namelijk mijn scriptie afgerond en daarna kan ik weer veel thuis studeren.

Mijn droomfysiek

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Rich Gaspari

Misschien niet realistisch, maar een mens moet een streven hebben.

Dankbetuiging

Ik wilde oorspronkelijk een aantal namen hier neer zetten van gebruikers op dit forum, maar ik ben bang dat ik mensen vergeet. Daarom kies ik voor de volgende dankbetuiging: iedereen die het niveau van dit forum hoog houdt en er voor zorgt dat dit een baken van informatie is voor beginnende bodybuilders, wil ik hartelijk bedanken. Ga zo door.

Waarom een trainingslog?
Meten is weten. :clown:

Noot:
Ik sta open voor kritiek en ik zal dan ook proberen inhoudelijk te reageren. Ik moet daarbij wel de volgende kanttekening plaatsen: ik ben geen expert op het gebied van bodybuilding en ik zal mijzelf dan ook niet zo voor doen. Ik volg dan ook het motto van 3XL: geloof niets, probeer alles.

Verwacht dus geen diepgaande analyses die je van 3XL of Big-T gewend bent.

[Edit]Om een of andere reden kan ik mijn voedingsschemaniet uploaden. Ik krijg een foutmelding. Ik heb het daarom in een pdf-bestand neergezet op rapidshare: [Link niet meer beschikbaar]

Goede beginpost van je log. Zoals je aan mijn foto's kan zien ben ik ook dik begonnen. Er mag nogsteeds wel wat af qua vet, maar ik voel me nu echt stukken beter. Ik snap dat het lastig is om gewicht aan te komen als je altijd dik bent geweest (zelf heb ik hier geen last meer van). Gewoon je uiteindelijke doel voor ogen houden. :)
Succes!

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Vandaag rug en triceps gedaan in 55 minuten. Een klein beetje mijn mond getraind, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Ik zal de warm-ups niet meenemen in het trainingslog. Eerste cijfer is repetities en het tweede cijfer is gewicht in kilogrammen.

Rug
Wide grip lat pulldown
8x63
8x70
8x77
6x84
Superset: 4x91, 6x77, 5x 63

Deadlift
8x80
8x100
6x120
5x130 (kreeg last van mijn knie, gestopt)

Machine T-bar row (niet de precieze benaming, er staat geen naam bij deze machine, maar het komt overeen)
8x77
8x84
8x91

Machine row
8x70
8x77
6x91

Pullover
8x30
8x30
8x30
Dumbbells gaan (nog) maar tot dertig kilo in mijn sportschool. Daar komt binnenkort verandering in.

Triceps
Ez Bar Skullcrusher (met stang (10kg))
8x35
8x40
6x45 (twee daarvan met een beetje hulp)

Standing Low Pulley Overhead Tricep Extension (v-bar extension)
8x60
8x70
8x80

One Arm Standing Dumbbell Extension
7x14

That's all, folks.

Goede beginpost van je log. Zoals je aan mijn foto's kan zien ben ik ook dik begonnen. Er mag nogsteeds wel wat af qua vet, maar ik voel me nu echt stukken beter. Ik snap dat het lastig is om gewicht aan te komen als je altijd dik bent geweest (zelf heb ik hier geen last meer van). Gewoon je uiteindelijke doel voor ogen houden. :)
Succes!

Bedankt.

Ik heb je foto's gezien, goede progressie in twee jaar. Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de moeilijkheidsgraag van het direct omgooien naar een gezonde levensstijl en hard trainen, zeker als je maar (beneden)gemiddelde genen hebt.
Ik vind het ook knap dat je niet bang bent om toe te geven dat je enkele punten beter had kunnen aanpakken qua trainen. Er zijn maar weinig mensen die alles vanaf het begin 100% goed hebben aangepakt voorzover ik heb gelezen. Ik hoor daar in ieder geval ook niet bij. Ik begon ook pas met squatten en deadliften in de afgelopen maanden. Erg jammer.
Daarnaast ben ik het tegenover gestelde van Arnold Schwarzenegger in de genenafdeling. Ik moet het hebben van zo hard (en slim) mogelijk werken. ;)

Je hebt gelijk dat ik mijn doel voor ogen moet houden; dat doe ik ook. Toch vind ik het raar om weer naar de 100 kilo te gaan, hoewel het verschil tussen hoe ik vroeger uit zag met 100 kilo en hoe ik er nu uit zie erg groot is (gelukkig wel). :)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe mijn genen zijn. Dat ik er zo uitzag was gewoon het resultaat van jaren lang heel erg slecht eten.
Ik pak het eigenlijk pas sinds een paar maanden echt goed aan en mijn progressie gaat echt 3 keer zo snel als in de jaren hiervoor. Ik denk dat als ik dit volhou ik binnen 2-3 jaar wel een heel eind ben qua doelen.

Waarom doe je machine rows en geen DB of Barbell rows?
Pullovers kan je eventueel ook met een barbell doen (wel oppassen ziet er wel een beetje gevaarlijk uit):
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Volgens deze site is DB Pullover meer voor de borst:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Verder goed bezig :).

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe mijn genen zijn. Dat ik er zo uitzag was gewoon het resultaat van jaren lang heel erg slecht eten.
Ik pak het eigenlijk pas sinds een paar maanden echt goed aan en mijn progressie gaat echt 3 keer zo snel als in de jaren hiervoor. Ik denk dat als ik dit volhou ik binnen 2-3 jaar wel een heel eind ben qua doelen.

Waarom doe je machine rows en geen DB of Barbell rows?
Pullovers kan je eventueel ook met een barbell doen (wel oppassen ziet er wel een beetje gevaarlijk uit):
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Volgens deze site is DB Pullover meer voor de borst:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Verder goed bezig :).

Bedankt voor de kritiek.

Ik doe ook vaak dumbbell rows, maar de gewichten gaan (nog) maar tot 30 kilogram in mijn sportschool. Ik varieer af en toe eens met bepaalde oefeningen. Ik heb ze bijvoorbeeld ook wel eens in de Smith machine gedaan.

Wat betreft de pullover: alle stangen waren bezet, dus het was of wachten op mensen die net begonnen, of genoegen nemen met dat gewicht.
Daarnaast, ik kan mij een discussie herinneren op dit forum waarbij de conclusie naar voren kwam (o.a. van 3XL) dat de Pullover meer voor de rug dan voor de borst was. Ik ga vanmiddag kijken of ik dat topic kan vinden.

Laatst bewerkt:
Ok, zou goed kunnen dat je gelijk hebt hoor over die pullovers.
Zelf kijk ik altijd op die site waarvan ik je de links gaf welke spieren gebruikt worden als 'target', 'synergists' etc.

Wel balen dat de DB's maar tot 30 kg gaan, bij DB rows zit je daar inderdaad vrij snel overheen.

Ok, zou goed kunnen dat je gelijk hebt hoor over die pullovers.
Zelf kijk ik altijd op die site waarvan ik je de links gaf welke spieren gebruikt worden als 'target', 'synergists' etc.

Wel balen dat de DB's maar tot 30 kg gaan, bij DB rows zit je daar inderdaad vrij snel overheen.

Hier zijn 3XL's posts over de Pullover. Daarnaast een algemeen topic over de pullover oefening. Conclusie volgens 3XL was dat het voornamelijk een rugoefening was en geen borstoefening.

Ik ken die site, ja. Ik heb beiden wel geraadpleegd.

Vandaag benen, schouders en trapezius getraind in ongeveer 60 minuten. Ik heb de benen erg licht getraind, dit in verband met mijn knie. De repetities staan aan de linkerkant, het gewicht in kilogrammen aan de rechterkant. Warmups staan er niet bij.

Benen
Squats in smith machine
8x20
8x30
8x40
8x50
8x55

Leg curl
8x45
8x50
8x55

Standing machine calf raise
8x97
8x106
8x114

Schouders
(Standing) Military press
8x45
8x55
8x60
7x65
6x65

(Noot: ik vind dit een erg zware oefening.)

One Arm Dumbbell Lateral Raise
8x10
8x12
8x14

(Noot: iets gesmokkeld met de veertien kilogram dumbbells.)

Dumbbell Reverse Fly On Incline Bench
8x8
8x10
8x10

Alternate Standing Dumbbell Front Raise
8x8
8x10

Trapezius
Cable Upright Row
8x60
8x70
6x75