XXL Nutrition

Fruit in de cut wel of niet?

Met Big T eens, ook met honger, zodra ik BV ~300 gram aardbeien op heb, is mijn eetlust zo goed als verdwenen.

Ik eet ook gewoon 2 stukken fruit in mijn cut. Het is gezond, lekker en een makkelijk. Niets mis mee.

Soms een banaan, afentoe wat bosbessen lekker door de kwark, maar gewoon meeberekenen in de macro's dan komt het wel goed.

???

Die studie heeft echt niks te maken met waar ik het over had. Het gaat om de hoeveelheid leverglycogeen. Omzetten naar vet boeit niet: zodra er een bepaalde hoeveelheid leverglycogeen is beïnvloed dit de verbranding van vet in een low carb dieet (low carb deplete leverglycogeen). Glucose heeft zelden dit probleem, je moet ziek veel carbloaden om spillage te krijgen in leverglycogeen of lichaamsvet. Fructose gaat echter direct naar leverglycogeen. Niet langs start, geen €200. Normaal gesproken is 5-10g ofzo niet eens een probleem (je kan tijdens een beetje carbload makkelijk 50g fructose naar binnen werken) maar je wil het gewoon minimaliseren aangezien je waarschijnlijk ook met lactose van kwark zit.

En over negatieve stikstof: In een dieet zit je weliswaar in tijdelijke positieve en negatieve stikstofbalans, maar het uiteindelijke resultaat is negatief. Uiteindelijk positief is zelden mogelijk in het geval van beginners (spiermassa opbouwen tijdens cut). Heb ik ook gehad, maar je kan het niet toepassen op BBers met behoorlijke massa die aan het cutten zijn. Anders zou bulken nooit nodig zijn en zouden de sportscholen niet vol zitten met ecto's van 70 kg/180cm. En als je eiwit eet wordt een groot deel van dit eiwit gebruikt als glucose voor onderhoud van het lichaam. Er is gewoon geen extra eiwit om spiermassa mee op te bouwen. En ook al is dit extra eiwit er wel: het wordt hier niet voor gebruikt door hormonale veranderingen.

Nooit problemen gehad met fruit.
Ik reken het eerlijk gezegd niet bij mijn macro's.

Big T,hoe ziet je pre-workout maaltijd er nu uit.
Ik heb het moeilijk met havermout +pindakaas boterham los te laten maar wil ook aan een cut beginnen met enkel fruit en groenten.

• Topic Starter Topic Starter
Alleen fruit en groenten? Zwaar :-)

En dan wekelijks refeed met rijst, havermout...

@BigT en Weekendwarrior:
Wat ik heb geleerd is dat niet iedere carb gelijk is (enkelvoudig versus complex). Carbs met een lagere GI-index zorgen voor een lagere insulinepiek. Insuline is naast anabool ook bevorderend voor vetopslag, zeker een schommelende insulinespiegel. Dus hoe constanter de insulinespiegel en hoe lager de piek, hoe minder de vetopslag als gevolg hiervan. Zonder me in jullie discussie te willen mengen (daar heb ik de kennis niet voor): Waar past dit (GI-index, insuline) in jullie verhaal?

@BigT en Weekendwarrior:
Wat ik heb geleerd is dat niet iedere carb gelijk is (enkelvoudig versus complex). Carbs met een lagere GI-index zorgen voor een lagere insulinepiek. Insuline is naast anabool ook bevorderend voor vetopslag, zeker een schommelende insulinespiegel. Dus hoe constanter de insulinespiegel en hoe lager de piek, hoe minder de vetopslag als gevolg hiervan. Zonder me in jullie discussie te willen mengen (daar heb ik de kennis niet voor): Waar past dit (GI-index, insuline) in jullie verhaal?

De GI of II is relevant voor:

-eetlustcontrole
-gezondheid

Hoge pieken zorgen voor een snelle verwerking van bloedglucose, het bloedglucose daalt plots wat weer feedback geeft om meer te eten. Daarom hebben mensen die verslaafd zijn aan eten het ook zo moeilijk om na een maaltijd hun eetlust te controleren, en gaan al snel weer willen eten. Voeding die hoog staat op de GI of II zal dus vooral het eetgedrag veranderen. Als de hoeveelheid kcal/eiwit/koolh/vet in een gecontroleerde omgeving hetzelfde blijft, dan win je met zo'n dieet niet meer vet dan met een low GI / II dieet.

Wat betreft gezondheid is er het verhoogt risico op insulineresistentie (al is dit niet voldoende bewezen), hartziekten, en zoals hierboven al aangegeven de neiging hebben om teveel te gaan eten met alle nadelen die daar aan verbonden zijn. Ook bevat voeding hoog op de GI vaak gewoon minder micronutriënten waardoor ondervoeding kan ontstaan.

Insulineresistentie heeft ook een negatief effect op lichaamscompositie.

Terug
Naar boven