AndroidHealthClinic

full body vs split

ks86

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
67kg
Vetpercentage
19%
Sinds enkele weken volg ik een full body trainingsschema met vooral compound oefeningen.
Ik bad voor borst bijvoorbeeld enkel bench press en voor biceps enkel bicep curls met een EZ stang.

De meeste sporters bij mijn sportschool doen een stuk of 3 oefeningen voor 1 spiergroep.
Na wat research op internet ben ik vooral overladen met informatie maar nog geen steek wijzer.
Waarop heb ik de meeste spiergroei? 3 x in de week 1 oefening per spiergroep (uitgezonderd benen/rug waarvoor ik er meer doe) of 2/3 x in de week 3 oefeningen per spiergroep?

is bij iedereen anders, na 2j split te hebben gevolgd ben ik sinds gisteren ook met full-body begonnen dus kan er nog niet veel over zeggen. maar zoals ik al zei, als het bij mij wel aanslaat zou het zomaar kunnen zijn dat jij er niet lekker op gaat. probeer het uit zou ik zegen.

doe momenteel ook "maar" 1 oefening per spiergroep (borst,schouders) en zelfs geen iso oefeningen voor armen. vind dat ook wel lekker.
maar 3 keer in de week borst/biceps/triceps pakken lijkt me ook niet optimaal in verband met herstel.
misschien moet je een schema pakken waarin je wat oefeningen opdeelt.
dus workout A en B. die je dan om en om afwisseld.

dit is mijn schemaatje, misschien dat je er wat aan hebt.

Mon:
– Barbell Squat 5x 6-8
– Barbell Bench Press 3x 6-8
– Pull-Up 3x 6-8
– Barbell Military Press 3x 6-8
– Barbell Curls 4x 6-8
– Rope Crunches 3x 6-8

Tue: Rest

Wed:
– Barbell Bent Over Row 3x 6-8
– Barbell Deadlift 3x 6-8
– Barbell Incline Bench Press 3x 6-8
– Barbell Upright Row 3x 6-8
– (Weighted) Tricep Dips 4x 6-8
– Cable Woodchoppers 3x 6-8

Thu: Rest

Fri:
– Dunbell Lunges 5x 6-8
– Chin-Up 3x 6-8
– Dumbell Bench Press 3x 6-8
– Dumbell Shrug 4x 6-8
– Calve Raises (Smith) 4x 6-8
– Reverse Crunches 3x failure

Sat/Sun: Rest

Doorgaans wordt gezegd dat full body zeer geschikt is voor beginners maar dat gevorderden daar niet lekker meer op groeien omdat ze per spiergroep meer prikkels nodig hebben (1 oefening per dag maar 3x per week zou dan minder opleveren dan 1 of 2x per week 3 à 4 oefeningen waarbij de spier flink uitgewoond wordt).
Als je full body doet is het onzinnig om meer dan twee oefeningen per spiergroep te doen, en het trainen van armen is misschien ook niet eens nodig.
Ik zou eens kijken naar Starting Strength van Rippetoe. Dat is goed gebalanceerd, ik ben er goed op gegaan.

Terug
Naar boven