AndroidHealthClinic

Fullbody

stephanovic

Cool Novice
Waardering
20
Lengte
1m94
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Hey:)

Heb inmiddels met hulp van dit forum en een aantal andere sites een 3daagse fullbody gemaakt. Nu alleen m'n vraag hoelang ik met één schema door kan en de overstap moet maken naar een nieuwe?
Zit daar een bepaalde tijd aan of gewoon aanvoelen wanneer ik vast ga lopen?

4 maanden en geen dag langer!
Nee, tot wanneer je echt vastloopt, en je het maximale eruit hebt gehaald. Of tot wanneer het schema je de neus uitkomt, en je merkt dat je wat anders wilt / het idee hebt dat iets anders wellicht beter voor je werkt.

Je zou gewoon door moeten gaan met dit schema totdat je er geen progress meer mee maakt. Waarom zou je eerder stoppen met een schema wat werkt voor je? Zolang je progress maakt, zie ik geen reden om te stoppen met het schema. Er zit geen tijd aan verbonden.

• Topic Starter Topic Starter
Je zou gewoon door moeten gaan met dit schema totdat je er geen progress meer mee maakt. Waarom zou je eerder stoppen met een schema wat werkt voor je? Zolang je progress maakt, zie ik geen reden om te stoppen met het schema. Er zit geen tijd aan verbonden.

Dacht dat het misschien beter was om het moment dat je vast loopt voor te zijn, zodat je alles maximaal benut. Daarom twijfelde ik.
Thanks allen

Never change a winning team.

Kan je het schema posten?
Fitness je al lang? Zit te twijfelen om een full body te doen

Gok dat het om dit schema gaat.

Kan je een soortgelijke schema adviseren? Sport nu circa 2.5 jaar op split maar zit nu wel vast. Tijd voor wat anders dus.

Ik weet niet van wat voor manier van trainen jij houdt, maar als je van een beetje intensief/zwaar/low rep houdt kan ik je aanraden dit topic eens te lezen. In post #13 heb ik een aantal schema's geplaatst, waaronder een leuke fullbody.

Nope, dat is m'n oude. Het is http://fitnessjunk.nl/fitnessschema/spiermassa-opbouwen/full-body/ met een paar aanpassingen.
Ik train iets meer dan een jaar
Ziet er uit als een mooi schema qua totaal aantal reps per training. Enige wat ik me afvraag is waarom ze bij bijvoorbeeld dag 2 de laatste 3 isolation oefeningen maar 5 reps doen. Dit lijkt mij zeer inefficiënt. Ook het feit dat je bijvoorbeeld Lateral Raises dan met 16 kilo moet doen om 5 reps eruit te halen lijkt me stug. Zou zelf die isolation oefeningen veranderen naar twee sets van 10-12 reps. Dan kom je op net zoveel reps uit wanneer je het 5x5 doet.

Iemand anders hier een mening over???

Met die gedachtegang (25 reps maken) zou 25x1 net zo zwaar moeten zijn als 1x25 reps?

is in basis onmogelijk om in beiden dezelfde intensiteit te gooien. Kost een paar jaar training, maar dan nog ....

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen naar het totaal aan reps of sets kijken. Kijk naar wat je wilt bereiken met je training en pas daarop je sets en reps aan.

Ik weet niet van wat voor manier van trainen jij houdt, maar als je van een beetje intensief/zwaar/low rep houdt kan ik je aanraden dit topic eens te lezen. In post #13 heb ik een aantal schema's geplaatst, waaronder een leuke fullbody.

Mooi schema, alleen die 1 set per spiergroep vind ik apart. Ik zit al een tijd in mijn vaste split en moet gewoon wat anders voor de variatie haha. Maar ik merk dat het lastig is om uit je comfort zone te stappen.

Mooi schema, alleen die 1 set per spiergroep vind ik apart. Ik zit al een tijd in mijn vaste split en moet gewoon wat anders voor de variatie haha. Maar ik merk dat het lastig is om uit je comfort zone te stappen.

Die fullbody is ook 3 sets per spiergroep. Maar 1 set per spiergroep, of 2, werkt ook prima. Als je intensiteit maar hoog genoeg is. Wat dat betreft is het wel even uit je comfortzone stappen inderdaad.

is in basis onmogelijk om in beiden dezelfde intensiteit te gooien. Kost een paar jaar training, maar dan nog ....

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen naar het totaal aan reps of sets kijken. Kijk naar wat je wilt bereiken met je training en pas daarop je sets en reps aan.

Ik bekijk het aantal sets en reps wel met een reden eigenlijk. Het is gegeven, en je moet zelf maar oordelen of je het ermee eens bent of niet, dat er een optimale volume is per spiergroep.

In dit basisschema is dit het meest ideaal voor mensen:
  • Voor elke grote spiergroep 60-120 reps PER WEEK.
  • Voor elke kleine spiergroep ongeveer 30-60 reps PER WEEK.
Wanneer ik dit zelf toepas op mijn trainingen heb ik de dagen daarna juist weinig spierpijn. Ik train niet tot het aller uiterste met een spiergroep. Na een bepaald moment verkrijg je toch niet meer spiermassa als je boven die reps gaat zitten. Dit is het ideale voor de meeste mensen. Uitzondering voor mensen met genetics of steroidgebruikers.

Als je na een bepaald moment meer dan 30-60/60-120 reps gaat maken krijg je geen spiermassa meer?

Als je na een bepaald moment meer dan 30-60/60-120 reps gaat maken krijg je geen spiermassa meer?
Klopt. Dan ben je in mijn ogen voor jan lul aan het werk. Het zal zich ook niet negatief uiten. Het is alleen verspilde tijd. Maar wanneer je veel meer doet dan de 120 reps kan het zich natuurlijk wel negatief uiten in de vorm van blessures. En het herstel duurt gewoon vaak langer.

(Terzijde: Dit is ook de reden waarom ik niemand van die typische BodyBuilding workouts aanraadt. Ze bevatten veel te veel reps en sets per spiergroep. Dit werkt slechts voor mensen die steroids gebruiken of mensen met genetische aanleg. En er zijn nog wel 10 redenen te bedenken waarom ik deze workouts verafschuw.)
Ohja, even voor de duidelijkheid: Het kan natuurlijk wel werken, maar het is gewoon niet de meest efficiënte manier.

Laatst bewerkt:
Ah, dat is heel wat anders. Dacht dat jij bedoelde dat je na een bepaalde tijd, dus x aantal jaren training, niet meer kon gainen met meer reps dan dat. Ik ben het met je eens dat veel mensen vele malen meer reps maken dan nodig.

Nee, dat bedoel ik niet te zeggen nee haha. Het is juist handig wanneer je na x aantal jaren je reps verhoogd in plaats van het gewicht. Vooral bij isolatie oefeningen waarbij het gewicht zelf verhogen vaak sneller leidt tot blessures dan wanneer je het aantal reps verhoogd.

Terug
Naar boven