AndroidHealthClinic

gebakken kip

waarom zou je uberhaubt het risico nemen als er veiligere manieren zijn om te bakken of te braden?
desnoods een grill, dan heb je helemaal gen olie enzo nodig..

Ik bak altijd hierin:
67101.png

Is dat veilig genoeg, of heb je nog tips?

ja klopt transvatten zijn gewoon stukgemaakt onverzadigde vetten maar mijn punt is met die ene eetlepel olie je belachelijk weinig transvet zal binnenkrijgen, dit word pas significant als je margarine gebruikt of gaat frituren...

edit:
Ik bak altijd hierin:
67101.png

Is dat veilig genoeg, of heb je nog tips?

en je armen dan:eek::eek::eek::eek::eek:

Ik gebruik voor 100gr van volgende producten, rauw gewogen, volgende voedingswaarden:

Kip
C 0,5
P 24,7
F 1

Biefstuk
C /
P 23,8
F 3,5

Zalm (Filet)
C /
P 20,02
F 15,7

Welke gebruiken jullie?

Dan wil ik eerst een bron zien dat de vetten in olijfolie tijdens verhitten omzetten in transvetten. En in welke mate dit gebeurd. Geloof er geen snars van namelijk.

ik zal sowieso geen olie pakken om in te bakken maar kokos vet
bakken in olijf olie is uiteindelijk hetzelfde als frituren aangezien de structuur kapot gaat als het verhit wordt en er dan transvetzuren vrij komen. kokos vet heeft dat niet.

Voor de omzetting naar transvetten is een proces nodig welk hydrogering wordt genoemd. Simpelweg komt dit neer op het toevoegen van waterstof moleculen aan vloeibare olie om deze te doen harden.

Dit is niet iets welk je bereikt door olie te verhitten.

Wat wel gebeurd bij het verhitten van olie is een proces van oxygenatie, hierbij verandert de structuur van olie en komen er diverse toxische stoffen vrij. Des te meer onverzadigde vetten een olie bevat, des te sterker het proces van oxygenatie zal zijn. Echter, oxygenatie treedt enkel op in significante hoeveelheden zodra olie wordt verhit tot boven het rookpunt. En als toevoeging hierop, er zijn dusver ook geen duidelijke aanwijzingen dat de vrijgekomen stoffen daadwerkelijk gepaard gaan met gezondheidsschade. Wel beïnvloedt het de smaak nadelig bij diverse oliën.

En voor olijfolie om in te bakken, ligt dit rond de 240 graden. Terwijl voor onbewerkt kokosvet dit veelal ligt rond de 160 graden.

Voor wat betreft bakken veranderd er dan ook vrij weinig aan de structuur van de gemiddelde olijfolie zoals je deze in de winkel koopt. Echter het onbewerkte kokosvet vormt wel een mogelijk risico.

Extra virgin olijfolie heeft bijv. echter ook weer een rookpunt van rond de 160 graden, bevat meer onverzadigde vetten dan kokosvet en zou dus weer een meer onverstandige keuze zijn.

En qua kokosolie is enkel geraffineerde kokosolie is raadzaam om te gebruiken voor bakken.

Laatst bewerkt:
Hahahahahahaha. Cool story bro.

met dank aan big-t.

moreno et al. (1999) evaluated the effects of temperature and time on the formation of trans isomers during sunflower oil heating in an open container. In this study, it was observed that trans unsaturations stared to increase at 150°C and became mush more significant from 250°C on. after heating for 20 minutes at 200, 250, and 300°C, increasing of 356.5%, 773.9%, and 3026.1%, respectively, in the concentration of trans isomers in relation to the initial values (0.22 mg/g) were observed.

https://forum.bodybuilding.nl/attachments/a15v79n2-pdf.661996/

Bijlagen

Doe er gwn klein beetje olie in lekker boeie allemaal voor een paar giftige stoffen heb je een lever. Gooi de rest van de olijfolie rauw op je vreten en klaar.. Dan is het zeker weer te koud waardoor het lichaam het niet op tijd op kan nemen en voor je het weet uit heb gescheten?

Laatst bewerkt:

Waarbij het bronartikel interessant is om te lezen. Procentueel trans-isomers in olijfolie is als volgt indien je geen toegang hebt:

ambient temp: 0.56%

20 min 80 gr: 0.29%
20 min 150 gr: 0.42%
20 min 200 gr: 0.62%
20 min 250 gr: 1.08%
20 min 300 gr: 4.23%

40 min 80 gr: 0.41%
40 min 150 gr: 0.53%
40 min 200 gr: 0.64%
40 min 250 gr: 1.73%
40 min 300 gr: 4.37%

T/m 200 graden ligt olijfolie niet bijzonder ver van onverhit vandaan, sterker nog, bij verhitting daalt de concentratie transvetten zouden we dit artikel op de keiharde cijfers mogen geloven. Gezien ik betwijfel dat dat gebeurt, is een meer voor de hand liggende optie dat er simpelweg een variatie van +- 0.3% is. Dat verschil van 0.56% en 0.62% kan zonder twijfel dan ook als verwaarloosbaar worden beschouwd.

Boven de 200 graden, daar bak je niet in. Daar frituren de meeste mensen niet eens in. Een tweede is, wie bakt er zijn vlees gedurende 20 minuten? Zowel qua tijdsduur als qua temperatuur laat deze studie dan ook geen transvet vorming zien in regulier thuis koken met olijfolie.

Dit soort onderzoeken zijn dan ook veel meer gericht geweest op de fast-food industrie, waarbij olie urenlang op hoge temperaturen wordt verhit.

Bijlagen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven