AndroidHealthClinic

Kip wegen?

  • Topic starter Thad
  • Startdatum
  • Reacties 42
  • Weergaven 3K
  • Volgers 11

Bezoekers in dit topic

Jij haalt dingen door elkaar.
Je kunt prima het bereide product wegen en dan de calorieën tellen maar dan moet je wel de calorieën van bereide kip tellen ofcourse.
Je kunt niet kip bakken, gewicht verliezen en dan de calorieën van onbereide kip gaan tellen.
De hoeveelheid vocht die je verliest kan per bereidingswijze verschillen.

Je neemt toch het rauwe product als uitgangspunt, zoals je bij rijst ongekookt neemt?
 
Het is eigenlijk heel simpel. De voedingswaarden die op het etiket staan, gelden voor het product zoals je het koopt, dus inclusief het eventueel ingespoten vocht. Als dat niet zo is, moet dat er bij vermeld staan. Bijvoorbeeld op een blik bonen zie je vaak de voedingswaarde staan per 100 gram uitgelekt product.
 
Aan rauwe kip voor consumenten mag geen water worden toegevoegd, bij bewerkte kip moet dit bij meer dan 5% op het etiket staan.
Bij diepvries is dat wel zo, en daar gaat het om hier.
 
Het is eigenlijk heel simpel. De voedingswaarden die op het etiket staan, gelden voor het product zoals je het koopt, dus inclusief het eventueel ingespoten vocht. Als dat niet zo is, moet dat er bij vermeld staan. Bijvoorbeeld op een blik bonen zie je vaak de voedingswaarde staan per 100 gram uitgelekt product.
na ontdooien is de kip uitgelekt dus lichter :D
 
Bij diepvries is dat wel zo, en daar gaat het om hier.
Artikel wat ik las is daar onduidelijk over, gooit rauw en onbewerkt op één hoop.

Bij invriezen zit er toch wel water omheen en anders hoop ik dat de regels van bewerkt gelden?
 
pak met diepvrieskipfilet waar het gewicht volgens verpakking 275gr. is weegt na ontdooien en uitlekken 225gr.

225 gram ontdooit en 225gram verse kipfilet is evenveel, en dat houd je aan. Heeft niets met bakken te maken ook niet met Rijst koken, waar de rijst per 100g, 180g zwaarder wordt door vochtopname.maar dezelfde voedingswaarden behoud.

Thad Gaat het om verse kipfilet die je zelf invriest of bevroren uit supermarkt ?
als je praat over een pak, neem ik aan bevroren gekocht. Ik koop zelf mijn kipfilet in min 1kg vers in !
 
Laatst bewerkt:
gewoon rauw dus, voor het voorbereiden :D
 
gewoon rauw dus, voor het voorbereiden :D
Nee. De topic maker zegt dat hij 275gr rauwe kipfilet heeft gekocht. Hierin zit dus 63gr eiwit (23 * 2.75). Wat hij ook doet, of hij het een miljoen keer invriest en ontdooit: die 63gr eiwit zal blijven. In dit geval vriest hij eerst de 275gr kipfilet in. Na invriezen weegt de kipfilet nog steeds 275gr, met 63gr eiwit. En dan start eigenlijk mijn video. Hoeveel vocht je daarna ook verliest via ontdooien, bakken, van mij part leg je het in de oven om er chicken jerky van te maken: wat voor gewicht je ook over houd, in dit gewicht, zit die 63gr eiwit. Dus 275gr ontdooien naar 225gr, bakken naar bv 150gr, deze 150gr bereide kipfilet bevat de 63gr eiwit.

Bullshark
''Geen, maar de kip weegt geen 275gram, maar 225 !
Je kunt geen 275g kip aanhouden als het geen 275g weegt''


Nee, de kipfilet weegt 275gr. Hij kocht 275gr. Hij vriest het in, het weegt nog steeds 275gr.
 
Nee. De topic maker zegt dat hij 275gr rauwe kipfilet heeft gekocht. Hierin zit dus 63gr eiwit (23 * 2.75). Wat hij ook doet, of hij het een miljoen keer invriest en ontdooit: die 63gr eiwit zal blijven. In dit geval vriest hij eerst de 275gr kipfilet in. Na invriezen weegt de kipfilet nog steeds 275gr, met 63gr eiwit. En dan start eigenlijk mijn video. Hoeveel vocht je daarna ook verliest via ontdooien, bakken, van mij part leg je het in de oven om er chicken jerky van te maken: wat voor gewicht je ook over houd, in dit gewicht, zit die 63gr eiwit. Dus 275gr ontdooien naar 225gr, bakken naar bv 150gr, deze 150gr bereide kipfilet bevat de 63gr eiwit.

Bullshark
''Geen, maar de kip weegt geen 275gram, maar 225 !
Je kunt geen 275g kip aanhouden als het geen 275g weegt''


Nee, de kipfilet weegt 275gr. Hij kocht 275gr. Hij vriest het in, het weegt nog steeds 275gr.
Dat is dus de vraag, of het diepvriespak uit de supermarkt is of vers en zelf vers weer ingevroren.
als ik 1kg verse ga portioneren weeg ik het vooraf af, en niet vlak voor bereiden nog eens. ik maak dan 3 zakjes( a ~350g) en het was 1kilo vers. enige is soms wat snijafval aan vet dus kom ik totaal wat lager uit per portie
 
Dat is dus de vraag, of het diepvriespak uit de supermarkt is of vers en zelf vers weer ingevroren.
als ik 1kg verse ga portioneren weeg ik het vooraf af, en niet vlak voor bereiden nog eens. ik maak dan 3 zakjes( a ~350g) en het was 1kilo vers. enige is soms wat snijafval aan vet dus kom ik totaal wat lager uit per portie

''Dat is dus de vraag, of het diepvriespak uit de supermarkt is of vers en zelf vers weer ingevroren.''

Dat maakt niet uit. Je moet het start gewicht pakken. Wel of niet ingevroren, is hetzelfde qua voedingswaarden. Enige wat erna steeds veranderd is de vocht balans. En in vocht zit geen voedingswaarden. De 1kg start gewicht aan voedingswaarde blijft hetzelfde: 230gr eiwit. Verdeel jij dit evenredig over 3 zakjes, elk zakje 77gr eiwit. Hoeveel deze zakjes wegen omdat jij het eerst ingevroren hebt, ontdooit, bereid maakt niet uit voor de totale waarden. We rekenen nooit vanuit bereidt omdat dit instabiel is. Ene keer verlies je meer vocht dan andere keer. Je rekent altijd vanuit het start gewicht en daarbij maakt het niet uit of dit ingevroren is of niet.
 
''Dat is dus de vraag, of het diepvriespak uit de supermarkt is of vers en zelf vers weer ingevroren.''

Dat maakt niet uit. Je moet het start gewicht pakken. Wel of niet ingevroren, is hetzelfde qua voedingswaarden. Enige wat erna steeds veranderd is de vocht balans. En in vocht zit geen voedingswaarden. De 1kg start gewicht aan voedingswaarde blijft hetzelfde: 230gr eiwit. Verdeel jij dit evenredig over 3 zakjes, elk zakje 77gr eiwit. Hoeveel deze zakjes wegen omdat jij het eerst ingevroren hebt, ontdooit, bereid maakt niet uit voor de totale waarden. We rekenen nooit vanuit bereidt omdat dit instabiel is. Ene keer verlies je meer vocht dan andere keer. Je rekent altijd vanuit het start gewicht en daarbij maakt het niet uit of dit ingevroren is of niet.
Dat zeg ik ook nergens Olivier. Grote kans dat het geen vocht was uit de kipfilet, maar uit de verpakking.

Dit maakt het anders als jezelf vooraf de kip in zakjes verdeeld, dan hou je de waarde in gewicht wat het bij afwegen was, en als je het later uit de koelkast haalt of evt. diepvries hou je nog steeds de rauwe waarde aan ! niemand heeft het hier over gewicht na bereiden, wat ik al eerder aangaf weeg je je rijst ook rauw 100g niet gekocht 100g. Gekookte rijst 100g neemt ongeveer 180g water op en als je na het bereiden dan 100g weegt, heb je andere waarden dan de 100g voor het koken.

Hier mooie toelichting. de kipfilets hebben NETTO uitlekgewicht van 500gr.

5518_1_109204_637177869147017382.png
 
Laatst bewerkt:
Voor de topic starter: ik lees dat je bang bent te weinig eiwit binnen te krijgen. Je wilt elke dag 500gr vlees aan eiwitten binnen krijgen. Je vraagt: moet ik die 275gr filet als start gewicht nemen die de filet ooit was of de 225gr (uitlekgewicht). Antwoord is 275gr. Omdat de eiwit waarde van 275gr kipfilet erin zit, 67gr eiwit en die veranderd niet. Ik stap uit het topic :D succes!
 
275g kipfilet = 225g kipfilet dus waarde van 225g, omdat hij eigenlijk geen 275g heeft gekocht, maar bevroren bruto 275g. na het bereiden verlies je nog meer vocht, maar dat is ook met verse het geval.

Dus blijft de vraag die ik vrijdag stelde of het verse kipfilet was die zelf is ingevroren of een diepvriespak uit de supermarkt. :D

De vleespercentage is bij jou Olivier ook hoger, en niet ' 87% met suikerwater ingespoten'

edit: zou me dikke kop wel te danken hebben aan verkeerd kip afwegen 😂
 
Laatst bewerkt:
Bullshark, hoe weet je zo zeker dat het toegevoegd vocht is, en geen vocht wat gewoon in de spier hoort?
 
Bullshark, hoe weet je zo zeker dat het toegevoegd vocht is, en geen vocht wat gewoon in de spier hoort?
Bij MM koop je eerlijke 100% kipfilet, niet lager percentage met toevoegingen.
 
Back
Naar boven