MuscleMeat

Gedwongen ontslag moeten nemen

Sinds iets langer als een maand heb ik een baan bij McDonalds, net uit mijn proeftijd dus. Ik verdien er te weinig om van rond te komen, dus ik heb een aanvullende uitkering. Die uitkering heb ik al sinds november of december. Weinig werk te vinden hier...
Sociale Dienst heeft me een traject aangeboden dat ik kan volgen, wat eventueel kan uitlopen in reintegratie traject. Dit omdat ik al zo'n tijd met die uitkering loop.
Vorige week heb ik hierover een gesprek gehad met zowel een manager als de bedrijfsleider op mijn werk. De bedrijfsleider was hier absoluut niet blij mee en hij zei dat ik dat niet kon maken omdat ik als fulltimer ben aangenomen en dus beschikbaar moet zijn, zeker doordeweeks.
Ik heb een 4-uren contract en nog geen enkele week meer dan 23 uur gewerkt.

Vrijdag had ik een gesprek bij de Sociale Dienst over dat traject, en ondanks het nogal heftige gesprek met mijn baas ervoor gekozen om dat traject te gaan volgen.

Word ik vanmorgen mijn bed uit gebeld door die manager bij mij op het werk met de vraag hoe mijn gesprek bij de Sociale Dienst vrijdag was gegaan. Dus ik vertel het hem en hij zei dat hij wel zou overleggen.
5 minuten later heb ik mijn baas, de bedrijfsleider, aan de telefoon en hij was echt kwaad. Hij zei dat ik 2 keuzes had, of dat traject opzeggen, of mijn ontslag indienen. Ik heb gezegt dat ik dat traject niet laat lopen, dus volgens hem heb ik ontslag genomen.
Op de dagen dat ik niet kan gaat hij me wel inroosteren. Als ik dan niet op kom dagen pleeg ik contractbreuk en zijn alle kosten voor mij.
Hij zei dat hij mijn loon zou inhouden, waarom dit is weet ik niet. Hij zei dat ik oneervol bezig was, dat hij zoveel geld in me had gestopt voor mijn training en er kwam nog een hoop meer voorbij.

Maar wat ik me nou afvraag, in hoeverre mag hij dit juridisch allemaal doen? Hij kan toch niet zomaar mijn loon inhouden?
En ik vind nog steeds niet dat ik ontslag heb genomen, maar dat hij mij ontslagen heeft.

Oneervol :rolleyes: sinds wanneer is Mac eervol bezig met zijn werknemers?

Zoveel geld voor de trainin??? Hij noemt inwerken blijkbaar training en dat kost geen geld.

Je kan alsnog gewoon gaan en nadat je je loon hebt gekregen moet je gewoon in zijn gezicht spugen en de deur uitlopen.

Verhuizen naar een stad waar wel werk is. 21 en dan al bij de soc dienst :windup:

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb mijn contract er eens bij gepakt en er staat dat ik gewoon een 4 uren contract heb.
"Het aantal arbeidsuren bedraagt gemiddeld 4 per week, berekend over 52 wekend, er wordt rekening gehouden met de dagen zoals de werknemer die opgegeven heeft in het beschikbaarheidsschema dat door de werknemer ondertekend is."

Ik heb voorgesteld om het te combineren, maar dat komt mijn baas niet uit. Hij zegt dat ik fulltimer ben en dus ook fulltime beschikbaar moet zijn. Dit staat nergens in mijn contract.

Sinds iets langer als een maand heb ik een baan bij McDonalds, net uit mijn proeftijd dus. Ik verdien er te weinig om van rond te komen, dus ik heb een aanvullende uitkering. Die uitkering heb ik al sinds november of december. Weinig werk te vinden hier...
Sociale Dienst heeft me een traject aangeboden dat ik kan volgen, wat eventueel kan uitlopen in reintegratie traject. Dit omdat ik al zo'n tijd met die uitkering loop.
Vorige week heb ik hierover een gesprek gehad met zowel een manager als de bedrijfsleider op mijn werk. De bedrijfsleider was hier absoluut niet blij mee en hij zei dat ik dat niet kon maken omdat ik als fulltimer ben aangenomen en dus beschikbaar moet zijn, zeker doordeweeks.
Ik heb een 4-uren contract en nog geen enkele week meer dan 23 uur gewerkt.

Vrijdag had ik een gesprek bij de Sociale Dienst over dat traject, en ondanks het nogal heftige gesprek met mijn baas ervoor gekozen om dat traject te gaan volgen.

Word ik vanmorgen mijn bed uit gebeld door die manager bij mij op het werk met de vraag hoe mijn gesprek bij de Sociale Dienst vrijdag was gegaan. Dus ik vertel het hem en hij zei dat hij wel zou overleggen.
5 minuten later heb ik mijn baas, de bedrijfsleider, aan de telefoon en hij was echt kwaad. Hij zei dat ik 2 keuzes had, of dat traject opzeggen, of mijn ontslag indienen. Ik heb gezegt dat ik dat traject niet laat lopen, dus volgens hem heb ik ontslag genomen.
Op de dagen dat ik niet kan gaat hij me wel inroosteren. Als ik dan niet op kom dagen pleeg ik contractbreuk en zijn alle kosten voor mij.
Hij zei dat hij mijn loon zou inhouden, waarom dit is weet ik niet. Hij zei dat ik oneervol bezig was, dat hij zoveel geld in me had gestopt voor mijn training en er kwam nog een hoop meer voorbij.

Maar wat ik me nou afvraag, in hoeverre mag hij dit juridisch allemaal doen? Hij kan toch niet zomaar mijn loon inhouden?
En ik vind nog steeds niet dat ik ontslag heb genomen, maar dat hij mij ontslagen heeft.

Ten eerste moet je nooit zelf ontslag nemen;)...noooooooooit:finger:, je verspeelt namelijk je recht op uitkering etc.....prima dat zij je ontslaan, dan pak je in iedergeval je uitkering, kleine afkoopsom (denk 1mnd + 2 mnd. opzegtermijn) van je gemiddelde loon.

Ten tweede zorg dat je altijd lid bent van een bond of een rechtsbijstand verzekering hebt...zij kunnen je bij staan in het te volgen traject, tevens zou ik je aanraden je contactpersoon bij de SD te contacteren m.b.t. deze situatie;).

Wat je kunt doen om alles te ontlopen is je gewoon ziekmelden met een klacht die veel hersteltijd met zich mee brengt:evil2:.

bij ons in Rotterdam heb ik nog geen blanke werknemer in de Mac kunnen ontdekken dus dit is nieuw voor mij :D

In principe heb je idd gewoon een opzegtermijn van 1 maand idd.
Maar wegens dringende of gewichtige redenen kan dit per direct zijn.
Feit dat jij door dat integratieproject straks een betere baan kan opleveren zal een kantonrechter voor 99.9% kans aan jou zijde staan mocht mcdonalds moeilijk gaan doen.

Belangen van werknemers zeker in jou geval gaan dan voor die van de werkgever.

Ik adviseer je sowieso om contact op te nemen met rechtsbijstand

DAS rechtsbijstand // Service // Juridisch geschil en dan...

Leg daar je probleem voor dan weet ik zeker dat het tot een goed einde komt.

dit klinkt toch wel als intimidatie en is een extra troef voor jou tegenover je werkgever.

Ten eerste moet je nooit zelf ontslag nemen;)...noooooooooit:finger:, je verspeelt namelijk je recht op uitkering etc.....prima dat zij je ontslaan, dan pak je in iedergeval je uitkering, kleine afkoopsom (denk 1mnd + 2 mnd. opzegtermijn) van je gemiddelde loon.

Ten tweede zog dat je altijd lid bent van een bond of een rechtsbijstand verzekering hebt...zij kunnen je bij staan in het te volgen traject, tevens zou ik je aanraden je contactpersoon bij de SD te contacteren m.b.t. deze situatie;).

Wat je kunt doen om alles te ontlopen is je gewoon ziekmelden met een klacht die veel hersteltijd met zich mee brengt:evil2:.

Sociale Dienst is ingelicht, en mijn begeleider vond het "hufters" daar bij de Mac. Ik heb zelf geen ontslag genomen. Hij zei dat ik dat had ingedient omdat ik zei dat ik dat traject niet wou laten lopen.
Uitkering hou ik sowieso, daar maak ik me geen zorgen over.

@ Deurklink, ik zou graag verhuizen, maar zonder geld kom je niet zo ver ;)

Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar als je in België zelf ontslag neemt vervalt je uitkering...

Hier zo het een maand geschort worden normaal gesproken, maar ik heb nog steeds niks ingedient of ondertekend dat ik ook werkelijk ontslag heb genomen.

Ik heb mijn contract er eens bij gepakt en er staat dat ik gewoon een 4 uren contract heb.
"Het aantal arbeidsuren bedraagt gemiddeld 4 per week, berekend over 52 wekend, er wordt rekening gehouden met de dagen zoals de werknemer die opgegeven heeft in het beschikbaarheidsschema dat door de werknemer ondertekend is."

Ik heb voorgesteld om het te combineren, maar dat komt mijn baas niet uit. Hij zegt dat ik fulltimer ben en dus ook fulltime beschikbaar moet zijn. Dit staat nergens in mijn contract.
4 uurtjes op een hele week? Dat is toch zo goed als niks? Zoek dan fantsoenlijk werk

Gefeliciteerd!

Waar woon je dan dat er geen werk te vinden is? Er is wel een Mac maar geen werk verder?

Waar woon je dan dat er geen werk te vinden is? Er is wel een Mac maar geen werk verder?

Ik woon in de polders van oost-groningen. De Mac is ook zo'n 15 km verderop. Verder zijn er hier alleen baantjes als weekendhulp of richting techniek te vinden.

Ik woon in de polders van oost-groningen. De Mac is ook zo'n 15 km verderop. Verder zijn er hier alleen baantjes als weekendhulp of richting techniek te vinden.

Waarom ga je niet studeren? Zo vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt en kan je nog steeds elke dag hangen op dbb.com:).

Hij kan je alleen wat maken als je daadwerkelijk onder werktijd zonder dat te melden naar dat gesprekt bent geweest. Alles wat je in je eigen tijd doet heeft die homo niets mee te maken. Doe lekker dat traject en denk aan jezelf.
precies!!
:thumbs:

laat je niet gek maken meid!!
;)

Waarom ga je niet studeren? Zo vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt en kan je nog steeds elke dag hangen op dbb.com:).

Ik wil een studie gaan volgen, maar hiervoor heb ik niet de juiste vooropleiding. En ook geen werkervaring in die richting.
Sociale Dienst heeft me dat traject aangeboden om te kijken of het echt is wat ik wil, en daarna zou ik misschien die reintegratie kunnen gaan doen om zo mijn papieren te krijgen. als ik eenmaal werk heb in die richting kan ik altijd nog verder studeren om nog meer papieren te krijgen.

Laat je niet zo onder druk zetten, je wordt wettelijk aardig beschermd tegen de willekeur van een werkgever. Sterker nog, hij moet jou de ruimte bieden voor een dergelijk traject.

Laat je niet zo onder druk zetten, je wordt wettelijk aardig beschermd tegen de willekeur van een werkgever. Sterker nog, hij moet jou de ruimte bieden voor een dergelijk traject.

Ja, dat begin ik nu ook wat meer in te zien.
Was gewoon ontzettend kwaad dat ik zo mijn bed uit gebeld wordt, puur door hoe die bedrijfsleider zich op mij liep af te reageren en wat hij zoal zei.

Terug
Naar boven