XXL Nutrition

Geen drankverkoop meer aan jongeren onder 21

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
187
Lengte
1m83
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
'Geen drankverkoop meer aan jongeren onder 21'

Uitgegeven: 30 september 2005 07:46
Laatst gewijzigd: 30 september 2005 08:05

RIJSWIJK - De leeftijd voor verkoop van alcoholhoudende drank zou omhoog moeten naar 21 jaar. Ouders moeten veel meer toezicht houden op de alcoholconsumptie van hun minderjarige kroost. Ook zou er beter lokaal overheidstoezicht moeten komen op jeugd en drankgebruik.

Dat zegt A. Kleinmeulman, sinds 1 september inspecteur-generaal van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA), vrijdag in een vraaggesprek met het dagblad Trouw.

Volgens Kleinmeulman is de controle van de VWA op winkeliers die drank verkopen aan jongeren onder de 16 onvoldoende om de alcoholconsumptie aan banden te leggen. "Uit onderzoek blijkt dat drankverkoop aan jongeren onder de 16 daalt. Maar tegelijk zie je dat jongeren tussen de 12 en 16 jaar wel steeds meer drinken in de privé-sfeer", aldus Kleinmeulman in Trouw.

Scholen

Donderdag bleek uit een onderzoek van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) dat middelbare scholen meer drank schenken tijdens schoolfeesten. Het onderzoek strekte zich uit over 450 leerlingen van vijftig scholen in het voortgezet onderwijs.

Driekwart van de scholen schenkt alcoholhoudende dranken tijdens schoolfeesten. Tweederde van de scholieren drinkt alcohol; de helft meer dan vijf glazen. Van de groep 12- tot 15-jarigen drinkt de helft op schoolfeesten.

In het STAP-onderzoek zegt één op de zes jongeren wel eens alcohol te hebben gedronken in een tussenuur of pauze. Een kwart van de jongeren zegt dat er wel eens een klasgenoot aangeschoten in de klas zit.

http://www.nu.nl/news/601037/10/'Geen_drankverkoop_meer_aan_jongeren_onder_21'.html

Laat die kneus eens z'n grote mond houden zeg! :mad:

Ik bedoel, hoe moet ik anders een 15 jarige Breezah scoren voortaan? GHB?

Op naar het Amerikaanse stelsel...

onder de 21 geen alcohol, vanaf 16 met je rijbewijs bezig zijn en legaal wapen bezit.... :clap:

Leve de betutteling, alsof het iets gaat oplossen. Als drank niet mag worden verkocht onder de 21 jaar dan regel je gewoon iemand die ouder is. Of ze stelen de drankkast van hun ouders leeg.

EricR zei:
Leve de betutteling, alsof het iets gaat oplossen. Als drank niet mag worden verkocht onder de 21 jaar dan regel je gewoon iemand die ouder is. Of ze stelen de drankkast van hun ouders leeg.

Nee toch zeker? :eek:

Dani zei:
Gewoon net zoals ze dat vroeger deden, vastbinden en mond dichttapen :p
ik ben meer van de rohypnol generatie.
:D
edit: dr. Freud had wel raad geweten met jou opmerking. Vastbinden..... :D

De heer Kleinmeulman heeft de illusie dat je drank en drugsgebruik kan beïnvloeden met een verbod. Zoveel naïviteit is bijna vertederend. :o

EricR zei:

Maar tegenwoordig heb je ook ouders die nog geen 21 zijn, dus valt er weinig te stelen.. :cool:

Ik ben 25, boeit me toch niet :p

Maar laat ze eerst even andere problemen oplossen, in plaats van de jeugd hun plezier af te pakken..

Ik kan niet zeggen dat ik het een slecht idee vind.

KaLe zei:
Ik ben 25, boeit me toch niet :p

Maar laat ze eerst even andere problemen oplossen, in plaats van de jeugd hun plezier af te pakken..

precies.. de jeugd word verziekt...
Het scooter beleid word ook echt een obsessie van ze, echt alleen maar geld klopperij. Stellete kinderneukers zijn het..
Je word dus gewoon gedwongen om geboren te worden, verplicht naar school te gaan, werken totdat je in elkaar pleurt en dan pas mag je doen en laten waar je zelf zin in hebt; Als je daar dan nog toe in staat bent.

BBnoel zei:
precies.. de jeugd word verziekt...
Het scooter beleid word ook echt een obsessie van ze, echt alleen maar geld klopperij. Stellete kinderneukers zijn het..
Je word dus gewoon gedwongen om geboren te worden, verplicht naar school te gaan, werken totdat je in elkaar pleurt en dan pas mag je doen en laten waar je zelf zin in hebt; Als je daar dan nog toe in staat bent.

Precies !
Kinderen hebben geen tijd meer om kind te zijn !
Ik vind het een zieke gedachte alles maar op de jeugd af te schuiven, immers
zijn zij wat wij (lees maatschappij) ervan gemaakt hebben... :rolleyes:

Ik vind het geen slecht idee, drank maakt veel meer kapot dan het goedmaakt en het is beter dat je er nooit aan begint. Deze maatregel lijkt echter wel een druppel op een hete plaat want de oorzaken van de verloedering van de mensheid liggen elders.

The rebel zei:
Ik vind het geen slecht idee, drank maakt veel meer kapot dan het goedmaakt en het is beter dat je er nooit aan begint. Deze maatregel lijkt echter wel een druppel op een hete plaat want de oorzaken van de verloedering van de mensheid liggen elders.

wat denk je dan dat er gebeurt? Er word meer drank gejat, ze gaan meer op straat zuipen, flessie sterke drank is "sneller gescoord" dan een krat bier (door grote broer bijv.), geen drank meer? dan maar drugs, etc etc.

Iets dat verboden is, word juist gedaan!

Als je iets wil hebben, kom je er toch wel aan. Harddrugs zijn verboden, maar iedereen kan er met gemak aan komen.

KaLe zei:
wat denk je dan dat er gebeurt? Er word meer drank gejat, ze gaan meer op straat zuipen, flessie sterke drank is "sneller gescoord" dan een krat bier (door grote broer bijv.), geen drank meer? dan maar drugs, etc etc.

Iets dat verboden is, word juist gedaan!

Juist maar reeds tientallen jaren is er een afbrokkeling van de algemene moraal aan de gang en de oorzaak daarvan ligt volgens mij voor een heel groot deel bij de consumptiemaatschappij en dus bij ons allemaal. Ik wil niet klinken als een moraalridder of een wereldverbeteraar maar ik ben niet blind voor wat er gebeurt.

Neem nu die drank bvb, waarom wordt er zoveel drank geconsumeerd denk je? Omdat het lekker is of omdat het gezond is? Zeker niet, overal waar je gaat en kijkt zie je reclames die drank aanprijzen als iets wat hip en cool is en de jeugd die nog veel meer beïnvloedbaar is dan volwassenen trappen daar nog veel vlugger in en zoals men weet is jong geleerd oud gedaan.

Dat is mijn analyse van dat probleem, het gaat wel nog iets verder dan dat hoor maar onderschat de invloed van reclame niet.

net of dit iets op gaat lossen....

djeez. maar k kan het me voorstellen hoor. Waar ik mn tienerjaren heb beleefd heerst (nog steeds) een idiote drankcultuur (overigens ook het nodige aan drugs). t kan niet anders dan dat ik en vele met mij onszelf redelijk beschadigd hebben met die zuiperij. gewoon écht bij het belachelijke af.

maar dit is gewoon symptoombestrijding. useless.....

Het wordt dan echt wel gék vind ik.
Stel je voor: "Nederland: het land waar softdrugs legaal is maar alcohol niet voor 21 verschaft mag worden"
Gaan ze opeens strenger doen? Ik denk bovendien dat er veel betere opties zijn om alcoholverbruik tegen te gaan dan het te verbieden.
Want zoals hier boven al gezegd, dan wordt het een verboden vrucht, en da's nog 10x verleidelijker.

Terug
Naar boven