XXL Nutrition

Geen drankverkoop meer aan jongeren onder 21

Mijn moeder had een andere aanpak met alcohol. Er werd thuis zowiezo erg weinig gedronken, alleen met bepaalde feestdagen.

Van mijn moeder mocht ik meedrinken vanaf mijn twaalfde, wat ik wou en hoeveel ik wou. Goed, je neemt een wijntje, een biertje, je proeft eens aan een sterk drankje. ze zou zelfs bier of wijn voor me in huis halen. Er was maar 1 restrictie: er moest een volwassen persoon bij zijn (ouders / grootouders).

Spannend of leuk is het niet, want het mocht. Resultaat: ik heb geen behoefte aan alcohol, nu nog steeds niet.

The rebel zei:
Juist maar reeds tientallen jaren is er een afbrokkeling van de algemene moraal aan de gang en de oorzaak daarvan ligt volgens mij voor een heel groot deel bij de consumptiemaatschappij en dus bij ons allemaal. Ik wil niet klinken als een moraalridder of een wereldverbeteraar maar ik ben niet blind voor wat er gebeurt.

Neem nu die drank bvb, waarom wordt er zoveel drank geconsumeerd denk je? Omdat het lekker is of omdat het gezond is? Zeker niet, overal waar je gaat en kijkt zie je reclames die drank aanprijzen als iets wat hip en cool is en de jeugd die nog veel meer beïnvloedbaar is dan volwassenen trappen daar nog veel vlugger in en zoals men weet is jong geleerd oud gedaan.

Dat is mijn analyse van dat probleem, het gaat wel nog iets verder dan dat hoor maar onderschat de invloed van reclame niet.

Ja, daar zit zeker waarheid in, maar moeten ze daarom het product verbieden ?
Als ze het verbieden, maken ze er nog veel meer reclame voor, zoals
hierboven ook al gezegd is!
Reclame voor alcohol/sigaretten aan banden leggen ? Ja...
Alcohol/sigaretten verbieden ? Nee... dit vind ik té ver gaan en werkt tegenovergesteld.

gaat niet gebeuren lijkt me, alhoewel met Jan Peet aan de macht ;)

maar dit is een typisch voorbeeld van een rare kronkel in de kop.
Uit onderzoek blijkt dat jongeren onder de 16 veel drinken, ondanks dat ze geen drank mogen kopen. Dus wat doet die man? Hij stelt voor om de leeftijd naar 21 te verhogen ???

Rare zaak hoor. Als hij het drankgebruik onder jongeren zo serieus neemt moet hij mss eerst eens wat aan het toezicht doen.

ik vraag me toch wel af hoe ze dit gaan oplossen

spiertje16 zei:
ik vraag me toch wel af hoe ze dit gaan oplossen

ik denk niet dat ze dit gaan oplossen, want mogen ze zelf geen alchol kopen. drinken ze bv de drankvoorraad thuis wel leeg.

Wat denkt die idioot daar in godsnaam mee te gaan bereiken? Welk niet bestaand probleem wil hij oplossen? Volgens mij bestáán er uberhaubt geen jongeren onder de 21 met serieuze drankproblemen. Als je 's avonds niet meer naar de kroeg kan, wat moet je dan gaan doen? Denkt die gast dat iedereen dan maar een bioscoopje gaat pakken ofzo? Kijk naar Zweden, kijk naar Amerika... Véél meer problemen met alcohol dan hier. En waarom, omdat er zo spastisch mee wordt omgegaan.
Juist omdat in Nederland niet zo krampachtig met alcohol wordt omgegaan leren jongeren er op jonge leeftijd mee om te gaan. Je gaat een keertje over je nek als je 16 bent en dan weet je dat ook weer. Juist als je het gaat verbieden wordt alcohol stoer voor jongeren en gaan ze flessen wodka in hun schooltas menemen.

Zelda zei:
Volgens mij bestáán er uberhaubt geen jongeren onder de 21 met serieuze drankproblemen.
www.alcoholvoorlichting.nl:
Cijfers gebruik
93% van de jongeren van 15 tot 25 jaar drinkt alcohol.

Van deze jongeren drinkt 83% matig en 10% overmatig

Het alcoholgebruik onder kinderen tot vijftien jaar is de afgelopen jaren gestegen, vooral bij de meisjes. In 1999 had 38% van de twaalfjarige meisjes ooit alcohol gedronken, in 2003 was dit percentage gestegen tot 68%.

81% van de tieners tussen de 9 en 15 jaar heeft al eens alcohol gedronken. Bijna de helft (45%) heeft minstens een glas gedronken.

Van de 15-jarige jongens geeft 40% toe wel eens heel erg dronken te zijn geweest.

Onder meisjes is het mixdrankje het meest populair, gevolgd door fris en likeur. Jongens drinken het liefst bier. Mixdranken en fris staan op de tweede en derde plek.

Een kwart van de jonge drinkers denkt meer dan 10 glazen alcohol nodig te hebben om dronken te worden (jongens: 39%; meisjes: 15%). Slechts 11 % denkt dat 4 glazen of minder voldoende zouden zijn.
Ze bestaan dus wel: jongeren met een drankprobleem. Volgens het Trimbos Instituut is het overmatig gebruik bij jongeren overigens net zo groot als bij volwassenen (ook 10%).
De oplossing om de verkoop van alcohol 21+ te maken vind ik ook absurd.

Beste SlettieBettie, serieuze drankproblemen hebben is iets heel anders dan het overmatig drinken volgens de normen van het Trimbos Instituut. Je hoort ze toch niet beweren dat 10% serieuze drankproblemen heeft.
Volgens mij definiëren zij overmatig drinken als meer dan 3 glazen per dag ofzo, dat is toch net iets anders dan serieuze drankproblemen.

Zou echt een domme actie zijn om het te verbieden onder de 21, buiten het feit, dat alcohol slecht is, etc..
Ten eerste werk je het nog meer in de hand en krijg je er waarschijnlijk honderden problemen bij, zoals diefstal, nog meer (stiekem) zuipen. Hierdoor zal onze jeugd nog meer ontsporen. Tevens zullen Nederlandse ouders (die zijn meestal nogal recalcitrant) het waarschijnlijk wel voor hun kinderen in huis gaan halen.

Ten tweede denk ik, dat je vele horeca-gelegenheden om zeep helpt, omdat daar nu eenmaal heel veel jongeren van onder de 21 komen. De meeste mensen beginnen na hun 25e ongeveer wat minder uit te gaan, etc.. Dat betekent, dat de horeca een jaar of 4-5 inkomsten kan werven van klanten! :wave: Aangezien drank in een kroeg überhaupt niet meer te betalen is, zullen er met deze plannen erbij, er straks nog maar weinig horeca-gelegenheden hun hoofd boven water kunnen houden.

Maar goed, gelukkig gaat het enorm goed met de economie (dankzij ons kabinet), zodat al die kroegbazen, etc. direkt weer aan het werk kunnen. Als we eerst 5000000000 Polen weren bij onze landsgrenzen.
Groet Robert

EricR zei:
Leve de betutteling, alsof het iets gaat oplossen. Als drank niet mag worden verkocht onder de 21 jaar dan regel je gewoon iemand die ouder is. Of ze stelen de drankkast van hun ouders leeg.

Precies.

Xtc en andere harddrugs zijn ook verboden, ongeacht de leeftijd van de gebruiker. Toch kun je het overal zonder moeite krijgen in welke hoeveelheid dan ook.

Wel weet ik zeker dat overmatig alcoholgebruik veel schadelijker is dan menig mens denkt, dus in dat opzicht mogen ze dat vergif van mij ook wel onder de Opiumwet brengen.

Dan ben je pas consequent. Maar ja, dan loopt de overheid miljoenen aan accijns mis ;)

Ik ben voor!

Ik zeg dit alleen maar omdat ik 21 ben :P

benchMarc zei:
Ik ben voor!

Ik zeg dit alleen maar omdat ik 21 ben :P

Ik ben in principe ook wel voor, niet dat het veel uithaalt. Maar dan meer omdat in een hekel heb aan bezopen snotneuzen in het uitgaansleven die zich niet weten te gedragen.

heeft volgens mij geen enkel nut. Iets wat verboden is is toch zo leuk, dus er zal nog meer gedronken worden dan

Dan begin ik meteen een drankkraam voor de kids in de buurt.

Ik pak het Kwartje van Kok zelf wel terug :cool:

In de kroeg is er nog een soort van toezicht, maar als je stiekem met je vriendjes ergens anders gaat zuipen zal het sneller uit de hand lopen. Drankgebruik tegenhouden lukt in ieder geval niet. En als ze dan toch 'illegale' middelen consumeren is de stap naar andere drugs ook kleiner.

Zelda zei:
Beste SlettieBettie, serieuze drankproblemen hebben is iets heel anders dan het overmatig drinken volgens de normen van het Trimbos Instituut. Je hoort ze toch niet beweren dat 10% serieuze drankproblemen heeft.
Volgens mij definiëren zij overmatig drinken als meer dan 3 glazen per dag ofzo, dat is toch net iets anders dan serieuze drankproblemen.

Elke dag drinken of drugs gebruiken gaat wel richting de verslavende kant op.

Mijn opa mocht op een gegeven moment zijn twee glaasjes jenever in de avond
niet meer drinken vanwege zijn gezondheid.
Ik zal je zeggen, de beste man had het er zwaar mee !

Vooral bij jongeren kan verslaving sneller ontstaan dan bij een volwassen persoon
en 9 van de 10 mensen die bij het CAD aankloppen zijn ook vroeg begonnen.

LangeMan zei:
Elke dag drinken of drugs gebruiken gaat wel richting de verslavende kant op.

Mijn opa mocht op een gegeven moment zijn twee glaasjes jenever in de avond
niet meer drinken vanwege zijn gezondheid.
Ik zal je zeggen, de beste man had het er zwaar mee !

Vooral bij jongeren kan verslaving sneller ontstaan dan bij een volwassen persoon
en 9 van de 10 mensen die bij het CAD aankloppen zijn ook vroeg begonnen.

En dat zal dus alleen maar erger worden als je het gaat verbieden. Verboden vruchten smaken nou eenmaal lekkerder.

Denk dat dit niet het gewenste effect zal hebben...

Hoe exclusiever, duurder èn schaarser genotsmiddelen en drugs zijn des te aantrekkelijker het gebruik ervan is, zèker voor minderjarigen.

Zelfede geldt voor coke, wil ook iedereen proberen vanwege de exclusiviteit en gehype verhalen in films door celebrities en filmsterren.

Zelda zei:
En dat zal dus alleen maar erger worden als je het gaat verbieden. Verboden vruchten smaken nou eenmaal lekkerder.
het is een probleem van de persoon zelf, die niet inziet hoever hij kan gaan tot het punt van overlast/verslaving. dit probleem moet dan opgevangen worden door de overheid, maar ipv elke straalbezopen zak die ze van de weg afpikken, de na het weekend gesloopte bushokjes te laten repareren, gaan ze een verbod instellen:cool: gezopen word er toch wel. daar doe je niks tegen, zeker niet als je softdrugs toestaat en opvang van drugsgebruikers regelt waar ze een gratis shot kunnen halen - lang leve amersfoort:no: - en dan drank gaat verbieden. wat een flauwekul, de hele regelgeving gaat scheef lopen, mag hopen dat ze dat zelf ook in zullen zien :cool:

Terug
Naar boven