XXL Nutrition

Nederlandse jongeren mogen geen alcohol meer kopen

Maakt lekker veel uit of de leeftijdsgrens word opgeschroefd. Je kent vast wel iemand die bereid is om voor je te kopen.
Met m'n 15 jaar mag 'k nu geen drank kopen, betekent niet dat het niet lukt.
Alles wat verboden gemaakt word, is ineens veel aantrekkelijker EN makkelijk verkrijgbaar in het zwarte circuit.

ik ben er voor dat het drankmisbruik wordt aangepakt in Nederland, en dan niet alleen van de kinderen maar ook van de volwassenen, vooral zij die drinken en autorijden, maar deze maatregel zal weinig effect hebben en juist veel onbedoelde neveneffecten waar de overheid moeilijk grip op zal krijgen.

ik ben er voor dat het drankmisbruik wordt aangepakt in Nederland, en dan niet alleen van de kinderen maar ook van de volwassenen, vooral zij die drinken en autorijden, maar deze maatregel zal weinig effect hebben en juist veel onbedoelde neveneffecten waar de overheid moeilijk grip op zal krijgen.

Hier ben ik het mee eens! Alcohol is de grootste harddrugs en een van de de grootste oorzaken van veel verborgen leed zoals huiselijk geweld.

Twee keer in de rij staan, je boodschappen meesjouwen naar de slijter, onnoddige betutteling, slijter is meestal duurder. Gewoon k*t dus.

Inderdaad, veel extra moeite opleggen aan iedereen voor iets wat jongeren toch niet zal tegenhouden. Vergeet niet dat bijna iedere puber thuis gewoon bier uit de koelkast kan pakken. En hoe groter het gedoe rond alcohol, hoe interessanter jongeren het gaan vinden. Het is niet voor niets dat je zoveel alcoholisten vindt in landen waar hysterisch wordt gedaan over alcohol zoals de VS en Scandinavië.

Inderdaad, veel extra moeite opleggen aan iedereen voor iets wat jongeren toch niet zal tegenhouden. Vergeet niet dat bijna iedere puber thuis gewoon bier uit de koelkast kan pakken. En hoe groter het gedoe rond alcohol, hoe interessanter jongeren het gaan vinden. Het is niet voor niets dat je zoveel alcoholisten vindt in landen waar hysterisch wordt gedaan over alcohol zoals de VS en Scandinavië.

Hier ben ik het dan ook weer mee eens. Zolang alcohol gewoon legaal is moet je het niet interessanter maken dan het is.

Als ik voor dat ene biertje dat ik drink per week naar de slijter moet gaan stap ik wel over op lijm snuiven of zo. Of gaan ze lijm verkopen ook verbieden?

Het is gewoon een falend beleid qua preventie en daarom gaan ze maar allemaal restricties opleggen waarmee ze bijna iedereen treffen. Overigens is de drankverkoop een wezenlijke bijdrage aan de omzet van supermarkten, economisch gezien is het ook geen bijster slimme keuze.

Prima zaak dit, een concurrent minder in m'n branche. Op deze manier kunnen betere producten aan de man worden gebracht waarvoor geen leeftijdsgrens geldt en nimmer indentificatie nodig is.

Meer werkgelegenheid voor de passieve ondernemer.

Als ik voor dat ene biertje dat ik drink per week naar de slijter moet gaan stap ik wel over op lijm snuiven of zo. Of gaan ze lijm verkopen ook verbieden?

Het is gewoon een falend beleid qua preventie en daarom gaan ze maar allemaal restricties opleggen waarmee ze bijna iedereen treffen. Overigens is de drankverkoop een wezenlijke bijdrage aan de omzet van supermarkten, economisch gezien is het ook geen bijster slimme keuze.

Lijkt het verkeersbeleid wel.............
Kortom; onze overheid is gewoon niet al te slim en houdt ervan om elke zoveel jaar puin te ruimen, waarna ze weer beleid gaan maken, dat het nog weer ietsje erger maakt dan ervoor.

Lijkt het verkeersbeleid wel.............
Kortom; onze overheid is gewoon niet al te slim en houdt ervan om elke zoveel jaar puin te ruimen, waarna ze weer beleid gaan maken, dat het nog weer ietsje erger maakt dan ervoor.

Wat is jouw oplossing dan voor dit probleem?

Roepen dat het beleid k*t is kan iedereen, met goede oplossingen komen is moeilijker.

En als ze echt geen alcohol meer zouden kunnen krijgen, dan stapt men waarschijnlijk eerder over op andere drugs.

leeftijdsgrens = overrated

Ik denk dat het trouwens niet echt gaat over het kopen in de supermarkt, maar meer het alcoholge/misbruik tijdens het uitgaan.

Overigens drink ik zelf niet, maar ik denk dat dit geen effectieve aanpak is.

en we hebben ons tot nog toe druk gemaakt over niks want de kamer heeft ze nog lang niet mee...

Weinig bijval voor alcoholverbod 18 jaar 8-05-07

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken krijgt weinig steun voor haar plan om de verkoop van alcohol aan jongeren onder de achttien jaar te verbieden. Regeringspartijen CDA en de PvdA vinden de huidige grens van zestien jaar veel beter gehandhaafd moet worden. De ChristenUnie steunt het plan van de PvdA-minister wel.

Ter Horst maakt zich zorgen over de trend dat de Nederlandse jeugd op steeds jongere leeftijd alcohol drinkt, dus moet de leeftijdgrens naar achttien jaar.

"Het probleem los je zo niet op", zegt het CDA-Kamerlid Joldersma. "Je moet er voor zorgen dat jongeren onder de zestien jaar ook echt geen alcohol kunnen kopen". De PvdA deelt die mening.

Laars
Supermarkten en slijterijen blijken het verbod van alcohol aan minderjarigen aan hun laars lappen. Negen van de tien supermarkten verkoopt zonder problemen bier, wijn en breezers aan jongeren onder de zestien jaar, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP).

Ter Horst wil daarom ook de supermarkten harder aanpakken. Ze zouden in de reguliere winkel geen drank meer mogen verkopen en aparte slijterijen moeten openen. Dat voorkomt lastige discussies tussen jongeren en de cassière bij de kassa. Dit plan van Ter Horst krijgt ook geen bijval in de Kamer. De ChristenUnie constateert dat "iedereen dan wordt getroffen".

Boete
De regeringspartijen zijn er wel voor jongeren die te jong alcohol kopen zelf te bestraffen. De minister wil dit ook en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werkt aan een wetsvoorstel. Nu kan alleen de verkoper gestraft worden met een boete of het intrekken van de vergunning.

De politiek probeert al langer de alcoholconsumptie onder jongeren in te perken. De vorige minister van VWS Hoogervorst stelde dat de Nederlandse jeugd de "zuipschuiten van Europa waren".

Mixdrankjes
Ook Hoogervorst vond dat jongeren pas op hun achttiende jaar alcohol mogen kopen, maar kreeg de Kamer ook niet enthousiast. De prijs van breezers, de mixdrankjes die erg populair zijn onder jongeren, ging omhoog.

De huidige minister Klink van VWS wil de happy hours in cafés aanpakken. Door de goedkope drankjes in cafés gaan jongeren steeds meer drinken, denkt Klink.

Minister Ter Horst wil morgen met haar collega Klink overleggen over de strengere beteugeling van het drankgebruik onder de Nederlandse jeugd.

en we hebben ons tot nog toe druk gemaakt over niks want de kamer heeft ze nog lang niet mee...
Hoorde ik ook op de radio. Men wil eerst dat de 16-jaar grens beter nageleefd wordt alvorens de grens verhoogd wordt tot 18 jaar.

Overigens vind ik dat de leeftijd wel omhoog moet, omdat drinken op jonge leeftijd grote schade voor de gezondheid met zich meebrengt. Voor het verhogen van de leeftijdsgrens zullen veel mensen roepen 'werkt toch niet', maar ik denk dat het wel zal werken.

haha :fu: br33Zers

Prima zo, was al niet logisch om een HARDdrugs als alcohol makkelijk te laten verkrijgen en zeker niet onder de vorm van die kleurige limonade-achtige breezerflesjes die bovendien nog meer rotzooi dan alleen alcohol bevatten. Alcohol zorgt bovendien voor heel wat meer dan persoonlijke problemen bij jeugd zoals agressie op straat en ongevallen in het verkeer.

Trouwens verbaast het me dat dit niet van CDA of CU komt en wel van PvdA, die nu eindelijk eens met een nuttig voorstel in de aandacht komt.

Het grootste probleem zal wellicht bij de verkopers liggen, dit is namelijk een enorme markt die verloren dreigt te gaan.

Terug
Naar boven