AndroidHealthClinic

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten

Bezoekers in dit topic

Wat heeft Katan's artikel met verzadigd vet te maken ? Of denk je dat zijn verwijzing naar "het meeste wat ik heb gepubliceerd staat nog recht overeind" inhoudt dat zijn opvattingen over vet wel eens niet meer overeind zouden kunnen staan ?

Katan is nog atijd een groot tegenstander van verzadigd vet. In dat licht is de recente paradigmaverschuiving m.b.t. verzadigd vet en de strekking van zijn artikel nogal merkwaardig. Misschien is het gewoon toeval, misschien ook niet. Persoonlijk geloof ik niet zo in toeval.
 
Willett heeft trouwens een tijdje geleden al toegegeven dat er geen grientje bewijs is dat verzadigd vet schadelijk zou zijn. Anderen blijven zich echter krampachtig aan deze onhoudbare hypothese vasthouden met als doel hun levenswerk te beschermen. Hierop is de volgende quote van Max Planck zeer op zijn plaats:

"A scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die and a new generation grows up that is familiar with it."

En misschien is dat wel een goede zaak.. al te snel van standpunt wisselen is ook niet goed. En hee, wie geeft er nu graag toe dat hij er naast heeft gezeten.
 
En misschien is dat wel een goede zaak.. al te snel van standpunt wisselen is ook niet goed. En hee, wie geeft er nu graag toe dat hij er naast heeft gezeten.

Een standpunt baseer je op basis van de kennis van NU, niet op een 50 jaar oude hypothese die ondanks honderden miljoenen aan onderzoek totaal op z'n gat ligt. Tenzij er een achterliggend belang bij zit op je oude standpunten te handhaven, hoe onwetenschappelijk dan ook.

En natuurlijk geeft niemand graag z'n fouten toe. Maar even los van het feit of iemand gelijk heeft of niet, zijn dit soort zaken zijn veel groter dan het ego van een enkele wetenschapper. Als professor en lid van de Gezondheidsraad heb je autoriteit en invloed op de gezondheids- en voedingsrichtlijnen voor miljoenen mensen. En als dan nog je ego groter is dan op basis van onafhankelijke wetenschap kennis een standpunt te verkondigen is dat een doodzonde.
 
Laatst bewerkt:
Het Voedingscentrum
Ik ben door het Voedingscentrum uitgenodigd om op gesprek te komen na aanleiding van stukken die ik had geschreven over:
-Vitamine D in relatie tot de botgezondheid (1).
-Verzadigd vet in relatie tot hart- en vaatziekten (2).
Afgelopen donderdag is mij in 1,5 uur tijd uitgelegd wat de methodiek van het Voedingscentrum is. M.a.w. hoe het Voedingscentrum tot haar aanbevelingen komt.

Verzadigd vet en het cholesterol
Het Voedingscentrum stelt dat consumptie van verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verhoogt, doordat verzadigd vet het LDL- (slechte) cholesterol verhoogt (3).
Mijn kritiek hierop was o.a. dat het Voedingscentrum weigert aan te geven dat verzadigd vet tevens het HDL- (goede) cholesterol verhoogt.

Het Voedingscentrum motiveerde deze keuze als volgt:

We willen de mensen niet lastigvallen met ingewikkelde materie. Het toevoegen van informatie over het HDL-cholesterol kan verwarring veroorzaken.

Hier spreekt het Voedingscentrum zichzelf tegen. Over onverzadigd vet wordt wel gezegd dat dit van invloed is op het HDL- (goede) cholesterol (3).

Je kunt naar verschillende "markers" voor hart- en vaatziekten kijken, (markers zijn bijv. HDL-cholesterol, LDL-cholesterol, de bloeddruk, etc.), maar het LDL-cholesterol is de enige marker waarvan wetenschappelijk algemeen wordt erkend dat deze een direct effect heeft op hart-en vaatziekten.

Ook hier spreekt het Voedingscentrum zichzelf tegen. Bij de effecten van vis op de gezondheid wordt niets gezegd over het cholesterol. Volgens het Voedingscentrum werken de zgn. visvetzuren gunstig op het hartritme (4).

De "voedingscentra" van andere landen (zoals de FSA) doen hun aanbevelingen ook alleen op basis van het veronderstelde effect van verzadigd vet op het LDL-cholesterol.

Je zou mogen verwachten dat het Voedingscentrum zelfstandige keuzes maakt die niet worden beïnvloedt door de keuze van andere landen. Rapporten uit andere landen kunnen op zijn hoogst worden gebruikt om te kijken of deze wetenschappelijke literatuur omvatten die zelf niet is gevonden.



Conclusie: Het staat het Voedingscentrum vrij om keuzes te maken op basis van een zelf gekozen methodiek. Er wordt gekozen om alleen te kijken naar het veronderstelde effect op het LDL-cholesterol, terwijl resultaten uit onderzoeken over het daadwerkelijke effect op hart- en vaatziekten worden genegeerd of verworpen. Maar waarom wordt het effect van verzadigd vet op een "speciale" manier beoordeelt? Je mag verwachten dat onverzadigde vetten, en visvetzuren dan óók alleen maar worden beoordeelt op hun veronderstelde effecten op het LDL-cholesterol. Dit is echter niet het geval.



Referenties:
1) Voedingscentrum: Vitamine D supplementen zorgen voor sterke botten. Of toch niet? http://voedingengezondheid.com/vitamine-D-botten.html
2) Gerandomiseerd onderzoek: Het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet heeft geen effect op de levensduur. http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-hartziekten.html
3) Het Voedingscentrum. vet en hart- en vaatziekten. Geraadpleegd op 23 januari 2011. http://www.voedingscentrum.nl/nl/et...en/vet-en-gezondheid/hart-en-vaatziekten.aspx
4) Het Voedingscentrum. Hoe gezond is vis? Geraadpleegd op 23 januari 2011. http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkomst/voedingsmiddelen/vis/hoe-gezond-is-vis.aspx
 
mooie post.
Maakt het dan volgens jou helemaal niks uit of je 100% van vet uit verzadigd vet haalt? of is een mix (bv 50-50, of 1/3 verz vet, 1/3 enkel-, 1/3 meervoudigdig onverz.)?
 
mooi artikel ook trouwens. Waarom wordt er geen aandacht geschonken aan het onderzoek dat laat zien dat enkelvoudig onverzadigde vetten juist de kans op hart- en vaatziekte verhoogd? Of was dit onderzoek ook niet representatief en heb ik het fout begrepen?
 
mooie post.
Maakt het dan volgens jou helemaal niks uit of je 100% van vet uit verzadigd vet haalt? of is een mix (bv 50-50, of 1/3 verz vet, 1/3 enkel-, 1/3 meervoudigdig onverz.)?

Dit laatste probeer ik momenteel van uit te gaan, hoe simplistisch het ook klinkt hehe.
 
mooie post.
Maakt het dan volgens jou helemaal niks uit of je 100% van vet uit verzadigd vet haalt? of is een mix (bv 50-50, of 1/3 verz vet, 1/3 enkel-, 1/3 meervoudigdig onverz.)?

Ik denk dat het niet mogelijk is om alleen verzadigd vet binnen te krijgen.
Over de ideale verhouding tussen de vetten is nog maar weinig onderzoek gedaan. Het betreft dan - op een uitzondering na - altijd de verhouding enkelvouding onverzadigd:verzadigd vet, of meervouding onverzadigd:verzadigd vet. En nooit de verhouding tussen 3 verschillende soorten.

Geen idee wat de beste mix is. Het lijkt me logisch om in ieder geval een minimale inname te hebben van een aantal vetrijke voedingsmiddelen waarvan is aangetoond dat ze mogelijk positieve effecten hebben op de gezondheid, zoals vis of noten.

mooi artikel ook trouwens. Waarom wordt er geen aandacht geschonken aan het onderzoek dat laat zien dat enkelvoudig onverzadigde vetten juist de kans op hart- en vaatziekte verhoogd? Of was dit onderzoek ook niet representatief en heb ik het fout begrepen?

Volgens mij heb je dat wel goed begrepen. Ik heb werkelijk geen idee. Alles draait om verzadigd vet blijkbaar, en dat is onbegrijpelijk.

Wil je voedingsmiddelen/nutriënten op een wetenschappelijke manier beoordelen, dan lijkt het mij bijzonder logisch dat je deze allemaal op dezelfde manier beoordeeld:
-Of je kiest ervoor om alle voedingsmiddelen op de verwachte effecten op het LDL-cholesterol te beoordelen. In dat geval kan in ieder geval het advies om 2x per week vis te eten in de prullenbak.
-Of je kiest ervoor om alle voedingsmiddelen te beoordelen op het daadwerkelijke effect op hart- en vaatziekten. In dat geval kan in ieder geval het advies over verzadigd vet en enkelvoudig onverzadigd vet in de prullenbak.
 
ben het compleet met je eens, wat een onzin..
appels met peren vergelijken op deze manier.
 
Als jullie lid zijn van bibliotheek,lees dan het boek. De cholesterolhype. Van Macolm Kendrick

Het is ook te bestellen via de uitgever. Een paar maanden geleden was ie nog 5 euro,helaas is ie nu bijna 16 euro
http://www.veenmagazines.nl/00/vm/nl/0/product/548/De_cholesterolhype.html


Een citaat uit het boek:

Het lichaam kan slecht voor 2000 calorieën aan glucose opslaan (in de vorm van glycogeen in de lever en de spieren) Zodra deze limiet is bereikt rest de lever slecht een mogelijkheid de suiker omzetten in vet en opslaan in het vetweefsel. En welk soort vet kiest de lever in die situatie? Voor supergezonde meervoudige onverzadigde vetzuren? Eh nee.. Als de lever vet maakt, maakt hij verzadigd vet en niets anders. Mijn hemel weet onze bloed eigen lever wel hoe waanzinnig ongezond dit is. Te worden omgebracht door onze bloedeigen verraderlijke fysiologie. Hoewel misschien weet de lever wel dat de verzadigde vetten op de keeper beschouwd helemaal niet ongezond zijn. U mag beslissen

Hij schrijft dit serieus onderwerp met een hoop humor en redelijk goed te begrijpen.
 

Ik begrijp niet waarom men zo botweg durft te stellen dat het vervangen van verzadigde vetten door meervoudig onverzadigde vetten de incidentie van coronaire hartziekten verlaagt. Men refereert hierbij naar een meta-analyse van Mozaffarian et al. [1], maar die meta-analyse kijkt naar een mix van omega 3 en omega 6 vetzuren. Een recente meta-analyse van Ramsden et al. [2] die dit onderscheid wel maakt, concludeert namelijk dat het vervangen van verzadigde vetten door omega 6 vetzuren (met name linolzuur) het aantal hartaanvallen juist kan verhogen.
In een ingezonden brief in NEJM, n.a.v. de Alpha Omega Trial,[3] wordt de hoge concentratie van linolzuur in de aangeleverde margarines ook als mogelijk verklaring gegeven voor de tegenvallende resultaten.

Pikant detail is dat juist het Voedingcentrum en de Hartstichting al jaren adviseren om het gehalte linolzuur in de voeding te verhogen.

[1]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20351774
[2]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21118617
[3]http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc1014112#SA2?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed
 
The great fat debate
(Inclusief Walter Willet (grootste autoriteit))

http://www.eatright.org/utility/vid...74ea7eee972be0&TB_.=true&width=500&height=375

Geinig debat. Die bolle met bril is te kortzichtig voor woorden. Hij weet het verschil tussen links en rechts nog niet eens. Behoort waarschijnlijk tot de commissies die met alle enge richtlijnen komen. Volgens hem is de wereld nog steeds plat en hij heeft er overtuigend bewijs voor.
De rest van het verhaal is wel interessant. Mozaffarian's verhaal overlapt voor een groot deel met het verhaal in dit topic.
 
Het verhaal van Mozaffarian stak er echt met kop en schouders bovenuit. Veel is hier inderdaad al behandelt, al vond ik het wel jammer dat ook hij claimt dat n-6 PUFAs een voordeel hebben t.o.v. SFA. Op zich wel te begrijpen gezien zijn eerdere meta-analyse en de datum van het debat (nov. 2010), dus nog voor de meta-analyse van Ramsden et al. Aan de andere kant waren er al veel langer aanwijzingen dat n-6 PUFA helemaal niet zo'n goede vervanger zijn van SFA.
 
idatzo, heb je eigenlijk nog reactie gehad op je open brief aan het voedingscentrum?
 
Een reactie uit Maastricht van Ronald Mensink over vetzuren en hart- en vaatziekten in de bijlage.

Opmerkelijk twee tegenstellingen over LDL als risicofactor voor hart- en vaatziekten.
Aan de ene kant is er volgens R. Mensink overvloedig bewijs dat LDL verlagende interventies het risico op hart- en vaatziekten verkleint:

A wealth of evidence supports the notion that interventions that lower serum LDL cholesterol result in reduced cardiovascular risk.
Aan het einde van het artikel lijkt het volgens R. Mensink echter nog niet duidelijk (naar aanleiding van Ramsden et al ) of een door linolzuur geinduceerde verlaging van het LDL hart- en vaatziekten vermindert:

Ramsden et al. [9] even concluded that specifically increasing the intake of omega-6 polyunsaturated fatty acids (that is, linoleic acid) without a concomitant increase in omega-3 polyunsaturated fatty acids might not reduce, but even increase, cardiovascular risk. If true, this concept has many important implications. For example, it means that linoleic acid-induced decreases in LDL cholesterol do not lower cardiovascular risk or are counteracted by other unbeneficial effects. Challenging, but is there any evidence for that? These, and undoubtedly many other questions, can only be answered by well-controlled dietary intervention studies with cardiac endpoints.
 

Bijlagen

  • Dietary Fatty Acids and Cardiovascular.pdf
    80,2 KB · Weergaven: 69
Echt mooi dat er op dit forum nog zo'n goede topics zijn buiten alle grappen en grollen. Kan het niet vaak genoeg toejuichen.:thumbup:
 
idatzo, heb je eigenlijk nog reactie gehad op je open brief aan het voedingscentrum?

Helaas, niets meer gehad. Ik probeer nu andere wegen te bewandelen, en ik laat hier wel meer over weten wanneer dit daadwerkelijk gelukt is ;)
Alleen dus de reactie in een ander topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/showpost.php?p=5627276&postcount=43

Het Amerikaanse Voedingscentrum beschrijft echter niet alleen de wetenschappelijke literatuur over de relatie tussen hart- en vaatziekten en verzadigd vet incorrect, maar de effecten uit de consumptie van vis worden ook verkeerd geciteerd: http://voedingengezondheid.com/amerikaans-voedingscentrum-vis-hartziekten.html
 
Back
Naar boven