AndroidHealthClinic

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb aan de hand van literatuuroverzichten naar gerandomiseerd onderzoek nog het een en ander aan interessante gegevens gevonden. De delen tekst die dikgedrukt staan, zijn een aanvulling op de informatie die ik al heb gegeven.
Een mooie aanvulling die de gehele theorie van het Voedingscentrum & de Gezondheidsraad ontkracht:

Het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet heeft mogelijk geen effect op de levensduur.

Conclusie: De conclusies van literatuuroverzichten zijn bijzonder consistent. Niet één literatuuroverzicht van prospectief onderzoek laat zien dat hoge - vergeleken met lage - consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verhoogt. En niet één literatuuroverzicht van gerandomiseerd onderzoek concludeert dat het verlagen van de consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt.
Gerandomiseerd onderzoek laat zien dat het verlagen van de verzadigd vet consumptie - en tegelijkertijd verhogen van de meervoudig onverzadigd vet consumptie - mogelijk het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt, maar dat dit geen effect heeft op de levensduur. Een nadere analyse van deze gegevens laat echter geen aanwijzingen zien dat verzadigd vet van invloed is op dit effect op hart- en vaatziekten, maar dat hoge consumptie van enkelvoudig onverzadigde vetten mogelijk het risico hierop verhoogt. Tevens laat gerandomiseerd onderzoek zien dat een effect van een voedingsinterventie op het cholesterol een onbetrouwbare manier is om het risico op hart(- en vaat)ziekten te voorspellen.

De aanwijzing over het mogelijke effect van enkelvoudig onverzadigd vet uit gerandomiseerd onderzoek wordt versterkt door een analyse van prospectieve onderzoeken waarin het verlagen van verzadigd vet - en tegelijkertijd verhogen van enkelvoudig onverzadigd vet - het risico op hartziekten verhoogt bij mannen. Visolie is niet meegerekend in de analyses van meervoudig onverzadigd vet!
Bron: http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-hartziekten.html

Hoppakee, mailtje naar het Voedingscentrum:

Geacht Voedingscentrum,

In mijn vrije tijd lees ik veel wetenschappelijke literatuur door om te toetsen hoe de onderbouwing is voor bepaalde richtlijnen betreffende de relatie tussen voeding & gezondheid.
Dit heeft o.a. vorm gekregen in een internetsite waarop ik de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van voeding probeer weer te geven.
Persoonlijk ben ik tot de conclusie moeten komen dat er absoluut geen onderbouwing is voor de theorie dat de consumptie van verzadigd vet van invloed is op hart- en vaatziekten. Ik denk dat ik deze conclusie zeer grondig heb kunnen onderbouwen: http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-hartziekten.html
Op deze pagina heb ik tevens vermeld dat ik de indruk heb dat u bepaalde gegevens uit de Richtlijnen Goede Voeding 2006 van de Gezondheidsraad incorrect hebt overgenomen op uw site.

Met vriendelijke groet, R Hoenselaar (diëtist in opleiding)

• Like
Waarderingen: 3XL
En nu afwachten of ze reageren

Een mail van vergelijkbare strekking heb ik enige tijd geleden ook naar het Voedingscentrum gestuurd. En onlangs toevallig een mail omdat ze zeggen dat een energiepercentage koolhydraten in de voeding van 40-70% het gezondst zou zijn.

Telkens verwijst het Voedingscentrum naar rapporten van de Gezondheidsraad, maar gaat de inhoudelijke discussie niet aan, ondanks de argumenten die worden aangevoerd.

Goed dat je een mail stuurt en ben benieuwd naar de reactie! Veel verwacht ik er echter niet van.

Tja, ik maak me verder ook geen illusies: Ze gaan het advies over verzadigd vet echt niet aanpassen. Nu niet, en nooit niet!!! Al laten in de toekomst nog 100 onderzoeksgroepen met een miljoen deelnemers consistent zien dat er geen effect is. Het gaat niets uitmaken.
Ze zullen tot in de eeuwen der eeuwen blijven doorhameren op cholesterol en daarmee de enorme complexiteit van het mensenlijke lichaam blijven ontkennen.

Het lijkt me wel netjes dat ze 2 misinterpretaties van gegevens uit hun eigen wetenschappelijke bronvermelding corrigeren. Namelijk:
-de suggestie dat verzadigd vet geen positief effect zou hebben op het HDL cholesterol.
-de "conclusie" dat het vervangen van verzadigd vet door koolhydraten het risico op hart- en vaatziekten zou verlagen.

Als je kijkt naar veel gebeurtenissen in de geschiedenis dan verwacht ik dat de verzadigde vetten mythe zeker niet eeuwig zal standhouden. Het duurt misschien nog een generatie, hooguit 2. Uiteindelijk wordt het wel rechtgezet.

Kris :)

Tja, ik maak me verder ook geen illusies: Ze gaan het advies over verzadigd vet echt niet aanpassen. Nu niet, en nooit niet!!! Al laten in de toekomst nog 100 onderzoeksgroepen met een miljoen deelnemers consistent zien dat er geen effect is. Het gaat niets uitmaken.
Ze zullen tot in de eeuwen der eeuwen blijven doorhameren op cholesterol en daarmee de enorme complexiteit van het mensenlijke lichaam blijven ontkennen.

Ik denk dat de voedingswetenschappers erop uit zijn om expres dwars liggen!

E-mail is ook niet echt een ideaal medium. Ik denk dat je misschien onderschat hoeveel mail een professor/authoriteit ontvangt. Als professor heb je wel iets beters te doen dan te kijken wat persoon X op internet nou weer op te merken heeft (totaal geen disrespect naar jouw overigens). Sommige hebben ook een secretaresse die hun e-mail onderhoud. Tussen de mails van hoogleraren, de industrie, de media etc, zijn mails van 'nobodies' de eerste die de prullenbak ingaan.

Als je in opleiding bent tot dieetist, dan moet heb me mogelijk lijken om een van je leraren te benaderen en te overtuigen en die kan vervolgens het in contact komen met authoriteiten faciliteren.

Ik denk dat de voedingswetenschappers erop uit zijn om expres dwars liggen!

En ik denk dat verzadigd vet een voorkeurspositie heeft:
-Je leest vaak dat groenten/fruit, vis of andere voedingsmiddelen het risico op hart- en vaatziekten zouden verlagen. Dit is dan altijd gebaseerd op onderzoek naar de directe relatie tussen deze voedingsmiddelen en de ziekten.
-Alleen voor verzadigd vet is de bijzonder vreemde, en totaal inconsistente, afspraak gemaakt dat men hier juist niet gaat kijken naar resultaten over een directe relatie. Nee, verzadigd vet verhoogd het cholesterol. Dat direct onderzoek intussen laat zien dat er geen bewijs is voor een effect boeit niet.
-Indien visolie op dezelfde manier zou worden beoordeeld als verzadigd vet, zou consumptie moeten worden afgeraden.
-Indien verzadigd vet op dezelfde manier zou worden beoordeeld als medicijnen, of zo'n beetje alle andere voedingsmiddelen/nutriënten, zou het onmogelijk zijn om tot de conclusie te komen dat er waarschijnlijk/overtuigend bewijs is voor een effect op hart- en vaatziekten!

In het kort: verzadigd vet wordt enkel en alleen beoordeeld op het effect op cholesterol. Andere voedingsmiddelen/nutriënten worden op een andere manier beoordeeld! Dat betekent dat wetenschappers niet consistent zijn en naar willekeur bewijslast uitkiezen om hun gelijk aan te tonen. Waardeloze zaak en absoluut niet wetenschappelijk!

E-mail is ook niet echt een ideaal medium.

Nope, daarom voel ik me genoodzaakt om het onderwerp op verschillende fora onder de aandacht te brengen. De massa kun je op verschillende manieren voorlichten :)

Ik denk dat je misschien onderschat hoeveel mail een professor/authoriteit ontvangt. Als professor heb je wel iets beters te doen dan te kijken wat persoon X op internet nou weer op te merken heeft (totaal geen disrespect naar jouw overigens). Sommige hebben ook een secretaresse die hun e-mail onderhoud. Tussen de mails van hoogleraren, de industrie, de media etc, zijn mails van 'nobodies' de eerste die de prullenbak ingaan.

Nee hoor, dat onderschat ik helemaal niet. Ik heb waarschijnlijk een aantal honderd auteurs gemaild voor studies/aanvullende informatie over een studie. Daarvan reageert ongeveer een kwart, en altijd op een bijzonder behulpzame manier. Ook dhr. Kromhout heeft me destijds een mailtje gestuurd.
Het gros reageert niet, maar dan mail je meteen een ander persoon. Net zolang tot je beet hebt.

Als je in opleiding bent tot dieetist, dan moet heb me mogelijk lijken om een van je leraren te benaderen en te overtuigen en die kan vervolgens het in contact komen met authoriteiten faciliteren.

Ik doe mijn best. Maar ik wil niet als een te grote smart ass overkomen in de klas. Bouw het rustig op. ;)

---------- Toegevoegd om 00:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:38 ----------

Als je kijkt naar veel gebeurtenissen in de geschiedenis dan verwacht ik dat de verzadigde vetten mythe zeker niet eeuwig zal standhouden. Het duurt misschien nog een generatie, hooguit 2. Uiteindelijk wordt het wel rechtgezet.

True, was natuurlijk dramatisch overdreven, maar you get the point :D

True, was natuurlijk dramatisch overdreven, maar you get the point :D

Het zou me niet verbazen als je zelf er uiteindelijk nog voor gaat zorgen. Ik verwacht niet dat je huidige opleiding je 'eindstation' zal zijn.

Het zou me niet verbazen als je zelf er uiteindelijk nog voor gaat zorgen. Ik verwacht niet dat je huidige opleiding je 'eindstation' zal zijn.

Thanx Kris :klink:

Het lijkt me wel interessant om in de toekomst mee te helpen aan het schrijven van richtlijnen voor behandelwijzen door diëtisten. Of liever nog: voor de Gezondheidsraad. Maar ik kan alleen maar samenwerken met mensen die een onderlinge afspraak hebben gemaakt over wat er wordt verstaan onder bewijs/aanwijzingen voor een effect, en evidence based handelen a.d. hand van transparante criteria.

Mijn doel is om binnen nu en 3 jaar een compleet en transparant overzicht te hebben van voedingsmiddelen en de verschillende effecten op de gezondheid. Ik wil dan in een simpele tabel de effecten van deze voedingsmiddelen op de verschillende ziektebeelden laten zien. Tevens moet hierbij komen te staan hoeveel je moet nuttigen voor een effect, hoe sterk het effect is, en voor welke bevolkingsgroepen dit geldt.

Laatst bewerkt:
Nope, daarom voel ik me genoodzaakt om het onderwerp op verschillende fora onder de aandacht te brengen. De massa kun je op verschillende manieren voorlichten :)

Ik denk dat je met posten op fora relatief weinig impact zal hebben. Wat ik zou doen als ik jou was, is een boek schrijven. Met een boek kun je veel makkelijker in de media komen, waarna onderzoekers je inneens wel zien staan.

Zowel ik als mijn bankrekening verwachtten wel een eervolle vermelding ;).

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met posten op fora relatief weinig impact zal hebben. Wat ik zou doen als ik jou was, is een boek schrijven. Met een boek kun je veel makkelijker in de media komen, waarna onderzoekers je inneens wel zien staan.

Zowel ik als mijn bankrekening verwachtten wel een eervolle vermelding ;).

Absoluut waar: Heel droog gezegd bereik ik niks met posten op fora. Toch denk ik dat de "andere kant van het verhaal" dan door meer mensen wordt gelezen. En als maar genoeg mensen het lezen.............. Wie weet.

Een boek schrijven is inderdaad misschien nog niet zo'n gek idee. Mijn (sinds kort) vrouw zegt dat al jaren tegen me. Daar vind ik het nu nog wat vroeg voor: Ik denk dat ik als afgestudeerd diëtist serieuzer wordt genomen, en ik verwacht/hoop dat ik dan veel meer afweet van veel voedingsmiddelen in relatie tot specifieke gezondheidsaspecten. Bedankt voor het idee = eervolle vermelding als BB-held.

Met een goede titel en een korte catchy uitleg krijg je inderdaad al snel media aandacht. Ik denk ook dat het onderwerp veel mensen aanspreekt boeit.

Ik denk dat het een goed idee is om elke dag een klein stukje te schrijven. Dan kan het langzaam rijpen. Geef ook veel leuke details over je pogingen om het onderwerp bij de diverse instanties aan te kaarten.

(Misschien onder pseudoniem voor als je nog aan de bak wilt in de academische wereld ;-) ?)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het idee = eervolle vermelding als BB-held.

Is BB = bodybuilding? Maar dan snap ik de zin nog steeds niet.

Een boek schrijven kost overigens oneindig veel werk, dus ik zou niet wachtten met beginnen schrijven totdat je een titel hebt. Wanneer je hem publiceert is een ander verhaal natuurlijk. Maar ik weet niet in hoeverre een diploma tot dieetist je gaat helpen. Voor de 'gewone man', zeggen titels toch weinig, kijk naar de populariteit van Sonja Bakker. Aan de andere kant, wil je invloed hebben via de Gezondheids raad ed, dan ga je niet echt indruk maken met een titel als RD, maar moet je het sowieso hebben van je hoe je sterk je informatie is.

En gefeliciteerd met je kersverse huwelijk! :)

Laatst bewerkt:
Maar ik weet niet in hoeverre een diploma tot dieetist je gaat helpen. Voor de 'gewone man', zeggen titels toch weinig, kijk naar de populariteit van Sonja Bakker. Aan de andere kant, wil je invloed hebben via de Gezondheids raad ed, dan ga je niet echt indruk maken met een titel als RD, maar moet je het sowieso hebben van je hoe je sterk je informatie is.

Ijveren voor erkenning van dat beroep, met toelatingsvoorwaardes. Een vereniging dus opstichten, analoog met de beroepen van de homeopathie.

Dat niet iemand als Bakker Sonja (ja, dat is grappiger op deze manier) met haar ongefundeerde DBB-kennis naar boven kan komen (ik moet het overigens ook stellen met die kennis, wat het eens zo leuk maakt als mensen die er wel verder in studeren/inlezen hier wat discussies voeren), of mensen bij dietisten terecht komen die beginnen met onzin als 'soep-dieten' en zero-carb diets, ipv blijvende kennis bij te brengen.

Absoluut waar: Heel droog gezegd bereik ik niks met posten op fora. Toch denk ik dat de "andere kant van het verhaal" dan door meer mensen wordt gelezen. En als maar genoeg mensen het lezen.............. Wie weet.

Een boek schrijven is inderdaad misschien nog niet zo'n gek idee. Mijn (sinds kort) vrouw zegt dat al jaren tegen me. Daar vind ik het nu nog wat vroeg voor: Ik denk dat ik als afgestudeerd diëtist serieuzer wordt genomen, en ik verwacht/hoop dat ik dan veel meer afweet van veel voedingsmiddelen in relatie tot specifieke gezondheidsaspecten. Bedankt voor het idee = eervolle vermelding als BB-held.

Cool, je bent ook een dietist in opleiding :D
Hoeveelste jaar zit je?

Zeer interessant commentaar op het Dietary Guidelines for Americans Report, waaruit ook bijvoorbeeld het Voedingscentrum een goede greep doet om haar voedingsrichtlijnen te verantwoorden.

Als je dit zo doorleest valt je de bek toch open hoe het mogelijk is dat dit soort instituten, betaald uit belastinggeld, voedingsrichtlijnen mag samenstellen.
Ik ben normaal meer een persoon van de nuance, maar het is toch verdomme belachelijk dat er potentieel met de gezondheid van mensen wordt gespeeld uit oogpung van de eigen politiek! Want dat is het namelijk als je stelselmatig bewijs naast je neerlegt en je baseert op vooringenomen hypotheses.

(*ervan uitgaande dat de studies in dit commentaar wel goed gerefereerd zijn.)

Bijlagen

Vorig jaar is dit eens door een student gevraagd geweest aan een docent. Docent wou het eerst niet geloven omdat het journal kwam van american ... (blablabla). Uiteindelijk antwoorde ze 'zolang de gezondheidsraad zijn normen niet verandert, blijft dit ons advies'.
Hierdoor vallen alle onderzoeken ( nl. melkvet geeft geen bewijs van negatief effect, koolhydraten hebben een groter negatief effect op cholesterol dan VV, ... ) in het niets natuurlijk. Sommigen zijn wel meta-analyses maar toch.

Vorig jaar is dit eens door een student gevraagd geweest aan een docent. Docent wou het eerst niet geloven omdat het journal kwam van american ... (blablabla). Uiteindelijk antwoorde ze 'zolang de gezondheidsraad zijn normen niet verandert, blijft dit ons advies'.
Hierdoor vallen alle onderzoeken ( nl. melkvet geeft geen bewijs van negatief effect, koolhydraten hebben een groter negatief effect op cholesterol dan VV, ... ) in het niets natuurlijk. Sommigen zijn wel meta-analyses maar toch.

Ben zelf ook diëtist in opleiding, 3e jaars. Maar inderdaad, wat gezondheidsraad of voedingscentrum claimen, wordt altijd zonder meer als waarheid beschouwd is mijn ervaring.

Terug
Naar boven