Fitness Seller

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wat me opvalt aan dit soort reviews is dat ze nooit kijken naar al heb beschikbare bewijs, maar in plaats daarvan een paar kleine delen van dat bewijs eruit vissen om een vooringenomen mening te "onderbouwen".

aka cherry-picking.

Iets wat je heel veel ziet (zeker in bro-science, maar ook in de reguliere wetenschap) en wat eigenlijk dwars tegen de wetenschappelijke methode in gaat. Referenties zoeken om je standpunt te onderbouwen zijn niet belangrijk (leuk, handig, ok misschien zelfs ook wel essentieel omdat je nu eenmaal niet al het voorliggende onderzoek wilt overdoen). Wat IMO veel belangrijker is is een verklaring om alle studies die je tegen (lijken te) spreken te verklaren. Eigenlijk valt er in de wetenschap niets te bewijzen. Je kunt iets aannemelijk maken en iets geldt als "bewezen" totdat er een studie is die laat zien dat je (toch) ongelijk hebt en er een betere verklaring is voor wat je in je studie hebt gezien.
 
@Wazzup: Had het niet beter kunnen formuleren.

@Robjee: Inderdaad ook over dit onderwerp. Maar er staat niks in wat niet ook al op mijn site staat. Ik plant hier t.z.t wel het linkje neer.
 
............zodat de British Journal of Nutrition tot publicatie over kon gaan. ???
Edit (toevoeging): Mijn eerste Pubmed link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22136957 :eyebrow:

Dit is trouwens niet mijn enige artikel. Binnen een paar maanden staat een review artikel van me in het tijdschrift "Nutrition". :)

Ge-wel-dig!!!

Overigens doe ik graag aan cherry picking. Ik eet graag roomboter dus ik cherry-pick jouw artikel. Ik ga het artikel uit Nutrition kopen, uitprinten en hier in de keuken ophangen! :D ;)

Kris
 
Congratz isdatzo :D

Verdien je eigenlijk ook wat aan zo'n publicatie? Just wondering
 
Thanx guys!

Ge-wel-dig!!!

Overigens doe ik graag aan cherry picking. Ik eet graag roomboter dus ik cherry-pick jouw artikel. Ik ga het artikel uit Nutrition kopen, uitprinten en hier in de keuken ophangen! :D ;)

Kris

Zelf durf ik het pdf-je hier dan niet te plaatsen, i.v.m. copyright. Maar er is vast wel iemand zo lief om dat dan voor je/ons te doen. ;)

Mijn review in "Nutrition" gaat over de vrije interpretatie van bewijs voor een effect van verzadigd vet op het cholesterol en daarmee op hartziekten door het Amerikaanse Voedingscentrum en de Europese EFSA.
Vervolgens laat ik in een paar tabelletjes zien dat a) het Amerikaanse Voedingscentrum liegt (kan het niet anders noemen als je zelf data verzint) en dat b) het gros van het wetenschappelijke bewijs is buitengesloten uit de bewijslast.


Congratz isdatzo :D

Verdien je eigenlijk ook wat aan zo'n publicatie? Just wondering

Verdien er helemaal niks aan. Integendeel: het artikel zal geen gratis "full text" zijn. Om dit voor elkaar te krijgen, had ik 3.000 dollar moeten ophoesten.
Ik had wel een mail kunnen sturen naar de vleesindustrie of naar campina. En mogelijk dat ze die 3 ruggen dan wel hadden betaald om verzadigd vet deels uit een kwaad daglicht te halen. Maar dan heb ik opeens een "band met de industrie" en gaat mijn geloofwaardigheid achteruit.
 
Je moest geld betalen zodat het niet gratis werd ???
 
Ok dan heb je je zin verkeerd geformuleerd denk ik

Ik kan trouwens ook alleen maar pagina 1 zien geloof ik?
 
Laatst bewerkt:
Ok dan heb je je zin verkeerd geformuleerd denk ik

Ik kan trouwens ook alleen maar pagina 1 zien geloof ik?

Vooruit dan maar. Kan zijn dat ik hem over een paar dagen weer verwijder. Weet toch niet zeker hoe dat zit met auteursrechten (ook al staat er: copyright author).
 

Bijlagen

  • Letter to the editor. The importance of reducing SFA..pdf
    43 KB · Weergaven: 59
Vooruit dan maar. Kan zijn dat ik hem over een paar dagen weer verwijder. Weet toch niet zeker hoe dat zit met auteursrechten (ook al staat er: copyright author).
Volgens mij zit op alles dat iemand maakt automatisch auteursrechten. Op een foto, maar ook op een tekst op een forum. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals de nieuwswaarde etc. Er zijn echter situaties dat een auteur afstand doet van zijn/haar auteursrecht. Bijvoorbeeld een fotograaf die een foto aan een bedrijf levert.

Als ik toestemming heb van de auteur wel ik de "letter" ook wel plaatsen :)
 

Bijlagen

  • Hoenselaar.pdf
    43 KB · Weergaven: 44
Anders upload je hem ergens via 'n proxy, volgens de Nederlandse wet is alleen verspreiding van auteursrechtelijk materiaal illegaal, het verkrijgen (downloaden) niet. Dus wanneer je het 'anoniem' uploadt kan niemand je in principe wat maken.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft, verdien je een standbeeld voor je standvastigheid. Als je nu als student al zo bent, dan belooft dit veel goeds voor de toekomst.. of zien ze je bij je opleiding liever gaan dan komen ivm eigengereidheid en het niet schaapachtig volgen van door UnileverVoedingscentrum vastgelegde richtlijnen?
 
Als ik toestemming heb van de auteur wel ik de "letter" ook wel plaatsen :)

Even denken............ :D

Anders upload je hem ergens via 'n proxy, volgens de Nederlandse wet is alleen verspreiding van auteursrechtelijk materiaal illegaal, het verkrijgen (downloaden) niet. Dus wanneer je het 'anoniem' uploadt kan niemand je in principe wat maken.

Ik heb mijn Robjee-proxy al ingezet. Thanx voor het idee. :)

Wat mij betreft, verdien je een standbeeld voor je standvastigheid. Als je nu als student al zo bent, dan belooft dit veel goeds voor de toekomst.. of zien ze je bij je opleiding liever gaan dan komen ivm eigengereidheid en het niet schaapachtig volgen van door UnileverVoedingscentrum vastgelegde richtlijnen?

Dank je wel!

Op de opleiding gaat het als volgt: Nobody gives a ****! :( :mad:
Ik heb mijn bevindingen besproken met 5 leraren. Slechts één lerares is geïnteresseerd. En zij vindt het volgens mij erg goed wat ik doe. Ze vind mijn sites super interessant.
Via een medeleerlinge heb ik gehoord dat een andere lerares het maar niets vond dat ik tegen het Voedingscentrum in ga. Maar net als de andere 4 leraren heeft zij geen idee waar ik mijn verhaal op baseer. Daar wordt niet naar gevraagd.....
Mijn medeleerlingen interesseert het ook geen ene moer. Veel klasgenoten weten hoe ik over verzadigd vet denk, maar niemand heeft ooit gevraagd waar ik dit op baseer. Indien ik het vanuit mezelf probeer uit te leggen, haakt men af (desinteresse of onbegrip?). Heb de hoop maar opgegeven.

Afgelopen jaar hebben we geleerd om "evidence based" te werken. In de praktijk gaat het er anders aan toe: Alles wat het Voedingscentrum zegt wordt klakkeloos overgenomen. Zowel door de leraren als door de leerlingen. Ik schat in dat > 90% van resultaten uit de relevante literatuur wordt genegeerd door de rapporten die wij als bewijsmateriaal gebruiken.

Volgend jaar komen de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding (RGV) uit. Zeer waarschijnlijk is de commissie van de Gezondheidsraad dan wederom tot de conclusie gekomen dat er "overtuigend" bewijs is dat verzadigd vet het risico op hartziekten verhoogt.

Bij het vorige rapport over de RGV in 2006, was Daan Kromhout de vice-voorzitter. Ik heb hem in het verleden gemaild over mijn bevindingen. Hij heeft niet gereageerd en het had mij verwonderd als hij inhoudelijk ook maar één van mijn vele punten van kritiek had kunnen weerleggen. Ook Martijn Katan geeft niet thuis.
Voor mij bleef er dus maar een mogelijkheid over: het hogerop spelen d.m.v. een peer-reviewed artikel. En mijn "letter to the editor" geeft inhoudelijke kritiek op een artikel waaraan zowel Daan Kromhout als Martijn Katan heeft meegewerkt. ;)
 
Respect man zit al sinds 9 uur te lezen en vind het erg interessant mooie site ook.
Ik ga morgen het allemaal nog eens door lezen zou het wel schandalig vinden als het klopt wat je zegt.
 
Isdatzo, zeer mooie prestatie!

Vooral omdat je dit helemaal zelfstandig bereikt hebt:
1) je wordt volgens mij niet opgeleid om wetenschappelijk onderzoek te doen
2) het is niet zo dat je de huidige visie even verpakt hebt met een ander sausje voor een easy publicatie
3) je hebt geen ondersteuning gehad van een leerstoelgroep.

Voor mij bleef er dus maar een mogelijkheid over: het hogerop spelen d.m.v. een peer-reviewed artikel. En mijn "letter to the editor" geeft inhoudelijke kritiek op een artikel waaraan zowel Daan Kromhout als Martijn Katan heeft meegewerkt. ;)

Having said that, denk ik niet dat Daan, Martijn of uberhaupt de mensen die er toe doen mensen onder de indruk zullen raken van publicaties in Br J Nutr en Nutrition.

Ik heb zelf vrij weinig met epi, en ik heb op dit moment ook niet de tijd om eens goed je werk te bestuderen. Maar als ik ben afgestudeerd in de zomer dan wil ik me best eens verdiepen je materie. Ik kan eventueel wel wat deuren voor je openen bij zeer hoge heren/dames. :)

Keep it up.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, binnenkort kun je eigen werk citeren bij schoolopdrachten

Heb je nog ambities voor een wetenschappelijke master oid? Vind het knap dat je het jezelf allemaal aangeleerd hebt, zo.
 
Laatst bewerkt:
Wat je hier van zou moeten leren is dat advies om 1 bepaald soort macronutriënt te mijden als de pest achterhaalde nonsens is, en gezonde voeding neerkomt op een correct totaalplaatje waarin de nadruk ligt op een juiste balans van macro- en micronutriënten.

Precies, en daar past ook roomboter bij, heerlijk, een blokje roomboter in de havermoutpap! En voor je gezondheid hoef je het niet te laten.
 
Tijdens mijn studie heb ik het onderwerp ook met enkele leraren besproken. Nou ja, met ééntje eigenlijk omdat de andere weinig interesse toonde.
Het is inderdaad ongelofelijk hoeveel waarde wordt gehecht aan het Voedingscentrum. Jammer want hierdoor denken studenten en diëtisten zelf minder na en wordt onjuiste informatie "blindelings" overgenomen, verspreid en in stand gehouden. Er gebeurt in de wereld van voeding en gezondheid nog zoveel meer naast het Voedingscentrum.
Tijdens de stage zul je alleen niet kunnen ontkomen aan het advies: verzadigd vet = slecht en onverzadigd vet = oké. Dat is bijzonder frustrerend.
Hoe ga jij dat aanpakken?

In mijn studietijd heb ik het Voedingscentrum eens een uitgebreide mail gestuurd met enkele vragen rondom verzadigd vet en het risico op hart- en vaatziekten. Keurig in elkaar gezet, inclusief lteratuurlijst, waarbij ik al rekening had gehouden met standaard antwoorden. Als reactie kreeg ik dat het Voedingscentrum niet bedoeld was om dergelijke academische vragen van studenten te beantwoorden. Ik moest me wenden tot de desbetreffende docent.
Via de post nog eens geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. En toch ben ik een Nederlander:
Gezond, veilig en meer duurzaam eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/contact/over-ons/wie-zijn-wij-.aspx
Ook bij Martijn Katan heb ik geprobeerd een antwoord/reactie te krijgen. Hij verwees mij naar de serie van Daniel Steinberg:
http://www.jlr.org/content/47/7/1339.full.pdf

De Hartstichting was het volgende "slachtoffer". Die antwoordde dat uit mijn informatie blijkt dat er inderdaad nog tegenstrijdigheden zijn en in de toekomst de voorlichting zou kunnen veranderen. Ze volgen echter de wetenschap nauwgezet en zodra er nieuwe inzichten zijn, passen ze hun voorlichting aan.

Later was ik zo naïef om het Voedingscentrum te benaderen voor een afstudeeropdracht over hetzelfde onderwerp. Helaas was er geen plaats zeiden ze.
Een volgend adres dat ik in gedachten had voor mijn afstudeeropdracht was de Hartstichting. Met de hartstichting heb ik een serieuze mailwisseling gehad met Ineke van Dis. Ze vroeg me hoe ik dat precies voor ogen zag. Dat heb ik vervolgens toegelicht. Helaas lukte het me daar ook niet, mede omdat ik een roze bril op zou hebben.
Wel stuurde ze me via de post het volgende artikel van Truswell om hun standpunt mee te onderbouwen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=cholesterol lowering truswell

Dit illustreert dat er weinig te bereiken valt via de "normale" kanalen. Er is een ondoordringbare muur ontstaan. Isdatzo heeft die weg ook bewandeld.
Groot respect en waardering daarom voor je inzet, de "letter" en de review die gaat volgen!! Inderdaad een niveau hoger waarmee je de muur wellicht laat afbrokkelen!
 
Respect man zit al sinds 9 uur te lezen en vind het erg interessant mooie site ook.
Ik ga morgen het allemaal nog eens door lezen zou het wel schandalig vinden als het klopt wat je zegt.

Super leuk om te horen. Soms vraag je je af waar je het voor doet, omdat er zoveel tijd in gaat zitten. Ook al is er maar een handjevol mensen dat er echt iets aan heeft, dan is het toch de moeite waard geweest. :)

Ik raad je aan om in ieder geval steekproefsgewijs te controleren of de dingen die ik zeg, kloppen. Dan kun je je eigen beeld vormen. Referenties staan er altijd bij en soms zijn de "full text" artikelen gratis in te zien. Indien ik ergens een fout heb gemaakt, hoor ik het graag.


Isdatzo, zeer mooie prestatie!

Vooral omdat je dit helemaal zelfstandig bereikt hebt:
1) je wordt volgens mij niet opgeleid om wetenschappelijk onderzoek te doen
2) het is niet zo dat je de huidige visie even verpakt hebt met een ander sausje voor een easy publicatie
3) je hebt geen ondersteuning gehad van een leerstoelgroep.



Having said that, denk ik niet dat Daan, Martijn of uberhaupt de mensen die er toe doen mensen onder de indruk zullen raken van publicaties in Br J Nutr en Nutrition.

Dank je!
Onder de indruk zullen ze zeker niet zijn, helaas. Ik heb gekozen voor het tijdschrift "Nutrition" omdat ik de kans groter achtte dat zij mijn review zouden publiceren. Dat de zgn. "impact factor" van het tijdschrift matig is, neem ik op de koop toe. Er gaat bijzonder veel tijd overheen voor je artikel wordt geaccepteerd vanaf het moment dat je het hebt opgestuurd. Indien een tijdschrift met een hogere impact factor het artikel zou afwijzen, zou ik vervolgens opnieuw een tijdschrift moeten uitkiezen. Dan zou er nóg meer tijd overheen gaan.
En in principe vind ik het toch wel een eer dat ik als student tussen allerlei artsen en professoren sta met mijn stukjes.

Ik heb zelf vrij weinig met epi, en ik heb op dit moment ook niet de tijd om eens goed je werk te bestuderen. Maar als ik ben afgestudeerd in de zomer dan wil ik me best eens verdiepen je materie. Ik kan eventueel wel wat deuren voor je openen bij zeer hoge heren/dames. :)

Keep it up.

Dat zou geweldig zijn. In ieder geval succes met afstuderen!!!
 
Back
Naar boven