Ik vind het allemaal zéér ongenuanceerd en voorbarig wat hier allemaal beweerd wordt:
Zolang de grootste gezondheidsauthoriteiten en organisaties (en dat is WERELDWIJD - niet enkel het voedingscentrum) verzadigd vet nog steeds als een risicofactor zien, vind ik het erg overmoedig om als derdejaarsstudent dietiek het opeens allemaal veel beter te weten.
Zouden al die organisaties in al die landen met hun comités van wetenschappers het allemaal dan mis hebben en jij het bij het rechte eind?
Jij (isdatzo) beweert ook dat mensen door hun gebruik van onverzadigde vetten te verhogen, geen dag langer leven. Mayo Clinic, toch een zeer prestigieus ziekenhuis, weet toch het volgende te melden:
" Evidence shows that eating foods rich in polyunsaturated fats (PUFAs) improves blood cholesterol levels, which can decrease your risk of heart disease. PUFAs may also help decrease the risk of type 2 diabetes. One type of polyunsaturated fat, omega-3 fatty acids, may be especially beneficial to your heart. Omega-3s, found in some types of fatty fish, appear to decrease the risk of coronary artery disease. They may also protect against irregular heartbeats and help lower blood pressure levels."
Of mensen langer leven door meer onverzadigde vetten weet ik niet, amar het lijkt me toch al prettig als je het risico op bovengenoemde aandoeningen vermindert.
Maar ik vind dat je echt schandalig bezig bent de mensen een rad voor ogen draait bij het volgende:
"among risk factors, the role of SFA reduction and serum LDL-cholesterol reduction are listed but not specifically mentioned as priority tasks."
Of je kan niet begrijpend lezen, of je doet dit opzettelijk:
Jij probeert hiermee aan te tonen dat het dus flauwekul zou zijn dat mensen door verzadigd vet hart-en vaatziekten zouden krijgen.
En dat terwijl ook de WHO verzadigde vetten toch wel degelijk als een risicofactor ziet!
Dat verzadigde vetten niet specifiek als een prioriteit worden vermeld, daar kunnen totaal andere redenen achter zitten, daar kun je dan niet zomaar uit concluderen dat ze het niet meer belangrijk vinden.
Ik heb je websites eens bekeken, maar ik vind er veel, héél veel op aan te merken.
Het zou te ver voeren om daar allemaal op in te gaan, maar tegen de mensen die denken: hoi hoi, we kunnen weer "lekker ongezond" gaan eten, zou ik zeggen: kijk goed uit, want de mening die hier verkondigd wordt is absoluut niet de mening van de meeste wetenschappers en artsen.