Nee nee, dat is absoluut onjuist. Adviesorganen beweren niet dat verzadigd vet onafhankelijk het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. In hun advies raden ze aan de hoeveelheid verzadigd vet te reduceren en te vervangen door onverzadigd vet.
Lees je überhaupt wel iets voordat je er uitspraken over doet?
Robjee heeft al laten zien dat je uitspraak niet klopt.
Ik citeer uit mijn eigen artikel:
The reports included that by the USDA/USDHHS report, a report about dietary fats from the Institute of Medicine (IOM) in 2005 [5], and a report about dietary fats from the European Food Safety Authority (EFSA) in 2010 [6]. Recommendations from the advisory committees are as
follows:
-Consume less than 10% of calories from saturated fatty acids by replacing them with monounsaturated and polyunsaturated fatty acids (MUFAs and PUFAs) [3].
-Keep the intake of saturated fatty acids as low as possible while consuming a nutritionally adequate diet [5].
-Saturated fat intake should be as low as possible [6].
Ik heb hierboven ook al uitgelegd dat het onmogelijk is aan te tonen dat verzadigd vet onafhankelijk een risicofactor is. Blijkbaar heb je me niet begrepen.
Dat verzadigd vet onafhankelijk een risicofactor is, zou alleen maar aangetoond kunnen worden als je proefpersonen alleen nog maar verzadigd vet zou geven, wat om allerlei redenen onmogelijk is. Zo'n onderzoeken zijn dan ook niet gedaan en zullen ook niet gedaan worden.
Of ik je heb begrepen weet ik niet. Dat het niet waar is weet ik wel. Ik heb meermalen uitgelegd wat een onafhankelijk effect inhoudt: het isocalorisch vervangen van "andere macronutriënten" door verzadigd vet --> oftewel: wiskundig corrigeren voor energie.
Als de hoeveelheid energie gelijk blijft. En je kijkt naar het verschil in de inname van verzadigd vet, betekent dit automatisch dat dit ten koste gaat van de andere macronutriënten. Natuurlijk wisselt de definitie van "andere macronutriënten" per populatie.
Die onderzoeken zijn niet gedaan?
Wat is dit dan:
Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.
BACKGROUND: A reduction in dietary saturated fat has generally been thought to improve cardiovascular health.
OBJECTIVE: The objective of this meta-analysis was to summarize the evidence related to the association of dietary saturated fat with risk of coronary heart disease (CHD), stroke, and cardiovascular disease (CVD; CHD inclusive of stroke) in prospective epidemiologic studies.
DESIGN: Twenty-one studies identified by searching MEDLINE and EMBASE databases and secondary referencing qualified for inclusion in this study. A random-effects model was used to derive composite relative risk estimates for CHD, stroke, and CVD.
RESULTS: During 5-23 y of follow-up of 347,747 subjects, 11,006 developed CHD or stroke. Intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD. The pooled relative risk estimates that compared extreme quantiles of saturated fat intake were 1.07 (95% CI: 0.96, 1.19; P = 0.22) for CHD, 0.81 (95% CI: 0.62, 1.05; P = 0.11) for stroke, and 1.00 (95% CI: 0.89, 1.11; P = 0.95) for CVD. Consideration of age, coïtus, and study quality did not change the results.
CONCLUSIONS: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.
Link:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648
Macronutriënten dienen altijd in onderlinge samenhang met elkaar bekeken worden, en daarbij blijkt dat als je een gedeelte van de verzadigde vetten door onverzadigde vetten vervangt, dat je dan je risicoprofiel verbetert?
Dat hangt af van je definitie van "risicoprofiel". De ratio cholesterol/HDL-cholesterol zal verbeteren. Of het risico op hartziekten verandert, is niet zeker en afhankelijk van het soort onverzadigd vet.
De onderzoeken die aantonen dat vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten tot een afname van het risico op hart- en vaatziekten leidt, zijn er volop. Ik waag me er niet aan een paar te noemen,
Dat weet ik! Daarvoor moet je de moeite nemen om de artikelen, waar je naar verwijst, daadwerkelijk door te lezen. En dat is te veel gevraagd.
Normaal gezien, maakt dit niks uit. Maar voor iemand die andere leden voor leugenaar, dom en dwaas uitmaakt, vind ik dat een laffe instelling.
omdat ik drommelsgoed weet dat isdatzo op elke hem niet welgevallige studie iets aan te merken heeft, en hij de conclusies van de onderzoekers zelf, -nota bene zij die het onderzoek zelf gedaan hebben, en duizend maal meer opleiding en ervaring dan een student- met het grootste gemak opzij zet.
Resultaten onderzoek:
1) Het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet heeft geen significant effect op hart- en vaatziekten.
2) Meta-regressie toont aan dat verzadigd vet niet verantwoordelijk is voor het gevonden effect.
3) In de studies met het sterkste effect, consumeerden de deelnemers soms een totaal ander voedingspatroon.
Conclusie auteurs:
Verminder de inname van verzadigd vet.
Vind jij dat dan een normale conclusie, gebaseert op de gevonden resultaten?