XXL Nutrition

Gehydrateerd lichaam verbrandt meer vet, minder eiwit

Bezoekers in dit topic

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
Lid sinds
2 mei 2003
Berichten
34.296
Waardering
1.445
Lengte
1m89
Met dank aan ergogenics :)

Naast de benodigde energie om koud water tot 37 graden te verwarmen blijkbaar nog een manier waarop superhydratatie goed is voor de vetverbranding.

Nu alleen nog een manier zien te vinden om het vast te houden... bloat = goed :) (al zal ik de cardio van naar de wc rennen gaan missen)

16-8-2005

Gehydrateerd lichaam verbrandt meer vet, minder eiwit

Een alweer wat ouder stuk, maar niet minder sensationeel. De onderzoekers verhoogden bij proefpersonen de vochtspiegel en meetten het effect op het metabolisme. De verbranding van vetten steeg, die van eiwitten verminderde. Je houdt het niet voor mogelijk, maar water is een anabool. (Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57 Suppl 2:S69-74.)


De onderzoekers droogden hun proefpersonen uit door een zoutoplossing bij ze naar binnen te brengen. Het zout trok het water uit de cellen. De onderzoekers imiteerden het effect van een hoge vochtspiegel door water naar binnen te brengen, en met een hormoon uitscheiding van vocht via de urine te verminderen. Hieronder zie je het effect van vocht op het vrijmaken van vetten uit de vetcellen, zodat het lichaam ze kan verbranden. De concentratie glycerol in het lichaam gaat omhoog als de vetcellen meer vetten uitscheiden.

water.gif


Het staatje bij hypo-osmality study vertelt wat er gebeurt in het lichaam van de volledig gehydrateerde proefpersonen.

Hiernaast zie je het effect van een verhoogde vochtspiegel op de verbranding van eiwitten. Hypo = gehydrateerde cellen, hyper = uitgedroogde cellen, iso = controlegroep. De onderzoekers hebben de afbraak van eiwitten gemeten via de oxidatie van het aminozuur leucine.

De conclusie: cellen die zich hebben volgezogen met water laten makkelijker vetten ontsnappen, maar sparen eiwitten.

water2.gif


Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57 Suppl 2:S69-74. Related Articles, Links


Effects of changes in hydration on protein, glucose and lipid metabolism in man: impact on health.

Keller U, Szinnai G, Bilz S, Berneis K.

Division of Endocrinology, Diabetology and Clinical Nutrition, Basel, Switzerland. ukeller@uhbs.ch

Alterations of cell volume induced by changes of extracellular osmolality have been reported to regulate intracellular metabolic pathways. Hypo-osmotic cell swelling counteracts proteolysis and glycogen breakdown in the liver, whereas hyperosmotic cell shrinkage promotes protein breakdown, glycolysis and glycogenolysis. To investigate the effect of acute changes of extracellular osmolality on whole-body protein, glucose and lipid metabolism in vivo, we studied 10 male subjects during three conditions: (i) hyperosmolality was induced by fluid restriction and intravenous infusion of hypertonic NaCl (2-5%, wt/vol) during 17 h; (ii) hypo-osmolality was produced by intravenous administration of desmopressin, liberal water drinking and infusion of hypotonic saline (0.4%); and (iii) the iso-osmolality study comprised oral water intake ad libitum. Plasma osmolality increased from 285+/-1 to 296+/-1 mosm/kg (P<0.001 during hyperosmolality, and decreased from 286+/-1 to 265+/-1 mosm/kg during hypo-osmolality (P<0.001). Total body leucine flux ([1-(13)C]leucine infusion technique), reflecting whole-body protein breakdown, as well as whole-body leucine oxidation rate (irreversible loss of amino acids) decreased significantly during hypo-osmolality. The glucose metabolic clearance rate during hyperinsulinaemic-euglycemic clamping increased significantly less during hypo-osmolality than iso-osmolality, indicating diminished peripheral insulin sensitivity. Glycerol turnover (2-[(13)C]glycerol infusion technique), reflecting whole-body lipolysis, increased significantly during hypo-osmolar conditions. The results demonstrate that the metabolic adaptation to acute hypo-osmolality resembles that of acute fasting, that is, it results in protein sparing associated with increased lipolysis, ketogenesis and lipid oxidation and impaired insulin sensitivity of glucose metabolism.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 14681716 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14681716
 
thx man!
Nog een reden om inderdaad die liters water per dag weg te tanken
 
Leuk onderzoek zeker omdat ik aardig wat drink, maar vanaf welke hoeveelheid kun je verwachten dat je hier echt wat van merkt (aan je vet gehalte)?
 
maar dat geld zeker alleen voor koud water?


met koude koffie kan ik de dag wel vullen, en t is ideaal om op die manier van mijn buikje af te komen:D :D
 
koud? dus koud water drinken? warm of lau is dus niet goed?
 
Dat is een goed punt aangezien ik het voornamelijk in theevorm nuttig, als dat dan niet helpt moet ik gewoon puur water gaan drinken als extra
 
Koud water word opgewarmd door je lichaam. Daar is energie voor nodig. Bij lauw of warm water is dat een stuk minder.
 
Het allerbeste is dus nog zelfs om je kraanwater in de koelkast te laten afkoelen (gewoon oude colafles vullen ofzo) gaan we toch is proberen dan, ben niet dik ofzo maar door mijn medicatie (prednison) word ik toch wat vatsiger dus hopelijk kunnen kleine dingentjes al deze wat helpen.
 
Dit onderzoek ging niet over de temperatuur van het water.
 
Maar wel over o.a. het verbranden van vet en daar speelt dit dieper op in
 
Hoe ziet het met sappen als coolbest en appelsap/sinaasappelsap? los van eventuele suikers want hier reageert mijn lichaam (gelukkig) niet op of ik nu 2 weken mezelf helemaal ongezond vol eet of 2 weken super gezond en normale hoeveelheid dan kan ik soms na die 2 weken ongezond + veel eten nog lichter wegen als na de 2 gezonde weken.
 
Kent iemand natuurlijke alternatieven voor iets als desmopressin ? Ik heb gemoeg vragen gezien over dehydraterende groentes, maar nu iets hydarterends graag.
(iets minder vaak naar de WC moeten gaan zou ook wel welkom zijn)
 
Dat koud water gebeuren vind ik een beetje onzinnig. Als je graag wil dat je lichaam veel energie in opwarming moet besteden kan je net zo goed de thermosthaat lager zetten of zonder jas naar buiten gaan.

Maar dat veel water drinken goed is staat buiten discussie!
 
De conclusie: cellen die zich hebben volgezogen met water laten makkelijker vetten ontsnappen, maar sparen eiwitten.


Jongens, ik zeg creatine. Nu jullie, gaat er al een lichtje branden?
 
M@rsel zei:
De conclusie: cellen die zich hebben volgezogen met water laten makkelijker vetten ontsnappen, maar sparen eiwitten.


Jongens, ik zeg creatine. Nu jullie, gaat er al een lichtje branden?

En toch heb ik in een eerder onderzoek/artikel gelezen dat creatine de vetverbranding verhindert.
 
Back
Naar boven