MuscleMeat

Geld veilig?

Intressant. Zal dit even volgen, als het goud nog veel verder zakt koop ik miss wel eens een halvekilo.
Heeft N-korea iets met de daling te maken trouwens?

Even vraag naar de kenners; wat is er in 2005 gebeurd dat het goed goud zo sterk steeg in waarde?
En als er een oorlog uitbreekt stijgt of daalt het goud dan?

Edit is het eigenlijk verstandig als je >50.000EURO bezit?

Boven 20k betaal je vermogensbelasting

Intressant. Zal dit even volgen, als het goud nog veel verder zakt koop ik miss wel eens een halvekilo.
Heeft N-korea iets met de daling te maken trouwens?

Even vraag naar de kenners; wat is er in 2005 gebeurd dat het goed goud zo sterk steeg in waarde?
En als er een oorlog uitbreekt stijgt of daalt het goud dan?

Edit is het eigenlijk verstandig als je >50.000EURO bezit?

Nee heeft niets met Noord-Korea te maken, dan zou het juist stijgen. Oorlog en onzekerheid zijn altijd goed voor goud en zilver, voor olie ook.

In 2005 kwamen er de goud ETF's waardoor er makkelijker goud verhandeld kon worden (geen fysiek bezit). Er was toen ook toenemende vraag vanuit heel de wereld inclusief China en India.

Goud zakt nu vanwege verschillende redenen:

1) aandelen staan sterk in Amerika (perceptie van herstel in de economie)
2) jawboning van de federal reserve dat ze QE mogelijk willen minderen dit jaar
3) Goldman Sachs die verkoopadvies voor goud heeft gegeven en bearish outlook voor komende jaren
4) Cyprus moet mogelijk goud verkopen, de markt maakt zich zorgen of andere landen in Europa straks ook hun goud gaan verkopen (=meer aanbod op de markt dus potentieel lagere prijs)

Persoonlijk zie ik goud een dip maken maar tegen de zomer en zeker erna weer omhoog gaan als duidelijk wordt dat de economie eigenlijk helemaal niet zo goed is en QE gewoon zal doorgaan.

Wat bedoel je met dat laatste? Hoeveel je bezit maakt niet zoveel uit. Iedereen zou een beetje fysiek goud moeten bezitten. Algemeen advies ligt tussen de 5 en 10% van je vermogen.

En wat vermogensbelasting betreft: je goudbezit gewoon anoniem/geheim houden. Ook nooit veel ineens kopen, om de zoveel tijd een beetje (dollar cost averaging).

Nee heeft niets met Noord-Korea te maken, dan zou het juist stijgen. Oorlog en onzekerheid zijn altijd goed voor goud en zilver, voor olie ook.

In 2005 kwamen er de goud ETF's waardoor er makkelijker goud verhandeld kon worden (geen fysiek bezit). Er was toen ook toenemende vraag vanuit heel de wereld inclusief China en India.

Goud zakt nu vanwege verschillende redenen:

1) aandelen staan sterk in Amerika (perceptie van herstel in de economie)
2) jawboning van de federal reserve dat ze QE mogelijk willen minderen dit jaar
3) Goldman Sachs die verkoopadvies voor goud heeft gegeven en bearish outlook voor komende jaren
4) Cyprus moet mogelijk goud verkopen, de markt maakt zich zorgen of andere landen in Europa straks ook hun goud gaan verkopen (=meer aanbod op de markt dus potentieel lagere prijs)

Persoonlijk zie ik goud een dip maken maar tegen de zomer en zeker erna weer omhoog gaan als duidelijk wordt dat de economie eigenlijk helemaal niet zo goed is en QE gewoon zal doorgaan.

Wat bedoel je met dat laatste? Hoeveel je bezit maakt niet zoveel uit. Iedereen zou een beetje fysiek goud moeten bezitten. Algemeen advies ligt tussen de 5 en 10% van je vermogen.

En wat vermogensbelasting betreft: je goudbezit gewoon anoniem/geheim houden. Ook nooit veel ineens kopen, om de zoveel tijd een beetje (dollar cost averaging).

Duidelijk :)

Met dat laatste bedoel ik of het wel verstandig is om goud aan te kopen als je minder dan 50.000Euro bezit maar daar geef je al een antwoord op bij het stukjé van vermogenbelastingen.
Zal zelf nog wat info opzoeken over handel in goud.

Als iemand goeie bronnen heeft betreffende dit onderwerp, youre welcome :)

Jezus wat een bloedbad gisteren in de edelmetalen :eek: Nog net geen 1000 euro spotprijs voor goud. Vandaag ziet het er beter uit, duidelijk koopjesjagers die nu de prijs weer wat doen herstellen.

Benieuwd of hier een bodem zal gevormd worden na de paniekverkoop...

Goud staat nu 33.93euro p/gram - een lichte stijging dus.
Ik had mezelf voorgenomen om wat goud aan te schaffen als hij de 30euro aantikte, spijtig..

Site die ik volg is deze; http://www.goudprijs24.be/
Weet niet of die echt leggit is.

Ik vrees dat de rally alleen een gevolg is van short covering en niet duurzaam is. Niet dat het een slecht moment is om fysiek te kopen, maar persoonlijk blijf ik liever even aan de kant staan dan een vallend mes te proberen vangen. Ook de beurzen zien er zwak uit.

Mijn advies: ga in cash of hold.

hieronder 2 goede artikelen over de "assault" op goud & zilver vande afgelopen dagen:

http://www.telegraph.co.uk/finance/.../Fed-and-Bank-of-Japan-caused-gold-crash.html

http://www.paulcraigroberts.org/2013/04/13/assault-on-gold-update-paul-craig-roberts/
quote uit laatste artikel:
"Possibly the Fed fears a dollar crisis or derivative blowup is nearing and is trying to reset the gold/dollar price prior to the outbreak of trouble. If ill winds are forecast, the Fed might feel it is better positioned to deal with crisis if the price of bullion is lower and confidence in bullion as a refuge has been shaken. "

ikzelf wacht nog even met bijkopen.. kan goed zijn dat ze 1200 in hun vizier hebben. Word ook gezegd in eerste artikel geloof ik.

.

---------- Post toegevoegd 18 April 2013 om 13:12 ----------

trouwens, paar weken voordat Lehman Brothers bankrupt ging in 2008, was er ook zo'n enorme drop in de edelmetalen. Het lijkt er erg op dat ze nu weer hetzelfde proberen, voordat de pl**ris uitbreekt

.

http://www.youtube.com/watch?v=yUCTFmvg0G4

dit soort berichten + de plotselinge scherpe daling van de papieren markt van pm's de afgelopen dagen, zijn tekenen aan de wand, dat er zeer binnenkort iets groots staat te gebeuren IMO (zie ook m'n vorige post hierboven). Met "groots" bedoel ik iets wat enorme impact zal hebben op de complete wereldeconomie, en niet in positieve zin..

:popcorn:

dit soort berichten + de plotselinge scherpe daling van de papieren markt van pm's de afgelopen dagen, zijn tekenen aan de wand, dat er zeer binnenkort iets groots staat te gebeuren IMO (zie ook m'n vorige post hierboven). Met "groots" bedoel ik iets wat enorme impact zal hebben op de complete wereldeconomie, en niet in positieve zin..

:popcorn:

Hier gaan we… de Zwitsers willen hun goud repatriëren!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een opvallende trend is dat verschillende landen hun goudvoorraden opnieuw naar het eigen land willen terughalen. Dat was recent onder meer het geval met Duitsland, dat het eigen goud liefst weer in de kluizen van de Bundesbank zou zien opgeslagen.

Maar ook in Zwitserland broeit een gelijkaardige beweging, de Zwitsers willen hun goud repatriëren. Het betref meer bepaald een initiatief van de Zwitserse Volkspartij die de Zwitserse centrale bank onder druk wil zetten om te stoppen met het verkopen van de goudvoorraden.

“Save Our Swiss Franc”

De partij heeft al 100.000 handtekeningen verzameld om het goud weer naar eigen land te halen, waarbij het gebruikt zou moeten worden om prijsstabiliteit te garanderen. Blijkbaar is de Zwitserse Volkspartij dus toch op de hoede voor een opstoot van de inflatie.

De politieke partij wil een referendum afdwingen om de centrale bank te verbieden om nog meer goud te verkopen. Ze zou bovendien minstens 20 percent van haar reserves in goud moeten aanhouden en dat goud zou niet niet langer meer in het buitenland betaald mogen worden. “Save Our Swiss Franc”, zo wordt de actie nu al genoemd.

Bron.
Als de Zwitsers ongerust worden staat er misschien inderdaad wat te gebeuren...

De vraag is waar ligt de bodem voor goud, ben niet zeker dat die al achter ons ligt al lijkt het er voorlopig wel op.

Op lange termijn (50 jaar) lijkt goud me slechte investering. De tijd komt volgens mij nog dat goud enkel de waarde van het metaal zelf gaat vormen. Er zijn genoeg stoffen die veel sterker gestegen zijn in prijs over de jaren, tot meer dan 100x hen waarde in 10 jaar tijd. Investeren in relatief zeldzame metalen of andere die gebruikt worden voor computers, of die in de toekomst waarschijnlijk meer gebruikt zullen worden voor computers / chips te maken zijn veel betere investering.

ziet ernaar uit dat de bond bubble op het punt van knappen staat. En dat Japan daarin het voortouw neemt:

[Link niet meer beschikbaar]

.

GAME OVER, if true:

The Fed Has Started Talking About Ending Its Economic Stimulus Program!

quote:
...So this is presumably the first step in the event that all of Wall Street has been waiting for… the end of the latest “quantitative easing” program and, thereby, the beginning of the Fed’s “exit” from the massive bond portfolio that it has built up over the past 5 years.

Some investors are concerned that, when the Fed starts selling bonds instead of buying them, interest rates will skyrocket (others vehemently disagree). And some of those worried investors, presumably, might conclude that the moment of doom is now upon us. ...

.

Ik geloof er niets van. Meer jawboning. Mensen moeten naar hun daden kijken niet hun woorden. Al zijn het in dit geval alleen de woorden van een journalist.

Ik geloof er niets van. Meer jawboning. Mensen moeten naar hun daden kijken niet hun woorden. Al zijn het in dit geval alleen de woorden van een journalist.

gozer schrijft voor de Wallstreet Journal. Enige credentials zal ie wel hebben opgebouwd. Ook ZeroHedge neemt 't bericht tamelijk serieus zo te zien. Maar idd ze kunnen van alles roepen, gaat uiteindelijk om de acties.

http://www.zerohedge.com/news/2013-05-10/hilsenrath-tapering-article-out

.

gozer schrijft voor de Wallstreet Journal. Enige credentials zal ie wel hebben opgebouwd. Ook ZeroHedge neemt 't bericht tamelijk serieus zo te zien. Maar idd ze kunnen van alles roepen, gaat uiteindelijk om de acties.

http://www.zerohedge.com/news/2013-05-10/hilsenrath-tapering-article-out

.

Ja, ik bedoel maar dat het geen officieel statement is. Maar ik neem gewoon niets nog serieus wat ze zeggen, dit is niet de eerste keer dat ze dit doen, en daarna gingen ze telkens gewoon verder met QE. Zolang de werkloosheid hoog blijft komt er ook geen einde aan, dat heeft Bernanke eerder al duidelijk gemaakt. En het systeem kan alleen blijven bestaan als er nieuwe schulden gemaakt worden. Misschien willen ze de markten wat afkoelen, en nagaan welk effect dit heeft op de economie. Maar echt QE afbouwen? Eerst zien en dan geloven :)

ziet ernaar uit dat de bond bubble op het punt van knappen staat. En dat Japan daarin het voortouw neemt:

.

JGB Futures Halted (Again) For Biggest 2-Day Plunge Since Lehman; 5Y Yields Hit 13 Month Highs

Another night; another Japanese government bond futures halt. The last 2 days have seen JGB prices plunge at the fastest rate since the post-Lehman debacles in Sept/Oct 2008 smashing back to 13 month highs. 5Y yields are surging even more - trading above 34bps now (up from 9.9bps on March 5th). These are simply astronomical moves in the context of JGB history and strongly suggest Abe & Kuroda are anything but in control of the quadrillion Yen domestic bond market as they jawbone inflation expectations into the psychology of the people. Of course, the Nikkei is surging (now up 9% in the last 5 days alone) amid JPY breaking above 102 (but for now it has rallied back to 101.80). Japnese interest rate implied volatility is surging once again also (after its epic collapse last week - which appears the worst-timed lifting of hedges ever, or more like a lifting of hedges into an unwind of actual long positions). ...
Lees meer:http://www.zerohedge.com/news/2013-...ay-plunge-lehman-5y-yields-hit-13-month-highs

.

:eek:

"now with price at one-year lows...having seen the biggest 3-day drop since Lehman..."

20130513_JGB4.jpg

http://www.zerohedge.com/news/2013-...hree-days-tick-5y-yields-jump-highest-22-mont

.

In b4 Kyle Bass was right video.
In b4 Peter Schiff was right video.

't lijkt er nu echt op dat de bond-bubble is geknapt! Japanse ineenstorting slaat nu ook over op andere landen

Nikkei -7.32% vannacht door de alarmerende ontwikkelingen in de staats-obligatiemarkt
futures bijna -10% op dit moment :eek:

we had a good run...

Japanese Bond Market Halted At Open As Bond Selling Purge Goes Global

Japanese government bonds (JGB) futures have been halted once again this evening as the market opens down over 1 point. 10Y yields smash 11.5bps higher to 1.00% and 5Y yields add 6bps to 47bps. These are quite simply unprecedented moves in what 'was' a safe asset class and impresses yet another VaR shock on the market (as we detailed here). What this means practically is that Japanese banks push further into insolvency land (as we explained here) today's move wipes out another 1.5% of blended Tier 1 capital off the entire Japanese banking industry. Since the 10Y JGB yield lows of 32.5 bps on April 5, the move is rapidly approaching a full percentage point, or the parallel shift amount that the IMF warned would lead to 10% and 20% MTM losses for regional and major banks respectively. Today's jump in 10Y yields continues the post-BoJ regime of greater-than-six-sigma moves... something no risk model can withstand for three weeks. Just a good job the BoJ didn't have anything at all to say about this totally disorderly fiasco yesterday. ...
Lees meer:http://www.zerohedge.com/news/2013-...arket-halted-open-selling-purge-goes-airborne

.

Als de Zwitsers ongerust worden staat er misschien inderdaad wat te gebeuren...

De vraag is waar ligt de bodem voor goud, ben niet zeker dat die al achter ons ligt al lijkt het er voorlopig wel op.

we hebben een nu een dubbele bodem goud zo te zien. gister maar weer een bestelling gedaan.

.

Terug
Naar boven