XXL Nutrition

Gewichtheffen in normale gym?

matthijs93

Dutch Bodybuilder
Waardering
11
Lengte
1m85
Massa
78kg
Vetpercentage
11%
Hallo,

Ik wil graag aan de slag gaan met gewichtheffen. Ik vind het gewoon belangrijker en leuker sterk te worden in bepaalde dan focussen op mijn fysiek.
Is gewichtheffen mogelijk in een gewone gym of moet ik hiervoor een speciale gym gaan zoeken?

Er zijn namelijk geen bumper plates in de gym, ik denk dat ik dan de vloer sloop :D

Hebben ze niet van die yoga matten of rubbere schijven?

Niet te doen denk ik, powerliften gaat nog maar bij gewichtheffen ga je echt iedere beurt die je doet van bovenaf droppen. Buiten het feit dat er geen bumpers zijn zal de sportschooleigenaar daar ook niet op zitten te wachten

Wil je sterk worden of sterk worden in heel specifieke lifts? Want weightlifting is echt extreem technisch en zal relatief weinig carryover hebben naar andere dingen.

Niet te doen denk ik, powerliften gaat nog maar bij gewichtheffen ga je echt iedere beurt die je doet van bovenaf droppen.
Hoeft niet, maar als je een lift mist heb je wel een heel boze gym owner.

Je kan wel (high) pulls en power varianten doen en dan af en toe een betere locatie opzoeken om de full lifts te trainen, eventueel met begeleiding.

Is er geen crossfit box bij je in de buurt?

Iedere gewichtheffer die ik ken doet iedere dag full lifts...

• Topic Starter Topic Starter
Wil je sterk worden of sterk worden in heel specifieke lifts? Want weightlifting is echt extreem technisch en zal relatief weinig carryover hebben naar andere dingen.

Beide of één van beide, maar als ik moet kiezen ga ik voor specifieke lifts.

We hebben wel rubberen matten maar geen rubberen schijven.
Er wordt al geklaagd met deadliften dus dat gaat hem niet worden dan denk ik :o

Toch nog even doorvragen.

En powerliften e.d.? Het lijkt me dat ik dat in een gewone gym prima kan doen.
Klein vraagje erover; ik heb snel last van mijn gewrichten. Form is goed bij de basislifts (behalve eeuwig gekloot met de OHP), maar toch erg snel klachten, met name in rechterknie, linkerschouder en vingers.
Zou veel op lage reps trainen daar meer negatieve invloed op hebben dan trainen in de 8-12 reprange?

Klein vraagje erover; ik heb snel last van mijn gewrichten. Form is goed bij de basislifts (behalve eeuwig gekloot met de OHP), maar toch erg snel klachten, met name in rechterknie, linkerschouder en vingers.
Zou veel op lage reps trainen daar meer negatieve invloed op hebben dan trainen in de 8-12 reprange?

Powerliften kun je idd gewoon doen, heb dat zelf ook lang gedaan maar train nu thuis.
En form is nooit goed, zelfs de beste lifters ter wereld hebben ergens foutjes zitten, blijf dus zoeken naar verbetering in je form, gooi bijv. eens wat filmpjes en het 'filmen van lifts een idee' topic zodat mensen je techniek kunnen beoordelen.

Over je gewrichten durf ik niet echt te oordelen, sowieso vind ik sets met hele lage reps in het begin niet zo heel erg boeiend, lager dan 5 reps is dus in mijn ogen nog niet echt nodig. Ga ook niet door tot falen, is helemaal niet nodig om sterk te worden.

als je last van je knieen hebt kan je knee sleeves gebruiken.

Hallo,

Ik wil graag aan de slag gaan met gewichtheffen. Ik vind het gewoon belangrijker en leuker sterk te worden in bepaalde dan focussen op mijn fysiek.
Is gewichtheffen mogelijk in een gewone gym of moet ik hiervoor een speciale gym gaan zoeken?

Er zijn namelijk geen bumper plates in de gym, ik denk dat ik dan de vloer sloop :D

Heb precies hetzelfde, zou ook graag olympisch gaan liften maar in de gym waar ik train wordt dat niet gewaardeerd. ik ga binnekort naar een crossfit center om te vragen of ik het daar kan leren.

---------- Post added at 17:53 ---------- Previous post was at 17:51 ----------

Iedere gewichtheffer die ik ken doet iedere dag full lifts...

dacht even full lifts te googelen. Had ik beter niet kunnen doen :barf:

Powerliften kun je idd gewoon doen, heb dat zelf ook lang gedaan maar train nu thuis.
En form is nooit goed, zelfs de beste lifters ter wereld hebben ergens foutjes zitten, blijf dus zoeken naar verbetering in je form, gooi bijv. eens wat filmpjes en het 'filmen van lifts een idee' topic zodat mensen je techniek kunnen beoordelen.

Over je gewrichten durf ik niet echt te oordelen, sowieso vind ik sets met hele lage reps in het begin niet zo heel erg boeiend, lager dan 5 reps is dus in mijn ogen nog niet echt nodig. Ga ook niet door tot falen, is helemaal niet nodig om sterk te worden.

Eens, ben ook altijd bezig met techniek, volgens sommigen soms zelf wel wat teveel :D

Ik zal eens op zoek gaan naar een goed powerlift schema.

Momenteel volg ik het volgende schema:

http://forum.bodynet.nl/trainingsschemas/37601-veel-gevraagd-4-dagen-schema.html

Dus gewoon lekker beginnen met Starting Strength? Met eventueel enkele assists

Zou zoiets werken?? Lijkt me dan een goed idee om voor BP en Press ABA te doen? Dus ma BP Wo: Press Vr: BP Ma: Press etc

Monday [High Volume/Moderate Intensity]
Squat 3X8
Bench Press/Press 3X8 (Alternating)
Deadlift 1x5
wat incline presses indien BP of Lateral raises indien Press)

Wednesday [Low Volume/Low Intensity]
Back Squat 3x3 (stond front squat maar beheers ik nog heel slecht)
Press/Bench Press 2X5 (@80% of 5RM) (Alternating)
Back Extension/GHR 5x10
Chin ups 3x12
Wat assistance werk, calves, abs.

Friday [Speed Sets]

Box Squat, 8-12 doubles with 45-65% of 1RM (1 min. rest)
Speed Bench Press/Press, 8-10 triples with 50-60% 1 RM (1 min. rest) (Alternating)
Deadlift, 6-10 singles with 40-50% 1RM (30 sec. rest)

Wat je kan doen is gewoon die compounds knallen in je home gym en eens in de week/2 weken naar een speciale gym gaan met de auto/trein en je daar uitleven ^^. Weet niet wat je intenties zijn?

Terug
Naar boven