MuscleMeat

AlexV was ooit sterk, heeft nu andere hobby's, maar tilt hier en daar soms nog wat gewichten op

Lekker even lui saunatje na het trainen.
Pas maar op dat je niet in slaap valt 😅

• Topic Starter Topic Starter
2026-01-07 (Woensdag)

Goeie training, en vooral ook interessante training. Als ik de techniek die ik vandaag gedaan heb, 2-3 weken terug ook deed, was ik er echt super tevreden mee geweest. Echter met diezelfde techniek merkte ik vandaag juist dat er echt een hele hoop nog mis was. En dat is goed, want dat betekent dat ik hele mooie progressie maak. Sterker nog, ik merk eigenlijk altijd wel dat hoe gefrustreerder ik ben tijdens een training, deste meer progressie ik maak. En vandaag was er zeker wat frustratie, dus mooi!

Gym sessie, start 18:00, ritme: start set elke 3de minuut

Yellow power snatch + Overhead squat
(Why: Gewichtheffen techniek primer, doel is focus op positie controle en strekken bij de turn-over, en primen van de benen met de OHS)
2x2 20kg
2x2 60kg
2x 80kg Merkte hier dat ik erg matige spanning had op m'n boven rug, dus daar in latere setjes op gelet. De rest van m'n techniek leidde daar wel een beetje onder, maar dat is natuurlijk normaal, je kan maar op zoveel tegelijk focussen. Even oefenen dan breng ik het samen en dan hebben we een hele mooie beweging!
3x2 95kg Wisselend, want veel focus op die bovenrug spanning, maar verder goed. Merkte wel wederom dat deze m'n erectors echt compleet frituurt, dus ik ga even nadenken hoe ik dat op ga lossen. Wellicht dat ik deze in het vervolg maar voor 1 rep doe, of gewoon een geheel andere oefening.

Snatch
(Why: Specifiek voor gewichtheffen)
2x3 60kg
3x 80kg
2x 100kg
1x 110kg
1x 120kg Poh, dit ging bijzonder goed weer! Dit belooft wat als in deze lijn van verbeteringen zo nog even door kan trekken!

3x3 105kg Waar de vorige keer deze nauwelijks gelukt was, ging het dit keer echt mega goed, Bij deze ook echt weer op die spanningen gelet en dat hielp echt enorm bij de beweging. Vooral de laatste set probeerde ik alles te combineren, en dat lukte goed, erg tevreden mee!

Nino squat
(Why: Algemene benen kracht, voornamelijk ondersteunend voor gewichtheffen)

3x5 105kg Deze gedaan op de manier van de video's die ik afgelopen maandag gepost heb en t*ring wat is dat zwaar zeg! Dat gezegd, ik denk wel dat ik hiermee de goeie weg bewandel, ondanks dat ik nu struggle op de squat met gewichten die voorheen nauwelijks warm-up waren

CAT pull up
(Why: Specifieke oefening voor surfen, doel is explosieve kracht in de lats creëren voor de laatste paar peddels voor de pop-up, om later in het water golven missen te minimaliseren)

3x5 Bodyweight. Weet niet waarom, maar deze oefening voelt mentaal echt niet lekker om een of andere reden, alsof er elk moment ergens iets in kan schieten. Terwijl dat fysiek totaal niet zo voelt. Denk dat het gewoon even wennen is.

Y-raise + back paddle
(Why: Specifieke oefening voor surfen, doel is m'n uithoudingsvermogen met het peddelen te verbeteren)
20x 1kg
17x 1kg, 1 reps meer op de 2de set van vorige keer
14x 1kg, 1 reps meer op de 3de set van vorige keer
12x 1kg, 1 reps meer op de 4de set van vorige keer -> Wat brand deze oefening toch bizar hard zeg

Je groeit elke keer wat qua techniek en mindset. Maar hoezo frustratie? Door t trainen?

2026-01-15 (Donderdag)

Stilte voor de storm. Zware sessie morgen weer, nu even tot rust komen en herstellen van de afgelopen trainingen, lekker! Jerk grip overhead squat begint echt lekker te gaan, nog even en ik kan leren squat jerken.

Gym sessie, start 18:00

2 rondes van: Couch hip flexor stretch ~30 sec per been + Elevated pidgeon pose stretch ~30 sec per been + Hip side bend met 24kg ~30 sec per been + TFL stretch ~30sec per been + dead hang ~30 sec
2 rondes van: Lat stretch ~30 sec per kant+ Shoulder rotations met dikke blauwe band, 10 reps + Leaning bar hang, ~15sec
1 ronde: Double barbell front rack hold 30 sec
2 rondes van: 20x Tibial internal rotations met klein blauw elastiek, alleen links + ankle stretch 30 sec, alleen links
1 ronde: Double barbell front rack hold 30 sec
2 rondes van: 25x Tibialis raises + ATG split squat 5 reps per kant + Jerk grip overhead squat, 5 reps

Hierna 5 baantjes heads-up freestyle getrokken. Had al flinke spierpijn in m'n schouders en lats, maar verrassend genoeg merkte ik dat dit niet de limiterende factor was, dat was echt conditie. Komende tijd dus meer focus op conditie tov schouders en lats volume knallen. Volgende week heel de week snowboarden, zal de conditie hopelijk goed doen.

Daarna lekker gerelaxt met 2 rondjes sauna.

2026-01-16 (Vrijdag)

Erg wisselend gevoel bij deze sessie. Had erg slecht geslapen de nacht ervoor, en merkte dat de zwem sessie de dag ervoor mij weinig goeds gedaan heeft. Dus lering is voortaan geen cardio meer te doen de avond voor een zware ochtend sessie. Alles zat eigenlijk een beetje tegen. En dat gezegd, merk ik dat ik nog steeds de nodige beurten heb gehaald met zo'n ~80% consistentie. Dus hoewel de sessie zelf eigenlijk kut was, ben ik wel blij dat ik nu op een slechte dag al deze gewichten pak!

Gym sessie, start 10:30, ritme: start set elke 3de minuut

Snatch

2x3 20kg
2x3 60kg Echt, m'n benen voelde net lood hier al. Wist hier eigenlijk al dat het dramatisch zou worden. Maar goed, toch die knop om en focussen.
2x 80kg
1x 100kg
1x 110kg

1x 120kg
fail 120kg gewoon echt geen focus
3x1 120kg Trage beurten, maar positie technisch ben ik er wel tevreden mee

Clean&jerk

2x2 60kg
2x 80kg
1x 100kg
1x 110kg
1x 120kg
3x1 125kg De clean ging verrassend goed eigenlijk, heel tevreden mee. Daarentegen ging de jerk echt dramatisch slecht. Echt geen explosiviteit in de dip&drive, dus het waren eigenlijk allemaal press-outs. Dit zal de volgende keer beter gaan met meer focus.
fail 125kg, energie was op.

Front squat
(Why: Algemene benen kracht, voornamelijk ondersteunend voor gewichtheffen, maar ook balans voor surfen)
3x3 115kg Heb Bulgarian split squats eruit gegooid voor meer front squats, en dit voelt ook als significant de betere keuze. Pittige set wel, en ik ga iets geks zeggen, maar front squats voelen momenteel natuurlijker dan back squats.

SkiErg moeten skippen, anders kwam ik te laat op werk. Denk dat ik SkiErg er ook structureel uit moet halen op deze dag ivm tijdgebrek.

2026-01-18 t/m 2026-01-23

Ben ondertussen alweer een tijdje terug van de vakantie, maar zal eens een update uitschrijven.

Snowboard vakantie, 6 dagen snowboarden in Tauplitz
(Board: Jones Flagship 165W, Boots: Burton highshot step on X, Binding: Union Atlas step on, stand: goofy +21, -6, narrow reference stance for both sides)

Was op vakantie met de familie, dus lekker rustig aan gedaan, lekker genieten van in de bergen zijn. Maar ja, tussendoor op t board natuurlijk het een en ander geprobeerd om beter te worden in het boarden. To be fair was het wellicht een goed idee geweest om een (paar) lesje(s) te nemen, maar had daar eigenlijk op dat moment niet zo heel veel zin in, dus ben gewoon zelf verder gegaan.

Goed, eerste paar dagen flink verkouden, verstopte neus, nauwelijks kunnen slapen, echt niet handig natuurlijk. Dit is echter niet de eerste keer dat zoiets gebeurd is. Merkte bij voorgaande vakanties dat ik de neiging heb om de laatste week ervoor nog even flink zwaar te gaan in de gym, met de instelling dat ik de rust wel pak in de vakantie. Echter wordt ik dan of ziek, of moet ik herstellen en ben ik de eerste paar dagen van de vakantie kwijt. Allemaal jammer natuurlijk. Om die reden ga ik in de toekomst juist m'n deload voor de vakantie doen in plaats van er na.

Dan het snowboarden zelf. Eerste dag was toch wel intimiderend. De pistes in de bergen zijn een stuk steiler dan bij de indoor hallen. Maar goed, daar was in al vrij snel overheen, en heb ik gewoon lekker m'n ding kunnen doen. Absurd veel spierpijn de eerste dagen ook, lichaam is dit natuurlijk helemaal niet gewend allemaal. Elke dag lekker lang in t warme bad gelegen na de sessie, dat hielp wel. De laatste paar dagen begon m'n lichaam er wel aan te wennen, al moet ik zeggen dat ik elke dag toch wel een keer of 2-3 van de blauwe piste af moest om eerst even in te komen.

Ben in het begin van de vakantie begonnen met een duck stance van +12/-12, voornamelijk om ook switch te kunnen rijden. Dat aan het begin ook gedaan, en moet zeggen dat ik nu echt wel consistent basis switch kan rijden. Zeker niet zo goed als m'n main stance, maar dat is ook helemaal niet erg. Merkte namelijk tijdens de vakantie al heel gauw dat ik leren carven veel leuker vond dan park, en daarmee is de noodzaak om switch te kunnen rijden momenteel niet heel hoog. Maar goed, een van mijn doelen was om in ieder geval consistent basis switch te kunnen rijden, en gezien ik nu prima switch van de blauwe piste af kan, vind ik dat mijn doel geslaagd is.

Om mij meer te verdiepen in carven, heb ik de stance op m'n board verzet naar +21/-6. Een stance die helpt met carven, maar nog steeds genoeg controle geeft later op de dag als de pistes een stuk minder strak zijn. Merkte eigenlijk dat ik veel meer controle had dan met duck stance, en tegelijkertijd m'n boven lichaam goed naar voren kon draaien om makkelijker te kunnen carven. Al met al, een groot succes wat mij betreft. Voor nu houd ik de stance zo, maar kan zijn dat ik over tijd overga op wellicht nog agressiever naar voren. Het carven zelf lukte ook bijzonder goed, en merk nu eindelijk dat ik gevoel heb voor hoe te carven. Het is natuurlijk nog verre van perfect, en het lukt eigenlijk alleen echt nog op de blauwe pistes, met hier en daar een licht rode. Maar voor nu vind ik dat ruim voldoende en het geeft mij een platform waarop ik kan verbeteren. Wat ik gaandeweg ben gaan doen wat mij enorm hielp, was vrij ver squatten en echt goed leunen om het board goed op de rand te zetten. Als het dan fout ging en ik viel, zelfs als ik snel ging, zat ik al vrij dicht op de grond, en was de impact van een val minimaal. Of dit goed is en zo hoort, geen idee, maar het werkte wel, dus prima. Ben van de familie als enige thuis gekomen zonder (kleine) blessure, dus dat is wat mij betreft al een win an sich.

Al met al, hele leuke vakantie, in 6 dagen 8 porties schnitzel met friet op, niet zo denderend voor de cut, ach ja... En ik denk dat ik mijn snowboard doelen voor dit jaar eigenlijk al wel af kan strepen. Ik kan consistent van de blauwe piste af in swithc positie, en dat is voor mij goed genoeg. Idem met het carven, is dat voor mij ook goed genoeg. Mijn ultieme doel is om consistent te kunnen Euro-carven, maar dat wordt op z'n best een doel voor volgend jaar. Pro-tip voor al onze winter sport gangers, paar eiwit repen in je jas proppen om op te eten in een lange stoeltjes lift of gondola is echt goud.

Lekker nog even paar weken wachten maar heb nog 2x te gaan op mijn board dus top. En zoals altijd paar reepjes mee

Terug
Naar boven