Goegebuer klaagt georganiseerd dopinggebruik in gewichtheffen aan
BRUSSEL - 'Als ik me niet kan kwalificeren voor de Olympische Spelen, heeft dat te maken met dopinggebruik', zegt Tom Goegebuer.
Gewichtheffen
Vorige week raakte bekend dat elf Griekse gewichtheffers tijdens een trainingskamp betrapt werden op dopinggebruik. Hoewel de Griekse bondscoach intussen op straat staat, had de gewichtheffersfederatie al meteen haar uitleg klaar: vervuilde voedingssupplementen uit China. Tom Goegebuer moet er eens goed om lachen. 'Daar hecht ik geen geloof aan', zegt hij. 'Waarom halen ze voedingssupplementen in China en niet hier?'
Als het B-staal positief blijkt, riskeert de volledige Griekse ploeg uitgesloten te worden van de Olympische Spelen. Goegebuer: 'Gelukkig zijn de bedriegers er nu al uitgehaald. Want als dit dopingschandaal op de Spelen losgebarsten zou zijn, zou onze sport weer in diskrediet worden gebracht. Terwijl er ook atleten zijn die het goed menen.'
En zo is het altijd wat in het gewichtheffen, hoezeer de sport ook doping probeert te bannen. 'Vorig jaar werd ook al een volledig team betrapt. Jammer genoeg zijn het geen alleenstaande gevallen. In sommige landen bestaat een dopingsysteem. Dat ze tegen de lamp lopen, is omdat de analysemethodes verfijnder worden en ze zich misrekenen.'
Goegebuer, van opleiding stralingsfysicus, miste de Spelen al twee keer op een paar kilogram. Ditmaal heeft hij het voordeel dat hij zich, dankzij het Bloso, voltijds kan concentreren op de sport. Volgende week probeert hij zijn olympisch ticket af te dwingen, op het EK. Goed nieuws: een van de Grieken is een rechtstreekse concurrent. 'Als alles goed loopt, moet het lukken. Maar ik ben er zeker van: als ik de Spelen niet haal, heeft dat voor een groot deel te maken met dopinggebruik. Het zal volgende week aankomen op drie, vier kilogram. Ik weet wat doping kan doen: die Griek verbeterde in zes maanden tijd zijn pr met 22 kilogram, dat is vrijwel onmogelijk.'
Goegebuer, die vorige week een dopingcontroleur over de vloer kreeg, juicht de dopingmaatregelen volmondig toe. 'Maar in het gewichtheffen is de strijd tegen doping zeer zwaar. Hoe je het ook draait of keert, doping zit er nog altijd ingebakken. Ik kan alleen maar blij zijn dat in Peking op groeihormoon zal worden getest. Alleen: te laat. Want momenteel zijn sommige eerlijke atleten de dupe van het dopinggebruik en missen ze zo een olympisch ticket.'