Pleidooi voor voedingssupplementen
'Er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dan kun je niet om voedingssupplementen heen', aldus voedingsleerdeskundige Gert Schuitemaker.
De directeur van het orthomoleculaire kenniscentrum Ortho Institute in Gendringen en hoofdredacteur van het tijdschrift 'Fit met Voeding' beweert dat alleen gezond eten niet toereikend is voor het leveren van een topprestatie.
Hij pleit voor rijke aanvulling van de basisvoeding met ten minste mineralen en vitaminen, maar stelt vast dat sporters onwetend worden gehouden door vooral de reguliere wetenschappers.
Uit die hoek wordt vaak aangedrongen op terughoudendheid bij het gebruik van voedingssupplementen, terwijl Schuitemaker er een warm pleitbezorger van is.
Aangezien hij een wetenschapper is, ben ik benieuwd naar zijn onderbouwing.
Zou je de referenties willen posten. Dan trek ik ze wel na.
Waar in dit stuk staat trouwens iets over glutamine?
Het is een klassieke botsing tussen bewijs en bewering.
Tegenover de opvatting van de wetenschappers dat het effect van voedingssupplementen niet is bewezen, staat de overtuiging dat zowel de literatuur als de praktijk de werking ervan heeft aangetoond.
Wanneer is er een botsing tussen bewijs en bewering?
De literatuur veelal juist aangetoond dat er geen werking is van supplementen. Dat is dus een aantoonbare leugen!
Wat versta je onder praktijk?
Ik versta onder praktijk het gegeven dat 2 groepen mensen onderling zijn vergeleken waarbij het "supplement" de enige variabele is in het voedings- en sportpatroon.
Dat is de enige manier om met enige vorm van zekerheid te kunnen zeggen of een stof werkt.
'De wetenschap blijft beweren dat je goed moet blijven eten, omdat het dan wel in orde komt. Maar topsport is trial-and-error. En voedingssupplementen zorgen wel voor een optimale basisgezondheid.
Met redelijke graad van zekerheid durf ik te beweren dat dit feitelijk niet waar is!!!
Verder vraag ik je om onderbouwing van studies hiervan.
'De sportautoriteiten zijn zó conservatief in hun kijk op voeding. Hoe komt dat? Omdat de voedingsdeskundigen uit dezelfde school komen en in een consensus denken over voedingssupplementen.
Bewegingswetenschapper Harm Kuipers van de Universiteit van Maastricht is daarvan een voorbeeld. Hij raadt supplementen af zo lang het nut niet wetenschappelijk is onderbouwd. Maar moet dat ? De Formule I is toch ook niet wetenschappelijk. Daar is het toch ook: we stellen dat schroefje nog een kwart bij'.
Voedingsdeskundigen zijn in dienst bij beide partijen. De term voedingsdeskundige op zich zegt helemaal
niets over de kennis die de man verspreidt.
Aangezien er zoveel studies zijn, kan een "voedingsdeskundige" elke studie naar wens aanhalen zolang deze in zijn straatje past.
De term voedingsdeskundige, arts, professor, of wetenschapper zegt me helemaal niets bij een discussie op het internet. Op het internet tellen alleen feiten, omdat feiten de enige mogelijkheid zijn voor de leek om te kunnen controleren op "echtheid".
Dus ga je gang:
PubMed Medline Query
Toegegeven: er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je een beetje de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dat moet je concluderen: je bent een sukkel als je geen gebruik maakt van voedingssupplementen.
Dus je bent geen sukkel indien je feit a) negeert, en klakkeloos punt b) aanneemt:
a)Het is een feitelijk gegeven, wat door iedereen zelfstandig te controleren is, dat de meeste supplementen geen ene kloot doen.
b)De supplementenindustrie zegt toch dat het werkt? Maar
-weigert hier een onderbouwing aan te geven,
-wijst op zogenaamde praktijkervaringen van mensen die hun progressie wijten aan supplementen, die dit op geen enkele manier aannemelijk kunnen maken, en dit ook niet proberen.
Het woord "sukkel" is een makkelijk woord om mensen te stimuleren een bepaalde weg in te slaan indien feitelijke gegevens ontbreken...