MuscleMeat

Glutamine wetenswaardigheden

Ik vind het goed dat er dergelijke gebruikservaringen, bedenkingen en wetenswaardigheden hier gepost worden. Nu is het aan elk individu om daar iets uit te halen of bij te dragen. Is eens iets anders dan een topic 'wie wil je palen?", niet dan??

Daar heb je gelijk in. Discussie is gewenst en nodig. En paaltopics zijn er al genoeg.

ik ben overtuigd.
glutamine is bullshit

Ik heb het Espi meermalen horen zeggen, ook in het topic dat ik linkte.

Glutamine kan in sommige gevallen toegevoegde waarde hebben.

En verder geldt hiervoor wat voor alle sups geldt, als je het geld erover hebt moet je het vooral niet laten om te kopen. Maar verwacht van glutamine vooral geen wonderen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb het Espi meermalen horen zeggen, ook in het topic dat ik linkte.

Glutamine kan in sommige gevallen toegevoegde waarde hebben.

En verder geldt hiervoor wat voor alle sups geldt, als je het geld erover hebt moet je het vooral niet laten om te kopen. Maar verwacht van glutamine vooral geen wonderen.

Ik moet toegeven, je voert sterke argumenten aan en op je quotes kan ik bijna alleen maar 'klopt' herhalen. O.m. dat ik er moeilijk vanaf te brengen ben dat glutamine wel degelijk een toegevoegde waarde heeft (eigenwijs he).

Die ervaring hebben wij (als echtpaar) beide en niet alleen wij.
Visie baseer je trouwens niet alleen op feiten, maar meer op ervaringen.
Anders zou elke visie nl. kloppen.

Voor wat betreft de visie van Sonja Bakker: ik heb niet aangegeven dat Sonja een juiste visie had.

Je hebt gelijk dat we bij het plaatsen van een volgende dergelijke topic meer bronnen moeten vermelden.

Over de zin en de onzin van supplementen heb ik trouwens nog een leuk stuk gevonden.
Zal ik hier vanavond nog even plaatsen. Geeft weer een leuke discussie.

Ik ben blij met alle feedback. Kunnen we alleen maar weer van leren.

L-Glutamine is voor mij ook een standaard supplement het hele jaar door. Tijdens de wedstrijd voorbereiding/cut fases neem ik extra L-glutamine om spierafbraak zoveel mogelijk tegen te gaan. Wat mij betreft is L-glutamine een onmisbaar supplement.

Pleidooi voor voedingssupplementen

'Er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dan kun je niet om voedingssupplementen heen', aldus voedingsleerdeskundige Gert Schuitemaker.

De directeur van het orthomoleculaire kenniscentrum Ortho Institute in Gendringen en hoofdredacteur van het tijdschrift 'Fit met Voeding' beweert dat alleen gezond eten niet toereikend is voor het leveren van een topprestatie.
Hij pleit voor rijke aanvulling van de basisvoeding met ten minste mineralen en vitaminen, maar stelt vast dat sporters onwetend worden gehouden door vooral de reguliere wetenschappers.
Uit die hoek wordt vaak aangedrongen op terughoudendheid bij het gebruik van voedingssupplementen, terwijl Schuitemaker er een warm pleitbezorger van is.

Het is een klassieke botsing tussen bewijs en bewering.

Tegenover de opvatting van de wetenschappers dat het effect van voedingssupplementen niet is bewezen, staat de overtuiging dat zowel de literatuur als de praktijk de werking ervan heeft aangetoond.

'De wetenschap blijft beweren dat je goed moet blijven eten, omdat het dan wel in orde komt. Maar topsport is trial-and-error. En voedingssupplementen zorgen wel voor een optimale basisgezondheid.

Fanny Blankers-Koen at moeders pot, baarde 2 kinderen, en trainde een uurtje per dag.
Daarmee kom je er nu niet meer. De sport wordt steeds professioneler.

Er is inmiddels wel sprake van een inhaalslag. Het heeft ook enige tijd geduurd voordat het nut van krachttraining werd ingezien'.

'De sportautoriteiten zijn zó conservatief in hun kijk op voeding. Hoe komt dat? Omdat de voedingsdeskundigen uit dezelfde school komen en in een consensus denken over voedingssupplementen.
Bewegingswetenschapper Harm Kuipers van de Universiteit van Maastricht is daarvan een voorbeeld. Hij raadt supplementen af zo lang het nut niet wetenschappelijk is onderbouwd. Maar moet dat ? De Formule I is toch ook niet wetenschappelijk. Daar is het toch ook: we stellen dat schroefje nog een kwart bij'.

Toegegeven: er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je een beetje de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dat moet je concluderen: je bent een sukkel als je geen gebruik maakt van voedingssupplementen.

----------------------------------------------------------------------------------
Bron: NLCoach nr. 5 okt.nov. 2007

Heb nog nooit Glutamine genomen. Na het lezen van de verhalen hier heb ik maar wat potjes besteld bij In Shape Supplements. Kost geen drol dus is altijd het proberen waard.

Heb nog nooit Glutamine genomen. Na het lezen van de verhalen hier heb ik maar wat potjes besteld bij In Shape Supplements. Kost geen drol dus is altijd het proberen waard.

j zal er geen spijt van krijgen,tis een onmisbaar supplement zoals davyo eerder al zei ;).Ik pak het altijd na training 10gr ,goed tegen spierverlies en zeker goed tegen stress

Zoals beloofd:

Kuurschema L-Glutamine (dosering is in grammen per dag)

FITNESS

week 1 week 2 week 3 week 4 week 5 week 6
Ontbijt - 2 gr 2 gr - 2 gr 2 gr 2 gr
Na training- 2 gr 2 gr - 2 gr 3 gr 3 gr
avondeten- 2 gr 2 gr - 2 gr 2 gr 2 gr
bedtijd- 2 gr 2 gr - 3 gr 3 gr 3 gr

RECREATIEF BB

Na training- 2 gr 2 gr - 2 gr 3 gr 3 gr
avondeten- 2 gr 2 gr - 2 gr 2 gr 2 gr
bedtijd- 3 gr 3 gr - 3 gr 4 gr 4 gr

HARDCORE BB

Na training- 2 gr 3 gr - 3 gr 4 gr 4 gr
avondeten- 3 gr 3 gr - 3 gr 2 gr 2 gr
bedtijd- 3 gr 3 gr - 3 gr 4 gr 4 gr

Individuele resultaten en effecten kunnen afwijken

Neem glutamine in met wat enkelvoudige koolhydraten (bijv. ananassap) en niet samen met je eiwitten (wacht even een half uurtje).

--------------------------------------------------------------------------------------
Bron: S&F (uitgave weet ik niet meer - ik heb het schema al enige tijd)

Ai-ai-ai, schema komt niet mooi uit !

De derde week is een rustweek. Dus dan even helemaal niets gebruiken.

Als e.e.a. niet duidelijk is, laat het dan weten. Post ik 'em opnieuw.

Ai-ai-ai, schema komt niet mooi uit !

De derde week is een rustweek. Dus dan even helemaal niets gebruiken.

Als e.e.a. niet duidelijk is, laat het dan weten. Post ik 'em opnieuw.

Duidelijk maar waarom zo moeilijk, je moet ong 15-20 gram nemen normaal gesproken.

Dus 2x 10gram of 4x 5gram :D Klaar niks moeilijk schema voor nodig ;) :D

Beetje bullshitschema. Kuurschema glutamine is sowieso onzin. Glutamine hoef je niet in "kuren" te nemen maar kan je gewoon het hele jaar door nemen. Week 3 rust is dus ook onzin.

Beste tijdstippen voor Glutamine zijn direct na het opstaan, rond de training en direct voor het slapen gaan.

"Neem glutamine in met wat enkelvoudige koolhydraten (bijv. ananassap) en niet samen met je eiwitten (wacht even een half uurtje)."

Dit is helemaal onzin en spreekt het schema tegen. Glutamine kan je gewoon innemen met je eiwitten en enkelvoudige koolhydraten zijn niet nodig. Gewoon water is perfect.

Ik doe eenvoudig 10 gram na training en 5 tot 10 gram voor het slapengaan. Na de training gewoon bij de shake smijten en voor het slapen in water oplossen.

Ik doe eenvoudig 10 gram na training en 5 tot 10 gram voor het slapengaan. Na de training gewoon bij de shake smijten en voor het slapen in water oplossen.

Da's perfect. En zeker voor het slapen moet je het niet innemen met enkelvoudige koolhydraten.. :eek:

Beetje bullshitschema. Kuurschema glutamine is sowieso onzin. Glutamine hoef je niet in "kuren" te nemen maar kan je gewoon het hele jaar door nemen. Week 3 rust is dus ook onzin.

Beste tijdstippen voor Glutamine zijn direct na het opstaan, rond de training en direct voor het slapen gaan.

"Neem glutamine in met wat enkelvoudige koolhydraten (bijv. ananassap) en niet samen met je eiwitten (wacht even een half uurtje)."

Dit is helemaal onzin en spreekt het schema tegen. Glutamine kan je gewoon innemen met je eiwitten en enkelvoudige koolhydraten zijn niet nodig. Gewoon water is perfect.

eens

Het forum is er om wetenswaardigheden te delen, niet waar ?

Wij zijn altijd al geïnteresseerd geweest in supplementen en we willen graag informatie delen en nieuwe dingen leren

Dit topic is mss al besproken, we konden dit echter niet zo snel terugvinden

Dus lees het onderstaande, geef je mening of je commentaar en geef meer wetenswaardigheden over glutamine

--------------------------------------------------------------------------
Glutamine

Een niet-essentieel aminozuur, een bouwsteen van eiwitten dat de opbouw van spierweefsel reguleert en het immuunsysteem in conditie houdt (speelt een rol als anti-oxidant).
Voor sporters helpt het voor een sneller spierherstel na de training (het stimuleert o.m. de afgifte van groeihormoon is de hersenen). Daarnaast heeft het een positieve invloed op het concentratievermogen (het wordt in de hersenen als brandstof gebruikt).
Het blijkt bovendien de genezing van zweren te bevorderen en vermoeidheid, depressie en impotentie te verlichten.
Het wordt zelfs in ziekenhuizen al jaren gebruikt om bij medische problemen het herstel te bevorderen en de spiermassa vast te houden.

Omdat spiercellen glutamine opnemen, kan het toevoegen van 8 tot 20 gram poeder aan je drank de spierglutamine-reserves verbeteren.
Het resultaat is vaak dat de vocht- en glycogeenopslag verbeterd wordt, wat weer leidt tot een celvergrotend effect (innemen voor en na de training).

In stressvolle tijden kun je, door je spiercellen voller te maken en meer water vast te houden met glutamine, creatine en/of koolhydraten, mogelijk je spiermassa makkelijker vast houden.

Glutamine vermindert de proteïne-afbraak dankzij het celvolumiserend effect, in de lever en waarschijnlijk ook in de spiercellen.
Als je lichaam zwaar belast wordt (operatie, ziekte, blessure), of je bent op dieet, overtraind of je krijgt te weinig slaap, dan is glutamine een ideale aanvulling.

Een daling van de glutaminespiegels en overtraining gaan hand-in-hand.
Hierdoor gaan je immuunfuncties achteruit en wordt je vooruitgang omgezet in pijnen en kwaaltjes.

De combinatie van glutamine en rust is het beste recept als je chronisch moe, kribbig bent of tegen een verkoudheid aan zit (zoals een zere keel).
Het is zeker dat lage glutaminespiegels de kans op infecties vergroten.

Soja is een goede natuurlijke bron van glutamine.

Glutaminesupplementen zijn niet synthetisch, maar worden verkregen door fermentatie (= het toevoegen van enzymen).

Glutaminepoeder lost makkelijk op in dranken en is bijna smaakloos.
Een lage dosering van 2 gram per dag kan al effectief zijn en zorgt voor afgifte van groeihormoon (innemen voor het slapen gaan), wat herstel en behoud van spierweefsel, pezen en banden ondersteunt.
Neem glutamine in met een enkelvoudige koolhydratendrank voor snelle opname en niet samen met andere eiwitten/aminozuren.

Gemicroniseerde glutamine wordt beter opgenomen, glutamine AKG en glutamine Malaat worden nog beter opgenomen en glutamine-peptiden behouden hun eigenschappen zelfs als ze samen met andere eiwitten/aminozuren worden opgenomen.

Voor een optimaal gebruik van glutaminepoeder geeft een kuurschema uitkomst.

Indien daar interesse voor is, zetten we die in een volgende post.

Is hier ook maar enige onderbouwing van?
En van welke site is dit afgeplukt?

Voor een heleboel supplementen is geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden.

Geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden?
Dat is ethisch compleet onverantwoord!
Dat betekent dus dat iemand een stof heeft geproduceerd en zonder dat er ook maar enige directe aanwijzingen voor zijn op de markt heeft gebracht als zgn. effectief supplement.

Voor glutamine zullen vast-en-zeker wetenschappelijke studies zijn verricht.
Maar ja, wat zijn de uitgangspunten geweest van het onderzoek en wanneer is iets onomstotelijk bewezen ?

-Er dienen minstens 2 goed opgezette wetenschappelijke studies te zijn gedaan voor 1 enkele variabele (prospective of randomized).
-Deze studies mogen geen zwakheden in de opzet vertonen.
-Er dient enige onderbouwing te zijn van andere studies.
-Er mag niet/nauwelijks heterogeneiteit tussen de studies onderling voorkomen (resultaten moeten dus ongeveer hetzelfde laten zien).

Als iets wetenschappelijk onderzocht is, is er dan sprake van een feit met dezelfde uitkomsten voor een ieder ?

Nee, maar dat zegt tenminste iets over mogelijke resultaten voor de gemiddelde persoon. Dat bewijst dus zeker meer dan het gegeven dat er helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing is.

Hoe is het mogelijk dat bodybuilders als Willem Jonkman seminars geven aan doktoren van ziekenhuizen over zaken die 'niet wetenschappelijk zijn onderbouwd'?

Geen idee, en daarom ben ik benieuwd waar de seminars over gaan!

De wetenswaardigheden die wij hebben aangehaald in ons stuk is een verzameling van artikelen die wij in de loop der jaren zijn tegengekomen in S&F, M&F, internet, voedingssupplementenseminars, eigen ervaringen e.d.

Informatie uit compleet onafhankelijke bronnen dus ;)

Wij hebben nooit beweerd dat we een stuk hebben geschreven met feiten. We praten over wetenswaardigheden.
Een ieder moet voor zichzelf beslissen of hij hier iets mee kan.

Wat is je definitie van een wetenswaardigheid dan indien het geen feiten zijn?

Uit elk stuk haal je de dingen waar je zelf achter staat en je staat open voor nieuwe dingen. Die probeer je uit en op deze wijze maak je voor jezelf uit wat wel of niet werkt.
Op die manier ontwikkel je een bepaalde visie waar je zelf achter staat i.p.v. dat je iets aanneemt omdat het 'bewezen' is door een ander.

Waarom zou je om te beginnen al iets proberen indien er geen aanwijzingen zijn dat het iets doet?
Dat een paar man zeggen dat "iets werkt", zegt mij bijzonder weinig.
-Hoe kunnen die personen aantonen dat het daadwerkelijk werkt? Daar wil ik wel graag onderbouwing van zien.
-Waarom moeten wij geloven dat het geen verkooppraatjes zijn?

Op de site van Eigen Kracht staat ook een stuk over glutamine. Hier wordt gemeld dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is voor de claims die er over glutamine rondgaan.

Toch is het een populair supplement onder wedstrijdbodybuilders.

Waarom zou dat zo zijn ?

Omdat er zoveel reclame voor wordt gemaakt? ;)

Pleidooi voor voedingssupplementen

'Er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dan kun je niet om voedingssupplementen heen', aldus voedingsleerdeskundige Gert Schuitemaker.

De directeur van het orthomoleculaire kenniscentrum Ortho Institute in Gendringen en hoofdredacteur van het tijdschrift 'Fit met Voeding' beweert dat alleen gezond eten niet toereikend is voor het leveren van een topprestatie.
Hij pleit voor rijke aanvulling van de basisvoeding met ten minste mineralen en vitaminen, maar stelt vast dat sporters onwetend worden gehouden door vooral de reguliere wetenschappers.
Uit die hoek wordt vaak aangedrongen op terughoudendheid bij het gebruik van voedingssupplementen, terwijl Schuitemaker er een warm pleitbezorger van is.

Aangezien hij een wetenschapper is, ben ik benieuwd naar zijn onderbouwing.
Zou je de referenties willen posten. Dan trek ik ze wel na.

Waar in dit stuk staat trouwens iets over glutamine?

Het is een klassieke botsing tussen bewijs en bewering.

Tegenover de opvatting van de wetenschappers dat het effect van voedingssupplementen niet is bewezen, staat de overtuiging dat zowel de literatuur als de praktijk de werking ervan heeft aangetoond.

Wanneer is er een botsing tussen bewijs en bewering?
De literatuur veelal juist aangetoond dat er geen werking is van supplementen. Dat is dus een aantoonbare leugen!

Wat versta je onder praktijk?
Ik versta onder praktijk het gegeven dat 2 groepen mensen onderling zijn vergeleken waarbij het "supplement" de enige variabele is in het voedings- en sportpatroon.
Dat is de enige manier om met enige vorm van zekerheid te kunnen zeggen of een stof werkt.

'De wetenschap blijft beweren dat je goed moet blijven eten, omdat het dan wel in orde komt. Maar topsport is trial-and-error. En voedingssupplementen zorgen wel voor een optimale basisgezondheid.

Met redelijke graad van zekerheid durf ik te beweren dat dit feitelijk niet waar is!!!
Verder vraag ik je om onderbouwing van studies hiervan.

'De sportautoriteiten zijn zó conservatief in hun kijk op voeding. Hoe komt dat? Omdat de voedingsdeskundigen uit dezelfde school komen en in een consensus denken over voedingssupplementen.
Bewegingswetenschapper Harm Kuipers van de Universiteit van Maastricht is daarvan een voorbeeld. Hij raadt supplementen af zo lang het nut niet wetenschappelijk is onderbouwd. Maar moet dat ? De Formule I is toch ook niet wetenschappelijk. Daar is het toch ook: we stellen dat schroefje nog een kwart bij'.

Voedingsdeskundigen zijn in dienst bij beide partijen. De term voedingsdeskundige op zich zegt helemaal niets over de kennis die de man verspreidt.
Aangezien er zoveel studies zijn, kan een "voedingsdeskundige" elke studie naar wens aanhalen zolang deze in zijn straatje past.
De term voedingsdeskundige, arts, professor, of wetenschapper zegt me helemaal niets bij een discussie op het internet. Op het internet tellen alleen feiten, omdat feiten de enige mogelijkheid zijn voor de leek om te kunnen controleren op "echtheid".
Dus ga je gang: PubMed Medline Query

Toegegeven: er moet nog veel onderzoek worden gedaan, maar als je een beetje de literatuur bijhoudt, het resultaat van proeven bekijkt en het gebruik door sporters analyseert, dat moet je concluderen: je bent een sukkel als je geen gebruik maakt van voedingssupplementen.

Dus je bent geen sukkel indien je feit a) negeert, en klakkeloos punt b) aanneemt:
a)Het is een feitelijk gegeven, wat door iedereen zelfstandig te controleren is, dat de meeste supplementen geen ene kloot doen.
b)De supplementenindustrie zegt toch dat het werkt? Maar
-weigert hier een onderbouwing aan te geven,
-wijst op zogenaamde praktijkervaringen van mensen die hun progressie wijten aan supplementen, die dit op geen enkele manier aannemelijk kunnen maken, en dit ook niet proberen.

Het woord "sukkel" is een makkelijk woord om mensen te stimuleren een bepaalde weg in te slaan indien feitelijke gegevens ontbreken...

Laatst bewerkt:
Ik kan me de reacties op het schema voorstellen, maar ik heb het ooit uit de S&F gehaald en het leuk me leuke om deze hier te posten :study:

Degene die glutamine al gebruikt, zal zeker zoiets hebben van "WTF". Maar voor degene die zoiets heeft "toch maar eens proberen" geeft het mss een stok achter de deur om het op regelmatige tijden te nemen.
Het artikel gaf destijds aan dat kleine hoeveelheden soms al effect hadden.
De rustweek werd toen genoemd om een schrikeffect te bewerkstelligen, waarna het lichaam wellicht beter zou reageren op een nieuwe doses glutamine.
Er werd toen gesteld dat als je glutamine steeds maar door gebruikt, er een zekere gewenning kan optreden.

De opmerking 'innemen met wat enkelvoudige koolhydraten (beetje ananassap)' heb ik van Marco Verhoek (oprichter en directeur MDY).
Hij is een glutamine-fan en hij gaf tijdens een seminar over voedingssupplementen aan dat de glutamine dan beter zou worden opgenomen.
Of het echt zo is ? Ik weet het niet.
Of ik hier wetenschappelijk bewijs voor heb ? Nee :no:

K*t is het wel, want de artikelen waar ik de informatie uit heb, die heb ik dus niet meer :duh:

Ik kan me dus ook wel voorstellen dat DBB-ers reageren met opmerkingen als 'verkooppraat' en 'waar is het bewijs'.

Niet zo'n goed topic dus ???

Ik ben -achteraf bekeken- wel verkeerd begonnen met dit topic, aangezien ik geen bronvermelding heb gedaan en dit dus ook niet meer kan doen.
Bovendien is glutamine idd al meerdere keren besproken op dit forum en zal het altijd voor- en tegenstanders hebben.

Toch vind ik glutamine de moeite van het herkauwen waard.

Is hier ook maar enige onderbouwing van?
En van welke site is dit afgeplukt?

Als je het topic ff doorneemt, zie je dat hier te weinig onderbouwing van is en ook waarom hier te weinig onderbouwing van is.

Isdatzo, ja datiszo :D

Ik hoop niet dat het daardoor onzinnig overkomt, maar dat moet ieder voor zichzelf maar uitmaken ;)

Terug
Naar boven