MuscleMeat

Glutamine wetenswaardigheden

• Topic Starter Topic Starter
Geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden?
Dat is ethisch compleet onverantwoord!
Dat betekent dus dat iemand een stof heeft geproduceerd en zonder dat er ook maar enige directe aanwijzingen voor zijn op de markt heeft gebracht als zgn. effectief supplement.

Nee, niet zonder ook maar enige directe aanwijzingen.

Ik weet niet waar je aan moet voldoen om een supplement op de markt te brengen, maar veel fabrikanten van supplementen gebruiken bewoordingen als 'dit product kan', of 'mogelijk kan dit product'.

Er bestaan dan idd ook heel veel bullshit supps.

Nog even een boute uitspraak:
ik weet zeker dat er supplementen op de markt zijn die niet doen wat ze beloven en waar andere ingrediënten inzitten dan dat er op de verpakking staat.

Geen idee, en daarom ben ik benieuwd waar de seminars over gaan!

Willem Jonkman is een leuke boeiende verteller die graag aan het woord is en waar je moeilijk bij weg komt.
Een bron van informatie op het gebied van voeding, training, supplementen en alles wat met body-building te maken heeft.

Het onderzoek op het gebied van body-building in al zijn facetten heeft hij voor een groot deel zelf verricht en uitgeprobeerd.

Je kunt hem bijv. via MDY uitnodigen op de sportschool voor een seminar.

Waarom zou je om te beginnen al iets proberen indien er geen aanwijzingen zijn dat het iets doet?
Dat een paar man zeggen dat "iets werkt", zegt mij bijzonder weinig.
-Hoe kunnen die personen aantonen dat het daadwerkelijk werkt? Daar wil ik wel graag onderbouwing van zien.
-Waarom moeten wij geloven dat het geen verkooppraatjes zijn?

Omdat mijn informatie uit -zoals je zelf aangeeft- 'compleet onafhankelijke bronnen komt'.

Is dit trouwens zo ?
S&F en M&F zijn afhankelijk van adverteerders en dus ook van fabrikanten en verkopers van supplementen.
Maar ja, dat zijn kranten ook en zelfs instituten die onderzoek doen.

Wie kun je tegenwoordig nog vertrouwen ?

Even alle gekheid op een stokje,
ik heb het al eerder aangegeven: ik ben mijn topic mss niet helemaal goed begonnen door geen bronvermelding te doen.

Glutamine

Gevestigde reputatie:Helpt spiergroei,
voorkomt spierafbraak, versnelt spierherstel, verbetert afweersysteem

Groeiende reputatie: vetverbrander

Optimale dosering:
Om je stofwisseling op te jagen en de vetverbranding te verbeteren, en om van de andere voordelen van glutamine te profiteren, neem je bij het onbijt, 30 tot 60 minuten voor en direct na de training en voor het slapen gaan 5 tot 10 gram.

Bron:
M&F november 2007
Iwashita, S., et al. Glutamine supplementation increases postprandial energy expenditure and fat oxidation in humans.
Journal of Parenteral and Enteral Nutrition 30(2):76-80, 2006.

Iwashita, S., Glutamine supplementation enhances energy expenditure but not
performance during exercise.
American College of Sports Medicine Annual Meeting, 2006.

Ik weet niet waar je aan moet voldoen om een supplement op de markt te brengen, maar veel fabrikanten van supplementen gebruiken bewoordingen als 'dit product kan', of 'mogelijk kan dit product'.

Dank je wel nog voor je uitgebreide reactie.

Mijn vraag is waar de claims van de fabrikanten op gebaseerd zijn indien er geen wetenschappelijk onderzoek gedaan is. Hoe weten zij blijkbaar dan wel dat hun supplement iets doet?

Willem Jonkman is een leuke boeiende verteller die graag aan het woord is en waar je moeilijk bij weg komt.
Een bron van informatie op het gebied van voeding, training, supplementen en alles wat met body-building te maken heeft.

Het onderzoek op het gebied van body-building in al zijn facetten heeft hij voor een groot deel zelf verricht en uitgeprobeerd.

Je kunt hem bijv. via MDY uitnodigen op de sportschool voor een seminar.

Ik ken de beste man niet, maar wil wel aannemen dat hij erg veel kennis heeft.
Voor dit onderwerp (= glutamine) kan echter niemand - ongeacht zijn praktijkervaring - ook maar enigszins aannemelijk maken dat een supplement als glutamine zal werken.

Glutamine

Gevestigde reputatie:Helpt spiergroei,
voorkomt spierafbraak, versnelt spierherstel, verbetert afweersysteem

Groeiende reputatie: vetverbrander

Optimale dosering:
Om je stofwisseling op te jagen en de vetverbranding te verbeteren, en om van de andere voordelen van glutamine te profiteren, neem je bij het onbijt, 30 tot 60 minuten voor en direct na de training en voor het slapen gaan 5 tot 10 gram.

Bron:
M&F november 2007
Iwashita, S., et al. Glutamine supplementation increases postprandial energy expenditure and fat oxidation in humans.
Journal of Parenteral and Enteral Nutrition 30(2):76-80, 2006.

Ik zie waar je deze informatie vandaan hebt gehaald:
L - glutamine? - Yahoo!Xtra Answers

Over je referenties heb ik de volgende vragen:

De volgende tekst is de abstract van jouw referentie. Op welk stuk baseer jij het feit dat glutamine een effectieve werking heeft met toegevoegde waarde?
En wat is die toegevoegde waarde dan volgens de abstract?

Glutamine Supplementation Increases Postprandial Energy Expenditure and Fat Oxidation in Humans
Background: Glutamine interacts with insulin-mediated glucose disposal, which is a component of the increase in energy expenditure (EE) after a meal. The study aim was to examine if glutamine supplementation alters postmeal nutrient oxidation. Methods: Ten healthy young adults consumed a mixed meal (6.5 kcal/kg, 14%:22%:64% = protein:fat:carbohydrate) containing either glutamine (GLN:1.05 kcal/kg) or an isocaloric amino acid mixture (alanine: glycine:serine = 2:1:0.5; CON). GLN and CON treatments were administered on separate days in random order for each subject. EE, nonprotein respiratory quotient (RQ), and fat and carbohydrate oxidation rates were assessed using indirect calorimetry for 30 minutes before and for 360 minutes after meal ingestion. Results: Premeal EE and RQ were similar between treatments. The increase in EE above basal during both early (0–180 minutes) and late (180–360 minutes) postmeal phases was greater in GLN than in CON (p < .05), resulting in postmeal EE being 49% greater during the total postmeal phase (p < .05). Net change of carbohydrate oxidation was 38% higher during the early phase with GLN (p < .05), whereas it was 71% lower during the later phase (p < .05). GLN enhanced fat oxidation by 42 kcal compared with CON during the late phase (p < .05). Conclusions: Glutamine supplementation with a mixed meal alters nutrient metabolism to increase postmeal EE by increasing carbohydrate oxidation during the early postmeal phase and fat oxidation during the late postmeal phase. Consideration must be given to the potential that these postprandial changes in EE are related to glutamine-mediated changes in insulin action and consequently glucose disposal

Over de 2e studie kan ik niets vinden. Op pubmed staat hij niet, en op google vindt je hem ook al niet. Hoe kan iemand weten wat er in de studie staat indien deze al bestaat? Op basis van welke gegevens uit deze studie concludeer jij dat glutamine werkt?

Over de 2e studie kan ik niets vinden. Op pubmed staat hij niet, en op google vindt je hem ook al niet. Hoe kan iemand weten wat er in de studie staat indien deze al bestaat? Op basis van welke gegevens uit deze studie concludeer jij dat glutamine werkt?

Is er al niet gezegd geweest 'uit ervaring'?
Daar neem jij geen voldoening mee?

Zou je glutamine ook goed kunnen gebruiken in de cut fase dan?? aangezien het dan wel handig is om wat extra hulp te krijgen bij het behouden van spiermassa naast het nemen van extra eiwit

Is er al niet gezegd geweest 'uit ervaring'?
Daar neem jij geen voldoening mee?

Welke ervaring?

Hoe wil je aannemelijk maken dat glutamine iets doet in je lichaam?

Dat iemand groeit tijdens het gebruik van glutamine, wil niet zeggen dat hij groeit door het gebruik van glutamine.

Feit: Supplementenmakers claimen een werking van glutamine. Daar is geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

Hoe kunnen de supplementenmakers dan weten dat glutamine werkt? Ik neem aan dat het nog niet als los aminozuur verkrijgbaar was voordat zij het verkochten. Dus voordat ze het verkochten konden ze het ook niet gebruiken en dus niet testen...

Zou je glutamine ook goed kunnen gebruiken in de cut fase dan?? aangezien het dan wel handig is om wat extra hulp te krijgen bij het behouden van spiermassa naast het nemen van extra eiwit

Juist in de cut! Dan is Glutamine juist aan te raden.

Voor dit onderwerp (= glutamine) kan echter niemand - ongeacht zijn praktijkervaring - ook maar enigszins aannemelijk maken dat een supplement als glutamine zal werken.

Ik vind dit toch even te kort door de bocht.

Ik vind dat je op basis van jaren ervaring en op basis van het begeleiden van sporters wel enigszins kunt beoordelen of een supplement effectief is of niet.

Vooral bij topsporters is het vaak een kwestie van uitproberen.

Uiteraard is dit een persoonlijke visie en voel je je vrij het eens of oneens te zijn met deze visie.

Ik zie waar je deze informatie vandaan hebt gehaald:
L - glutamine? - Yahoo!Xtra Answers

Over je referenties heb ik de volgende vragen:

Op welk stuk baseer jij het feit dat glutamine een effectieve werking heeft met toegevoegde waarde?
En wat is die toegevoegde waarde dan volgens de abstract?

Ik heb deze beweringen uit de Muscle&Fitness (editie november 2007).
Bij dit artikel werden de bronnen vermeld en dat heb ik dus ook gedaan.

Door alle kritische vragen ben ik de artikelen wel anders gaan lezen !
Je let nu idd meer op bronvermeldingen ed.

De bronnen heb ik nagezocht op internet en ik vond ze beide.
Ik heb ze ook helemaal doorgenomen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet precies de vinger op de zere plek kan leggen.

Wat ik dan weer interessant vind om te weten, is dat bijv. de M&F een artikel schrijft op basis van een wetenschappelijk stuk, dat ik niet kan ontcijferen.
Het artikel is echter zeer aannemelijk geschreven.

Als ik dan iets lees, en ik heb dezelfde persoonlijke ervaring en ik hoor van anderen ook dezelfde ervaringen, en er is een artikel met een wetenschappelijke bron. Maar dat wetenschappelijke artikel kan ik niet goed volgen.
Heb jij dan nog steeds de neiging om te zeggen "ik wil het lezen in een wetenschappelijk artikel" ?

Omdat het waarschijnlijk geen onderzoek is, maar een presentatie

Hoewel ik'm in de agenda niet tegenkom http://www.centralstatesacsm.org/images/Central_States_Meeting_Agenda-_2006.pdf

Ik 100% in het produkt. Ik ben het gaan gebruiken ca 3 jaar geleden en heb het dus een half jaar niet gebruikt. Juist om te kijken of het verschil merkbaar was (alles is hetzelfde gebleven toen dus voeding, training, etc) Het was inderdaad goed merkbaar. Ik herstelde beter, ik ben niet verkouden geweest (daarvoor wel) en ik werd sterker.
Al met al voor mij de reden om hiermee door te gaan. Ik gebruik nu Glutamine van XXl, wat makkelijk oplost en smaakloos is.
Kortom voor mij een dagelijks supplement.

Oke in ben overtuigd:P. Maar nu moet ik alleen een plek vinden waar ik het goedkoop kan bestellen. Ik wil er max 7,50 (liefst minder) per maand aan uit geven. Dus een pot waar ik 3 maanden mee kan doen voor 22 euro zou tof zijn. Anders heb ik niet genoeg geld voor me whey en voeding.

Weet iemand een goed adresje?

Terug
Naar boven