Fitness Seller

Glutamine wetenswaardigheden

's Ochtends, voor de training en na de training telkens tussen 5 - 10 gr.?
Die drie tijdstippen en direct voor het slapen gaan zijn inderdaad de beste momenten om Glutamine te nemen. 5 gram per keer is voldoende.

Oke in ben overtuigd:P. Maar nu moet ik alleen een plek vinden waar ik het goedkoop kan bestellen. Ik wil er max 7,50 (liefst minder) per maand aan uit geven. Dus een pot waar ik 3 maanden mee kan doen voor 22 euro zou tof zijn. Anders heb ik niet genoeg geld voor me whey en voeding.

Weet iemand een goed adresje?
Uhhh bij ons.. ;)

Die drie tijdstippen en direct voor het slapen gaan zijn inderdaad de beste momenten om Glutamine te nemen. 5 gram per keer is voldoende.

Uhhh bij ons.. ;)

Niet echt, want met 500gr doe je maar een maand en is dus 24,95 p.m. en dat is voor mij echt te veel. Maar volgens mij ga ik het nergens echt goedkoper vinden.

Ik vind dit toch even te kort door de bocht.

Ik vind dat je op basis van jaren ervaring en op basis van het begeleiden van sporters wel enigszins kunt beoordelen of een supplement effectief is of niet.

Te kort door de bocht zou het zijn indien er totaal geen wetenschappelijk onderzoek zou zijn gedaan. In dat geval is persoonlijke ervaring het enige aaknopingspunt.

Wetenschappelijke studie/praktijkervaring: Meerdere personen (bij dit soort onderzoeken meestal tussen de 10 en 60 volgen een traingingsschema en krijgen een ongeveer identiek voedingspatroon. Het enige verschil is de glutamine. Indien de glutamine gebruikers meer vooruitgang boekt, zou je kunnen concluderen dat glutamine effectief is. Meervoudig onderzoek heeft blijkbaar aangetoond dat dit niet zo is!

Persoonlijke ervaring/theoretische ervaring: Een persoon koopt een pot glutamine. Na een bepaalde tijd concludeert hij dat hij gegroeit is. Dan komen de volgende vragen bij mijn op:
a) Waaruit concludeert hij dat hij gegroeit is?
b) Indien hij gegroeit is: waaruit concludeert hij dat glutamine hiervoor verantwoordelijk is?
c) Indien hij gegroeit is: hoe weet hij dat hij niet zo zou zijn gegroeit indien hij geen glutamine gebruikte?
En nog een minder belangrijke:
d) Hoe toont deze persoon aan dat hij niet gebaat is bij het maken van reclame voor glutamine? Er zijn genoeg BBers die hun naam aan een produkt hebben verbonden. Op dit forum en andere forums die ik bezoek zijn genoeg verkopers van glutamine te vinden.
Daarbij komt het feit dat het internet gemakkelijk gebruikt kan worden om accounts aan te maken die claimen dat een produkt werkt.

Daarom is wetenschappelijk onderzoek belangrijk. 1 studie die 30 proefpersonen heeft gebruikt zegt mij nog altijd meer dan 5 personen op een forum die claimen dat een produkt werkt, terwijl ze dit niet aannemelijk proberen te maken.
Een wetenschappelijk onderzoek is een bron van informatie die te controleren is door anderen. Dat kan niet gezegd worden van punt a t/m d van de persoonlijke interpretatie.

Vooral bij topsporters is het vaak een kwestie van uitproberen.

Uiteraard is dit een persoonlijke visie en voel je je vrij het eens of oneens te zijn met deze visie.

Een topsporter kiest uit verschillende trainingsmethoden, dieeten, supplementen en evt. steroiden die allemaal een bewezen werking hebben. Van daaruit kan hij iets kiezen wat bij hem past.

Een produkt wat niet werkt, zal ook niet bij een topsporter werken.
Indien ik topsporter zou zijn en mijn persoonlijk trainer zou zeggen dat ik glutamine moest gebruiken zou ik het waarschijnlijk ook doen. Dat is het verschil tussen een aanname dat iets werkt en een daadwerkelijke werking.

Niet echt, want met 500gr doe je maar een maand en is dus 24,95 p.m. en dat is voor mij echt te veel. Maar volgens mij ga ik het nergens echt goedkoper vinden.

L-Glutamine (Body & Fit Sportsnutrition) || Body en Fit Shop

hier een eurotje goedkoper... :P 500 gr. 22,90 als je em haalt zal hij waarschijnlijk 4-5 euro goedkoper zijn, aangezien deze prijs die hier staat incl. verzendkosten is. (als je bestelt via site staat er dat er geen verzendkosten zijn.. My Ass! ) Ook mijn creatine die ik daar gekocht heb was zelfs 6 euro goedkoper als wanneer ik em had bestelt via internet

Ik heb deze beweringen uit de Muscle&Fitness (editie november 2007).
Bij dit artikel werden de bronnen vermeld en dat heb ik dus ook gedaan.

Door alle kritische vragen ben ik de artikelen wel anders gaan lezen !
Je let nu idd meer op bronvermeldingen ed.

De bronnen heb ik nagezocht op internet en ik vond ze beide.
Ik heb ze ook helemaal doorgenomen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet precies de vinger op de zere plek kan leggen.

Dan mag je hier even de linkjes plaatsen. Ik ben namelijk wel benieuwd

Wat ik dan weer interessant vind om te weten, is dat bijv. de M&F een artikel schrijft op basis van een wetenschappelijk stuk, dat ik niet kan ontcijferen.
Het artikel is echter zeer aannemelijk geschreven.

Wetenschapsjournalistiek is een vak apart. Ik moet de 1e wetenschapsjournalist nog tegen komen die een stelling heeft onderbouwd aan de hand van een systematisch overzicht van alle beschikbare studies over een onderwerp. M.a.w. zij publiceren een stuk uit een studie die ze interessant vinden en kunnen de gegevens bijna nooit in het juiste perspectief plaatsen.

Als ik dan iets lees, en ik heb dezelfde persoonlijke ervaring en ik hoor van anderen ook dezelfde ervaringen, en er is een artikel met een wetenschappelijke bron. Maar dat wetenschappelijke artikel kan ik niet goed volgen.
Heb jij dan nog steeds de neiging om te zeggen "ik wil het lezen in een wetenschappelijk artikel" ?

Zeker weten! Maar jij neemt dus iets aan wat iemand blijkbaar in een studie heeft gevonden terwijl jij en ik dit niet uit de studie kunnen afleiden?

Over je persoonlijke ervaring ben ik heel benieuwd.
Om te kunnen concluderen dat glutamine werkt, ben je het vast wel eens met de volgende voorwaarden:
a) Je houdt al jaren je trainingsschema, dieet en supplementen bij. De progressie, vetvrije massa, en het vet% meet je geregeld.
b) Na jaren trainen beslis je glutamine te gebruiken, de variabelen uit a) blijven hetzelfde. Wederom meet je je progressie in kracht, vetvrije masse en het vet%.

Indien je het hier niet mee eens bent, hoor ik het graag.

Dus om voor jezelf met redelijke graad van zekerheid aan te tonen dat glutamine werkt, heb je deze feiten vastgelegd.
Daarom mag je van mij deze gegevens posten om aan te tonen dat jouw persoonlijke ervaring anders is.

• Topic Starter Topic Starter
Wetenschappelijke studie/praktijkervaring: Meerdere personen (bij dit soort onderzoeken meestal tussen de 10 en 60 volgen een traingingsschema en krijgen een ongeveer identiek voedingspatroon. Het enige verschil is de glutamine. Indien de glutamine gebruikers meer vooruitgang boekt, zou je kunnen concluderen dat glutamine effectief is. Meervoudig onderzoek heeft blijkbaar aangetoond dat dit niet zo is!

Ik weet dat er heel wat onderzoeken met glutamine als onderwerp zijn, die concluderen dat glutamine niet werkt tijdens het betreffende onderzoek.
Er is op DBB ook al heel wat -op overtuigende wijze- over gepost.

Er zijn -op dit moment- ook meer wetenschappelijke studies te vinden die concluderen dat glutamine tijdens het onderzoek geen resultaten gaf, dan andersom.

Toch zijn S&F en M&F voorstander van glutamine als supplement voor -met name- bodybuilders. Al jaren publiceren deze tijdschriften artikelen met een bronvermelding; ook met als bronvermelding wetenschappelijke artikelen.

Persoonlijke ervaring/theoretische ervaring: Een persoon koopt een pot glutamine. Na een bepaalde tijd concludeert hij dat hij gegroeit is. Dan komen de volgende vragen bij mijn op:
a) Waaruit concludeert hij dat hij gegroeit is?
b) Indien hij gegroeit is: waaruit concludeert hij dat glutamine hiervoor verantwoordelijk is?
c) Indien hij gegroeit is: hoe weet hij dat hij niet zo zou zijn gegroeit indien hij geen glutamine gebruikte?
En nog een minder belangrijke:
d) Hoe toont deze persoon aan dat hij niet gebaat is bij het maken van reclame voor glutamine? Er zijn genoeg bodybuilders die hun naam aan een produkt hebben verbonden. Op dit forum en andere forums die ik bezoek zijn genoeg verkopers van glutamine te vinden.
Daarbij komt het feit dat het internet gemakkelijk gebruikt kan worden om accounts aan te maken die claimen dat een produkt werkt.

Daarom is wetenschappelijk onderzoek belangrijk. 1 studie die 30 proefpersonen heeft gebruikt zegt mij nog altijd meer dan 5 personen op een forum die claimen dat een produkt werkt, terwijl ze dit niet aannemelijk proberen te maken.
Een wetenschappelijk onderzoek is een bron van informatie die te controleren is door anderen. Dat kan niet gezegd worden van punt a t/m d van de persoonlijke interpretatie.

Helemaal mee eens !

Geloof niet zomaar iets, omdat het gezegd wordt door één-of-andere body-builder of verkoper.

Zorg dat je aan betrouwbare informatie komt.

Naar mijn mening, bijv. door eens een bodybuildingtijdschrift te lezen.

De allerbelangrijkste bron van informatie kun je zelf zijn, door iets te proberen.
Uiteraard spelen daar allerlei zaken mee die de uitkomst kunnen beïnvloeden, terwijl dit nix met het supplement te maken heeft.

Maar stel nou het volgende:

Je bent in wedstrijdvoorbereiding en je traint keihard :cool:.
Je dieet wordt elke week bijgesteld en je krijgt steeds minder te eten :mad:.
Je training wordt elke week intensiever en je krijgt enorm veel spierpijn.
Je leest in een tijdschrift over bodybuilding dat glutamine-suppletie voor een sneller herstel zorgt.
Je vraagt je begeleider naar glutamine "is dat wat ?" ???
Je gaat glutamine gebruiken en je herstel verbeterd duidelijk.

Helemaal mee eens !

Geloof niet zomaar iets, omdat het gezegd wordt door één-of-andere body-builder of verkoper.

Als er 10 studies/verslagen blauw beweren en 10 studies/verslagen groen ben je halvelings verplicht om andere bronnen te checken.
In mijn geval zou ik naar de gebruiker gaan, in hoofd houdend dat objectiviteit niet altijd zal primeren. En daarna zelf conclusies trekken en de proef al dan niet op de som nemen.

Heb ik trouwens ook zo gedaan bij creatine, glucosamine en nog wat ;).

Indien ik topsporter zou zijn en mijn persoonlijk trainer zou zeggen dat ik glutamine moest gebruiken zou ik het waarschijnlijk ook doen. Dat is het verschil tussen een aanname dat iets werkt en een daadwerkelijke werking.

Als ik vervolgens ook daadwerkelijk een voordeel zou bemerken door het gebruik dan is dat idd ook een aanname en geen bewijs.

En voor mij is dat good enough :cool:

Als we het dan hebben over glutamine, dan zijn we er uit, want dit is precies waar ik op doel, samen met de artikelen in de tijdschriften met een wetenschappelijke bron.

Maar jij neemt dus iets aan wat iemand blijkbaar in een studie heeft gevonden terwijl jij en ik dit niet uit de studie kunnen afleiden?

Nee, ik neem niet aan wat iemand in een studie heeft gevonden.

Ik ben in de M&F en in de S&F diverse artikelen tegengekomen die allen op dezelfde lijn liggen en veelal met een (wetenschappelijke) bronvermelding.

Ik heb zelf boeken over voedingsleer van o.m. een apotheker die zich beziggehouden heeft met voedingsleer en supplementen.

Ik heb diverse seminars gevolgd over voeding en supplementen.

Ik ken meerdere mensen die een jarenlange ervaring hebben met wedstrijdbodybuildingbegeleiding en supplementen.

En ik heb zelf n.a.v. de diverse beweringen e.e.a. uitgeprobeerd.

Ik ben echter geen wetenschapper en ik kan ook veel wetenschappelijke artikelen niet ontcijferen zoals ik dat zou willen, alleen al door het vakjargon.

Conclusie zal dan ook zijn dat ik aanneem dat iets werkt.

Over je persoonlijke ervaring ben ik heel benieuwd.
Om te kunnen concluderen dat glutamine werkt, ben je het vast wel eens met de volgende voorwaarden:
a) Je houdt al jaren je trainingsschema, dieet en supplementen bij. De progressie, vetvrije massa, en het vet% meet je geregeld.
b) Na jaren trainen beslis je glutamine te gebruiken, de variabelen uit a) blijven hetzelfde. Wederom meet je je progressie in kracht, vetvrije masse en het vet%.

Indien je het hier niet mee eens bent, hoor ik het graag.

Dus om voor jezelf met redelijke graad van zekerheid aan te tonen dat glutamine werkt, heb je deze feiten vastgelegd.
Daarom mag je van mij deze gegevens posten om aan te tonen dat jouw persoonlijke ervaring anders is.

Ik houd nu twee-en-half jaar mijn dieet, supplementen, progressie, vvm en vetpercentage bij (ik ben daar zelfs overdreven mee, want ook de dingen van mijn vrouw houd ik bij).
Ik train al bijna twintig jaar met gewichten, maar ik wilde het nooit body-building noemen.
Zo'n drie jaar geleden ben ik in de sportschool van Ruud Meijers terechtgekomen en toen kwam ik erachter wat trainen was :o
Ik had altijd een interesse in voeding en supplementen, maar nu kwam ik erachter hoe ik er echt voordeel van kon hebben.
Ruud Meijers weet gewoon ongelooflijk veel en laat je ook zelf veel experimenteren met supplementen en voeding onder het mom van "wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander".

Ik heb geen feiten vastgelegd over de uitkomsten van mijn glutaminegebruik.
Zo overdreven ben ik nou ook weer niet en ik weet zeker dat je dat ook niet had verwacht ;).

Heb jij trouwens e.e.a. ook uitgeprobeerd en vastgelegd ?

Dan mag je dat natuurlijk ook posten !

Mss is het een idee om een enquete te houden over glutamine.
Dat kan toch op dit forum ?
Ik weet alleen niet hoe het werkt en de uitkomst is uiteraard niet volgens een verantwoord wiskundige steekproef. Het lijkt me desalniettemin wel fun :D.

:coffeepc:mijn vraag aan jullie wat is het verschil tussen glutamine en glutamine peptide .en kun je het niet beter met creatine en glutamine complex doen:brew: GROETJES XMAN

Daar hebben we het toch al over gehad? (post 49)

Je kon zelf ook niet afleiden uit de studie waarom glutamine iets zou toevoegen.

Ik weet dat er heel wat onderzoeken met glutamine als onderwerp zijn, die concluderen dat glutamine niet werkt tijdens het betreffende onderzoek.
Er is op DBB ook al heel wat -op overtuigende wijze- over gepost.

Er zijn -op dit moment- ook meer wetenschappelijke studies te vinden die concluderen dat glutamine tijdens het onderzoek geen resultaten gaf, dan andersom.

Toch zijn S&F en M&F voorstander van glutamine als supplement voor -met name- bodybuilders. Al jaren publiceren deze tijdschriften artikelen met een bronvermelding; ook met als bronvermelding wetenschappelijke artikelen.

Als je deze overtuigende bewijzen kunt linken.... Graag.

Het lijkt me nogal logisch dat BB tijdschriften het supplementeren van glutamine willen bevorderen. Ik mag toch aannemen dat hier aardig wat reclamegeld door wordt binnengehaald.

Maar je mag elke bronvermelding hier plaatsen. Graag zelfs. Het zou alleen de eerste studie zijn die ik lees, die een aanwijzing geeft dat gezonde mensen iets aan glutamine in supplementvorm hebben.

Helemaal mee eens !

Zorg dat je aan betrouwbare informatie komt.

Naar mijn mening, bijv. door eens een bodybuildingtijdschrift te lezen.

Mag ik daar aan toevoegen dat dit bodybuildingtijdschrift wel referenties dient te plaatsen die zijn stellingen onderbouwen?

De allerbelangrijkste bron van informatie kun je zelf zijn, door iets te proberen.

Mee eens. Alles blijft indidivueel. Maar dan zitten we nog steeds met de essentiele vraagstelling:
Waarom iets proberen dat niet werkt?

Uiteraard spelen daar allerlei zaken mee die de uitkomst kunnen beïnvloeden, terwijl dit nix met het supplement te maken heeft.

Wat bedoel je?

Maar stel nou het volgende:

Je bent in wedstrijdvoorbereiding en je traint keihard :cool:.
Je dieet wordt elke week bijgesteld en je krijgt steeds minder te eten :mad:.
Je training wordt elke week intensiever en je krijgt enorm veel spierpijn.
Je leest in een tijdschrift over bodybuilding dat glutamine-suppletie voor een sneller herstel zorgt.
Je vraagt je begeleider naar glutamine "is dat wat ?" ???
Je gaat glutamine gebruiken en je herstel verbeterd duidelijk.

Goed voorbeeld!

Daarbij vraag ik me dan het volgende af:
-Waarom probeer je dan niet na te trekken of het stuk uit het tijdschrift gebaseerd is op daadwerkelijke studies die dit ook echt aantonen?
-Waaruit maak je op dat je sneller herstelt?
-Waaruit maakt de begeleider op dat glutamine zou werken? Zou je ook een eetlepel mosterd per dag nemen indien je trainer zou zeggen dat het werkt terwijl dit nergens door wordt onderbouwd?

Als er 10 studies/verslagen blauw beweren en 10 studies/verslagen groen ben je halvelings verplicht om andere bronnen te checken.
In mijn geval zou ik naar de gebruiker gaan, in hoofd houdend dat objectiviteit niet altijd zal primeren. En daarna zelf conclusies trekken en de proef al dan niet op de som nemen.

Heb ik trouwens ook zo gedaan bij creatine, glucosamine en nog wat ;).

In eerste instantie zou ik kijken welke studies klinisch relevant zijn (controle groep).

Maar wat doe je in dit geval: Er zijn 10 studies die beweren dat een stof niets doet. Waarom is het dan aanmelijk dat deze stof wel zou werken bij jou?

Als ik vervolgens ook daadwerkelijk een voordeel zou bemerken door het gebruik dan is dat idd ook een aanname en geen bewijs.

En voor mij is dat good enough :cool:

Als we het dan hebben over glutamine, dan zijn we er uit, want dit is precies waar ik op doel, samen met de artikelen in de tijdschriften met een wetenschappelijke bron.

Je hebt nog steeds niet aangegeven waaruit dat voordeel bestond.

Het tijdschrift verwijst wel naar 2 referenties. Indien jij daaruit afleidt dat glutamine werkt, mag je het stukje quoten.
99,x % van de internetsites heeft een waardeloze bronvermelding die geen invulling geeft aan de stelling die de auteur claimt.

Nee, ik neem niet aan wat iemand in een studie heeft gevonden.

Ik ben in de M&F en in de S&F diverse artikelen tegengekomen die allen op dezelfde lijn liggen en veelal met een (wetenschappelijke) bronvermelding.

Ik heb zelf boeken over voedingsleer van o.m. een apotheker die zich beziggehouden heeft met voedingsleer en supplementen.

Ik heb diverse seminars gevolgd over voeding en supplementen.

Iedereen ongeacht zijn achtergrond (vakkenvuller, voedingsdeskundige, sportinstructeur, arts) dient zijn kennis te onderbouwen. Tot een x aantal jaar geleden ging dit moeilijk. Nu heeft iedereen toegang tot het internet en daarmee ook tot Pubmed. Daarin staan abstracts van bijna alle studies die in het verleden zijn gedaan. Ook staan er links in naar studies die niet op het internet staan. Indien hier geen studies in staan die aantonen dat glutamine werkt vraag ik me af waar men deze "kennis" op baseert.

Aangezien de meeste stukjes in M&F en S&F referenties hebben, zou het voor de discussie bijzonder interessant zijn wanneer je deze post. Indien een deel laat zien dat glutamine werkt, moet ik mijn mening bijstellen.

Ik ken meerdere mensen die een jarenlange ervaring hebben met wedstrijdbodybuildingbegeleiding en supplementen.

En ik heb zelf n.a.v. de diverse beweringen e.e.a. uitgeprobeerd.

Ik ben echter geen wetenschapper en ik kan ook veel wetenschappelijke artikelen niet ontcijferen zoals ik dat zou willen, alleen al door het vakjargon.

Conclusie zal dan ook zijn dat ik aanneem dat iets werkt.

Ik ben ook geen wetenschapper, maar ik denk dat we er met zijn allen wel uit komen indien je ze post.

En neem je ook nog aan dat glutamine werkt indien de referenties uit je tijdschriften niet laten zien dat dit zo is?

Ik houd nu twee-en-half jaar mijn dieet, supplementen, progressie, vvm en vetpercentage bij (ik ben daar zelfs overdreven mee, want ook de dingen van mijn vrouw houd ik bij).
Ik train al bijna twintig jaar met gewichten, maar ik wilde het nooit body-building noemen.
Zo'n drie jaar geleden ben ik in de sportschool van Ruud Meijers terechtgekomen en toen kwam ik erachter wat trainen was :o
Ik had altijd een interesse in voeding en supplementen, maar nu kwam ik erachter hoe ik er echt voordeel van kon hebben.
Ruud Meijers weet gewoon ongelooflijk veel en laat je ook zelf veel experimenteren met supplementen en voeding onder het mom van "wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander".

Ik heb geen feiten vastgelegd over de uitkomsten van mijn glutaminegebruik.
Zo overdreven ben ik nou ook weer niet en ik weet zeker dat je dat ook niet had verwacht ;).

Ik zal mezelf niet herhalen.

Heb jij trouwens e.e.a. ook uitgeprobeerd en vastgelegd ?

Dan mag je dat natuurlijk ook posten !

Mss is het een idee om een enquete te houden over glutamine.
Dat kan toch op dit forum ?
Ik weet alleen niet hoe het werkt en de uitkomst is uiteraard niet volgens een verantwoord wiskundige steekproef. Het lijkt me desalniettemin wel fun :D.

Aan aminozuren heb ik geprobeerd: BCAAs, glutamine (2x) + arginine.
Van alle 3 de supplementen heb ik niets gemerkt. Daaruit kan ik echter niet concluderen dat het ook daadwerkelijk niets heeft gedaan.

Terug
Naar boven