AndroidHealthClinic

Goed en gezond bezig maar afvallen lukt niet, tips?

Beauregard

Novice
Waardering
0
Ik plaats dit topic voor m'n vriendin, die heeft hier geen account.

25 jaar oud (en dus een vrouw..)
1.70 m lang
BMI onbekend
Huidig gewicht 70.7 kg
Streefgewicht 65.0 kg

Korte schets van "gedrag" en situatie van haar lichaam:
Stofwisseling is behoorlijk traag, hebben wij het vermoeden. Ook is ze onlangs gestopt met de pil en heeft een Mirena spiraaltje laten zetten, dus wellicht is de hormoonhuishouding ook nog niet helemaal gestabiliseerd.

Met die gegevens in het achterhoofd, hier onder een voorbeeld van 2 dagen uit haar gemiddelde eetpatroon:

Dag 1:
Ontbijt: Cornflakes met magere yoghurt
Tussendoor: Boterham Philadelphia Light en stuk watermeloen
Lunch: Boterham kipfilet, boterham 30+ kaas (beide met margarine)
Tussendoor: Wortels, Snack a Jack rijstwafel, appel
Diner: Kipschnitzel, tomaten/paprika rijst, sla met cherrytomaatjes en honingmosterd dressing
Gedronken over hele dag: Thee, koffie (2x), cappuccino (2x), 1.5L bubbeltjeswater, 1L water, water met citroensap

Dag 2:
Ontbijt: boterham kipkerriesalade, boterham paté
Tussendoor: Sultana
Lunch: 2 crackers met filet american + margarine, yoghurt + nectarine
Tussendoor: gele paprika, stuk watermeloen
Diner: 1.5 pistolet gebraden fricandeau+champignons+sla+satesaus (ofwel: broodje warm vlees)
Gedronken over hele dag: 4 grote glazen citroenwater, 1 glas ranja, 1 glas cola light, paar glazen witte wijn

Kortom, naar mijn idee een heel normaal voedingspatroon. Behoorlijk wat groente, en verder veel variatie. Ze wil zorgen dat ze dagelijks varieert per 'gang', dus de ene dag brood bij lunch, de andere dag crackers, dan weer yoghurt, etc.

Ze is nu een kleine maand bezig met een soort eetpatroon als bovenstaand en daarbij sport ze 2x per week. Combinatie van cardio en krachttraining.

Maarrr... er wil geen kilootje vanaf! Hooguit wat fluctuatie van enkele honderden grammen, maar de grens van <70 kg krijgt ze niet doorbroken. En het is ook niet dat ze van 80 of 90 af komt ofzo, ze weegt al maandenlang ongeveer 70 kg.

Long story short: gelet op bovenstaand voedingsschema (i.i.g. ter illustratie), wat is hier aan te wijzigen om wél resultaat te zien in de vorm van gewichtsafname? Is het te rijk aan koolhydraten? Zitten er te weinig goede vetten in? Is het te veel/weinig?

Zelf denk ik nog steeds dat de sleutel ligt in haar stofwisseling. Ik heb het idee dat als die een tandje hoger gaat werken, ze makkelijker haar kcal verbrand en dus zal afvallen. Maar... hoe versnel je die? Vezelrijker voedingsschema? Op een andere manier sporten?

Vragen, vragen, vragen.

Hoop dat iemand een zinvolle bijdrage kan leveren! Bedankt! :)

probeer voor haar zo weinig mogelijk carbs te eten, zodat je voeding eiwit rijk en bestaat uit gezonde vetten, daarnaast moet ze cardio wel goed doen, dus niet dat ze 10 min bezig is en dan denkt dat ze de top behaald heeft ;)

misschien dat dit iets helpt ^^

Doet ze aan sport?

• Topic Starter Topic Starter
probeer voor haar zo weinig mogelijk carbs te eten, zodat je voeding eiwit rijk en bestaat uit gezonde vetten, daarnaast moet ze cardio wel goed doen, dus niet dat ze 10 min bezig is en dan denkt dat ze de top behaald heeft ;)

misschien dat dit iets helpt ^^

Thanks!

Dus naar beneden in koolhydraten en omhoog in eiwitten/vetten. Ik had hetzelfde vermoeden. Trouwens, tips wat betreft producten die 'gezonde' vetten bevatten? Hebben we het dan over noten, vette vis, ontbijtspek, dat werk?

Cardio doet ze goed, een voorbeeld is 20 min. hardlopen, 20 min. crosstrainer en dan nog wat krachtoefeningen.

voedingsschema trekt ook op niks als ze wil afvallen.
Laat die sultana , yogurt(je zou je verbazen hoeveel suiker hierin zit) en honing mosterddressing al maar vallen, net als de wijn, cappuchino, pistolet ed

voedingsschema trekt ook op niks als ze wil afvallen.
Laat die sultana , yogurt(je zou je verbazen hoeveel suiker hierin zit) en honing mosterddressing al maar vallen, net als de wijn, cappuchino, pistolet ed

Thanks!

Sultana wordt meestal vervangen door muesli reep o.i.d.
Yoghurt is altijd magere yoghurt.
In geval van dressing gaat het over vrij kleine hoeveelheden, als het al voorkomt.
Wijn is in het weekend (is overigens geen zoete wijn, maar droge).

Thanks!

Sultana wordt meestal vervangen door muesli reep o.i.d.
Yoghurt is altijd magere yoghurt.
In geval van dressing gaat het over vrij kleine hoeveelheden, als het al voorkomt.
Wijn is in het weekend (is overigens geen zoete wijn, maar droge).

magere yoghurt is nog vaak een suikerbom, lees de voedingswaarde maar eens op het potje.
Muesli mag je ook schrappen

Als ik cut(ik zeg niet dat dit de ultieme methode of enige methode is) dan eet ik alleen s'morgens klein beetje carbs uit havermout en kleine portie rijst voor het trainen. De rest van de maaltijden zijn mager vlees/vis, groenten en noten

Laatst bewerkt:
wat moet ze dan als vervanger eten?? fruit is ook een suikerbom..

Probeer eens gewoon eerst smorgens(op lege maag) 40min haar cardio te laten doen,
evt savonds nog een keer. (4-5 dagen pw)

2x pw is gewoon te weinig..

je kunt wel meteen het compleet eten omgooien, maar zo heel slecht ziet het er ook niet uit. ze is geen bodybuilder en "te schoon" eten gaat erg vervelen voor haar denk ik.
gewoon een paar dingen veranderen.. het moet ook te doen zijn..

kipkerriesalade, boterham paté ,filet american(vervangen door mager vleeswaren of magere kaas)
ranja,cola vervangen door water.

Laatst bewerkt:
Thanks!

Dus naar beneden in koolhydraten en omhoog in eiwitten/vetten. Ik had hetzelfde vermoeden. Trouwens, tips wat betreft producten die 'gezonde' vetten bevatten? Hebben we het dan over noten, vette vis, ontbijtspek, dat werk?

Cardio doet ze goed, een voorbeeld is 20 min. hardlopen, 20 min. crosstrainer en dan nog wat krachtoefeningen.

Juist, ontbijtspek dan weer niet volgens mij,
verder JUIST geen kipkerriesalade of wijn of american filet en honingmosterd, allemaal eruit halen en vervangen voor magere dingen als je wilt afvallen inderdaad.
light producten ben ik alsnog niet zon voorstander van, had ergens gelezen dat het alsnog een slecht effect heeft, dat was hier op t forum, weet ook niet precies welk topic, want t was al een tijdje geleden :D

Om eerlijk te zijn vind ik dit nou niet echt een heel erg rigoreus/gezond dieet... Niet dat het nou heel ongezond is maar ik vind het wel logisch dat een vrouw van 70kg hier niet van afvalt...

Ik zou zo veel mogelijk brood en die troep die erop gaat en andere koolhydraten schrappen. Dingen als kwark en tonijn gaan eten is goed.

En kijk eens wat er op die etiketjes staat!

Je moet trouwens ook van het idee af dat alles waar geen vet in zit goed voor je is!

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd... paté, filet Americain en kipkerriesalade zijn niet echt etenswaren die in een dieet thuis horen.

Meer cardio, minder troep eten.

Aangezien ze zelf aangeeft over een trage stofwisseling te beschikken is het denk ik noodzakelijk vroeg te beginnen met eten. En dan heb ik het niet over een uur of 9, half 7 die eerste (kleine) maaltijd naar binnen werken. Minimaal 5 a 6 (kleine porties) per dag eten, ongeveer om de 3 uur. Het is dan zoals de rest al aangeeft belangrijk hoog in eiwitten te zitten en zo weinig mogelijk koolhydraten. Portiegrootte is ook essentieel.

Brood is in PRINCIPE niks mis mee, mits dit gezond brood is. Dan heb ik het echt over goed volkoren brood met zo min mogelijk zout (die van becel bij de AH schijnt zeer goed te zijn!). Dit brood is een goede bron van koolhydraten, het is niet zo dat je geen enkele koolhydraat meer mag eten wil je afvallen. Ben zelf niet zon groot voorstander van geen koolhydraten eten.

Yoghurt moet ze schrappen, vervang dit door magere kwark met zoveel mogelijk eiwit en zo weinig mogelijk suikers/vetten.

Broodbeleg: filet americain, 30+ kaas etc: echt mee uitkijken! Goed broodbeleg is magere kipfilet, rosbief, pindakaas, magere ham, eieren etc. Een gekookt of gebakken ei smorgens is uitstekend.

Avondeten: Probeer je bord als volgt in te delen: een half bord groente (echte groenten, geen sla vanwege de vrij matige voedingswaarde), een kwart bord aardappelen/VOLKOREN rijst (geen basmati!) en een kwart stuk mager vlees. Probeer dingen ook in olijfolie te bakken.

Tussendoortjes: FRUIT is niks mis mee, ook al is het een "suikerbom". Essentieel voor een gezond lichaam. KOOP NOTEN!!!!!!! Amandelen (koning der noten) en walnoten (zeer lekker) bevatten geen koolhydraten, zitten bomvol GOEDE vetten (bevorderen afvallen) en eiwitten. Ook vis kan erg lekker zijn.

Over haar training: hier zou ik toch wat meer over willen weten. 2x per week kracht en cardio tegelijk vind ik erg mager klinken. Eigenlijk is 3 toch zeker de minimum. Ga bijvoorbeeld 2 ker per week kracht doen, en 3 keer per week een half uur tot een uur cardio. Dat in combinatie met bovenstaande tips zou toch garant moeten staan voor een aantal kilo's eraf.

Terug
Naar boven