Fitness Seller

Groeipijn na leg workout.

Bezoekers in dit topic

Wat bedoel je precies met naar buiten vallen? En wat verstaat zij daaronder?

Dat je kniëen bij een squat uit elkaar wijzen is toch prima.
Ja maar tijdens de beweging de knieën naar buiten bewegen is not done, en dat is wel het geval als ik het antwoord zo lees , of ze moet het verkeerd geformuleerd hebben
 
laat maar, ze wil denk ik toch niet gecorrigeerd worden of verbeteren. Alle kennis om haar heen zo te lezen :shrug:
Dat noem ik invullen voor een ander. Echter ben ik wel vaker naar een fysiotherapeut geweest voor mijn klachten, maar ook hun konden niets zinnigs vinden. Doe elke avond trouw nogsteeds de stretches die ik heb gekregen.

Tot dusver geen verandering.
 
Die zeurende knietjes heb ik ook gehad, bij mij was het dat mijn side glutes achter liep(miss bij jou ook).
Dat kan je oplossen door 3-5x per week in bed 4x20 side leg raises te doen (perfect in bed te doen).
De pijn verlichting voel ik direct.
Hipflexorpijn ook eens gehad, sinds toen stretch ik mijn quads en hams voor squats en geen pijntjes meer.

Voor de rest lees ik hier enkel bullshit imo.
 
Voor de rest lees ik hier enkel bullshit imo.
Best grappig dat je vanuit je n=1 ervaring de rest als bullshit bestempelt omdat jij je squat toevallig wel goed uitoefend. Vorm is #1 oorzaak van patella klachten, vervolgens komen andere oorzaken zoals jou disbalans in spiergroepen en andere oorzaken. Bij de topic start dacht ik ook niet aan de #1 oorzaak, maar dat de meeste direct roepen 'vorm' is helemaal niet zo gek.

Tot dusver geen verandering.
Maar een fysio zegt naast zijn advies ook of je e.g. quads, hipflexors, hamstrings strak staan waardoor je weet of het aan te strakke stijve spieren ligt, dat heeft hij niet gezegd? De 'waarom' is toch nou juist wat je als eerste wil weten? Je neemt toch ook niet een paracetamol zonder te weten waarom je die pakt?
Samen met de fysio ook niet de exacte plek waar je pijn voelt vastgesteld? Ook geen uitleg gehad over hoe je knieschijf door die geul gaat? Ik heb die uitleg bij 2 verschillende klachten met de patella allebei de keren gehad van verschillende fysio's dus dat vind ik wel bijzonder.

Ik heb een kennis die vaak klaagt over pijntjes, maar pas op de plaats maken en echt verdiepen in de pijn gebeurt pas als het te laat is. Beetje als een soort struisvogel, maar dan wel een klagende struisvogel.

Als ik in mijn werk anderen moet helpen om een fout in een programma te achterhalen heb ik geleerd om altijd bij de meest basis dingen te starten want 9/10x zit de fout daar. Grappig genoeg is het bij 9/10 problemen met voeding en blessures ook zo. Terwijl de mensen die met het probleem bezig zijn en geholpen moeten worden hun hoofd breken over de kleinste details en helemaal zeker waren dat het niet aan de basis lag. Dit is mens eigen en is dus helemaal niet slecht van diegene die geholpen moet worden. Samen kun je gewoonweg beter oordelen.

Als je geen klagende struisvogel wil zijn, luister je naar langdurige klachten en begin je bij het begin en dat is je vorm. Alles opnieuw ter discussie stellen, zelfs je partner die je vorm beoordeeld. Vooral in de laatste setjes. Dan gaan kijken naar eventuele disbalans en misschien wel parallel daaraan naar een fysio gaan voor een echte diagnose. Dus niets ten nadele van je PT partner, een frisse blik kan gewoonweg voor andere inzichten zorgen.

Misschien is het verschil dat ik het interessant vind en die kennis gewoon wil horen wat hij anders moet doen zonder de waarom? Verschil in mensen zullen we maar zeggen, maar ik kap het klagen dan ook al snel af en vervolgens krijg je een 'ja ja en het valt ook allemaal wel mee, ik was gewoon benieuwd' (NIETUS! :P)
 
Laatst bewerkt:
Als ik in mijn werk anderen moet helpen om een fout in een programma te achterhalen heb ik geleerd om altijd bij de meest basis dingen te starten want 9/10x zit de fout daar. Grappig genoeg is het bij 9/10 problemen met voeding en blessures ook zo.
Dit is zo waar.

Als ik iemand vraag om hulp dan accepteer ik ook dat ze beginnen bij de basis (zit de stekker erin, staat alles aan), want ook al is dat bij mij nooit het probleem, dat is het iets te vaak wel.

Als je die makkelijke stappen overslaat is het al snel maioring in the minors. Als je 1k kcal teveel eet op een dag, dan is je meal timing niet zo relevant.

Wat bedoel je precies met naar buiten vallen? En wat verstaat zij daaronder?
Dit!
Dat je kniëen bij een squat uit elkaar wijzen is toch prima.
Of de richting van je knieën goed is hangt toch vooral af van de stand van je voeten. Bij Rippetoe is "knees out" een belangrijke cue, niet omdat je knieën naar buiten moeten, maar omdat ze vooral niet naar binnen moeten. Als ik me goed herinner dreigt dat vaker bij vrouwen dan bij mannen.
Ik denk dat chrisk dat hier ook bedoelt en dat hij en MikeAKA het eigenlijk wel eens zijn.

Als je gewoon bent met losse gewichten te trainen kan je ook eens een periode met machines gaan trainen of andere oefeningen doen. Misschien is je squat of lunge toch niet zo goed of is het geen goede oefening voor je om wat voor reden dan ook of zijn je eerste sets prima, maar heb je last van vormverval. Wat ook al gezegd is: forward lunges komen met risico's.

Ook kan je overwegen om je squat of lunge eens te laten bekijken door een onafhankelijke PT.
 
Nouja ik vind knieën te veel/te ver (?) naar buiten bewegen ook onwaarschijnlijk klinken want ik denk niet dat ik daar in meer dan een decennia aan nerderig doen over trainen ooit een geval van heb gezien of gehoord. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen.

Advies blijft ook vaak onnodig gefixeerd, het moet en zal dat ene dingetje zijn dat iemand toevallig weet of ook heeft gehad.

Ze zegt dat fysios er allemaal naar hebben gekeken en niks kunnen vinden, dan valt er toch ook niks uit te leggen over wat er in hun ogen mis zou gaan met vorm of pattella tracking? Het is ook zeker niet de enige mogelijke oorzaak van zulke klachten.

Je kunt zelfs alles volgens de boeken goed doen en toch klachten krijgen. Of niemand weet wat het is. Dan blijft over om te kijken naar alternatieven in uitvoering of oefeningen.
 
Laatst bewerkt:
want ook al is dat bij mij nooit het probleem
Kleine kanttekening: mijn ervaring is dat het even zo hard voor jezelf geldt :D

Na 10x een goede cut de 11de die slecht gaat en je gaat zoeken in die details, terwijl het puur laksheid is in de basis
Na 100x die kabel hebben aangesloten toch een keer eentje vergeten en te stoer zijn om te kijken
Zoeken in huis en zeker weten dat die ene kamer absoluut niet kan en dus maar negeren om vervolgens.... ;)

chrisk
Ja er zijn verschillende oorzaken, ja het is soms lastig om een diagnose te stellen, dat zijn enorm correcte algemene uitspraken wat mij betreft. Het zijn alleen ook enorme dooddoeners wat betreft focus op het probleem. Ja het kan aan de basis voeding liggen maar het kan ook aan je hormonen liggen en huppake een TS die het maar op de hormonen gooit (want dat is lekker makkelijk). Nogmaals beginnen bij die basis om de meest logische dingen uit te sluiten is iets imo the way to go is. Bij voeding zie ik je dat ook steeds doen bij anderen als ik mij dat goed herinner, waarom bij een blessure dan ineens niet?

Praktisch gezien zit er 'onder de knie' maar verdomd weinig wat klachten na de trainingen kan veroorzaken wat een 'zeurderige pijn met steken' kan veroorzaken. Als we geen common sense uitspraken meer mogen doen dan valt er maar enorm dingen te zeggen met inhoud en detail. Ook de keren dat ik de oorzaak van iets heb gevonden op dit forum door nou juist dit soort dingen is ook niet meer op 1 hand te tellen.
 
Laatst bewerkt:
Kleine kanttekening: mijn ervaring is dat het even zo hard voor jezelf geldt :D

Na 10x een goede cut de vierde die slecht gaat en je gaat zoeken in die details, terwijl het puur laksheid is in de basis
Na 100x die kabel hebben aangesloten toch een keer eentje vergeten en te stoer zijn om te kijken
Zoeken in huis en zeker weten dat die ene kamer absoluut niet kan en dus maar negeren om vervolgens.... ;)
Hier ook wel, maar dat soort dingen doe ik (meestal...) voor ik hulp van een ander vraag, dat vind ik wat gênant als het vaak voorkomt.

Het bevreemdt mij altijd dat anderen daar geen of minder last van lijken te hebben en "oh ja", vergezeld van dom lachen standaard paraat hebben.
 
Of de richting van je knieën goed is hangt toch vooral af van de stand van je voeten. Bij Rippetoe is "knees out" een belangrijke cue, niet omdat je knieën naar buiten moeten, maar omdat ze vooral niet naar binnen moeten. Als ik me goed herinner dreigt dat vaker bij vrouwen dan bij mannen.
Omdat vrouwen vaker beetje X benen hebben, en mannen beetje O benen ofzo?
 
Omdat vrouwen vaker beetje X benen hebben, en mannen beetje O benen ofzo?
Het zal wel iets met een verschil in bouw te maken hebben, vrouwen hebben ook bredere heupen.

We kunnen er ook wel een seksistisch verhaal van maken dat vrouwen altijd wordt geleerd te zitten met de benen bij elkaar tegenover het fenomeen manspreading. Nu is het wel zo dat damesonderbroeken vroeger open waren aan de onderkant en dan heb ik het over langer geleden dan de kruisloze slipjes die tegenwoordig verkrijgbaar zijn.
 
Hier ook wel, maar dat soort dingen doe ik (meestal...) voor ik hulp van een ander vraag, dat vind ik wat gênant als het vaak voorkomt.

Het bevreemdt mij altijd dat anderen daar geen of minder last van lijken te hebben en "oh ja", vergezeld van dom lachen standaard paraat hebben.
Haha herkenbaar en die schaamte voel ik ook, maar relativeer ik altijd als de grootste bullshit. Een deel van de familie maakt dit altijd extra lastig want als je daar een vraag stelt is de eerste reactie van de gehele tafel "WEET JIJ DAT NIET!!? Daar begrijp ik niks van". Ik moet dan altijd lachen in mijzelf want ik weet dat dit exact de reden is waarom ze niks durven te ondernemen (angst om te falen). Zelf denk ik dat die schaamte voorkomt uit de maatschappij waarin we leven. Hulp vragen aan een ander zit er ook niet echt meer in bij de meesten. Jammer.....

Hoe vaker ik die schaamte voel hoe sneller ik er iets structureel aan zou doen, dus ik ben graag de domste in de kamer 😄
 
Haha herkenbaar en die schaamte voel ik ook, maar relativeer ik altijd als de grootste bullshit. Een deel van de familie maakt dit altijd extra lastig want als je daar een vraag stelt is de eerste reactie van de gehele tafel "WEET JIJ DAT NIET!!? Daar begrijp ik niks van". Ik moet dan altijd lachen in mijzelf want ik weet dat dit exact de reden is waarom ze niks durven te ondernemen (angst om te falen). Zelf denk ik dat die schaamte voorkomt uit de maatschappij waarin we leven. Hulp vragen aan een ander zit er ook niet echt meer in bij de meesten. Jammer.....

Hoe vaker ik die schaamte voel hoe sneller ik er iets structureel aan zou doen, dus ik ben graag de domste in de kamer 😄
Dat herken ik dan weer niet, ik vraag vaak vanalles als ik iets niet helemaal begrijp en toets mijn mening graag aan mensen die er meer van zouden kunnen of moeten weten of die gewoon een ander standpunt hebben.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je iets leert, een ander beter begrijpt of dat je je eigen ideeën kan bijstellen.
 
Nogmaals beginnen bij die basis om de meest logische dingen uit te sluiten is iets imo the way to go is. Bij voeding zie ik je dat ook steeds doen bij anderen als ik mij dat goed herinner, waarom bij een blessure dan ineens niet?
Bij voeding is het resultaat - 1 op de miljoen uitzonderlijke spijsverteringsaandoeningen daargelaten - enkel en alleen afhankelijk van een heel simpele som calorieën in calorieën uit. En zijn er vaak heel directe aanwijzingen dat iemand zich daar feitelijk niet aan houd, of het anders volgens de thermodynamica absoluut onmogelijk zou zijn.

Hierbij heb je van elke relevante oefening een filmpje nodig, wellicht meerdere, en of moet je iemand in levende lijve bezig zien en met directe feedback en eventueel allerlei verschillende dingen mee uitproberen. Wat meerdere fysio's in dit geval al hebben gedaan.

De rest is puur gissen en aannames doen. Wat misschien nog zou kunnen helpen is als je erbij vermeld hoe diegene het voorgestelde exact zou kunnen controleren. Maarja als er wordt gezegd dat het is gechecked en goed zit, dat de stekker er inderdaad in zit, dat de voeding inderdaad allemaal elke dag gewogen en getracked wordt, dan houd het daar toch op.

Ja een filmpje is/filmpjes zijn welkom, en ga daar dan vooral lekker mee bezig. Maar zelfs als alles dermate goed zit dat niemand er last van zou moeten krijgen dan nog kan ze klachten krijgen en dan nog zal weer jan en alleman zijn plasje over de uitvoering willen doen. Ik heb zelf ook meerdere oefeningen waarbij de uitvoering gewoon prima is maar gewrichten gaan zeuren en ik liever wat anders doe. (hoeft geeneens een probleem te zijn en profs zouden er gewoon doorheen (moeten) trainen) Soms veranderd dat zelfs met de tijd of na een periode zwaar trainen. Ik zou nooit meer aan trainen toekomen als ik daar allemaal feedback en schijnoplossingen voor moet afwachten.

Van de tekstboeken afwijken om de exacte houdingen en oefeningen te zoeken die je lichaam accepteerd en met zo min mogelijk (het liefste geen) last het beste stimuleren hoort zelfs bij deze hobby vind ik.

Natuurlijk heb ik er niks tegen om initieel te wijzen op wat er met uitvoering mis kan gaan. Maar na meerdere reacties blijven volhouden lijkt mij niet heel zinnig. Gezien er geen absolute reden is dat het echt niks anders dan het voorgestelde kan zijn. In dit geval juist het tegengestelde, zijn er hele oefeningen waar velen zulke last van krijgen en de oplossing zo voor de hand kan liggen. En dat is eigenlijk ook maar een voorstel van de eerste lijns helpdesk.
 
Laatst bewerkt:
Interessant dat nog niemand is begonnen over trainingsvolume en intensiteit...

Misschien kan OP iets zeggen over hoe haar programmering en trainingen er uit zien.
 
Interessant dat nog niemand is begonnen over trainingsvolume en intensiteit...

Misschien kan OP iets zeggen over hoe haar programmering en trainingen er uit zien.
Die zijn perfect. Net als de vorm. En het schema.
 
Wat een boel lange reacties waar TS toch niks mee gaat doen.
Nu ben ik de eerste om te zeggen dat zeker ik iets ben afgedwaald in dit topic.

Binnen een heleboel van dit soort vergelijkbare topics (in het algemeen, niet over deze of deze TS) blijkt al vrij snel dat een TS eigenlijk niet geïnteresseerd is in reacties die wel waardevol zijn, maar niet het antwoord op de gestelde, maar verkeerde vraag, of die niet het antwoord zijn dat iemand wil horen. Soms is een discussie die iets breder gaat dan het topic voor andere lezers interessant.

Als je daarvan een inschatting zou moeten maken kan je beter nergens op reageren, maar waar heb je dan nog een forum voor?
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
Interessant dat nog niemand is begonnen over trainingsvolume en intensiteit...

Misschien kan OP iets zeggen over hoe haar programmering en trainingen er uit zien.
Ik heb die vraag gesteld, maar ook hier wordt niet op gereageerd.:thumbs:
 
Maar een fysio zegt naast zijn advies ook of je e.g. quads, hipflexors, hamstrings strak staan waardoor je weet of het aan te strakke stijve spieren ligt, dat heeft hij niet gezegd? De 'waarom' is toch nou juist wat je als eerste wil weten? Je neemt toch ook niet een paracetamol zonder te weten waarom je die pakt?
Samen met de fysio ook niet de exacte plek waar je pijn voelt vastgesteld? Ook geen uitleg gehad over hoe je knieschijf door die geul gaat? Ik heb die uitleg bij 2 verschillende klachten met de patella allebei de keren gehad van verschillende fysio's dus

Ja zeker dat heeft hij uitgelegd, mijn hamstrings zijn de boosdoener. Vanwege de aanhechting van mijn hipflexer kan er teveel wrijving over mijn pees heen gaan. Dat is wat hij mij heeft gezegd. Ik heb heel wat oefeningen gedaan focus ook vaak op warming up, doe eens tot twee keer per week yoga.

Ik ben er achter dat wanneer ik lunges heb gedaan, de avond met pijn in bed lig. Ik heb afgelopen dagen even getest hiermee. En ja hoor, pijn. Dus aan squatten ligt het blijkbaar niet. Maar die pijn is niet prettig en best wel vervelend. Dua wat iemand eerder heeft geadviseerd is om lunges achteruit te maken, dat ga ik zaterdag weer doen.
 
Back
Naar boven