MuscleMeat

Groot zelfontwikkeling topic

Rah Rah Man

Ripped Bodybuilder
Waardering
338
Lengte
1m71
Massa
90kg
Naar aanleiding van 'uitdaging tot zelfontwikkeling' lijkt het me een tof idee om een topic te openen, waarin mensen kunnen vertellen wat ze momenteel aan het doen zijn om zichzelf te ontwikkelen.

Net zoals mensen misschien extra gemotiveerd worden om te trainen bij het bijhouden van een logje, kan dit hopelijk mensen motiveren bepaalde zaken te ondernemen, boeken te lezen, opleidingen te volgen, ...

Kennis is macht, boys and girls!

(Misschien beter verplaatsen naar humor en geouwehoer?)

Eigenlijk is dit forum natuurlijk veel te mannelijk voor dit soort praat, maargoed.........;)

Vorig jaar een cursus mindfulness gedaan, echt een aanrader voor iedereen. Sindsdien lees ik graag boeken over mindfulness, meditatie en leven in het nu.

Het beste boek dat ik ooit gelezen heb is 'De kracht van het nu' van Eckhart Tolle.

.......switching back to ego mode........

Luister graag naar seminars van Alan Watts.

Deeltijd opleiding aan het doen, associate degree bedrijfskunde nu afgerond en nu 2-jarige bachelor integrale veiligheidskunde.

Vind dat ook genoeg zelfontwikkeling, kost nogal wat vrije tijd naast werken.

Eigenlijk is dit forum natuurlijk veel te mannelijk voor dit soort praat, maargoed.........;)

Vorig jaar een cursus mindfulness gedaan, echt een aanrader voor iedereen. Sindsdien lees ik graag boeken over mindfulness, meditatie en leven in het nu.

Het beste boek dat ik ooit gelezen heb is 'De kracht van het nu' van Eckhart Tolle.

.......switching back to ego mode........

Doe jezelf ook aan meditatie?

Wil het zelf ook weer op gaan pakken, eens 30 dagen gedaan alleen kon het maar moeilijk opbrengen. Streef naar 20 min per dag, vaak werd het maar 10:o. Vergt aardig wat oefening om goed en consistent te kunnen mediteren.

Power of now van Eckhart Tolle heb ik ook gelezen, alleen de theorie op zich zelf doet niet zoveel met me. Zoek nog lees/kijkvoer met praktische tips.

Doe jezelf ook aan meditatie? Wil het zelf ook weer op gaan pakken, eens 30 dagen gedaan alleen kon het maar moeilijk opbrengen. Streef naar 20 min per dag, vaak werd het maar 10:o. Vergt aardig wat oefening om goed en consistent te kunnen mediteren. Power of now van Eckhart Tolle heb ik ook gelezen, alleen de theorie op zich zelf doet niet zoveel met me. Zoek nog lees/kijkvoer met praktische tips.

Ik mediteer zeker! Mijn zen-level stijgt daar gigantisch van. 20 minuten is een mooi streven en met een beetje oefening heel goed te doen.

Je doel is 20 minuten maar je kunt er slechts 10 volmaken? Dat is mediteren, blijven zitten, met wat zich ook aandient, verveling whatever. Het zijn maar gedachten / emoties, meer niet ;)

Boeken die ik verder wel leuk vond:
http://www.bol.com/nl/p/omarm-de-wereld/9200000005250756/
http://www.bol.com/nl/p/mindfulness-met-covey/9200000028985151/
http://www.bol.com/nl/p/de-7-geheimen-van-de-schildpad/9200000015511945/

En specifiek over meditatie (heb ik gekocht maar nog niet gelezen):
http://www.bol.com/nl/p/de-geheimen-van-meditatie/9200000011243693/

Ben net begonnen in Money van Tony Robbins, bevalt al erg goed.

Net nog 2 nieuwe boeken gekregen:
overtuigingskracht van Robert Cialdini
de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey

In.
Op dit moment 7 habits of highly effective people aan het lezen. Wil me daarna verdiepen in mindfullness. Dank voor de tips hierboven!

• Topic Starter Topic Starter
Ik moet zeggen dan ik geen boeken meer koop, maar voornamelijk naar de bib ga / of een pdfje probeer te vinden op het wereldwijde web.

Boeken die ik laatste maanden gelezen heb, zijn:

- Hap Slik Weg - Brian Wansink
- Should you eat the yolk - Jamie Hale
- Hap Slik Weg, alles wat je niet wilde weten over het spijsverteringsstelsel - Mary Roach
- 50 grootste misvattingen in de psychologie - Scott Lilienfeld
- De ongelovige thomas heeft een punt - Johan Braeckman en Maarten Boudry
- The Rapid Fatloss Handbook - Lyle McDonald
- Bromocriptine - Lyle McDonald
- Molecular and cell biology for dummies - Rene Fester Kratz
- Underground Steroid Handbook - Daniel Duchaine

Nu naar de bib om boek ivm kritisch denken.

Lees momenteel de autobiografie (600blz) van Nelson Mandela. Misschien niet echt zelfontwikkeling, maar zeker inspirerend!
Lezen hoe een van beroemdste mensen op aarde zijn reis begon vind ik ook zeer motiverend

Voor de rest probeer ik te mediteren, maar als ik langer dan 10 minuten zit, krijg ik last van rusteloosheid en rugpijn (zo erg dat het onmogelijk is om nog langer te zitten)

Lees momenteel de autobiografie (600blz) van Nelson Mandela. Misschien niet echt zelfontwikkeling, maar zeker inspirerend!
Lezen hoe een van beroemdste mensen op aarde zijn reis begon vind ik ook zeer motiverend

Voor de rest probeer ik te mediteren, maar als ik langer dan 10 minuten zit, krijg ik last van rusteloosheid en rugpijn (zo erg dat het onmogelijk is om nog langer te zitten)

Dan ga je toch gewoon staand mediteren?

Rusteloosheid is ook mijn grootste probleem, en denk in het algemeen een probleem voor velen.

Allereerst is de rugpijn te verhelpen door een comfortabele positie aan de te nemen. Ik ga vaak in een lekkere stoel zitten of op mijn bed met rug te muur, liggende positie etc.
Iedereen met een gezonde wervelkolom zou 20 min in een bepaalde positie moeten kunnen blijven zitten, dus gewoon proberen wat voor jou fysiek comfortabel is.

Qua rusteloosheid kan ik als tip geven niet tegen je gedachten/onrust in je hoofd in te vechten. Laat je gedachten vloeien, observeer ze maar ga er niet op in. Dit is eigenlijk de hele essentie van 'present' zijn.
Zodra je bijvoorbeeld toegeeft de tijd te controleren, te bewegen, te luisteren of wat dan ook verbreek je dit.

Rusteloosheid is ook mijn grootste probleem, en denk in het algemeen een probleem voor velen.

Allereerst is de rugpijn te verhelpen door een comfortabele positie aan de te nemen. Ik ga vaak in een lekkere stoel zitten of op mijn bed met rug te muur, liggende positie etc.
Iedereen met een gezonde wervelkolom zou 20 min in een bepaalde positie moeten kunnen blijven zitten, dus gewoon proberen wat voor jou fysiek comfortabel is.

Qua rusteloosheid kan ik als tip geven niet tegen je gedachten/onrust in je hoofd in te vechten. Laat je gedachten vloeien, observeer ze maar ga er niet op in. Dit is eigenlijk de hele essentie van 'present' zijn.
Zodra je bijvoorbeeld toegeeft de tijd te controleren, te bewegen, te luisteren of wat dan ook verbreek je dit.

Precies, ook die rusteloosheid is een gevoel die ook bij de (beginnende) meditatie hoort. Zo leer je hier mee omgaan.
Mij helpt het soms ook om te mediteren wanneer ik in bed lig en wil slapen, zo oefen ik met het creëren van rust in mn hoofd (en het helpt me slapen).

Of gewoon aanwezig op je bed liggen. Mediteren is nl de kunst van gewoon niets te doen, alleen maar aanwezig zijn, tot je terug 1 bent met de lege ruimte van de omgeving, de alledaagsheid van het leven.

het gevaar van liggen is dat je makkelijk in slaap valt wat natuurlijk niet de bedoeling is. Vandaar de ook enigsinds ongemakkelijk positie waarin men normaal gesproken mediteerd

Terug
Naar boven