XXL Nutrition

Handtattoo en kantoorfunctie?

In mijn ogen sta je nooit achter om zoiets. Er is nog altijd een verschil tussen armen vol met doodshoofden en zwaarden en een leren hells angel jas aandoen dan keurig in pantalon en overhemd met een tattoo. En ook in de financiele wereld kan dat prima.
Precies. Ook genoeg artsen met een tattoo onder hun witte jas. Vind het getuigen van enorme bekrompenheid als men iemand uitsluit vanwege wel of geen tattoo hebben.

Jij bent ook medewerker van de plantsoenendienst?
Heb naast mijn fulltime baan als leerkracht in het speciaal onderwijs een eigen bedrijf, samen met mijn vrouw. Als je een ongeluk krijgt en de ambulancebroeder heeft een tattoo, zeg je dan ook dat hij je mag laten liggen? Ze werken immers niet bij de MacD.

En ook in de financiele wereld kan dat prima.

Dat is jouw ervaring, mijn ervaring is dat binnen het (boven)modale segment waar klantcontact voorkomt zichtbare tattoos over het algemeen not done zijn. Noem het narrow minded of niet meegaan met de tijd, ga protesteren, maar veranderen doe je het niet ;)

Precies. Ook genoeg artsen met een tattoo onder hun witte jas. Vind het getuigen van enorme bekrompenheid als men iemand uitsluit vanwege wel of geen tattoo hebben.

"onder hun witte jas" vind ik iets anders dan in het zicht. Ik vind tattoo's super cool maar er is een groot verschil tussen wat jij en ik vinden en wat MEN in een sector vind. We zitten hier domweg in de hoek van discriminatie en dat zou betekenen dat persoon a met zichtbare tattoos tegen dezelfde dingen aan kan lopen als persoon b die een donkere huidskleur heeft. Huidskleur kun je niet kiezen, een tattoo wel. Zou mijzelf niet zomaar welwillend in die arbeids discriminatie hoek zetten.

Laatst bewerkt:
Heb naast mijn fulltime baan als leerkracht in het speciaal onderwijs een eigen bedrijf, samen met mijn vrouw. Als je een ongeluk krijgt en de ambulancebroeder heeft een tattoo, zeg je dan ook dat hij je mag laten liggen? Ze werken immers niet bij de MacD.
Je begrijpt gelukkig zelf ook wel dat dat appels en peren vergelijken is.

Kans dat het in je voordeel werkt is aanzienlijk kleiner dan de kans dat het in je nadeel werkt.

Dat gezegd hebbende, is het goed om jezelf twee dingen af te vragen : in hoeverre krijg je in de toekomst temaken met klantcontact? En in hoeverre ben jij makkelijk vervangbaar, of kan je iets bieden wat een ander in een soortgelijke functie niet kan (want dan doet zoiets er misschien minder toe).

Een balletje opgooien bij je huidige werkgever kan ook verhelderend zijn.

Uiteindelijk zullen je vaardigheden belangrijker zijn dan je uitstraling, maar het feit blijft dat een tatoeage op de hand je representativiteit niet ten goede komt. Maar het kan gerust zijn dat je een functie als vertegenwoordiger, salespersoon of noem het maar op niet ambieert, dan zou ik zeggen, lekker doen.

Dat is jouw ervaring, mijn ervaring is dat binnen het (boven)modale segment waar klantcontact voorkomt zichtbare tattoos over het algemeen not done zijn. Noem het narrow minded of niet meegaan met de tijd, ga protesteren, maar veranderen doe je het niet ;)
En juist over dit segment heb ik het. Als jij goed bent in je werk en je straalt het goed uit is dit absoluut geen probleem.

En juist over dit segment heb ik het. Als jij goed bent in je werk en je straalt het goed uit is dit absoluut geen probleem.

Niet mee eens. Het hebben van een representatief uiterlijk is ook belangrijk. Als je op komt dagen met een hanenkam en psv trainingspak sta je ook met 3-0 achter. Heb hebben van zichtbare tatoeages (buiten de t-shirt lijn) KAN een potentiële werkgever zeker beïnvloeden.

Niet mee eens. Het hebben van een representatief uiterlijk is ook belangrijk. Als je op komt dagen met een hanenkam en psv trainingspak sta je ook met 3-0 achter. Heb hebben van zichtbare tatoeages (buiten de t-shirt lijn) KAN een potentiële werkgever zeker beïnvloeden.
Heerlijk die overdreven vergelijkingen die er niet zijn. :o Een beschaafde tattoo hoeft absoluut geen kwaad te doen.
Wel bij een sollicitatiegesprek.
Hmm.... apart... dan zouden er heel veel hooggeplaatste mensen in de financiele sector nooit aan een baan zijn gekomen.

Maar goed. De discussie wordt steeds gekker. Een beschaafde tattoo is heel wat anders dan in een trainingspak op jesusnikes een sollicitatie komen. /out

Hmm.... apart... dan zouden er heel veel hooggeplaatste mensen in de financiele sector nooit aan een baan zijn gekomen.
Als je de keuze hebt tussen twee kandidaten met gelijke kennis, kunde en ervaring dan is het voorkomen toch echt wel van belang.

En bij mijn miljarden bedrijf is er op lokaal en mondiaal management niveau niemand met zichtbare tattoo’s, piercings e.d.

Niet doen!
Er is nooit een tattoo die je nu zet die over 10 jaar nog steeds hetzelfde voor je betekend. Mensen veranderen in de tijd en jou gevoel, visie en reden voor een tattoo veranderen ook.
Leuk filmpje voor een ander perspectief:

Heerlijk die overdreven vergelijkingen die er niet zijn. :o Een beschaafde tattoo hoeft absoluut geen kwaad te doen.

Maar goed. De discussie wordt steeds gekker. Een beschaafde tattoo is heel wat anders dan in een trainingspak op jesusnikes een sollicitatie komen. /out

Nee, een tatoeage, ongeacht hoe subtiel het ook is, draagt niet bij aan je algehele voorkomen. De eerste indruk <4 seconden heb je hier al verloren. Wat minder overdreven, misschien smaakgevoelig, er is ook een groep die het volkomen normaal vindt om witte sneakers onder een pak te dragen. Daar scoor je óók geen punten mee. Nog subtieler, een paar lakschoenen waar een klod modder op zit, ook niet positief, het zijn toch kleine dingen.

Nogmaals: als je het graag wil en het kan simpelweg niet in jouw sector, dan neem je jezelf de moeite om het te coveren. Dan is er niemand die aanstoot hoeft te nemen aan je tattoo.

Er is inderdaad een verschil tussen met een tattoo op je hand, een lauwe Schultenbrau in de andere hand en met je trainingspak aan op sollicitatiegesprek gaan óf netjes in pak (wel met de juiste schoenen uiteraard @Jespertie).

Laatst bewerkt:

Uit je prive bericht aan mij (waar ik niet op kan antwoorden omdat dit gesloten is voor reactie? Hoe kan dat? is dat een optie die je kan aanvinken ofzo?) waar je het hebt over een absolute topfunctie, dan vind ik dat niet echt representabel voor TS (financiele medewerker las ik volgens mij). Vind jij van wel?

Ik doelde op financiele medewerker (modaal) tot accountant (bovenmodaal), jij hebt het over Balkenende norm (elite zal ik het maar noemen). Mijn fout als dit niet duidelijk was.

Ja je hebt gelijk dat het voor de financiele elite minder kan uitmaken, daar kan ik zeker bij inkomen. Die aanstellingen zullen ook niet vaak via een HR afdeling gaan zoals de gemiddelde Nederlander kent. Zie jij daar geen verschil in dan? Ik denk bijvoorbeeld dat financiele elite ook vaak eigen baas zijn, wat al een reden zou kunnen zijn om dit eventueel verhoogt percentage te kunnen verklaren.

Ja je hebt gelijk, meningen van willekeurige forum leden zijn waardevoller 🤣

Bedankt, dan kunnen we dit negeren.

Laatst bewerkt:
Nogmaals: als je het graag wil en het kan simpelweg niet in jouw sector, dan neem je jezelf de moeite om het te coveren. Dan is er niemand die aanstoot hoeft te nemen aan je tattoo.

Er is inderdaad een verschil tussen een tattoo op je hand, een lauwe Schultenbrau in de andere hand en met je trainingspak aan op sollicitatiegesprek gaan óf netjes in pak (wel met de juiste schoenen uiteraard @Jespertie).

Tuurlijk is dat een redelijk overdreven voorbeeld, ik doelde natuurlijk op de eerste indruk die je maakt ;).

Terug
Naar boven