XXL Nutrition

HBO ICT iets voor mij?

Bezoekers in dit topic

Hogeschool van Amsterdam :roflol:
Snap ik het enigszins, geef nu een jongen bijles die ook aan de HvA studeert. Werken gelijk al vanaf het begin met Netbeans. Wist heel goed waar alle handige dingetjes zaten in Netbeans om code te genereren ed., maar hij had geen idee wat scoping of static inhield. :roflol:
 
Hogeschool van Amsterdam :roflol:

verklaart alles:roflol:

---------- Toegevoegd om 22:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:00 ----------

Snap ik het enigszins, geef nu een jongen bijles die ook aan de HvA studeert. Werken gelijk al vanaf het begin met Netbeans. Wist heel goed waar alle handige dingetjes zaten in Netbeans om code te genereren ed., maar hij had geen idee wat scoping of static inhield. :roflol:

heb ook nooit gehoord van die term:roflol:

edit:
The basic meaning of scope is “who can use or access the variables”. Java class variables have six possible levels of visibility to other classes. The six visibility levels are published, public, protected, default, private and local. Each scope has a different visibility and purpose.
nvm, wel geleerd, kende de term er gewoon niet van:o
 
Laatst bewerkt:
Snap ik het enigszins, geef nu een jongen bijles die ook aan de HvA studeert. Werken gelijk al vanaf het begin met Netbeans. Wist heel goed waar alle handige dingetjes zaten in Netbeans om code te genereren ed., maar hij had geen idee wat scoping of static inhield. :roflol:

Wat is dat? :(
 

static is voor klassemethodes (methodes die je kan aanspreken zonder een object te moeten aanmaken) en klassevariabelen (bv als je een javaapplicatie maakt die uniciteit van primary keys moet garanderen), bv random() is een static methode in de Math klasse van de standaard java library en kan je gewoon in elk programma oproepen door 'Math.random()'.
 
static is voor klassemethodes (methodes die je kan aanspreken zonder een object te moeten aanmaken) en klassevariabelen (bv als je een javaapplicatie maakt die uniciteit van primary keys moet garanderen), bv random() is een static methode in de Math klasse van de standaard java library en kan je gewoon in elk programma oproepen door 'Math.random()'.

Kan je mij gelijk het nut van een Singleton in combinatie met een static class uitleggen Angelus?




pls
 
Kan je mij gelijk het nut van een Singleton in combinatie met een static class uitleggen Angelus?




pls
static class bestaat niet, je hebt static methodes en static variabelen.

singleton is een klasse waarin je altijd maar 1 object van in omloop wil hebben (kan bv handig zijn voor klassen die voor sideberekeningen oid zorgen, of factories oid). Dit kan je garanderen door de constructor private te maken en een eigen manier van instantieren te maken door een static/klasse methode.

dus bv als je een klasse Hoer wil ontwerpen en altijd maar 1 hoer wil hebben:

private Hoer instance;

private Hoer(){
}

public static Hoer getInstance(){
if(instance==null)
instance= new Hoer();

return instance;
}

en vanaf dan kan je overal in je applicatie aan je hoer door gewoon Hoer.getInstance() te typen. (althans de klassen die toegang hebben tot hoeren (indien 'public', elke klasse in je project dus))

note: de toepasbaarheid van dit specifieke voorbeeld is natuurlijk enorm beperkt, in realiteit zal je uiteraard altijd meer dan 1 hoer willen voor de rest van je leven.
 
Laatst bewerkt:
Snap ik het enigszins, geef nu een jongen bijles die ook aan de HvA studeert. Werken gelijk al vanaf het begin met Netbeans. Wist heel goed waar alle handige dingetjes zaten in Netbeans om code te genereren ed., maar hij had geen idee wat scoping of static inhield. :roflol:

Begon met BlueJ en nu dan Eclipse. Mijn leraar wordt gefrustreerd als ik al mijn code typ ipv Eclipse alles te laten doen. Voelde me net zo een leek door al dat gemompel achter me.
 
static class bestaat niet, je hebt static methodes en static variabelen.

singleton is een klasse waarin je altijd maar 1 object van in omloop wil hebben (kan bv handig zijn voor klassen die voor sideberekeningen oid zorgen, of factories oid). Dit kan je garanderen door de constructor private te maken en een eigen manier van instantieren te maken door een static/klasse methode.

dus bv als je een klasse Hoer wil ontwerpen en altijd maar 1 hoer wil hebben:

private Hoer instance;

private Hoer(){
}

public static Hoer getInstance(){
if(instance==null)
instance= new Hoer();

return instance;
}

en vanaf dan kan je overal in je applicatie aan je hoer door gewoon Hoer.getInstance() te typen. (althans de klassen die toegang hebben tot hoeren (indien 'public', elke klasse in je project dus))

note: de toepasbaarheid van dit specifieke voorbeeld is natuurlijk enorm beperkt, in realiteit zal je uiteraard altijd meer dan 1 hoer willen voor de rest van je leven.
Bestaan wel, maar niet in Java.
 
Bestaan wel, maar niet in Java.

bedoelde ook alleen maar java :P

---------- Toegevoegd om 23:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:44 ----------

hoerenverhaaltje

ook even opmerken dat je bij een singleton zelden (lees: nooit) andere methodes dan de getInstance() static gaat maken, omdat je met getInstance() altijd een object ter beschikking hebt.

Static methodes voor gewone klassen dienen voornamelijk voor het manipuleren van je klassevariabelen (vb je lijst van unieke primary keys (hoewel dat voorbeeld zelden/nooit in de praktijk gebeurt, omdat je zo'n lijst meestal rechtstreeks zou updaten bij de constructie/destructie van het desbetreffende object))
Het heeft zeker zijn plaats in sommige contexten (die ik niet meteen uit mn mouw kan schudden:o), maar in 98% van de gevallen ben je beter af met een andere aanpak dan een methode static te maken.
 
:)

En in het bedrijfsleven zijn er dan degenen die wel kunnen programmeren maar niet het inzicht hebben om dat procesmatig, samenwerkend, en op een onderhoudbare manier te doen. Of daar wordt geen kans toe gegeven/genomen.

Dan heb je wel code, en misschien werkt die zelfs :o, maar is het ermee ontwikkelen een hel.

Wordt/werd er op jullie opleiding of werk aandacht besteed aan BDD/TDD met refactoring, Scrum, continuous integration/delivery, dat soort dingen?
 
Tja qua werkgelegenheid en salaris is de ICT wel aan te raden. Als je niet al teveel wil programmeren kun je misschien naar de infrastructuur kant gaan. Ik zelf zit in het procesmanagement qua infrastructuur.
 
:)

En in het bedrijfsleven zijn er dan degenen die wel kunnen programmeren maar niet het inzicht hebben om dat procesmatig, samenwerkend, en op een onderhoudbare manier te doen. Of daar wordt geen kans toe gegeven/genomen.

Dan heb je wel code, en misschien werkt die zelfs :o, maar is het ermee ontwikkelen een hel.

Wordt/werd er op jullie opleiding of werk aandacht besteed aan BDD/TDD met refactoring, Scrum, continuous integration/delivery, dat soort dingen?

meer dan ik zou willen:roflol:
 
Als ik zo de reacties lees ben ik ook bang dat ICT voor mij echt gaat tegenvallen. Moet zeggen dat ik werken met computers en alles wel altijd heel leuk vind. Maar programmeren nooit gedaan. Voor mijn gevoel kan ik het denk ik beter wat economischer opzoeken, ben alleen bang dat bedrijfseconomie of accountancy voor mij te moeilijk gaat worden omdat ik voorheen enkel mbo heb gedaan en nogal een achterstand met alles zal hebben. Fontys bedrijfsmanagement mkb, ook wat breder zal mij misschien wat beter gaan liggen. Alleen ben bang na het afronden van zoiets breed dat je er uiteindelijk nog vrij weinig aan hebt in het bedrijfsleven.
 
Als ik zo de reacties lees ben ik ook bang dat ICT voor mij echt gaat tegenvallen. Moet zeggen dat ik werken met computers en alles wel altijd heel leuk vind. Maar programmeren nooit gedaan. Voor mijn gevoel kan ik het denk ik beter wat economischer opzoeken, ben alleen bang dat bedrijfseconomie of accountancy voor mij te moeilijk gaat worden omdat ik voorheen enkel mbo heb gedaan en nogal een achterstand met alles zal hebben. Fontys bedrijfsmanagement mkb, ook wat breder zal mij misschien wat beter gaan liggen. Alleen ben bang na het afronden van zoiets breed dat je er uiteindelijk nog vrij weinig aan hebt in het bedrijfsleven.
het deel van informatica dat je achter een pc moet doen is nog best leuk, het zijn vakken als toepassingen van algebra/meetkunde in de informatica, grafentheorie/automaten/talen/berekenbaarheid-bewijsvakken die irritant zijn.
 
Jezus Angelus, dat je het nog gaat uitwerken ook :roflol:
 
studie ontwijkend gedrag? ja, idd:roflol:

In dat geval, creëer eens een broker voor mij. Aan de client kant een webserver en aan de andere kant losse modules. Modules zijn loosely-coupled, maar kunnen wel dependencies hebben.
 
In dat geval, creëer eens een broker voor mij. Aan de client kant een webserver en aan de andere kant losse modules. Modules zijn loosely-coupled, maar kunnen wel dependencies hebben.

als ik aan een project ivm gedistribueerde systemen wil werken doe ik dat wel voor mijn vak gedistribueerde systemen :D
 
Back
Naar boven