Sinds ik mij bezig hou met spiritualiteit ga ik precies niet graag meer uit. Overlaatst nog naar een trouwfeest geweest en werd precies depressief als ik die mensen (beschamend) zag dansen op de dansvloer. Wou ook constant in contact blijven met de stilte, leegte van de omgeving maar door de harde muziek en zo + mensen die uitgelaten waren, precies in een soort van energieke opgewekte toestand verkeerden, lukte dat niet zo goed. Herkenbaar en nog DBB'rs die niet (meer) graag uitgaan, feesten.. het eerder stom, kinderachtig vinden..?
Ik weet niet wat jij onder spiritualiteit verstaat, het trainen in het vestigen van aandacht op aandacht? Of het opnemen van bepaalde ideen over het leven?
Als je dat eerste bedoelt, nee, totaal niet herkenbaar. Wanneer ik actiever mijn aandacht train vervagen de grenzen tussen mij en anderen. Ideeën als "stom", "kinderachtig", etc. Die worden dan veel zwakker. Ook oordelen over andere mensen verzwakken, wanneer je de aandacht op je eigen gedachten vestigt in een gesprek bijvoorbeeld, zie je soms oordelen langskomen, maar herken je dat je in een aangenamere toestand blijft als je die niet ziet als oordelen van je zelf.
Oh en eh, in periodes dat ik mijn aandacht meer train heb ik ook veel meer behoefde aan dingen als dansen, anders ben ik mentaal veel te geconstipeerd voor dat soort dingen, als je jezelf helemaal vast denkt ga je weinig lol hebben IMO.
Los daarvan, ik ben ook niet weg van uitgaan. Gelukkig heb ik wat vrienden die dat ook niet zijn. Ik ga wel eens met ze naar een kroeg nog, beetje jammer van mijn dag/nacht ritme(ik slaap sowieso al slecht), maar het is vaak wel gezellig.
Je hebt UG als avatar, ik vraag me wel af of je goed begrijpt waar hij naar verwijst, psychologische voorkeuren bestaan niet op die plek, want je zit niet verweven in je psychologie, hooguit biologische voorkeuren blijven. Ik denk niet dat dit uit gedrag hoeft te blijken, maar van binnen is de voorkeur voor plezier boven pijn afwezig, of, als hij nog aanwezig is, wordt hij van afstand bekeken, zonder identificatie.