AndroidHealthClinic

Hekel aan feesten/uitgaan..?

Zelf herken ik wel een klein beetje van wat je zegt. In het verleden had ik weleens op de dansvloer gestaan of ben ik de kroeg ingedoken. Maar ik vind het werkelijk geen ene **** aan. Mijn avond uit bestaat uit trainen, daarna evt. een stuk fietsen, een dame naaien & muziek luisterend in slaap sukkelen. Om de volgende dag te sporten en te lezen. Dat sociale gedoe, waar het draait om mee te draaien met de groep, dat trekt mij niet altijd. Soms wel, maar dat zijn dan vaak mensen waar het op lange termijn niet mee klikt. En die in het begin boeiend zijn. Ik ben net zo graag alleen als dat ik met mensen ben. Mijn sociale behoeften negeer ik niet, maar ik heb er wel een hekel aan. Als ik sociaal wil zijn, bezoek ik een oude kameraad, lach ik mij die dag suf en ben ik wekenlang verzadigd. Het is een beetje zoals ripped zijn en verlangen naar eten, of dik zijn en verlangen naar ripped zijn. Ik ben liever ripped zonder dat ik verlang naar eten, ik ben liever alleen zonder dat ik verlang naar sociaal contact. Maar het is zeker geen realiteit. Daarom kun je beter gaan werken, en het houden bij oppervlakkige contacten tot aan je sterfbed:rolleyes:

Geen idee, maar zie Tolle niet direct in een discotheek of op café zitten.. In 1 van z'n retraites zegt ie ook van als ie de deur van een restaurant opendoet en hij hoort luide muziek dat hij meteen de deur weer dichtdoet en iets anders opzoekt.. :P
lol

Maar het is dus eigenlijk letterlijke stilte en rust die je wilt en waarvan je vind dat dat hét moment en dé realiteit is.

• Topic Starter Topic Starter
lol

Maar het is dus eigenlijk letterlijke stilte en rust die je wilt en waarvan je vind dat dat hét moment en dé realiteit is.

Idd, de omgeving is in essentie altijd leeg, stil, saai.. Meeste mensen zijn imo vrijwel nooit in contact met de simpele leegte, stilte van de omgeving/realiteit. & Als er 1 iets is wat de mensheid op termijn de das zal omdoen zal het die onbewustheid zijn, verlies van contact met de realiteit.

Uit eigen ervaring is uitgaan gewoon niets voor een introvert aangelegd persoon. Teveel invloeden en vaak te druk, vaak ook nog eens een banale sfeer van een zeer laag niveau waar ik mij enkel op m'n gemak bij voel met een hoeveelheid alcohol op. Toch zul je zo nu en dan, jezelf over moeten geven aan dit soort praktijken. Om je vriendengroep te onderhouden is dit vaak wel nodig, anders eindig je alsnog alleen thuis wat depressies, narigheden kan veroorzaken etc.

Zelf houd ik ervan om m'n vriendkring klein te houden, zo nu en dan eens uit te gaan (zo'n 1 keer per maand) of af en toe eens een festival. Uiteindelijk zul je zien dat dit wel degelijk positieve effecten heeft, ook al vind je uitgaan in eerste instantie helemaal niet leuk. Het is dan meer een bezigheid die je af en toe uit moet voeren om uiteindelijk andere doelen te bereiken. Natuurlijk kan dit op andere manieren, en daar ben ik het zeker mee eens, enkel weet 90% hier geen raad mee, dus dit blijft de makkelijkste manier.

Idd, de omgeving is in essentie altijd leeg, stil, saai.. Meeste mensen zijn imo vrijwel nooit in contact met de simpele leegte, stilte van de omgeving/realiteit. & Als er 1 iets is wat de mensheid op termijn de das zal omdoen zal het die onbewustheid zijn, verlies van contact met de realiteit.
Hmm ok ik moet toch zeggen dat ik dat dan niet begrijp. Als er drukte is en ik ga in dat moment op dan zie ik dat als een innerlijke stilte niet een ontvluchten van een realiteit waarin het eigenlijk niet druk mag zijn. Ik kan het wel als vluchten inzien maar dan vluchten van innerlijke drukte, je zorgen even vergeten.

Ik vind uitgaan juist een manier om dingen van m'n ego los te laten. Dingen zoals oordelen over mensen of activiteiten die te simpel zouden zijn. Natuurlijk kun je voorkeuren hebben, maar met je er druk over maken beperk je jezelf terwijl je met ego-stilte dat oordeel loslaat en leuke dingen (mee)doet.

Je hoeft dan niet hetzelfde te doen of perse met ze mee te doen, maar je kunt het ook op je eigen manier doen of je eigen feest zijn. Dan uit je positieve energie waarin mensen misschien wel mee gaan doen. Ik vind in elk geval wel dat er energie in je zit die gezond geuit moet worden, vinden dat er altijd stilte hoort te zijn lijkt me gewoon niet kloppen.

Laatst bewerkt:
Dat heet een gebrek aan sociale vaardigheden.

Ik denk dat ik hier ook last van heb. Ik heb echt veel momenten op een dag dat ik gewoon geen zin heb om te praten en gewoon op mezelf wil zijn. Ik ben ook meer iemand die vooral praat als het nuttig is en niet de hele dag lult over onzin.

Ik denk dat ik hier ook last van heb. Ik heb echt veel momenten op een dag dat ik gewoon geen zin heb om te praten en gewoon op mezelf wil zijn. Ik ben ook meer iemand die vooral praat als het nuttig is en niet de hele dag lult over onzin.

Sociale vaardigheden hebben wil niet zeggen dat je heel goed onzin kan lullen.

Sociale vaardigheden hebben wil niet zeggen dat je heel goed onzin kan lullen.
Ik merk iig dat ik itt anderen meestal weinig gespreksstof heb. Ik kan eigenlijk alleen maar een goed gesprek met iemand hebben als we dezelfde passies/hobbies delen. Als ik opstap ben kan ik meestal wel een paar minuten leuk met iemand praten maar daarna houd het toch wel echt op hoor.

Moet zeggen als ik nuchter uitga dat ik me vaak groen en geel erger aan iedereen, zonder reden. Ga dan ook nooit nuchter uit!

Voorlopig niet, zal nog even verder wachten op de ware.

Geen idee, maar zie Tolle niet direct in een discotheek of op café zitten.. In 1 van z'n retraites zegt ie ook van als ie de deur van een restaurant opendoet en hij hoort luide muziek dat hij meteen de deur weer dichtdoet en iets anders opzoekt.. :P

& Als ik mensen in een discotheek zie of op café, dan zie ik mensen gewoon door elkaar zitten praten, gebaren maken enz, opgaan in wat je zelf zegt en in wat de andere zegt.. dus niet echt bewust van de leegte van de omgeving, het huidig moment. Mensen zitten zich druk te maken, zitten te lachen, "plezier" te maken, maar aan dit soort plezier kan ik precies niet meer meedoen, heb ik ook gewoon geen zin meer in. Mensen zitten te praten over wat er gaande is in hun leven, de wereld, hun toekomstige activiteiten enz enz.. en ze missen daardoor imo het huidig moment, beseffen niet dat de omgeving gewoon leeg is. Op dat trouwfeest waar ik 2 weken geleden ben geweest was mijn tafel verre van chill. Iedereen was uitgelaten, zat grapjes te maken, te "zeveren", dom te doen.. terwijl ik daar gewoon rustig wou zitten, genieten van m'n eten en event. rustig wat praten.

& idd, op dat moment wou ik idd dat de situatie anders was en was ik aan het oordelen. Lukte toen gewoon niet echt om me te amuseren, had idd de situatie gewoon moeten aanvaarden, proberen er het beste van te maken, niet serieus nemen.. Maar vind die opgewekte, oppervlakkige, enthousiaste energieke toestand waar mensen tijdens het uitgaan in zitten zoiezo wel vrij nep. Is precies een vlucht voor de realiteit.

Misschien omdat die "realiteit van het moment" voor veel mensen gewoon ubersaai is. Leven is voor mij een vlucht uit diesaaiheid en ja daar hoort feesten en plezier maken met anderen bij. En vluchten is misschien zelfs foutief uitgedrukt want het enige wat je doet is dat zelfde moment op een hoger en ander niveau tillen. Er kleur aangeven. Dansen en coïtus zijn bijvoorbeeld twee van de uitmuntendste activiteiten die een mens op het huidige moment doen fixeren, meditatie doet dit misschien ook, maar heeft geen verheffende en levellende functie.
Het probleem is dan ook niet het feesten zelf, maar het feit dat veel mensen nu eenmaal leeg en oppervlakkig in elkaar zitten en niet bereid zijn om uit hun veilig nestje van sociale en banale normen te verlaten en hun eigen grenzen op te zoeken.
Maar met een paar individuen vb die op het zelfde niveau zitten en ook die drift tot grensvervaging in zich hebben, kan je gerust een goeie tijd mee maken.

Kijk ik ben juist verslaafd aan sublieme ervaringen, wanneer een feestje bijvoorbeeld de decadente tour op gaat (drugs, coïtus and rock 'n roll), en liefst eindigend in een bizarre orgie (al moet ik toegeven dat dit niet zo vaak gebeurd :o). Zo leer je pas de wereld, anderen en jezelf eens van een andere kant kennen, en krijg je een dieper inzicht in hoe je omgeving jou opzadelt met een vals schuld en normbesef om jou in het gareel te houden. Al geef ik toe dat mijn conceptie van "feesten" misschien iets te verschillend is van wat de meesten er onder verstaan :roflol:
Tis een kwestie van je eigen potentiele vrijheid te ontdekken en dat doe je nu eenmaal niet op je kamertje met een theetje en een boekje. Maarja ik leef een Nietzscheaanse filosofie ten minste daadwerkelijk uit, iets waar die angsthaas enkel over kon fantaseren in zijn geschriften.

Laatst bewerkt:
Kijk ik ben juist verslaafd aan sublieme ervaringen, wanneer een feestje bijvoorbeeld de decadente tour op gaat (drugs, coïtus and rock 'n roll), en liefst eindigend in een bizarre orgie (al moet ik toegeven dat dit niet zo vaak gebeurd :o). Zo leer je pas de wereld, anderen en jezelf eens van een andere kant kennen, en krijg je een dieper inzicht in hoe je omgeving jou opzadelt met een vals schuld en normbesef om jou in het gareel te houden. Al geef ik toe dat mijn conceptie van "feesten" misschien iets te verschillend is van wat de meesten er onder verstaan :roflol:
Tis een kwestie van je eigen potentiele vrijheid te ontdekken en dat doe je nu eenmaal niet op je kamertje met een theetje en een boekje. Maarja ik leef een Nietzscheaanse filosofie ten minste daadwerkelijk uit, iets waar die angsthaas enkel over kon fantaseren in zijn geschriften.
Held! :bow::D

Ik merk iig dat ik itt anderen meestal weinig gespreksstof heb. Ik kan eigenlijk alleen maar een goed gesprek met iemand hebben als we dezelfde passies/hobbies delen. Als ik opstap ben kan ik meestal wel een paar minuten leuk met iemand praten maar daarna houd het toch wel echt op hoor.

Hmm ja ik zie wat je bedoeld. De kunst om lang met iemand aan de praat te zijn is vragen stellen. Door de juiste vragen te stellen toon je interesse en leid je het gesprek. Vanzelf komt er wel iets interessants naar boven waar je meer mee kan.

Als je naar feesten gaat of uitgaat, dan is het toch niet de bedoeling dat je heel lang met iemand een gesprek gaat voeren?
Dat is meer iets voor in een café-tje of op een terras.

Iedereen met doen wat hij zelf chill vind.

Persoonlijk ben ik ook niet iemand om in een temt te staan waar je moet schreeuwen om elkaar te verstaan. Die type 16-22 jaar oud publiek op zoek om te scoren tenten. Maarja er is natuurlijk zo veel meer te doen.

Denk wel dat de meeste mensen die alleen trainen en verder nooit buiten de deur komen wel in een erg klein wereldje leven. Zou dat zelf nooit kunnen.

En tja, als je op je 30e nog een goth of gabber of wat dan ook bent. Tis je eigen ding maar zijn meestal niet echt mensen die het gelukt is een eigen identiteit aan te meten. Vind het beetje lachwekkend als ik van die gasten zie die er bij lopen als een kermis attractie. Maarja, ik hou zelf van zoveel verschillende muziekgenres dat ik nooit in een bepaalde hoek wil gaan staan.

Als ik ergens nuchter ben erger ik me ook snel aan mensen. Hangt er wel vanaf waar ik ben natuurlijk, in de lokale kroeg hier kan ik best een avondje nuchter staan omdat er veel bekenden zijn. Veel behoefte heb ik er niet echt aan maar oké. Nuchter in een discotheek of op een feest trek ik echt niet. Zit nu wel in periode dat ik amper uitga, hierdoor kan ik me gewoon even op school richten en wat geld sparen. Ben ook van oorsprong niet iemand die zichzelf helemaal klem zuipt en nachten overslaat.

Je kan ook uitgaan naar een cafetje waar je gewoon wat kan kletsen en rustig kan zitten en wat eten. Of gewoon met vrienden wat anders ondernemen in de stad. Maar in de meeste dorpen of kleine steden heb je alleen van die lelijke zuipkroegen. Die manier van uitgaan is imo alleen voor jonge mensen (die gaan stappen om te 'scoren') en boeren enzo.

Je kan ook uitgaan naar een cafetje waar je gewoon wat kan kletsen en rustig kan zitten en wat eten. Of gewoon met vrienden wat anders ondernemen in de stad. Maar in de meeste dorpen of kleine steden heb je alleen van die lelijke zuipkroegen. Die manier van uitgaan is imo alleen voor jonge mensen (die gaan stappen om te 'scoren') en boeren enzo.

Naar een café-tje om wat te kletsen en zitten en wat te eten noem ik geen uitgaan, maar misschien is dit per regio verschillend :p Wij noemen dat ''terrasje pakken'' of naar café gaan gewoon.
Mijn manier van echt uitgaan is de stad in, naar een kroeg waar gewoon club muziek gedraaid wordt, dansen, beetje mensen kijken, af en toe wel wat praten met mensen dan..en gewoon plezier hebben.
Dan hoef ik niet eens te drinken want ik rij meestal wel.

uitgaan, net zoals alles moet je zelf leuk maken. Heb het ook wel soms dat ik meegesleurd wordt door anderen of bv naar zo'n saai familiefeestje moet vanwege "familiale verplichtingen", dan kan je daar idd tegen je zin staan en dan erger je natuurlijk de t*ring aan alles en iedereen en denk je de hele tijd "nog x uur en dan is het acceptabel om te vertrekken".
De echte ironie zit m dan in het feit dat terwijl jij anderen zit te veroordelen voor 'teveel ego hebben', je daar zelf zit als een ego-filled zuurpruim met een waanbeeld van superioriteit.
Als je gewoon accepteert waar je bent, beslist om lol te maken op welke manier dan ook ipv te wachten totdat je naar huis kan, dan heb je altijd een geweldige avond.

Sinds ik mij bezig hou met spiritualiteit ga ik precies niet graag meer uit. Overlaatst nog naar een trouwfeest geweest en werd precies depressief als ik die mensen (beschamend) zag dansen op de dansvloer. Wou ook constant in contact blijven met de stilte, leegte van de omgeving maar door de harde muziek en zo + mensen die uitgelaten waren, precies in een soort van energieke opgewekte toestand verkeerden, lukte dat niet zo goed. Herkenbaar en nog DBB'rs die niet (meer) graag uitgaan, feesten.. het eerder stom, kinderachtig vinden..?

Je mag toch nergens meer naar binnen toe? Tenminste zoiets staat me bij omdat je altijd veel dronk en drugs gebruikte enzo.

Terug
Naar boven