AndroidHealthClinic

Het Anabole/Androgene/oestrogene Dilemma

Niet overdrijven he ;) Kan soms een negatief effect hebben in verhouding, maar proberen is weten in dit geval.
Vandaar proberen. Als het positief uitpakt alleen maar mooi om beter mee te cutten :) Maar is even zien, wat ik de laatste twee keer wel geleerd heb is dat 2 ml meer van iets echt flinke gevolgen kan hebben. Nooit verwacht toen ik de eerste paar keer op een simpele 500 test of 250 test 400 tren zat eigenlijk. Toen ging alles prima zonder ook maar ergens zorgen over te hebben.

Cools, zoals ik reeds in mijn topic 'beroerd gevoel na 1e injectie test e' zit ik nu enorm verveeld.

De bijwerkingen waren echt heel heftig en volgens mij te wijten aan het ophouden van veel te veel vocht,
had na de 2e training reeds een enorme pump (vocht) maar voelde me enorm benauwd, verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, heel de tijd t gevoel alsof ik van mijn zelfe ging gaan... :-(

Voel me nu trouwens terug ok (na 2 weken), zou ik alsnog kunnen verder gaan met primo only of test verlagen naar 125mg en primo toevoegen? Zou dit minder bijwerkingen kunnen geven? Graag jou advies... thanks

Heb net mijn bloedtesten binnengekregen

image.jpg

Mijn nierwaarden zien er niet echt ok uit... :-(
Verder iets verhoogde cholesterol, te laag ijzergehalte, bizar want ik eet toch wel redelijk wat rood vlees...
En een laag testosterongehalte, bloed is genomen juist 2wk na 1e inject test e.

@cools: graag jou bevindingen aub

Hoeveel test heb je gezet? Test lijkt me ondergedoseerd, tenzij je 250 mg 2 weken geleden hebt gezet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.806
Mijn nierwaarden zien er niet echt ok uit... :-(
Verder iets verhoogde cholesterol, te laag ijzergehalte, bizar want ik eet toch wel redelijk wat rood vlees...
En een laag testosterongehalte, bloed is genomen juist 2wk na 1e inject test e.

@cools: graag jou bevindingen aub

Heel vreemd na 2 weken deze waardes. Zeker je testosteron kan niet zo laag zijn gezien je test e zet (dit zet je 1x/week veronderstel ik). Dit wijst op een product met geen actieve stof of wat anders erin.

Gezien je CK verhoogt is, wat normaal is bij verhoogde anabole processen (spieropbouw en afbraak) en je cholesterol de afwijkingen vertoont van het gebruik van aas lijkt me dat er wat anders zit. We kunnen zeker niet spreken van een ondergedoseerd product gezien je waardes.

Gezien je nierwaardes sterk verhoogt zijn lijkt me dit geen licht product voor je lichaam. Bij creatinine verhoging spreken we van een belasting en icm ureum van mogelijke schade.

Je lage ijzerwaardes kunnen ook een vergiftiging aantonen icm de nierwaardes, dit zeker na 2 weken gebruik. DUS METEEN STOPPEN! En het merk dat je nu gebruikt nooit meer gebruiken.

Laatst bewerkt:
Is het niet handig dat hij het hier noemt?
Zodat andere gewaarschuwd zijn?

Volgens mijn heeft hij maar 1 inject gezet en dan is dit een normale testosteronwaarde na twee weken. Wie zegt dat die slechte nierwaardes iets met zijn inject te maken heeft. Kan zijn dat hij al nieren had die niet optimaal functioneerden. Of neemt hij misschien ook supplementen of iets anders die dat provoceren?

---------- Toegevoegd om 22:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Dit had 4ty voordien al gepost in zijn vorige topic
Ik had een tijdje geleden wel 'iets verhoogde' nierwaarden en vroeger nog last gehad v hypoglycemie (laag suikergehalte) voor de rest kerngezond ;-)

Kan dit hier iets mee te maken hebben??

Of overgevoelig aan test? Enkel primo een optie?

• #2.810
Volgens mijn heeft hij maar 1 inject gezet en dan is dit een normale testosteronwaarde na twee weken. Wie zegt dat die slechte nierwaardes iets met zijn inject te maken heeft. Kan zijn dat hij al nieren had die niet optimaal functioneerden. Of neemt hij misschien ook supplementen of iets anders die dat provoceren?

---------- Toegevoegd om 22:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Dit had 4ty voordien al gepost in zijn vorige topic

mm, ok. De vraag is dan verder of de afwijkende nierwaardes door eerdere kuren komt of een bepaald supplement.

Een laag suikergehalte kan geen kwaad zolang zijn insulinewaarde goed is, alsook de reactie op suikerinname.

Duidelijk is wel dat we van mogelijke nierbeschadiging kunnen praten gezien ureum en creatinine verhoogd zijn. Kuren is dan al geen beste optie. Ook moet er gekeken worden naar de supplementen die hij neemt.

Dit icm het lage ijzergehalte vind ik toch reden om zorgen te maken en dit verder uit te pluizen.

Op 125mg test e zou er wel een hogere testwaarde moeten zijn. Behalve als die injectie 2 weken geleden was natuurlijk. Even nog zien of hij elke week heeft gezet. Sowieso blijft het aanraden nog altijd meteen stoppen, alsook supplementen die hij zou nemen en even posten welke dat zijn.

mm, ok. De vraag is dan verder of de afwijkende nierwaardes door eerdere kuren komt of een bepaald supplement.

Een laag suikergehalte kan geen kwaad zolang zijn insulinewaarde goed is, alsook de reactie op suikerinname.

Duidelijk is wel dat we van mogelijke nierbeschadiging kunnen praten gezien ureum en creatinine verhoogd zijn. Kuren is dan al geen beste optie. Ook moet er gekeken worden naar de supplementen die hij neemt.

Dit icm het lage ijzergehalte vind ik toch reden om zorgen te maken en dit verder uit te pluizen.

Op 125mg test e zou er wel een hogere testwaarde moeten zijn. Behalve als die injectie 2 weken geleden was natuurlijk. Even nog zien of hij elke week heeft gezet. Sowieso blijft het aanraden nog altijd meteen stoppen, alsook supplementen die hij zou nemen en even posten welke dat zijn.

Stoppen met supp's, AS en geen eiwitrijk voedsel alleszins en dan binnen een paar weken weer eens bloed laten nemen. Ik veronderstel dat zijn dokter ook wel beseft dat dit iets is om in het oog te houden of een tijdje op te volgen.

Heb slechts 1x test e 250mg gezet en dit exact 2wk voor de bloedafname! Bijwerkingen waren enorm heftig... Nooit eerder gekuurd.
Supplementen enkel omega 3 en vit.D, voeding was aangepast en dus rijk aan proteïnen, laag in vetten, koolhydraten normaal, amper zoutinname. Verder 2 whey-Shakes/dag.

Zal nog een eerdere bloedafname posten van ong. 1jaar geleden, nierwaarden waren toen maar net buiten
de referentiewaarden...

image.jpg

Heb slechts 1x test e 250mg gezet en dit exact 2wk voor de bloedafname! Bijwerkingen waren enorm heftig... Nooit eerder gekuurd.
Supplementen enkel omega 3 en vit.D, voeding was aangepast en dus rijk aan proteïnen, laag in vetten, koolhydraten normaal, amper zoutinname. Verder 2 whey-Shakes/dag.

Zal nog een eerdere bloedafname posten van ong. 1jaar geleden, nierwaarden waren toen maar net buiten
de referentiewaarden...

Zolang je nieren niet goed functioneren, is het niet verstandig om proteïnerijk voedsel te eten.

Cools.

Het duurde een paar dagen eer ik bij pagina 141 was, maar nu dan toch. Ten eerste vind ik het tof dat je zoveel info met ons deelt en altijd nette en gefundeerde antwoorden geeft, ookal word er (vooral in het begin van het topic) nogal op je gevuurd. Er zijn nog een paar dingen waar ik me niet helemaal in kan vinden;

- Je zegt dat je met jouw kuurtje (neem 250 test/250 primo) sneller hersteld (ca. 4 maanden). Volledig logisch gezien duur en dose. Maar wat ik vooral zie hier en op andere fora is dat men na bv na kuurtjes als test 500, test tren, test ten mast en noem ze maar op (praat ik wel over relatief normale doseringen 200-400mg, evt. met kick) ook na 4 maanden hersteld is? Meerendeel houd time ON is time OFF aan, dan kom je ook op ca. 4 maanden toch. Dan is er een relatief kleine groep die dan idd ook bloed laat trekken, waarbij je ook rond die tijd uitkomt.

- Je zegt dat er na een week of 6 de rek zo ongeveer wel uit is. Wou dat eerst moeilijk geloven maar ben eens terug gaan zoeken naar een log (goede log, training en voeding in orde) hier op het forum van een basic test/winny kuur; na 6 weken; 9kg gain. week 6 t/m week 12; 4kg gain met meer vettoename tov week 1-6 (nog niet gesproken over vocht) Na nakuur -2,5kg. Dus daar wil ik nog wel enigzins in mee gaan, alhoewel je altijd nog genoeg kan pakken vanaf week 6. Maar wat is dan de reden dat met lange esters iedereen altijd minimaal 10 weken kuurt? Als de rek er redelijk ver uit zou zijn na 6 weken zou iedereen toch maar 6 -8wk op lange esters kuren? Geregeld lees ik dingen als; je zou 10-12 weken (nog niet over bv bold gesproken) door moeten zetten om je lichaam aan de nieuwe massa te laten wennen. In jouw verhaal; je test levels zijn eerder op peil (zie bovenstaande alinea?), maar dat wennen waarover ik het in de vorige zin heb, weegt dan aan het eind van de rit niet op tegenover het eerder op peil hebben van je test levels? Dan bedoel ik met name het aantal kg's je overhoud.

Aan de ene kant kan ik helemaal meegaan in je verhaal, anderzijds zitten deze 2 dingen me dwars waar ik voor mezelf niet uitkom. Hoop dat k het een beetje duidelijk heb neergezet voor je zie nu pas dat het een redelijk lang verhaal geworden is.

Misschien zijn deze dingen al wel behandeld maar ik kan moeilijk alles onthouden van wat ik gelezen heb, vergeef t :grinny:

• #2.816
Stoppen met supp's, AS en geen eiwitrijk voedsel alleszins en dan binnen een paar weken weer eens bloed laten nemen. Ik veronderstel dat zijn dokter ook wel beseft dat dit iets is om in het oog te houden of een tijdje op te volgen.

Er is nog de vraag of eiwitrijk voedsel een negatief effect op de nieren heeft. Bij mensen die al een bestaand nierprobleem hebben zou dit wel negatief kunnen zijn, maar voor gezonde mensen is dit nog onzeker.

---------- Toegevoegd om 17:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:17 ----------

de referentiewaarden...

Hoeveel vitamine D en omega 3 neem je? En welke whey? Sowieso niet kuren momenteel. En je lage test is normaal na 1 injectie van 250mg met een meting 2 weken erna. Is iets wat je normaal elke week moet zetten, zeker om de 10 dagen.

Laag in zout is een oud iets, normaal in zout mag gewoon zonder enige nadelen. Laag in vetten nooit doen, die heb je nodig. Olijfolie, noten en vette vis eten voor je gezondheid.

Bij het vorige bloedonderzoek is je creatinine dan weer goed. Ofwel is deze door je kuur gestegen, of door bepaalde supplementen of een slechte voeding. Eet je ook genoeg groenten en fruit?

---------- Toegevoegd om 17:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:20 ----------

Cools.

Het duurde een paar dagen eer ik bij pagina 141 was, maar nu dan toch. Ten eerste vind ik het tof dat je zoveel info met ons deelt en altijd nette en gefundeerde antwoorden geeft, ookal word er (vooral in het begin van het topic) nogal op je gevuurd. Er zijn nog een paar dingen waar ik me niet helemaal in kan vinden;

- Je zegt dat je met jouw kuurtje (neem 250 test/250 primo) sneller hersteld (ca. 4 maanden). Volledig logisch gezien duur en dose. Maar wat ik vooral zie hier en op andere fora is dat men na bv na kuurtjes als test 500, test tren, test ten mast en noem ze maar op (praat ik wel over relatief normale doseringen 200-400mg, evt. met kick) ook na 4 maanden hersteld is? Meerendeel houd time ON is time OFF aan, dan kom je ook op ca. 4 maanden toch. Dan is er een relatief kleine groep die dan idd ook bloed laat trekken, waarbij je ook rond die tijd uitkomt.

- Je zegt dat er na een week of 6 de rek zo ongeveer wel uit is. Wou dat eerst moeilijk geloven maar ben eens terug gaan zoeken naar een log (goede log, training en voeding in orde) hier op het forum van een basic test/winny kuur; na 6 weken; 9kg gain. week 6 t/m week 12; 4kg gain met meer vettoename tov week 1-6 (nog niet gesproken over vocht) Na nakuur -2,5kg. Dus daar wil ik nog wel enigzins in mee gaan, alhoewel je altijd nog genoeg kan pakken vanaf week 6. Maar wat is dan de reden dat met lange esters iedereen altijd minimaal 10 weken kuurt? Als de rek er redelijk ver uit zou zijn na 6 weken zou iedereen toch maar 6 -8wk op lange esters kuren? Geregeld lees ik dingen als; je zou 10-12 weken (nog niet over bv bold gesproken) door moeten zetten om je lichaam aan de nieuwe massa te laten wennen. In jouw verhaal; je test levels zijn eerder op peil (zie bovenstaande alinea?), maar dat wennen waarover ik het in de vorige zin heb, weegt dan aan het eind van de rit niet op tegenover het eerder op peil hebben van je test levels? Dan bedoel ik met name het aantal kg's je overhoud.

Aan de ene kant kan ik helemaal meegaan in je verhaal, anderzijds zitten deze 2 dingen me dwars waar ik voor mezelf niet uitkom. Hoop dat k het een beetje duidelijk heb neergezet voor je zie nu pas dat het een redelijk lang verhaal geworden is.

Misschien zijn deze dingen al wel behandeld maar ik kan moeilijk alles onthouden van wat ik gelezen heb, vergeef t :grinny:

Denken dat je hersteld bent en het zijn is verschillend. Ook de interpretatie van bloedonderzoeken is niet altijd correct ivm herstel. Je moet sowieso een bloedonderzoek laten doen voor je kuurt ter vergelijking.

De vraag is hoeveel spiermassa pak je nog na week 6? Meeste mensen meten dit niet correct, dus rekening houdende met vet- en vochttoenname. Ook moet er een correcte huidplooimeting plaatsvinden icm een gewichtsmeting op een zelfde/goede weegschaal.

Je lichaam aan nieuwe massa laten wennen klinkt dan ook heel broscience in mijn oren. Ook wordt er geen rekening gehouden met wat je maanden na je kuur overhoud in meeste gevallen, dan zijn ze in een keer stil.

Proberen is weten in dit geval. Begin laag en indien dit niet voldoende is kan je nog altijd verhogen. Mensen genoeg die mijn kuur meer dan voldoende vinden en zeer blij zijn met de afwezigheid van bijwerkingen en een snel herstel.

ben het topic voor de 2e keer op m'n gemak aan het doornemen. teveel info om in een keer op te kunnen slaan, ook in 2 keer niet, maar goed.. vind het best voor nu, morgen verder :)

ben nog eens wat logs gaan bekijken, 4kg pure VVM op test E 500mg ew 2 maanden na PCT is vrij gemiddeld genomen. als ik dan naar je test/primo voorstel kijk; duur, herstel, dose.. en je komt op ongeveer hetzelfde uit. in wezen is 3 maanden off genoeg lijkt me? dat zeg je zelf ook. alhoewel bloed trekken altijd verstandig is. stel je bent na 8 weken hersteld, kun je weer beginnen.

wat ik nog niet helemaal snap; personen die je gevolgd hebt, hoe zaten zij qua voeding? zie namelijk nergens iets staan over watvoor voeding zij erop na hielden, cut/bulk/onderhoud. je zegt dat je met deze kuur je VVM stijgt, vp daalt. maar als je flink bulkt (laten we zeggen 300-500kcal overschot) gaat deze vlieger dan ook op? je zou dan met iedere kuur kunnen bulken, terwijl je toch steeds iets droger komt te staan.. bij die gedachte begint het me wat te wringen als je snapt wat ik bedoel :P en hoelang na PCT hielden deze mensen hun voeding constant (calorie aantal zoals dat in week 6 van de kuur was)? of gingen zij meteen terug naar onderhoudsniveau na de PCT.

als ik het goed begrijp, jij raad jouw kuur aan niet alleen ivm de beperkte sides, maar ook omdat je op de lange termijn hiermee meer VVM overhoud dan een simpele test E kuur. stel; sides boeien me geen moer, zou je het nog aanraden op basis van betere (houdbare) gains.

nja ik ga voorlopig helemaal niets doen, eerste kuur gaat zeker eind volgend jaar worden. ben nog steeds dingen omtrent training en voeding aan het optimaliseren, en wil daar nog vruchten van plukken, ben dan ook mooi 21. maar het stond voor mij al vast; 500mg test (dacht ik :D). echter begin ik nu steeds meer te twijfelen over jouw cycle.

Er is nog de vraag of eiwitrijk voedsel een negatief effect op de nieren heeft. Bij mensen die al een bestaand nierprobleem hebben zou dit wel negatief kunnen zijn, maar voor gezonde mensen is dit nog onzeker.

Spreek ik niet tegen. Ik bedoel dus in zijn geval. Als de nieren niet goed functioneren, zou ik daar toch mee oppassen.

.

De vraag is hoeveel spiermassa pak je nog na week 6? Meeste mensen meten dit niet correct, dus rekening houdende met vet- en vochttoenname. Ook moet er een correcte huidplooimeting plaatsvinden icm een gewichtsmeting op een zelfde/goede weegschaal.

Je lichaam aan nieuwe massa laten wennen klinkt dan ook heel broscience in mijn oren. Ook wordt er geen rekening gehouden met wat je maanden na je kuur overhoud in meeste gevallen, dan zijn ze in een keer stil.

De meeste mensen weten ook niet hoeveel SPIERmassa ze pakken VOOR week 6.

Sorry maar "de rek is eruit na 6 weken" is even goed bro science.
De vraag is: ben je nog anabool na 6 weken? En dat antwoord is makkelijk.

De vraag die ik mij eerder stel: kan je na x weken (6 in dit geval) spreken van zgn "diminishing returns", waarbij de nettowinst bij een constante dosering afneemt in de tijd? Ik vermoed van wel, al heb ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar mij lijkt dat wel het geval te zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat doseringen verhogen en/of van compounds wisselen na x weken de groei in ieder geval ten goede komt.

• #2.820
De meeste mensen weten ook niet hoeveel SPIERmassa ze pakken VOOR week 6.

Sorry maar "de rek is eruit na 6 weken" is even goed bro science.
De vraag is: ben je nog anabool na 6 weken? En dat antwoord is makkelijk.

De vraag die ik mij eerder stel: kan je na x weken (6 in dit geval) spreken van zgn "diminishing returns", waarbij de nettowinst bij een constante dosering afneemt in de tijd? Ik vermoed van wel, al heb ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar mij lijkt dat wel het geval te zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat doseringen verhogen en/of van compounds wisselen na x weken de groei in ieder geval ten goede komt.

Ik gebruik de woorden "de rek is eruit na 6 weken" dan ook niet.

Dat je aas nog even goed werkt na 6 weken is geen makkelijk antwoord. Je moet rekening houden met stijging van anti-katabole hormonen en receptor- en enzymactiviteit (mogelijke down- en upregulatie).

Volgens de 'niet bro science mening' zou je gewoon een heel jaar door evenredig groeien dan. Dat is dus niet het geval.

Ook hoor ik regelmatig dat afhankelijk van de ester je aas pas begint te werken na een x aantal weken. Dit klopt dus volledig niet, vanaf dag 1 komt er voldoende aas vrij (meer zelfs de eerste dagen) en is er dus een verhoogde anabole activiteit. Weken nadien krijg je wel een lichte opbouw van stof door wekelijkse injecties, maar dat stabiliseert na x aantal weken.

Die 'diminishing returns' zijn een grote valkuil. Door de dosis te verhogen tijdens een kuur kan door meer oestrogeen voor een hoger vocht- en vetgehalte zorgen waardoor het lijkt dat je meer spiermassa terug wint. Zelfde door van compounds te wisselen, pure androgenen kunnen dan weer harder of agressiever maken waarbij er een gevoel van meer kracht is of een tijdelijke krachtverhoging door deze verhoogde androgene activiteit. Zelfs voor meer vocht en vet, dit kan de spierkracht tijdelijk verhogen.

Dat de nettowinst zou afnemen bij een constante dosering geeft al aan dat je lichaam de overvloed van aas aan het corrigeren is. Je lichaam zal altijd naar zijn natuurlijke hormonale balans streven en hierdoor bepaalde processen corrigeren (zoals eigen testaanmaak verlagen eerst en nadien anti-katabole hormonen mogelijk verhogen).

---------- Toegevoegd om 18:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:12 ----------

ben het topic voor de 2e keer op m'n gemak aan het doornemen. teveel info om in een keer op te kunnen slaan, ook in 2 keer niet, maar goed.. vind het best voor nu, morgen verder :)

ben nog eens wat logs gaan bekijken, 4kg pure VVM op test E 500mg ew 2 maanden na PCT is vrij gemiddeld genomen. als ik dan naar je test/primo voorstel kijk; duur, herstel, dose.. en je komt op ongeveer hetzelfde uit. in wezen is 3 maanden off genoeg lijkt me? dat zeg je zelf ook. alhoewel bloed trekken altijd verstandig is. stel je bent na 8 weken hersteld, kun je weer beginnen.

wat ik nog niet helemaal snap; personen die je gevolgd hebt, hoe zaten zij qua voeding? zie namelijk nergens iets staan over watvoor voeding zij erop na hielden, cut/bulk/onderhoud. je zegt dat je met deze kuur je VVM stijgt, vp daalt. maar als je flink bulkt (laten we zeggen 300-500kcal overschot) gaat deze vlieger dan ook op? je zou dan met iedere kuur kunnen bulken, terwijl je toch steeds iets droger komt te staan.. bij die gedachte begint het me wat te wringen als je snapt wat ik bedoel :P en hoelang na PCT hielden deze mensen hun voeding constant (calorie aantal zoals dat in week 6 van de kuur was)? of gingen zij meteen terug naar onderhoudsniveau na de PCT.

als ik het goed begrijp, jij raad jouw kuur aan niet alleen ivm de beperkte sides, maar ook omdat je op de lange termijn hiermee meer VVM overhoud dan een simpele test E kuur. stel; sides boeien me geen moer, zou je het nog aanraden op basis van betere (houdbare) gains.

nja ik ga voorlopig helemaal niets doen, eerste kuur gaat zeker eind volgend jaar worden. ben nog steeds dingen omtrent training en voeding aan het optimaliseren, en wil daar nog vruchten van plukken, ben dan ook mooi 21. maar het stond voor mij al vast; 500mg test (dacht ik :D). echter begin ik nu steeds meer te twijfelen over jouw cycle.

3 maanden rust vanaf de nakuur is in de meeste gevallen voldoende.

Meeste mensen die bulken blijven op een gelijkend vet %, een hogere androgeen tot oestrogeen balans zorgt voor een hogere vetverbranding waardoor bij een overschot aan kcal er toch geen vetverhoging plaatsvind.

Mensen die op onderhoud eten zakken ca 1% in vet en bij cutten is dit 2%.

Ik zou het nog altijd aanraden dan ja. Reden hiervoor is dat het herstel na een kuur belangrijk is voor je behoud van spiermassa (of je moet test tussen kuren gebruiken en wss levenslang dan).

Terug
Naar boven