MuscleMeat

Het Anabole/Androgene/oestrogene Dilemma

Is het "erg" om bij een test-e 500mg 10weken kuur geen hcg te gebruiken? Wetende dat aromasin 12.5mg e3d ook zou gebruikt worden.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.282
Is het "erg" om bij een test-e 500mg 10weken kuur geen hcg te gebruiken? Wetende dat aromasin 12.5mg e3d ook zou gebruikt worden.

Is niet erg, maar je aromasin heeft geen effect voor herstel als je het tijdens kuur neemt.

Gewoon iets langer nakuren, 3 weken 50mg moet voldoende zijn.

Jij hebt waarschijnlijk geen hcg ervoor gebruikt?
En er zijn zeker nadelen aan anti-oestrogenen, zelfs clomid. Alleen merk je het niet op.
Clomid in lage dosis (25mg) is onderzocht. Veilig en mocht dus lange tijd genomen worden. Ik heb ooit eens na mijn eerste kuur een HCG spuit gezet maar ik heb er dus eigenlijk geen ervaring mee. Ik kan daar dus niet over meespreken. Ik geloof wel in hetgeen je schrijft. Eerst HCG om de ballen onmiddellijk aan het werk te zetten en dan clomid.

Laatst bewerkt:
  • #3.284
Clomid in lage dosis (25mg) is onderzocht. Veilig en mocht dus lange tijd genomen worden. Ik heb ooit eens na mijn eerste kuur een HCG spuit gezet maar ik heb er dus eigenlijk geen ervaring mee. Ik kan daar dus niet over meespreken. Ik geloof wel in hetgeen je schrijft. Eerst HCG om de ballen onmiddellijk aan het werk te zetten en dan clomid.

Klopt, 25mg clomid is veelvuldig onderzocht bij mannen. Maar je receptor blokkeren kan altijd ongewenste effecten geven. Het is wel een van de veiligste anti-oestrogenen en tot nu toe heb ik nog geen serieuze nadelen gevonden bij een normale dosis voor langere periode.

Sorry voor naw een herhaling (geen tijd om 110 paginas door te lezen ;) ) maar waarom de keuze voor Chlomid ipv Nolva?

Ik dacht dat juist Nolva op 20mg voor 4 a 5 weken prima was en beter ten opzichte van de 50+mg dosissen die dan nodig zijn voor Chlomid. :)

Sorry voor naw een herhaling (geen tijd om 110 paginas door te lezen ;) ) maar waarom de keuze voor Chlomid ipv Nolva?

Ik dacht dat juist Nolva op 20mg voor 4 a 5 weken prima was en beter ten opzichte van de 50+mg dosissen die dan nodig zijn voor Chlomid. :)

Hallo...Lees de laatste 10 posts ff door.

Ok, 1 blz terug dus. :D

"Mogelijke toxiciteit van nolva en clomid is bewezen effectief en veilig bij mannen in soortgelijke toestand als na een kuur."

Maar hoe moet ik dit dan lezen?

Hormonal effects of an antiestrogen, tamoxifen, in normal and oligospermic men.

Vermeulen A, Comhaire F.

The administration of tamoxifen, 20 mg/day for 10 days, to normal males produced a moderate increase in luteinizing hormone (LH), follicle-stimulating hormone (FSH), testosterone, and estradiol levels, comparable to the effect of 150 mg of clomiphene citrate (Clomid). However, whereas Clomid produced a decrease in the LH response to LH-releasing hormone (LHRH), no such effect was seen after the administration of tamoxifen. In fact, prolonged treatment (6 weeks) with tamoxifen significantly increased the LH response to LHRL. Treatment of patients with "idiopathic" oligospermia for 6 to 9 months resulted in a significant increase in gonadotropin, testosterone, and estradiol levels. A significant increase in sperm density was observed only in subjects with oligospermia below 20 X 10(6)/ml and normal basal FSH levels. When basal FSH levels were increased or oligospermia was moderate (greater than 20 X 10(6)/ml); no effect on sperm density was seen. As sperm density increased, FSH levels decreased, suggesting an inhibin effect. Sperm motility was not improved by tamoxifen treatment. In five boys with delayed puberty, tamoxifen treatment appeared to activate the pituitary-gonadal axis and pubertal development.

PMID: 640052 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/640052?dopt=Abstract

Dat is een hele oude studie van Vermeulen et al., waarbij 20 mg tamoxifen werd uitgezet tegenover 150 mg clomifeen. Later bleken veel lagere doseringen clomifeen al voldoende effectief (het kan prima dat de hoge doseringen leidde tot de verlaagde GnRH (LHRH)-respons). Bovendien is dat een surrogaat-marker van wat je nu eigenlijk klinisch wilt bereiken: een stijging van het testosteron. Hier een overzicht met wat resultaten van klinische studies:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/tamoxifen-clomid-literatuuroverzicht-312711/

Er zijn inmiddels enkele nieuwe bijgekomen die dezelfde trend laten zien: hele mooi resultaten met lage doseringen (e.g. 25 mg per dag) clomifeen.

• #3.289

20mg nolva is gewoon veel te sterk en niet onderzocht bij mannen met soortgelijke toestand als na een kuur. Ook komen er nu verschillende toxiciteitsproblemen aan het licht door onderzoek.

Men is nolva beginnen gebruiken door dat ene onderzoekje (abstract alleen dan nog eens) dat 150mg clomid met 20mg nolva vergeleek en tot conclusie kwamen dat beiden even sterk waren op die dosis.

Maar men heeft niet gekeken naar de effecten van 25 en 50mg clomid waarbij de effecten meer dan voldoende waren voor het herstel van een man. Zelfs 25mg clomid om de dag was hiervoor voldoende.

Met een nakuur wil je gewoon je de hypofyse versneld aanzetten tot aanmaak van LH en FSH. Dus een snellere opstart. Dus niet een zo sterk mogelijke stijging, dit heeft uiteindelijk geen effect op herstel en kan juist nadelig zijn gezien je de receptoren te sterk blokt wat negatief kan zijn voor verschillende dingen.

---------- Toegevoegd om 10:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:12 ----------

Dat is een hele oude studie van Vermeulen et al., waarbij 20 mg tamoxifen werd uitgezet tegenover 150 mg clomifeen. Later bleken veel lagere doseringen clomifeen al voldoende effectief (het kan prima dat de hoge doseringen leidde tot de verlaagde GnRH (LHRH)-respons). Bovendien is dat een surrogaat-marker van wat je nu eigenlijk klinisch wilt bereiken: een stijging van het testosteron. Hier een overzicht met wat resultaten van klinische studies:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/tamoxifen-clomid-literatuuroverzicht-312711/

Er zijn inmiddels enkele nieuwe bijgekomen die dezelfde trend laten zien: hele mooi resultaten met lage doseringen (e.g. 25 mg per dag) clomifeen.

Dit dus ;)

Misschien is deze vraag ook al eens gesteld hoor: maar wat is jouw mening van het gebruik van aromasin tijdens de nakuur? Als het i.c.m. nolva wordt gebruikt zou het een voordeel hebben omdat nolva igf zou verlagen en aromasin het juist weer zou verhogen. Verder zorgt het ook dat het te veel aan oestrogeen ook wordt verlaagd tegelijkertijd met het blokkeren van de oestrogeen receptor door de nolva.

Maar hoe zit het met een combinatie van clomid en aromasin? Ik ben zelf langere tijd on nu en ga pas off na maart en ik eindig met een kuur waar tren in zit. Normaal zou ik arofixen pakken, maar ik ben wel is benieuwd naar een combi van clomid en aromasin, omdat ik van nolva toch wat emotionele sides ervaar.

Ah... Thanks guys. :)

• #3.292
Misschien is deze vraag ook al eens gesteld hoor: maar wat is jouw mening van het gebruik van aromasin tijdens de nakuur? Als het i.c.m. nolva wordt gebruikt zou het een voordeel hebben omdat nolva igf zou verlagen en aromasin het juist weer zou verhogen. Verder zorgt het ook dat het te veel aan oestrogeen ook wordt verlaagd tegelijkertijd met het blokkeren van de oestrogeen receptor door de nolva.

Maar hoe zit het met een combinatie van clomid en aromasin? Ik ben zelf langere tijd on nu en ga pas off na maart en ik eindig met een kuur waar tren in zit. Normaal zou ik arofixen pakken, maar ik ben wel is benieuwd naar een combi van clomid en aromasin, omdat ik van nolva toch wat emotionele sides ervaar.

Overbodig en mogelijk negatief. 25-50mg clomid (afhankelijk van duur) is dus voldoende voor je heropstart.

Het is zeer moeilijk te doseren gezien verschillen in activiteit en gevoeligheid van het aromatase enzym en je zit dus snel met een te laag oestrogeen.

Je lichaam verwijderd alle oestrogeen die er teveel rondzwerft, dus gewoon je receptor deels blokkeren met clomid is alles wat je nodig hebt. Probeer clomid dus eens ipv nolva gezien er mogelijke toxiciteit kwesties met dit middel zijn. En het is veel te sterk op 20mg wat dus je emotionele sides kunnen verklaren.

Cools,

Ik ga over 5 1/2 week meedoen met een contest, wat raad je aan om verantwoord te gebruiken hiervoor?

• #3.294
Cools,

Ik ga over 5 1/2 week meedoen met een contest, wat raad je aan om verantwoord te gebruiken hiervoor?

Hangt er vanaf of er controle is :p

Test p - primo - mast p wil je dan gaan om die droge harde look te krijgen. Zou geen hcg toevoegen gezien dit je oestrogeen sterker verhoogt en dat wil je natuurlijk niet.

Test niet te hoog, 50mg eod om oestrogeen te beperken. Mast p 50mg eod icm 200mg primo/week. Als je het zonder primo wil doen 100mg mast eod.

Moet je wel doorzetten, dus zeker geen nakuur tijdens of net voor de contest. Diuretica en andere onzin is niet nodig als je een goede androgeen/oestrogeen balans hebt gezien dit vocht verminderd.

Je zou zelfs je test kunnen verlagen net ervoor indien nodig en je androgenen omhoog. 25mg test p eod met 150mg mast eod of 100mg mast eod icm 200mg primo.

Primo is zeker een toegevoegde waarde, dus zou het zeker zetten icm test en mast indien het kan.

Laatst bewerkt:

Test p - primo - mast p wil je dan gaan om die droge harde look te krijgen. Zou geen hcg toevoegen gezien dit je oestrogeen sterker verhoogt en dat wil je natuurlijk niet.

Test niet te hoog, 50mg eod om oestrogeen te beperken. Mast p 50mg eod icm 200mg primo/week. Als je het zonder primo wil doen 100mg mast eod.

Persoonlijk zou ik test prop, mast prop en anavar nemen als de wedstrijd over 5 weken is. 1 week voor de wedstrijd moet je shape eigenlijk al klaar staan....

Maar de belangrijkste vraag is hoe je shape op dit moment is...

Moet je wel doorzetten, dus zeker geen nakuur tijdens of net voor de contest. Diuretica en andere onzin is niet nodig als je een goede androgeen/oestrogeen balans hebt gezien dit vocht verminderd.

Je zou zelfs je test kunnen verlagen net ervoor indien nodig en je androgenen omhoog. 25mg test p eod met 150mg mast eod of 100mg mast eod icm 200mg primo.

Primo is zeker een toegevoegde waarde, dus zou het zeker zetten icm test en mast indien het kan.

Persoonlijk zou ik test prop, mast prop en anavar nemen als de wedstrijd over 5 weken is. 1 week voor de wedstrijd moet je shape eigenlijk al klaar staan....

Maar de belangrijkste vraag is hoe je shape op dit moment is...

bedankt voor je reactie. er is geen controle.

ik dacht zelf idd aan test p var en nog een dht erbij. weet alleen niet of var zoveel toevoegd

ik heb nog niet eerder mast gebruikt, wel primo en dat was inderdaad nice.

dit wordt mijn eerste keer, dus weet niet precies wat ik ervan moet verwachten, maar het doel is wel natuurlijk om in de prijzen te vallen.

@ Cools:

Even een vraagje vanuit mezelf.

Na een lange tijd ON ga ik binnekort even OFF. Ik heb nooit HCG bij laten lopen. Heeft het nog nut om dat alsnog te doen? Zo ja, hoe lang duurt het voordat het z'n volle effect heeft bereikt? Is er een minimale lengte?

Alvast bedankt ;-)!

• #3.298
bedankt voor je reactie. er is geen controle.

ik dacht zelf idd aan test p var en nog een dht erbij. weet alleen niet of var zoveel toevoegd

ik heb nog niet eerder mast gebruikt, wel primo en dat was inderdaad nice.

dit wordt mijn eerste keer, dus weet niet precies wat ik ervan moet verwachten, maar het doel is wel natuurlijk om in de prijzen te vallen.

Mast wil je zeker erbij in je contest, zeker op laag vet % wat ik veronderstel dat je staat.

Primo heb ik nog al aangeraden bij mensen die meededen aan een contest en had zeker een toegevoegde waarde voor de droge look. Voordeel is ook dat deze anaboler is dan mast.

Anavar zou ik persoonlijk niet doen omdat lichte belasting op de lever kan onstaan en dit zou uiteindelijk negatief kunnen zijn voor je uiteindelijke look gezien je lever op verschillende dingen effect heeft zoals vochtopslag.

En test moet er gewoon bij, maar lage dosis dan om oestrogeen zo laag mogelijk te houden.

Ik zou gaan voor 25mg test p eod - 200mg primo/week - 75mg mast p eod. Je zou test hoger kunnen zetten gezien er minder oestrogeen is bij test p tov e. Dus 50mg test p eod kan icm 200mg primo - 50mg mast p eod.

---------- Toegevoegd om 14:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:01 ----------

@ Cools:

Even een vraagje vanuit mezelf.

Na een lange tijd ON ga ik binnekort even OFF. Ik heb nooit HCG bij laten lopen. Heeft het nog nut om dat alsnog te doen? Zo ja, hoe lang duurt het voordat het z'n volle effect heeft bereikt? Is er een minimale lengte?

Alvast bedankt ;-)!

Heeft zeker nog nut. Je leydig cellen zullen sneller op de nakuur reageren dan. Dus sneller herstel.

Bij een lange kuur raad ik 1500-2500iu hcg aan e5d 3x gevolgd door 750-1000iu e5d 3x en dan je nakuur.

Mast wil je zeker erbij in je contest, zeker op laag vet % wat ik veronderstel dat je staat.

Primo heb ik nog al aangeraden bij mensen die meededen aan een contest en had zeker een toegevoegde waarde voor de droge look. Voordeel is ook dat deze anaboler is dan mast.

Anavar zou ik persoonlijk niet doen omdat lichte belasting op de lever kan onstaan en dit zou uiteindelijk negatief kunnen zijn voor je uiteindelijke look gezien je lever op verschillende dingen effect heeft zoals vochtopslag.

En test moet er gewoon bij, maar lage dosis dan om oestrogeen zo laag mogelijk te houden.

Ik zou gaan voor 25mg test p eod - 200mg primo/week - 75mg mast p eod. Je zou test hoger kunnen zetten gezien er minder oestrogeen is bij test p tov e. Dus 50mg test p eod kan icm 200mg primo - 50mg mast p eod.

---------- Toegevoegd om 14:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:01 ----------

Heeft zeker nog nut. Je leydig cellen zullen sneller op de nakuur reageren dan. Dus sneller herstel.

Bij een lange kuur raad ik 1500-2500iu hcg aan e5d 3x gevolgd door 750-1000iu e5d 3x en dan je nakuur.

Bij mij na 7 maanden was het tocj 3x 1500iu e5d gevolgd door nakuur?

• #3.300
Bij mij na 7 maanden was het tocj 3x 1500iu e5d gevolgd door nakuur?

Klopt, bij 7 maanden is 1500iu normaal gezien voldoende. Bij lange tijd on veronderstel ik jaar en langer.

De grootte van de teelballen is ook een factor die we in rekening moeten houden. Niet iedereen zijn teelballen en dus leydig en sertoli cellen krimpen sterk bij lang on vreemd genoeg.

Terug
Naar boven